שאלה: האם מגילת אסתר שהתחלתי לכתוב אותה באמצע ורק אח"כ השלמתי את ההתחלה כשרה?
כי מצד אחד למדתי שלא צריך כסדרן במגילת אסתר, אבל מצד שני ראיתי שאולי זה אסור...
אשמח לתגובות!
שאלה: האם מגילת אסתר שהתחלתי לכתוב אותה באמצע ורק אח"כ השלמתי את ההתחלה כשרה?
כי מצד אחד למדתי שלא צריך כסדרן במגילת אסתר, אבל מצד שני ראיתי שאולי זה אסור...
אשמח לתגובות!
הרבה סופרים עושים ככה בכוונה כדי שהמגילה תראה יפה...
א. איפה ראיתה שאולי זה אסור?
ב. אני חושב שמה שרוב הסופרים עושים זו הונאה, מישהו שמע על זה?
א. אתר ישיבה בשיעור של הרב בנימין חותה: "כתב המגילה למפרע (שכתבה שלא כסדר) יש הפוסלים אותה אף שתפרה כסדר ויש המכשירים אם תפרה כסדר" (קישור- כתיבת המגילה ותפירתה | אתר ישיבה)
ב. אין לי מקור, אבל אני לא חושב שזה הונאה, בגלל שהקונה יודע שהכתב לא תמיד אחיד, והסופר פשוט רצה שהמגילה תראה יפה בהתחלה...
א. מה המקור?
ב. זה בדיוק כמו לשים תפוחים יפים למעלה כאשר מתחת זה רקובים... אני מתחיל מהאמצע כדי שהקונה שרואה רק את ההתחלה יראה כתב יותר יפה משאר המגילה...
א. לא מוזכר בכלל
ב. כתוב בילקוט שאינו נכון לעשות כן משום גניבת דעת ומרמה.
וגם אם כן - ראוי זה לא.
מסופר סתם מצופה להתנהגות אחרת.
למה הסופר כותב ככה? זה עקום...
כי הוא בונה על זה שהוא יצליח להעלים את האיכסה של הסוף מעיני הקונה. אם הוא היה ישר פלס אז זה לא היה משנה לו בכלל והוא היה כותב כרגיל ואולי אומר לקונה שבסוף הכתב יותר יפה.
אם הוא ראה לפני כל התקדמות זה בונוס ולא הונאה. הוא ראה את הרמה ההתחלתית.
אבל בשמחת תורה שקוראים כל בית הכנסת את וזאת הברכה וכשחתן תורה מתחיל בבראשית יש עניין שיהיה שם יותר יפה בעיני. לא כדי לגרום לו לקנות כי הוא כבר ראה את הכתב והחליט אלא משום "כבוד ציבור"
מלבד זאת שהספר בראשית בכל התיקונים הסטנדרטים (245 עמודות) הכתב צפוף יותר וכן, סופר מתחיל או אפילו בינוני מעדיף ובצדק להגיע לחלק המאתגר יותר כשהוא מנוסה ומוכן יותר...
קיצור ש"ע ילקוט יוסף החדש הלכות פורים סימן תרצ"א סעיף י"ג.
קישור: ובלכתך בדרך
שהוא מכריע רק בדיעבד אם תפר כסדר... אבל לא ראיתי שצריך כסדרן במגילה, אז למה הוא מכשיר רק בדיעבד אם תפר כסדרן?
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.