לא דמיינתי שאגרר לזה אבל - תגובה בעד לימוד תורה נשימאיר.

אתחיל בסקירה הלכתית זריזה, התורה מצווה "ולמדתם אותם את בניכם" ומכאן למדה הגמרא(קידושין כט - שהאבא מצווה ללמד רק את בנו ולא בתו וגם היא לא מחויבת ללמד את עצמה, במשנה בסוטה(פרק ג משנה ד) נחלקו בנדון רבי אליעזר ובן עזאי, בן עזאי חייב אדם ללמד בתו תורה ורבי אליעזר אמר שכל המלמד בתו תורה כאילו לימדה תפלות, בירושלמי הדברים חמורים יותר בשמו של רבי אליעזר שאמר ישרפו דברי תורה ואל ינתנו לנשים, לההלכה הרוב פסקו כרבי אליעזר אבל היו גם חכמים כמו הריא"ז שפסקו כבן עזאי וריא"ז כתב: "אם רצה ללמדה הרשות בידו" מהמשך דבריו נראה שהוא אפילו מחייב.

 

הרמב"ם בפסקיו חילק בין לימוד תורה שבכתב ללימוד תורה שבעל פה, לימוד תורה שבכתב מותר ולימוד תורה שבעל פה אסור, יש להעיר בנקודה זו כי במצוות שנשים חייבות בהם יש מחלוקת בין הספר חסידים שטוען שהם יכולות ללמוד מצוות שהם שייכות בהם בעיון נרחב לבין המהרי"ל שאומר שאין צורך ללמוד אלא יש מסורת ומקסימום אפשר לשאול רב.

 

עד כה הייתה סקירה כללית ועכשיו ליותר עומק בנדון:

בעל ה"פרישה" דייק מפסיקת הרמב"ם שנשים יכולות ללמוד תורה בעצמם ואף יש להם שכר על זה, האיסור עליו מדבר רבי אליעזר הוא על אדם ללמד את בתו אבל אם היה למדה לבד זה אחלה לגמרי ויש לה שכר גדול, ר' שמואל אקוולטי שהיה מגדולי האחרונים באיטליה במאה ה16 טען בתוקף כי כל האיסור של רבי אליעזר הוא על נערה צעירה שיש לחשוש לאיקיו שלה שמה תוציא דברי תורה לדברי הבאי, אבל אישה בוגרת (כן כן גיל 18 זה קלאסי) שהוכיחה את חכמתה יכולה ללמוד תורה(מעיין גנים אגרת י').

 

לגבי דורנו אנו, כבר כתב החפץ חיים שיש להתיר יותר ללמוד ספרות חז"ל (לא גמרא) על מנת שלא יסורו מהדרך, מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין הרחיב אף יותר את חומר הלימוד וכתב:

 

"לדעתי רצוי וצריך, לא רק אפשר, לתת חינוך אינטנסיבי לבנות גם ממקורות תושבע"פ; בין אם משום הטענה שנשים עוסקות בכל המקצועות, מדוע ייגרע חלקן דווקא לגבי תורה, ובין אם משום דברי ה'חפץ חיים' (בהווסד 'בית יעקב') שאם הרמב"ם אומר שצריך ללמד לגר את עיקרי הדת, אדם שגדל במסגרת יהודית - על אחת כמה וכמה... הבנות כיום מקבלות חינוך כללי רחב, ורבות מגיעות לאוניברסיטה, ושם - ולא רק שם, אלא בחברה בכלל - באות במגע עם השקפות ותפיסות עולם שונות. כך שהידע וערכי התורה נחוצים לבת. אני מקבל בהחלט את תפיסת ה'בית הלוי' שלאשה יש צורך בתלמוד תורה כדי שמבחינה מעשית תדע מה לעשות... לדעתי, מה שדרוש לבת כדי לקבל את ההכשרה התורנית המעשית זה הרבה מעבר למה שמלמדים היום. יש להגביר את הלימוד לבנות, כמותית ואיכותית, תוך כדי הוראת כל תחומי התורה, ובכל זאת עדיין לא נחרוג מן המסגרת הנ"ל... אין לי שום התנגדות ללמד בנות גמרא... אני גם לא משוכנע שרצוי ללחוץ על בת ללמוד גמרא בצורה כל כך אינטנסיבית. בהלכה בכל זאת יש הבדל בין מקום האיש ובין מקום האשה בנושא זה, ובסופו של דבר התפקוד בחיים שונה. אבל אם לדבר על היכולת ללמוד דף גמרא ולהבין אותו ולהנות ממנו, איני רואה שום סיבה שלא לכוון לכך ללמד זאת לבנות, וצריך אפילו למסד את זה כחלק אינטגרלי של למידה בביה"ס, שיעור ממשי. כך אני מלמד את בתי וכך חונכה אשתי. וזו נראית לי הדרך המומלצת לציבור הבנות בדורנו"  "

 

ודומה שגדול דור נוסף כותב דברים דומים לדבריו של הרב אהרון(נוטים לזלזל בו בציונות הדתית, הוא היה גדויל עצום, מהלמדנים הטובים ביותר אם לא הטוב ביותר שהיו לציונות הדתית), ר' חיים דוד הלוי כותב בשו"ת עשה לך רב:

 

"נראה שבזמנים הראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר, היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה... תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת... אבל בזמננו, שלומדות לימודים כלליים בכל הרצינות הראויה, למה ייגרעו דברי תורה"

 

בקיצור, אני לא בטוח שכדאי לענות בכזו קלות לא, אם הרצון טהור והכוונה טובה יהיה דבר מבורך מאוד שגם נשים תלמדנה תורה. (במאמר מוסגר אספר שביום שישי בשיעור העיון של כיתתנו בישיבה נתקלנו בקושיה חמורה ברמב"ם ובדברי הגמרא, באמת קושיה חמורה ובב"ק שהיא גם ככה לא גמרא פשוטה, ומי שתרצה את הקושי בבהירות וקלות הייתה אשתו של הרב שלי, לא כדאי שיהיו עוד כאלו שיוכלו לתרץ סתירות בגמרא וברמב"ם?)

תודה ענבל
בס"ד

מה אשתו עשתה בשיעור?
למדהמאיר.
האם סיר או בגד הם מוקצה?מושיקו

האם מותר להשאיר אוכל על אש גלויה בשבת?

 

ללמוד מספר סוגיות להבין מה זה גמרא מיילא, 

אבל הנשים צריכות ללמוד את ההלכות האלו ובכלל הלכות ששייכות לבית  על  בורין במקום לבזבז את  הזמן על לימודים שלא שייכים להם כמו גמרא

ואתה כן צריך?מאיר.
אני לא מבין מאיפה החלוקה המגדרית הזו?
כל אחד והתפקידים שלו לפי כוחותיו ותפקידיומושיקו

צריך להעצים את הכוחות האישיים ולעבוד איתם בשלימות.

 

 

אתה סותר את עצמךמאיר.
אם לכל אחד יש כוח אישי ייתכן שגם לאישה יש כוח אישי ללמוד גמרא בעיון.
אם היא רוצה בכך זה מבורך ומעולה למה לדכא את זה?
כי בדרך כלל זה יכול להביא למקום לא בריא להנפש חיה.
מאיפה הבאת את השטויות האלה?מאיר.
עשית מחקר?
את רופאה? מה זה לא בריא?
מאיפה המצאת את זה?
לא אמשיך לכתוב ככה כי זה סתם לא נעים.נפש חיה.
בחורה
שמתעסקת בלימוד גברי
עושה לה לא טוב.


לא מתאים למבנה הנפש שלה.
בינתיים מבנה הנפש שלי חי ונושם ב"ה.ענבל
בס"ד

ממתי לכל אחד יש אותו מבנה נפש?
(הרשי לי לגלות לך סוד- יש גם כמה גברים שזה לא מתאים להם. אממה, היהדות חייבה אותם, כל הבאסה)
שמחתי לשמוע. עדיין אני חולקתנפש חיה.
טוב למנוע ממך לטעות אני לא יכולה ענבל
לחלוק עליי את יכולה וסבבהנפש חיה.
איך את יודעתמאיר.
למה זה לימוד גברי?
בגלל הבניות חברתיות? מי את שתגדירי בריא ומה זה ואיך מגיעים לזה? מי שכמהה ללמוד לא תלמד כי אמרת שזה לא בריא?
אני לא עונה בכוונה. בכל מקרה חלוקים וזהונפש חיה.
זה שתי גישות שונות.
לא רוצה לסכסך...האלן

חיוך ובכל מקרה- יש ענין שנשים קודם כל ילמדו את ההלכות שיותר נוגעות אליהם ביום יום, תפילה, ענינים של בית, צניעות וכו'' כמובן שאת כל אלה צריכים גם בנים ללמוד...

 

ואין לי כוח להיכנס לוויכוח, זה מה ששמעתי מהרב שלנו...

וגם- @מאיר.  אני חושבת ש ל- @נפש חיה. בתור בת- יש יותר התבססות בקשר לדברים- כשמדובר על  נשים...

ייתכן, אני אפילו אשמח שילמדו הלכות צניעות ושיספרו לי איפה הםמאיר.

מופיעות בשולחן ערוך...

אולי נפש חיה מכירה את עצמה ואת חברותיה, אני אמנם זכר אבל האמיני לי שראיתי מספיק והרבה נשים לומדות גמרא .

בטח שהיא לא מוכנה להגיד מה היא חושבת חוץ מלהגיד נשאר חלוקים ללא סברא באמת

אני בהחלט מוכנה אבל לא בהתלהמות כזו.נפש חיה.
לא נעים לי לדון או להביע דעה ככה.
נחמד שאתה חושב בביטחון
אבל לא שאלת אותי בכלל



מי שרוצה ישאל .
אגיד בשמחה
לא ככה. באוירה כזאת.

כי זה לא התפקיד שלהמושיקו

יש לה כח

 

שתנצל את זה לתפקידים שלה או לעזור לנשים אחרות למלא את תפקידן בשלימות.

 

להזכיר לך מה היתה העבודת פרך במצרים?

למה היא יכולה להיות רופאה ועורכת דיןמאיר.
אבל לעשות חילוקים בתוספות ולהתווכח עם ר חיים לא?

להזכיר לך שאנחנו במאה ה21?
מה זה התפקיד שלה?!מישהי=)
ללמוד זה לא תפקיד.
אני יכולה להבין חלוקת תפקידים בנוגע למי סוחב הריונות ומי לא
כי יש חלוקת תפקידים פיזית שנותאמת באמת לכוחות גם נפשיים וגם גופניים.
אבל יכולת אינטלקטואלית? נו באמת.
נשים וגברים שווים ברמת המשכל שלהם
אם הם מספיק מתאמצים
במידה שווה לדעתי.

אני לא אלמד גמרא כי אני לא אוהבת
אבל במידה ואוהב את זה..
למה לא? זה מבורך שנשים ידעו יותר דברים. ידע זה כוח. כן גם בפסיקת הלכות ותורה.
היכולת האינטלקטואלית צריכה לשרת את התפקיד האישימושיקו

הן לגבר והן לאשה.

 

מכיון שלאשה יש תפקידים מסוימים בחיים היא צריכה לקחת את כל  כישרונתיה כולל האינטלקטואלים בשביל שתוכל לבצע את תפקידה בשלימות.

 

נ.ב.עדיין אף אחד/ת לא ענ(ת)ה על השאלות הנ"ל- דברים שנפגשים בכל שבת בבית

והיא מבצעת אותם ומחנכת את ילדיהמישהי=)
ומוצאת זמן ללימוד !
אישה יכולה ללמוד
זה לא עניין שאין לה זמן להשקיע..
היא יכולה
וטוב מאוד שהיא תדע בעצמה הלכות
כדי שתדע לנהל את הבית שלב נכון
גמרא זה לא הלכהמושיקו

ללמוד היא צריכה וחייבת

 

הדיון הוא איזה חלק בתורה

נכוןעדן ירושלים
לזה יש כל מיני פרויקטים שנועדו לנשים שאילתות ללמוד ולדעת הלכה ברמה גבוהה.. אין שום בעיה עם זה שבת תלמד תורה והלכה... לדעתי זה מבורך
לא עניתי על השאלה הזו מסיבה פשוטה.מאיר.

לא חשבתי שאתה מצפה לתשובה אבל גם אם כן, קצת תמוה לי שאתה מנסה להכריע מחלוקות ראשונים האם זה הטמנה או השהייה בפורום לגיל ההתבגרות, בגדול אסור לבשל על אש גלויה בשבת מדרבנן.
 

יש היתרים שונים, בגדול אם לא ניתן לגעת בכלל באש כמו לנעול את כפתורי הגז הדברים קלים יותר וכן אם שמת רק חתיכת בשר בקדרה ואז אין חשש שתגע באש או לחילופין שהסיר כבר מוכן לגמרי ואין סיבה לגעת בו, ואז יש לשאול מה זה מוכן לגמרי האם לגמרי לגמרי או בן דורסאי ואם זה בן דורסאי אפשר להתלבט במחלוקת הרשב"א ורש"י האם מדובר על שליש בישולו או חצי ולדון על בישול אחר בישול ביבש או בלח תלוי מה יש בסיר.

 

לגבי הסיר או הבגד כל עוד הם לא בסיס לדבר האסור הם לא מוקצה ונהגו לפסוק שהם לא מוקצה.

 

 

הלכה בבית צריך את השורה התחתונהמושיקו

בלי להתפלפל יותר מידי.

 

נ.ב. כדאי שתפתח שולחן ערוך ותבדוק מה ההלכה..

 

אולי תספר מהי?מאיר.
אגב זו ההלכה, במבחן רבנות תשובה כזו הייתה עוברת
החלוקה המגדרית הזאת כתובה בתורה שבכתבהדוכס מירוסלב


לא, זה אומר שעליו יש ציווי ועליה לאמאיר.
לא שזה התפקיד וזה לא
חחח המלך מצווה כי הוא יודע מה התפקיד של כל חיילהדוכס מירוסלב

אבל צריך להאמין שהמלך הוא זה שכתב את התורה

מצד שנינקדימון
אין שום איסור עליה ללמוד, וזה זהירות שחכמים עקטו ובהחלט אפשר להעמיד את זה במציאות העתיקה שלהם. בימינו, כשנשים ממש לא מוציאות דברים לדברי הבאי ותיפלות, נראה שאם אישה רוצה ללמוד תורה אז אין שום צד לאסור עליה. כמובן שלא מדובר במציאות שזה בא על חשבון שאר החיובים שלה, ואם היא יכולה להרוויח את שניהם אז ׳אכול מזה וגם מזה אל תנח ידיך׳.
האם מצד התורה, לא עדיף שאישה תלמד תורה במקום לעשות תואר בפיזיקה? אני מדבר כמובן מצד הערך והמעלה שבתורה..
לא מדובר על האיסור ללמוד לבדהדוכס מירוסלב

אבל כשתמצא לי אישה שיודעת ללמוד לבד גמרא מעצמה בלי שום עזרה, תגיד לה שתברך אותי בע"ה.

ולא, לא עדיף שאישה תלמד תורה במקום לעשות תואר בפיזיקה. למה שיהיה עדיף?

מי אמר שתואר בפיזיקה בכלל סותר?

 

אם היית אומר שעדיף לאישה ללמוד תנ"ך במדרשה עם אנשים יראי שמים במקום ללמוד תנ"ך באקדמיה, הייתי מסכים עם ההודעה שלך.

מה?נקדימון
גם יש גברים מתחילים ללמוד עם הכוונה, לא הבנתי למה אתה רוצה לגזור מזה נפק"מ.
למה שאישה תיתקע בתנ"ך דווקא?! אני לא מבין את ההתעלמות מהמציאות שבה נשים בימינו משתמשות בכושר האינטלקטואלי שלהן בדיוק כמו שגברים עושים.
תואר בפיזיקה לא סותר, להיפך הוא מחזק את המציאות שאישה יכולה לעסוק בדברי תורה בעמקות.
הכל כתוב, אל תשאל שאלות שוב ושובהדוכס מירוסלב

פיזיקה זה לא תורה, לא יודע איפה למדת שכן. ה' ירחם

שכל זה של זה שכלנקדימון
לא יודע איפה למדת שלא.
ה' ירחם, אתה ברצינות משווה בין תורה לפיזיקה??הדוכס מירוסלב

אם התורה בשביל היא רק שכל, כל דברי התוכחות על לימוד התורה שלא לשמה מופנים אליך.

שתהיה בריא!!

שכוייחיחידי
כתבת דברים חשובים
אשריךך!!א"י לעמ'י


אסור לכולי עלמאבר מוח

"אשה 

שלמדה תורה יש לה שכר אבל לא כשכר האיש מפני שאינה מצווה ועושה ואע"פ

שיש לה שכר צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתם 

מכוונת להתלמד ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתם אמרו חכמים

כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות (פי' דבר עבירה) בד"א תורה 

שבע"פ אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחילה ואם מלמדה אינו

כמלמד תפלות. הגה (רמ"א)ומ"מ חייבת האשה ללמוד דינים השייכים לאשה,

ואשה אינה חייבת ללמד את בנה תורה, ומ"מ אם עוזרת לבנה או לבעלה שיעסקו

בתורה מקבלת שכר בהדייהו". (שו"ע יו"ד רמ"ו ו)

נכון שיש הבדל בשכר. זה לא קשור לאסור או מותרמישהי=)
הקטע הזה של להמציא דברים הוא מגניבהדוכס מירוסלב

איך, למרות שכל הפוסקים כתבו איסור, אתם חושבים שאין איסור.

ואיך, למרות שגם המתירים דנים בזה מצד שינוי המציאות להתיר, אתם חושבים שלא היה צורך להתיר.

 

זה שזה לא היה אסור, אף אחד לא אמר מעולם

איפה כתוב *שאסור*?מישהי=)
בכל הפוסקיםהדוכס מירוסלב

גם כשהרב ליכטנשטיין כתב להתיר הוא התייחס לאיסור שהיה. די עם הליצנות...

לא ליצנות.אל תגיד שאני עושה משהו שאני לאמישהי=)
זה עולה לי על העצבים
אני לא ראיתי בשום מקוםשאסור לנשים ללמוד.
עד כאן
זה שלא ראית לא אומר כלוםהדוכס מירוסלב


תסתכלי שובבר מוח

מהשורה השנייה עד השורה השישית 

כתוב שם בפירוש שאסור והדבר הזה הוא 

מהרמב"ם ומובא גם בטור ובשולחן ערוך

(אני העתקתי מהשו"ע מילה במילה +הרמ"א)

שוב אתם עם הקטע הזה של העיוותים?הדוכס מירוסלב

הרב ליכטנשטיין כתב אחרת לגמרי מהרב חיים דוד הלוי, תפסיקו לערב דעות.

למה עיוות?מאיר.
תקרא ציטטתי אותו
אתה מצטט בצורה מגמתית ולא נכונה.הדוכס מירוסלב

הרב חיים דוד הלוי כתב דעה ממוצעת (שהיא דעת רוב הפוסקים היום) שמתירים לה ללמוד קצת ואת מה שנוגע רק אליה ולא גמרה.

יש הרבה פוסקים שאוסרים הכל מכל וכל (פרט לאולי מסכת אבות, ביניהם הרב פיינשטיין).

 

היחידים שכותבים במפורש להתיר גמרא ובלי שום חילוקים ובלי לימוד לצורך הם הרב ליכטנשטיין, הרב הנקין וכו'.

 

בקיצור, תפסיקו ללמוד בלי להבין ואז לנסות להוכיח לכולם שהדעה שלכם צודקת.

אני בישיבה של הרב אהרון הגיוני שאסתמך עליומאיר.
אגב שכחת אדם חשוב כמו בן עזאי שהוא יהודי יקר.
בנוסף, יש עוד רבנים שפשוט מלמדים נשים גמרא וזהו
הרבנים האלה בודקים את ה"תלמידה" לפני? אם לא הם עושים לה עוולהדוכס מירוסלב

ההיתר הוא אך ורק ליחידות סגולה.

עם כל הכבוד לסיעת המתירים, הם לא משתווים בכלל לשאר הדעות.

 

מי שרוצה לסמוך על זה, שיסמוך, אבל שלא יתבכיין אחרי זה שקשה לו, שהוא בדיכאון ושיש לו נפילות.

 

הכותרת שלך היא הסיבה שחז"ל כתבו את הדרשה הידועה על הפסוק "כעץ שתול על פלגי מים".

אגב גם דברים שלא יתבכיינומאיר.
ואהנ שלא תתבכיין
שטויות. גבר מחוייבהדוכס מירוסלב


לא הבנתינקדימון
ה׳איסור׳ ניתן עם טעמים, וכיווו שהטעם לא שייך ממילא נופל האיסור.
הטעמים שייכיםהדוכס מירוסלב

יש כמה שסברו ע"י סברות שהטעמים התבטלו.

קרא לזה מחלוקת במציאות.

 

לא הבנתי למה הגבת דווקא כאן

אין מחלוקת במציאותנקדימון
יש עצימת עיניים מלראות את המציאות שהתחדשה עלינו עם התפתחות הטכנולוגיה והאינדבידואליזם.
יש עצימת עיניים מלראות את הנזקים שכל המתירנים מביאים עלינוהדוכס מירוסלב

אולי לזה התכוונת והתבלבלת

טכנולוגיה לא משליכה על נפש האדם, אינדבידואליזם היא רעה חולה.

להזכירך גאווה אפילו בלב היא מתועבת בעיני ה'.

אבל לא יודע, לפי הדברים שאתה כותב פה נראה שבמקום שלמדת סוברים אחרת.

אסבירנקדימון
א. הטכנולוגיה יצרה את מהפכת המידע, והבורות נשארה מאחור.
ב. האינדיבידואליזם נתן לכל אדם את הזכות האנושית הטבעית לחשוב בכוחות עצמו. בעבר לא רק נשים היו חסרות השכלה אלא גם רבים מהמון העם, המלוכה והממשלה הייתה בידי קבוצות-על ששלטו בידע.
ג. הכרת את האדם את ערך עצמו זו אינה גאווה. מודעות עצמית אינה גאווה. גאווה מתחילה כאשר זה בא על חשבון מישהו אחר בלי שום צורך.
ד. הבעיה בלימוד תורה של נשים אינה בעצם הלימוד בכלל, אלא בפמיניזם הרדיקלי והרפורמי שלהן שבא ללמוד תורה. אם הן באות להיות חלק מעם ישראל מצויין, אם הן באות לנגח זה כהר משהו אחר. לחלוקה הזו אני וודאי מסכים.
על רוב מה שכתבת לא אגיבהדוכס מירוסלב

אם כי על "ד" אני מסכים איתך. וזאת בדיוק המחלוקת במציאות.

כל האוסרים, שהם הרוב והגדולים יותר, אומרים שזה בדיוק העניין של "קטרוג הלבנה".

המתירים הם פה בשביל שיתקיימו דברי הרב זצ"ל במאמר זרעונים, ואכמ"ל.

סיכום יפה. יישר כוח.לך דומיה תהילה

הרב ליכטנשטיין ממש לא רב מזולזל.

הזלזול משקף את דמותו של המזלזל.

נכנס בקלות לרשימת גדולי הדור.

...הדוכס מירוסלב

לדעתי אתה מזלזל ברב ליכטנשטיין כשאתה כותב דברים כאלה.

הגדרים לגדולי דור וגדולי הפוסקים הם ברורים ומפוזרים בפוסקים.

תודה רבה!אין על רבנו!
תענוג לקרוא כסה מסודר ומפורט. שכוייח!
(אני פתחתי את השירשור של הלימוד גמרא לבנות....)
איך מסודר אם הוא מגמתי וטוען שהוא מסכם? הדוכס מירוסלבאחרונה


מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך