שיש בה הרבה שנאה, שיש חוגים מסויימים שמנסים לטפחה. כמעט עלילת דם, לדעתי, בשם ה"משימה הקדושה" להילחם בציונות ולהכפיש.
הציטוט שמוזכר, למשל, מגרינבוים, מה כוונתו? האם שיש מולו יהודים שכרגע הוא יודע שישמידו אותם, ואומר, לא?... סביר שלא כך.
הביטוי "הצלת היהודים היהודים בגולה", הוא ביטוי רחב. וגם הביטוי "הפעולות הציוניות". כמובן, מי שגדלים על נוגדנים לכל מה שמוזכר בו "ציונות", אז מבחינתם, זה כאילו להגיד שעדיף נשף של הליכוד על הצלת יהודים..
אצלם, ה"פעולות הציוניות", משמעם ההצלה של עם ישראל ע"י ישובו מחדש בארצו. דהיינו, תיקון השורש לכל הפרעות, לזוועות השואה. וה"הצלה" היא פעילות שלא ברור בדיוק מה היא.
כמו, למשל, שישאלו היום, במה מדינת ישראל צריכה בעיקר להשקיע. בבנין והגנת העם במדינה או במניעת התבוללות בחו"ל?
אדרבה, מאד חשוב החיבור שאת מצטטת. הרי כולו נועד להפריך עלילת דם נגד ב"ג, כאילו "לא היה איכפת לו".
לא שאנו חיים מפי ב"ג, אבל מה זה "מביא את המשפטים שנאמרו על ידו"?.. מביא משפט אחד, שנאמר עוד קודם השואה, עם הסבר של ב"ג שמה שמכריע הוא הקיום ההיסטורי של עם ישראל לטווח ארוך, שזה רק בארץ. בוודאי שלא צריך להסכים עם מה שאמר, אבל לעשות מזה כאילו "סדר עדיפויות מעשי" שלא להציל יהודים?...
על מה מדובר? הרי באותה מידה אפשר לשאול, למה חב"ד אמריקה לא הצילו את היהודים?.. מה תהיה התשובה, כי הם לא יכלו.. נו, ואלו כן יכלו?... לא מדובר על מדינת ישראל, אלא על הסוכנות היהודית, טרם מדינה, עם ידיעות מאוחרות על המתרחש, וכנראה גם בלי יכולת מעשית לעשות משהו רציני.
מה שכן מצוטט שם, ממנו, הוא, אחרי דיבור עם הרבנים הראשיים דאז: "אם כל העם היהודי יהיה דתי כמו שרוצה הרב הרצוג, אני אתן הכל כדי להציל את עם ישראל, גם אם הם יהיו כמו שרוצה הרב הרצוג, יהיה רק עם ישראל - זהו העיקרי". נו?.. למה המקטרגים לא מצטטים את זה?
לדעתי, כי הם שונאים. אוהבים לשנוא. כאילו זה "מחזק" משהו, לדבר בשנאה על "הציונים הללו"..
הרי מי שהלך בשיטת "הציונים הללו", להגיע לארץ עוד קודם - לא היה נזקק אח"כ שהם "יצילו אותו".
אז קודם צועקים עליהם שהם מיישבים את הארץ - אח"כ מקטרגים, כמו שהקב"ה שונא את המקטרגים על בניו.. - למה "הם" לא הצילו... משל לבחורי ישיבה מפינה ידועה, שיפגינו נגד הצבא, אבל אם ייתקעו במדבר יהודה ידעו מיד למי להתקשר ומי יבוא להציל אותם...
אלא מה הלימוד זכות? שלפני השואה, יהודים לא הבינו בחלקם כמה זה דחוף. ובאמת לא פשוט לעזוב את הגלות שהתרגלו, וחששות רוחניות וחומריות. וקושי לבצע. נכון.
וגם אלו שהיו כבר בארץ, לא בדיוק ידעו, ולא כ"כ היה איך לעזור, והיתה האחריות לבנות את הישוב בארץ.
אז להגיד "קודם הקמת המדינה ואח"כ הצלת יהודי אירופה" זה די שטחי. "הקמת המדינה", זה לא כמו אלו שמזלזלים במדינה. הקמת המדינה, פירושה הצלת עם ישראל לדורי-דורות, במודעות שזה כך. באמירות מפורשות. מבחנתם, התרופה המונעת הכי גדולה לשואה נוראה.
ו"הצלת יהודי אירופה", זה משפט די "באויר". לא מדובר על איזה מבצע אנטבה, או "מבצע משה" ועוד - שתלמידיהם של אותם אנשים עשו כדי להציל יהודים מקצווי ארץ.
בוודאי שתמיד יש גם אנשים עם תפיסות מעוותות ואמירות מקוממות.
אבל "לאסוף" דווקא את זה, ולפעמים בהוצאת דברים מהקשרם, זו כבר בעיה.
באותה מידה היה אפשר לאסוף אמירות של אנשים חשובים לתלמידיהם וחסידיהם שיישארו באירופה הבוערת - ולומר שהיה חשוב להם "קיום השטייטל" יותר מהצלת יהודי אירופה...
אז לא. אנשים מתכוונים לטובה, רוב אלו שפועלים בשביל עם ישראל. לפעמים מצליחים יותר, לפעמים פחות. אי אשר להכחיש, שמבחינת הצלתו הפיזית של כלל ישראל (ו"פיזית" של כלל ישראל, זה ענין "רוחני" מאד..), אז חלק לא מבוטל מהמנהיגים ה"לא דתיים", וגם הרבנים שאמרו בכיוון זה, צדקו למפרע יותר מאלו שהיו יראים ושלמים וחשבו להישאר שם.
כך מצוט בספר על ר' אברום שפירא, שכאשר ביקר הרב רענן זצ"ל, אצל הרבי מבעלז (ראיתי מישהו שאומר שזה היה אחיו, מבילגוריי), אחרי הצלתו הפלאית לארץ ישראל, אמר לו: השווער שלך (הרב קוק זצ"ל) צדק..