מכתב שקיבלתי ובו קושיא עצומה בהלכ' שבתאניוהוא
לכל חברי מועצת חכמי הפורום , קיבלתי שאלה עצומה זו ואינני מותר את ידי ורגלי.
אשמח לעזרתכם,
וכך לשון השואל-

לכבוד .... (השמטתי מחמת צניעותי הרבה)

מו'ר אבי הסבא ג'פטו שליט'א הינו חשוך ילדים. לפרנסתו הוא עובד כנגר אומן.
הוא יצרני מעצים והפייה הטובה נתנה בי כח להיות כמעט במדרגת 'מדבר'.
אלא שכדי ללמדני דרך האמת היא אסרה עלי לשקר, וכדי למנוע ממני זאת אפי מתארך בכל עת ששקר יוצא מפי .

שאלתי מכ'ת האם מותר לי לשקר בשבת, שכן אפי- העשוי מעץ מתארך וחששתי שמא יש בזה משום מלאכה בשבת.
אודה לרב אם יוכל לפרט מהן החששות ואיזו מלאכות יש כאן.

תודה..
פינוקיו


עכ'ל השאלה.
לא קשה בכללasd100

כיוון דעץ אינו חייב בשביתה, אפי' הוא מדבר - לכאורה דינו כגוי ואינו חייב בשבת

 

ועוד, מנלן דסבא ג'פטו יהודי וחייב בשבת? אולי מצד חיוב שביתת כלים לב''ש, כשבנוסף לכך סבא ג'פטו הינו יהודי, אולי יש מקום לחייב את פינוקיו מצד שהוא כעין כלי (אפי' הוא מדבר, עדיין חלה עליו תורת כלי כי ''כל כלי בעלי בתים שיעורם כרימונים''), וחייב בשביתה. ואפי' הכי - כיוון דהארכת האף היא פסיק רישא דלא ניחא ליה לפינוקיו שיודעים שהוא משקר, יש להתיר. והצד לאסור דחוק ביותר, דאין בכך בונה או מתקן כלי [ונ''ל שיש כאן צד של סותר, כי האף המתארך סותר את הדברים היוצאים מפיו, וצ''ע]

תרוץ לקושייותך ודחיית הסברךאניוהוא
א. ודאי שהוא יהודי דהרי הוא אביו ואעפ'כ הוא מכונה 'הסבא' והוא קיצור ד'הסבא-קדישא'.

ב.ודאי שהוא אינן כלי דהרי הוא לא למד ב'עלי'.

ג. צדקת בדבריך דהוא פ'ר שלא ניחא ליה, אך מכיון שהוא אשכנזי (ושמו ג'פטו מוכיח עליו) לא נהגו להקל בזה אלא בתרי דרבנן.
ברור שהוא יהודי יש לו אף ארוךאנונימי (2)


נראה דמותרשחר אורן

משום שאין איסור למדבר לגדול בשבת

אולם אסור משום "לא תענה ברעך עד שקר"

דברים צריכים לי עיוןאניוהוא
א. יש שאסרו לגזור ציפורניים ביום חמישי או שישי בגלל שהם מתחילות לגדול בשבת - ומאי שנא ציפורן מאף?

ב.לא תענה אינו איסור אלא בעדות וכאן מחירי בשקר שאין לו נ'מ ממונית שאין בן איסור אלא רק 'מדבר שקר תרחק' דהוא לא איסור.
ודאי שלשון תרחק היא איסור. אלא שהיא איסור אפילו להתקרבצקון לחש

בדומה למילת "השמר" המופיעה בפסוקים.

רק שנראה לי שאני מגיב ברצינות יתירה

אם ברצינות עסקינןאניוהוא
פסק רוב הראשונים כמו שכתבתי- שרק שקר שיש לו נ'מ ממונית הוא איסור שקר.
השאר הוא לא מוסרי ויש להתרחק ממנו.
לי משום מה ברור דאורייתא, אבל לא מצליח להזכר כרגע במקורותצקון לחש
עבר עריכה על ידי צקון לחש בתאריך י"ג בטבת תשע"ז 01:26
עבר עריכה על ידי צקון לחש בתאריך י"ג בטבת תשע"ז 01:25

אחרי הגוגל מצאתי קצת

http://din.org.il/2011/01/09/האם-יש-איסור-לשקר-כשאין-לו-תועלת-מכך/

http://din.org.il/2016/06/24/מדבר-שקר-תרחק-יסודות-והלכות-של-אמת-ו/

https://www.kipa.co.il/ask/show/104863-איך-מותר-לשקר

 

צריך עיון במסקנות האחרונים.

 

עדכון: השל"ה כותב שם שרוב הפוסקים (כמדומני שהוא מתכוון לה-פוסקים, כלומר הראשונים. לא מכיר את לשון השל"ה טוב) סוברים שזה דאורייתא.

ציטוט משם: "וכן כתב השל”ה הקדוש (סוכה עמוד השלום), דיש מן האחרונים שכתבו דמן התורה איסור שקר הוא רק בדיינים, אבל שקר בדברים בעלמא אין בזה איסור תורה, אבל דעת רוב הפוסקים שאף בדברים בעלמא שייך איסור דאורייתא של ‘מדבר שקר תרחק’."

 

פה יש לימוד יפה על ביטול מצוות עשה משם (מהפניני הלכה)

http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=שקר#.D7.92.D7.93.D7.A8.D7.99_.D7.94.D7.90.D7.99.D7.A1.D7.95.D7.A8

 

ופה יש סיכום יפה מאוד של הדעות

http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=מדבר_שקר_תרחק#.D7.90.D7.9E.D7.99.D7.A8.D7.AA_.D7.A9.D7.A7.D7.A8_.D7.A9.D7.9C.D7.90_.D7.91.D7.94.D7.A7.D7.A9.D7.A8_.D7.9E.D7.A9.D7.A4.D7.98.D7.99_.D7.90.D7.95_.D7.9E.D7.9E.D7.95.D7.A0.D7.99

 

תודה רבה על החידוד, החכמתי

מותר לכתוב בפורום הזה ברצינות?אניוהוא
זאת רצינות סרקסטית... ;)צקון לחש


נראה שמותר לשנות מדרכי שבת שלום.נחמיה17

היינו. שכבוד השואל מעיד בעצמו ואחוז בעצמו שהוא אינו בתורת מדבר אפי' ואף אם היה מדבר, כתקוותו, היה ילד! א"כ אם יש חיוב הוא בג' אופנים-

א- חינוך לילד (אמיתי).

ב- שביתת בהמתו.

ג- שביתת כלים לשיטת בית שמאי.

 

א"כ- בכל האופנים החיות הוא מצד אביו של הילד.

ואולם, מצד כלים- הרי מלבד שלא למד במכינת-קודש בני דוד אשר בעיה"ק עלי תובב"א, וכן אנו נוקטים כבית הלל- הרי שמותר הדבר (מצד הלכות שבת, לפחות) לכתחילה.

 

ומצד חינוך הרי הדבר פשוט, שגוי לאו בר חינוך הוא. ומכיוון שאף אם נאמר שאביו שהוא סבו, הינו יהודי, מי יימר לן דאימו יהודיה היא? שמה היא נימפה?!

על כן יש לומר שמכיוון שאין לתינוק אמא יהודייה- אם אכן בן אנוש הוא- הרי הוא גוי לכל עניין.

 

א"כ נשאר רק לברר מצד שביתת בהמתו. ואנו יודעים ששביתת בהמתו היא רק מצד הבעלים, ומכיון דלא סייע ליה הסבא ובודאי דלא ניחא ליה לסבא (ועוד שאף לילד לא ניחא כמו שצויין) נראה שמצד שביתת בהמתו אין זה אסור מפני שזה טבעה, כעיכול הבהמה את המזון וכטלטול הבהמה מוקצה (פרט לטלטול עצמה.)

 

אלא יש לשאול האם יש פה דין מוקצה לשואל.

והנה נראה דיש לילד ג' מצבים.

הא- הפשוט (שהוא לכאורה כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור)

הב- ילד-עץ כשהאף התארך (נ"מ לדין ביצה שנולדה ועוד)

הג- ילד אמיתי.

בזה אין המקום להאריך רק יש לומר שנראה דיש להתיר לישאו בשעת הדחק כגון במעי לויתן כלאחר ידו.

 

שבת שלום. שנזכה לאריכת אפים, להיות מדוברי אמת בלבבם. ולישב בסוכת עורו של לויתן.

אמן.

איזה מאלכה יש הארכת אף ?עובד המלך


זה בדיוק מה שנשאלתיאניוהוא
אולי בונה


או שבגלל שהוא עץ זה זורע

אולי מכה בפטיש - שמתקן את הדיבור שלו

או שמא מלבן -שהוא מתבייש שיודעים ששיקר ופניו מתלבנות

וכו'
וכו'
התירוץ פשוטאנו_נימי (G+)

שכן השבת נתנה רק לישראל ואם גוי שומר שבת-מחוייב מיתה.

כאן נכנסת השאלה אם פנוקיו נחשב יהודי או לא.אם הוא נעשה מאשרה-יהיה פינוקיו מחוייב שריפה כביכול בכול מצב.

ויש לשאול האם שייכותו ללאום היא לפי אביו חורגו סבא ג'אפטו הנ"ל או ע"פ עצמו.והבן.

אם שייכותו היא על פי אביו= הוא מוסלמינפש חיה.


כי ביהדות זה אליבא דאימאנפש חיה.


למה אביו מוסלמי...אנו_נימי (G+)


ברור שביהדות זה לפי האמאאניוהוא
אבל כשאין אמא מה עושים?
הכוונה כשילד נולד מגבר בלבד ללא אמא-- כמו בנידון דידן,
כיצד נקבעת דתו?
חשש ע"ז נפש חיה.


אסור גם בימי החול! שהרי נאמר "מדבר שקר תרחק" צקון לחש


אמנם כדבריך.אניוהוא
אבל הרי מותר לשקר מפני השלום
ובנידון דידן גם מפני השלום אפו מתארך. ובזה קר מקשינן האם מותר כגון דא בשבת.
לא נאמר לשקר מפני השלום, אלא לשנות! שהרי השקר הוא דאורייתאצקון לחש

ואילו בשינוי הריהו ספק יאריך.

והוא ספק ספיקא. ספק יאריך אפו, ספק איסורו בשבת. ועל כן נראה שלשנות מותר ולשקר אסור!

עצם הגדר 'לשנות' הואאניוהוא
בגדר מכבסת מילים - ולכן כל המשנה מפני השלום בשבת במקום לשקר עובר על איסור מפורש של מלבן ווודאי עובר על איסור שבת,ואכ בנידון דידן עדיף לו לשקר ממש דשמא הוא רק דרבנן
אחר המחילה, יש לי הערה רצינית כאן כי לא הבנתי את המהלךצקון לחש

למה שמא זה דרבנן?!

ונחזור ללוצצות, הרי מקרא מפורש מוכיח שהאיסור לשקר הריהו דאורייתא.

ואם כדברי מר שגם המשנה הריהו עובר באיסור מלבן, הריני חזור בי ומכריע דאסור לפינוקיו דנן לא לשקר ואף לא לשנות בשבת. שהרי האיסור הוא מלכתחילה.

 

וגם אם נאמר שעדיף אחד מהאיסורים על השני, ודאי שהאיסור לשנות עדיף, שהרי עובר על מצווה אחת מהתורה. ושמא יאריך אפו ושמא אין הלכה כמר דסבר לן דאיסורו משום מלאכת מלבן. והבן (חולה על זה!).

אכן כתבתי בחופזה ולא דקדקתי.אניוהוא
שגם בצד השני ישנו ספק דאו' שעדיין לא פשטנו מצד מה הוא אסור.
ודו'ק.
לא קשיא מידיפרודו

דהרי מדבר אינו בדרגת אדם, תדע,  דתוכי ומיני עוף המדברים אינם מצווים במדבר שקר תרחק.

ואם יש חילוק בין פינוקיו לתוכי - פתח פיך

וזה מה שהעלה עבדכם.אניוהוא



לכבוד בנש'ע בחור כארז אשר ידיו כמסמרות נטועים, אשר מעשהו בפטיש יפוצץ סלע הבחור החשוב פינוקיו נ'י.

ענף ראשון - חיוב עץ בתו'מ
ראשית יש לעיין בגדר חיובו ובתו'מ ( א"ה יש שרצו לפרשו 'תרומות ומעשרות' אך אינו עניין לכאן אע'פ דמיירי בעץ, הוא אינו עושה פירות, ואת'ל יעשה, אכתי לא עשה. וראה בהמשך).
והיה נראה דלא שנא האי מגולם שנידון בו בשו'ת חכ'צ, וממילא אינו מחייב במצוות.
וחשבתי לומר ע'פ דברי החבר למלך כוזר שהמחייב את היהודי בתורה ומצוות הוא יציאת מצרים. והמשל על כך מפורסם ונקרא 'משל מלך הודו הראשון'. ואכמ'ל.
ובהשקפה ראשונה היה נ'ל שלא שייך האי טעמא לניד'ד דהוא גופא לא היה בעולם בזמן יציאת ממצרים.
אלא דשוב חשבתי לומר ע'פ מה דאיתא במדרש שבני ישראל הוציאו איתם עצים ממצרים לצורך בניין המשכן, ודלמא הוא צאצא דאותם עצים וממילא יהיה מחוייב במצוות מכח סברת החבר. ולא יצאנו מידי ספק. (ויעויין במנ'ח מצוה לב אות ו שדן בחיוב אסופי שהוא ספק ישראל במצוות בכלל ובשבת בפרט דמאידך 'גוי ששבת חייב מיתה' ותלה הדברים בחקירה בגדר החיוב הגוי במיתה ואכמ'ל)
ושמעתי הרוצים לתלות שאלתנו בחקירה האם הפרשת תרו'מ הויא חובת הפרי או האדם, דנסתפקו האם האדם מחוייב להפריש ואז יכול לאכול אך הפרי עצמו אינו איסור, או שהפרי עצמו הוי איסור כל עוד לא הפרישו ממנו אבל האדם לא מחוייב להפריש אלא אם רוצה לאכולו.
והביאו ראיה מהא דאיתא שחבר לא משאיר תחת ידו פירות שאינן מתוקנים, משמע שהוא הידור בלבד, א'כ זוהי חובת הפרי. ורצו לומר שה'ה בניד'ד דהוא בגדר פרי וכמו שהתרו'מ הם חובת הפרי כך ה'פרי' דידן מחוייב בתרו'מ.
ואחר המחילה לא דקו כלל. דהרי ניתן להביא ראיה להיפוך דהרי שרי להאכיל לבהמתו אכילת ארעי גם אחרי שהוקבע למעשר, וא'כ מוכח שאינו איסור שלא מצינו איסור שהותר בארעי, אלא הוי חובת הגברא וראייתם מחבר לא קשה מידי- דאיכא למימר שהוא רק מפני שרוב עמי הארץ אינם מעשרים אבל אכתי רמי חייובא אגברא. וממילא אזלא להו ראייתם.
ואף אי צדקו בראייתם הנ'ל אין דין תרו'מ דומה לניד'ד, דמה עניין שמיטה (וה'ה שאר מצוות התלויות בארץ) אצל הר סיני ואין זה עניין לסוגיין.
אולם היה נ'ל ללמוד מהא דאמר משה רע'ה למרגלים 'היש בה עץ אם אין' ובארו חז'ל שזהו צדיק המגן על דורו, ואי הוי גוי שאינו מחוייב במצוות מה שייכא ביה לשון 'צדיק', אלא שהוא 'עץ'- והיינו לומר דחייב במצוות ולכן הוי 'צדיק'. אמנם יש לעיין דלפי דברינו לעייל העצים דנתחייבו במצוות הם העצים שהוציאו בנ'י ממצרים, ואכתי הרי לא נכנסו שם, וכיצד יש עץ שחייב במצוות בארץ כנען טרם בואם?
וי'ל דבאמת כל עץ חייב במצוות מכח ערבות דיצא'מ. ואין להקשות מאי שנא עצים דמחייבא לכולהו מבני אדם שאין שייכא היציאה לכולהו, דבר מילתא דפשיטא שאין להשוות בין זרע ישראל לגויים ד'אתם קרואים אדם ואין עכו'ם קרואים אדם'.
ובזה ניתר הספק הנ'ל דודאי כל עץ מחוייב במצוות.

ענף שני - מדבר שקר תרחק
דבר שאין צריך לאומרו הוא שודאי שאין כל התר לשקר כדכתיב 'מדבר שקר תרחק', ואף שאין נ'מ ממונית ליכא למימר שיקרא בכדי. וכמבואר בסימן רכ'ח דאף גנבת דעת עכו'ם אסורה.
אך מתוך שאלתו, שאלת חכם, ניכר דת'ח הוא דשרי ליה לשנות ב-ג' דברים אושפיזא מסכתא ופוריא, ואעפ'כ אפיו מתארך. ואף אם יאמר שאינו ת'ח הרי שרי לשנות מפני השלום, ולמרות זאת קאמתארך אפו.
ואל תקשה אם התרנו לשקר מדוע מתארך אפו, שהוא פשוט, דיש כאן צורך לילך בדרך הקיצון כדי שיגיע לדרך האמצע. וק'ל.
והדברים פשוטים ולא באנו אלא להוציא מליבן של טועים.

ענף שלישי - מלאכת שבת
לאחר דאסקינן דמיירי (בגברא) [בחפצא] דמחוייב בתרו'מ, ואוקימנן בשיקרא דשרי, רמי אדידן לברורי גדר האיסור וחיובו משום מה.
עלה א' - מלאכת זורע
ההשקפה ראשונה היא לומר דאסור משום מלאכת זורע, דמצמיח את אפיו, וביחוד נראה שלאחר שמשקר ב'פ הרי גם יוצא עלה וודאי שהוא מצמיח.
וראיתי מי שרצה לחלק שאין זורע בתלוש, ודברים בטלים הם דוכי שרי בשבת לזרוע בעציץ שאינו נקוב?
וליכא למימר שאני עציץ שא'נ דאית ביה אדמה דנימא דומיא דמטה אהרן דכתיב ביה 'פרח מטה אהרן...ויצא פרח ויצץ ציץ ויגמל שקדים' הרי דתלוש מצמיח.
וכי תימא דווקא במוציא פירות ופרחים ולא עלים גרידא, איכר לשנוי דשני התם דעביד קב'ה הכי לרווחא דמילתא ובאמת בעלה אחד סגי אלא שרצה להראות חיבתו לאהרן.
אלא שבאמת מלאכת זורע [ומבשל] בשבת שניא מכל מלאכות שבת. דבמלאכות שבת התוצאה היא מידית ובזורע ומבשל התוצאה לא מתקבלת מיד אלא לאחר זמן.
א'כ נראה דבנד'ד שהתוצאה היא מיידית אינו בגדר זורע.
אלא דנחלקו האחרונים מתי החיוב על מלאכה זו, האגלי טל (זורע סק'ח) והמנ'ח מחייבים מיד אף שלא נקלט והשריש בקרקע, והרש'ש (שבת עג ע'ב) כתב שהזריעה מחייבת רק בגלל שישריש. והנ'מ פשוטה אם עקר הזרע מהקרקע לפני השרשה, דלאג'ט ולמנ'ח חייב ולרש'ש פטור. ונראה לומר דניד'ד הויא נמי נ'מ, שאם מתחייב מיד מה לי תוצאה מיידית מה לי רחוקה, שאם מתחייב ללא תוצאה כ'ש שמתחייב שיש תוצאה.
ונראה לפי זה שיתכן שיתחייב משום שתי מלאכות, שכתב המנ'ח דאם השריש בשבת חייב גם עליה, ובניד'ד השקר הוא פעולת הזריעה, והתוצאה היא כהשרשה ויהיה חייב משום שתי מלאכות.
והביא המנ'ח ראיה מהנוטע ל' יום לפני שביעית שצריך לעקור שלא ישריש בשמיטה. הרי שהשרשה מחייבת.
וראיתי להרב נבנצל שליט'א שדחה לראיתו, שבשמיטה החיוב הוא 'ושבתה הארץ' ולא מצד ההשרשה עצמה היא פעולת האדם. (ועי'ש שיקר בזה והעלה דדילמא הויא חומרא בעלמא בשמיטה)
אך עכ'פ הכא דברי המנ'ח מדוייקים, דחובת הגברא כאן לשבות דומיא דחובת הארץ בשמיטה, וממילא יהיה חייב שתים. (יש לדון מה הוא אב ומה התולדה אך אין נ'מ לדינא)
עלה ב- בונה
עוד שמעתי מי שירצה לחייבו משום בונה. ותמיהה לי טובא דמהיכי תיתי לה, אי משום שהוא כלי הלא קיי'ל שאין בניה בכלים,
ואף דעת תוס' (עד ע'ב ד'ה חביתא) דמה שאין בניין בכלים היינו במחבר חלקי הכלי, אבל העושה כלי חדש חייב משום בונה (ויעויין ברש'י דס'ל שהוא משום מכה בפטיש), הכא לא מיירי בבניין כלי חדש אלא בתוספת על כלי קיים ולכו'ע אין בניין בכלים בזה.
ואי משום שהוא אדם ויש בונה באדם כמבואר ברש'י דף קז ע'א ד'ה מפיס דכתיב שלעשות לה פה אסור משום בונה. גם הא ליתא דהרי אכתי לאו אדם הוא.
ואין לומר דאית ביה משום אוהל מתרי טעמי, חדא שאין ברוחבו טפח, ותו שהוא רק מוסיף על אוהל ארע תצוגהי וקיצרתי כי פשוט.
עלה ג- מכה בפטיש
אמנם מהמשך דברי רש'י הנ'ל דכתב 'או משום מתקן כלי' היה נראה שיהיה אסור משום מכה בפטיש.
ולכאורה קשיא דמאי מתקן שייך הכא, אדרבה מקלקל הוא לשיווי המשקל.
איברא די'ל דמתקן הוא אצל נפשו לקנות בה קניין 'מדבר שקר תרחק'. ודמי לקורע בגדים בחמתו דמתקן הוא אצל יצרו.
אמנם בהאי מילתא אכתי יש לעיין, האם תיקון הלכתי בכלי האם הוא בגדר מכה בפטיש או לא. כגון טבילת כלים -רבא אסר בגמ' (ביצה יח ע'א) מפני שנראה כמתקן מנא, שהוא רק מדרבנן.
וכן מצינו בעניין מיעוט ענבי ההדס ביום טוב שאסור למעטן, וכתבו רש'י (סוכה חג ע'א ד'ה עבר) ותוס' (שבת קג ע'א ד'ה לא) שהאיסור הוא רק מדרבנן.
ברם המרדכי (סוכה פ'ג ס' תשמ'ז) כתב שמיעוט ענבי ההדס הוי איסור דאו', דמתקן, וביאר המנחת חינוך (מוסך השבת, מכה בפטיש ג') שבהדס יש גם תיקון הניכר לעין כיון שעתה ההדס נראה יפה יותר
אמנם מדברי הרמב'ם (הלכ' שבת פ'י הט'ז) שכתב רק תיקונים שהם בדרך העולם - נראה שתיקון הלכתי אינו בכלל תיקון כלי ומה שאסרו הענבים ההדס משום שההדס עצמו נראה יפה יותר.
א'כ בניד'ד שמתקן ליצרו וניכר זה כלפי חוץ היה לנו לומר דלמרדכי יהא אסור מדאו' ולרש'י ותוס' מדרבנן, אלא שנראה שפה המרדכי יודה מכיוון שאינו נאה יותר משום שאפיו ארוך. ואילו להרמב'ם אין בזה משום מכה בפטיש כלל.
ואין לומר שרק בגמר תיקון יצרו נחייבו משום מכה בפטיש, שכל מכה ומכה ליצרו תיקון הוא בנפש.
עלה ד' -פסיק רישיה
העולה לבנתיים שיש לחייבו בזה משום זורע תרתי, משום בניין ליכא, ומשום מכה בפטיש אליבא דרש'י ותוס' אסור מדרבנן ואליבא דהרמב'ם מותר.
אך אכתי לא בריר דיו האי דינא, דאיכא למימר דהוי פס'ר דודאי יצמח אפו, אלא דלא ניחא ליה בכך דכולהו ידעו שהוא משקר. וידוע שהוא מח' הראשונים - דלהערוך מותר ולתוס' (קג ע'א ד'ה לא) אסור מדרבנן וכן דעת רוב הראשונים וכך משמע השו'ע בסימן שכ סעיף יח.
ואף דהכא הוא במקום צורך גדול כמו שאמרנו בענף ב' דבר מיירי הכא בשקר המותר - שהוא רק במקום צורך גדול, כגון מפני השלום, עכ'פ לא שרינן איסור תורה בפס'ר דל'נ במקום צורך.
עלה ה - גרמא
אלא שיש להוסיף שנראה הכא שהוא גרמא מכיון שלא ברגע שמשקר מיד צומח אפו, אלא כמה רגעים לאחר מכן, ובגרמא בשבת מצינו מח' הפוסקים דהט'ז (ס' תקיד ס'ק י) התיר ואילו רוב הפוסקים וכן פסק הרמ'א בסימן שלד סעיף כב, דשרי רק במקום מצווה או צורך גדול. עכ'פ הכא נראה דלכוע' שרי דהרי זה פס'ר דלא ניחא ליה במקום צורך גדול באיסור דרבנן.
עוד ראיתי מי שרצה לצרף להתיר הא דנח' בגמ' האם עקימת פיו הויא מעשה או לא, ולא נצרכה לן דכבר הותרה לו.
ואברכו שיזכה ....
הצמ'א.





כבר הופיע פה פעםאנו_נימי (G+)

ואם יחפש המחפש ויתפוש הנתפש בתפישת ההיתפשות תיתפש התפישה בפוס(משחק.).

לא קשיההגיגים בע"מ

דכיוון דהאף  מתארך משום "מדבר שקר תרחק"  (במקרה זה דבר השקר הוא בפה. ועל כן האף מתרחק מהפה)1) הרי זה "עשה דוחה  לא תעשה" והרי שאין על כך איסור כלל 

1) לפרשנות מורחבת ושונהה במעט עיין בספר הקדוש "לעזעזל עם בבא"

אני הק' התבלבלתיי בין הספר הקדוש "לעזעזל עם בבה לבין ספרהגיגים בע"מ


הקודש "מסע הציד של בבאהגיגים בע"מ


ביינישים עליך שמשון!א"י השלמה


עץ הדעתמשתדל לאהוב


בידוע שסבא גפטו עירב עץ הדעת בעץ החיים ויצר את פינוקיו דהוא חי עם דעת.

ואם כן בעצם הוא יצור מגן עדן, יליד אדם וחווה בעומק ועל כן נראה דהוא קודם שבת! שגןעדן היה לפני שבת ובשבת כבר יצאו את הגן. ולכן קלללל שלא חייב במלאכה.

וחוץ מזה מי אמר שפינוקיו יהודי  אולי הוא גוי והוא חייב לעבור על מלאכות?

 

אין כאן המקום להאריך אך אזכיר לחברי המכובדיםנחשון מהרחברון

את דברי האורחות חיים המובא בב"י שיח דבדבר הגדל בשבת אין בו משום הכנה מערב שבת כיון שגדל והולך. ודחיית המג"א מדברי התוס' שנתערב ובטל ברוב אם כן יש כאן ביטול ברוב.

י לדון מצד חשש זורע דמצמיח העץ ואין לדון כגרמא שהרי זו פעולה ישירה 

ויש לדון מחמת מכה בפטיש דהוא מסיים את מלאכת הפיה הטובה.

ועוד יש לדון מצד מפרק דהאגידול האף מפרק השקר ומגלה קלונו לעיני כל.

ולא עיינתי אך זאת עלתה על ליבי

שכוייח, וכבר העלתי בחכתי חלק מדבריואניוהואאחרונה
והאחרים ניתן לדחותם ואכמ'ל כי אל'כ..
לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך