אולם כיוון שכבר פעמיים פה ענינו על ראשון שני ועל שני ראשון, ותרי זימני הוי חזקה לדעת רבי, אענה אף אני על שני ראשון ועל ראשון שני.
לשאלתך השניה:
קודם כל מבין אני משאלתך שקיבלת את תשובתי לעניין כיפורים, ועל אמרתך זאת שש אנוכי כמוצא שלל רב.
ואמנם, אם מודה אתה על ההגיון שיש בדבר לעניין כיפורים, יכול אני לומר לך שמסורת היא בידינו ללמוד גזרה שווה "פורים" "כיפורים" שהרי "כי" משמש ב-4 לשונות (אי, דלמא, אלא דהא) ואבע לשונות דכי כנגד 4 כוסות דליל הסדר, שלומדים גזרה שווה "יין" "יין" מיין פסח ליין פורים, וזוהי גזרה שווה שאין עליה תשובה, כיוון שהיא כפולה- החלק הראשון והחלק השני.
אולם, מכיוון שאינני אוהב לענות בלימודים סתמיים ואוהב אני להבין טעמם של דברים, ישבתי וחשבתי עד שיצא קיטור מהגייזר כמאמר השיר: "משוך בגייזר, משוך בגייזר, אין כמוהו גייזר". לפתע נזכרתי לי שאני בכלל בישראל ואין לידי גייזר, אז החלטתי לוותר על הרעיון ופשוט לכתוב לך כזאת:
אמנם, במדבר היה עניין להשאיר את התחפושות בשדה, כיוון דשכיחי אילים וצבאים, אולם בימינו דלא שכיחי אילים וצבאים- מוטב ילבשום בחורי ובנות ישראל ויהא סבלם כפרתנו. ואם נימוח- יימוח, שלבישה עושה מצוה ולא הליכה עושה מצוה, למרות שהליכה צורך לבישה (כמו שאמרנו בנרות חנוכה ועי"ש).
ולשאלתך הראשונה:
יודעני באימרתך אשר אמרת, אולם דברים אלו נאמרו לעניין זמן המועדות, לא לעניין סדר המועדות וסמיכותם, שהרי דבר זה נאמר רק על הפרשים קטנים של כמה ימים בודדים, אולם אם הפרש זה מערבב סמיכויות וסדרי בראשית- ודאי וודאי שאין לו תוקף, שהרי כך עקרת את כל התורה כולה, שהרי אם כך למה נאמרה תורה?!
אלא מוכרח אתה להגיד שלא על הזמן דיברה תורה, כי "אלה מועדי ה' מקראי קדש אשר תקראו אתם בין בזמנן בין שלא בזמנן אין לי מועדות אלא אלו", אלא על סמיכויות וסדר המועדים.
וזה שאמרה התורה תאריכים כגון "בחודש הראשון" ודומיו, אינו אלא כיוון שרצתה להגיד לך סביבות הזמן שבו החג מיועד להיות, שאחרת לא היינו מוצאים את ידינו ואת רגלינו בלוח השנה שלנו, שגם כך מסובך הוא עם השמש והירח ואחד עשר כוכבים.
וראיה לי לכך- שהרי בשבועות ראינו שאמרה התורה "שבעה שבועות תספור לך" <דברים ט"ז, ט'> ולא פירשה תאריך, כי עיקר דבריה הוא המרחק בין שבועות לבין הפסח שלפניו.
ואם תקשה שאם כך מדוע לא דיברה תורה על המרחק בין שבועות לבין יום העצמאות? הרי יום העצמאות קרוב יותר לשבועות מאשר פסח, אומר לך שאין הבדל גדול בין יום העצמאות לבין פסח, כיוון ששניהם באו על יציאה לחירות, ועל כן אין לך לצעוק כ"כ על ההבדל ביניהם.
אסיים בקריאה נרגשת לכל הנוכחים:
אנא! הגיבו! אל נא תשאירו אותנו להתווכח לבדינו, כי "מי שאוכל אותה לבד- מת לבד"!
ישי ויזנר,
רב דשרמן ב',
חדר 43 כבוד!
