אז עברו הימים הקשים וצריך לחזור בכל הכח.
לנוחות כולנו ולפתיחת דיון וכאלה התשובות עולות כאן במלואן.
אני מזכיר את השאלות:
1. מהם "Tremulo" (טרמולו) ו"Vibrato" (ויבראטו)?
2. איזה אומן ידוע כמנוף לזמרים צעירים המחפשים להתחיל את דרכם המוזיקלית?
3. מהם המרווחים של סולם מינורי ומה השם המקורי שלו?
4. מה מאפיין את סגנון ה"בלוז"(blues)?
5. איזו גיטרה מפיקה את הצלילים הנמוכים ביותר?
6. כמה שריגים (frets) יש בגיטרה?
7. מה זה בעצם דיסטורשן (distortion) ומתי משתמשים בו?
8. איפה נפוצה מוזיקת ה"קאנטרי" (country) ומי הם האומנים המוכרים בתחום?
9. איזה מלחין גדול היה חרש?
10. וקצת יהדות לשם שינוי - על מי נאמר שהיה "יודע נגן"?
והתשובות![]()
![]()
:
1- טרמולו מגיע מהבסיס של המילה שלוש טרה. לחזור על צליל, או אותו צליל, שלוש פעמים (בפלמנקו הטרמולו הוא מרובע עם ארבע צלילים מעבר לבס).
יצירה מפורסמת שעושה שימוש בכלי זה: Recuerdos de la Alhambra של tarrega. [קישור מומלץ]
ויברטו לעומת זאת זה לא בהכרח זהה. טרמולו יכול להיחשב ויברטו אם הוא נותן את האפקט של ההרעדה והויברציה. ויברטו זו הרעדה של הצליל. בגיטרה זה נעשה על ידי תזוזה של האצבע או היד מעלה ומטה או לצדדים. ויברטו מיוחד היה בשימוש של BB King שהוא היה מזיז את כל היד בתנועה סיבובית ולא עם האצבע בלבד.
בגיטרה חשמלית ישנו ויברטור כתוספת אלקטרונית של אפקט המגיע בצורה של ידית ארוכה שכשמותחים אותה היא מרעידה את כל הצליל.
2: עידן רייכל היום שנותן לכל מיני זמרים לבצע שירים שלו. לדוגמה ישי ריבו הופיע איתו וביצע ועוד הרבה. בעבר אריק איינשטיין נחשב גם למשהו דומה כשהופיע וביצע שירים עם אמנים צעירים או מתחילים.
3: המרווחים של הסולם המינורי הם כאלה שחצאי הטון נמצאים במרווח השני והחמישי. הסולם ה"טבעי" למינור (שבו לא יהיה שימוש בדיאזים או במולים ובכל זאת מעגל המרווחים ישמר) הוא לה מינור. המרווח הטבעי בין סי ודו ובין מי ופה של חצי טון נמצאים בסולם לה מינור במרווח השני והחמישי.
סולם לה מינור והמרווחים המינוריים מקורם במודוס האיאולי. מודוס זה סולם עתיק והמודוס האיאולי הוא המקבילה לסולם לה מינור שבו המרווחים השני והחמישי הם של חצי טון.
4: סגנון הבלוז מבוסס על סולמות פנטטונים של חמישה צלילים (פנטה=5) עם תוספת של blue note הכוונה התו שייתן את האפקט של הבלוז. מדובר בתוספת של תו מוביל לתו הבא.
הסולם עצמו מאופיין במרווחים גדולים כי הוא פנטטוני. למשל מי פנטטוני יהיה: מי, סול, לה, סי, רה, מי. התוספת של הblue note יהיה התו הרביעי בסולם. בסולם מי נוסיף לה דיאז (או סי במול) בין הלה לסי. התוספת הזו תשנה את כל האופי של הסולם ותהפוך אותו לסולם בלוז טיפוסי.
יש כל מיני סוגי בלוז כמו 12 bar blue's שמחולק ל4,4,4 ועוד...
5: גיטרת בס מפיקה את הצליל הנמוך ביותר. גיטרת בס זה כמובן לא כלי עצמאי אלא אילוץ שהגיע בגלל הסרבול והגודל של הקונטרה בס המקורי.
6: הגיטרה בנויה כך שכל הצלילים של הסולם הכרומטי יכנסו לכל מיתר כשהוא ינוגן בצורה אופקית. בסולם כרומטי יש 12 צלילים אפשריים (כל הצלילים בין, למשל, דו לדו במרווחים של חצי טון) מכיוון שכל סריג הוא קפיצה של חצי טון צריך שלגיטרה יהיו לפחות 12 סריגים.
בגיטרה קלאסית נהוג שעד לתיבת התהודה יש 12 סריגים ומשם מתחיל מחדש חישוב הסריגים והמרווחים כאשר סך הכל יש 19 או 20 סריגים.
בגיטרה אקןסטית נהוג (יש גיטרות אקוסטיות שבנויות כמו קלאסיות עם 12 כמו למשל בגיטרת ליווי של Gipsy jazz עם פתח אובלי) שיש 14 סריגים עד לתיבת התהודה וגם היא ממשיכה עד ל20 סריגים בדרך כלל.
בגיטרה חשמלית תיבת התהודה לא משחקת תפקיד דומה לתיבה בגיטרה הקלאסית או האקוסטית והצוואר של הגיטרה נגיש לניגון בכל האורך של 20 הסריגים.
ניתן להוסיף סריגים בגיטרות יוצאות דופן או להשגת צלילים בגבהים מיוחדים. בGipsy jazz נהוג להמשיך את הסריגים של המיתרים הנמוכים יותר עד מעל לחור של תיבת התהודה וככה להרוויח עוד כמה צלילים גבוהים.
הבסיס ההכרחי של הגיטרה הוא 12 סריגים משם זה חוזר על עצמו רק יותר גבוה (הצלילים).
7: דיסטורשן זה אפקט שמוסיפים לגיטרה חשמלית בדרך כלל. הדיסטורשן מאריך את הצליל ו"מלכלך" אותו. בגלל זה הוא בעיקר משומש על ידי נגני רוק ורוק כבד עוד יותר.
8: קאנטרי זו מוסיקה שמוצאים בעיקר בדרום ארה"ב. אמנים מוכרים זה אלוויס פרסלי שעשה הרבה קאנטרי מפורסם וניל יאנג בחלק מהתקופה לדוגמה האלבום (המעולה!!)harvest הוא דוגמה לקאנטרי טוב ויוצא דופן.
9: בטהובן התחרש אבל לא נולד ככה.
10: פסוק שנאמר על דוד כששאול ביקש ממנו שיבוא לנגן לו.
התשובות כאן לפתיחת דיון וללימוד משותף אז... תשאלו!!! ![]()



. יש שני מנצחים מעולים>>>