עבר עריכה על ידי תרחיב לבי בתאריך י"ט בניסן תשע"ו 18:25
למה הכי חשובה? הגר"א (משלי כב, יט) כתב:
"עיקר נתינת התורה לישראל היא כדי שישימו בטחונם בד'... והוא תכלית התורה והמצוות".
המקום הכי טוב להסתכל הוא אבן ישראל' חלק ג', לרב עודד וולנסקי שליט"א.
הוא עשה עבודה נפלאה של איסוף מקורות, סידור ועיבוד.
מה הבעיה - שלא תביני מילה, כמו רוב הביינישים שמנסים לקרוא אותו...
מסובך, ארוך, שירי, הרבה יותר מהרב זצ"ל ואפילו מהרצי"ה...
בגדול, זאת מחלוקת גדולה מאוד בין הראשונים והאחרונים.
השיטה שאני הולך בה, דרכו של הרב (ע"פ הסבר הרב וולנסקי) היא, בגדול, כזאת:
יש 3 דרגות:
א. האדם בטוח שהוא פועל בעולם.
ב. האדם לא פועל והקב"ה פועל בשבילו - שזו מדרגת הביטחון השלם של ר' בחיי בחובות הלבבות.
ג. האדם נעשה כלי, והקב"ה פועל דרכו.
לכן אמר דוד המלך "ארדוף אויבי ואשיגם, ולא אשוב עד כלותם",
שהוא יכול להיות מספיק טהור כדי שהקב"ה יפעל דרכו (מסילת ישרים פרק יא).
בניגוד לחזקיהו שאמר שאין לו כח לרדוף, אלא הוא יישן והקב"ה יכה את סנחריב.
אם כן, אין באמת להשתדל יותר מדי,
אא"כ זו השתדלות נגד ההלכה,
או השתדלות שמשכיחה שהקב"ה מנהל את העולם.
הבוטח יכול להשקיע בדיוק כמו מי שאינו בוטח, הוא פשוט לא ידאג או יילחץ.
נסיים בדברי הר"ן בדרשות, שיש מצווה לומר בלב "כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה",
רק שיש תנאי "וזכרת כי ד' א' הוא הנותן לך כח לעשות חיל".