אני עדיין לא הבנתי מה ההבדל ההשקפתי בין הר המור למרכז.
אני יודע שזה התחיל בגלל למודי הוראה בישיבה... אבל.. זה המשיך.
מה עוד?
שניהם טועים!!!!!!!!!
אבל הם יותר מדי ממלכתים!!!!
וכפי שעולה מהספרות התורנית ובניהם, הרמב"ן אביהם של ישראל, המהר"ל בנצח ישראל,הרמח"ל במאמר הגאולה, הגר"א בקול התור, האוה"ח בכמה וכמה מקומות בפירושו עה"ת וכמובן מרן הרב קוק ותלמידיו הקדושים ועוד רבים רבים
יוווווווו אתה
תהיה בריא! חמודנפש חיה.אנלא מברך על ההלל
אני בעד סירוב פקודה כשצריך
עברי אנכיאחרונההפנאטיזם הוא טעות ביסודו היוון שהוא שולל כל אמת אחרת. עיין פלורוליזם פנטיזם כלליות של הרב קלנר ואז תדבר על ממלכתיים.
לא נראה לי שיש טעם להיכנס לזה סתם, יש סיבה לזה שאתה רוצה לדעת?
חושבים שהוא מנושא ההוראה.
אז זהו שלא- היו שמה דברים קצת יותר עמוקים ונסתרים, שאף אחד לא יודע מהם...
נושא ההוראה היה בעצם "סיבה" לחלק מרבני מרכז להקים את הר המור ולמשוך אליהם הרבה בחורים.
סה"כ כשמסתכלים על שתי הישיבות מבחוץ הם נראים יחסית אותו הדבר( מרכז קצת פחות ממלכתים) אבל כנראה שיש דברים בשורש שהם ההבדל בין שתי הישיבות והם סמויים מין העין.
נראלי @נחמיה17 יודע יותר...
לא מנקודת מבט הרהמורניקית ולא מנוקדת מבט מרכזניקית אלא לפי ההוויי שקלטו עיניי בזמן קצר בשתי הישיבות.
אני רואה את הר המור יותר אדוקים. זה עיקר העניין.
(במרכז עובר סמארטפון ואפי' מעודדים את זה.
בהר המור- זה מחוץ לעולם התורה.)
במרכז אישיותו של ר' אברום שפירא מוחדרת היטב באוירת הישיבה- דבר שכמעט לא קיים בהר המור.
בכללי מרכז ישיבה שזורמת העיקר שתדע יבמות ותכיר עולם אמוני עם דברי הרצי"ה.
בהר המור יותר יבקשו ממך לחיות ברמ"ח ושס"ה את לימוד היבמות ויבקשו שתחיה מתורת ההרצי"ה כאילו אתה הנכד היחיד שיש לו. (טוב המשפט האחרון פחות מדוייק)
ממרכז יותר פתוחים לקבל אנשים מקשת מגזרים רחבה יותר. הר המור- מקבלים כל אחד אם ההווי שהוא מקבל עליו זזה הר המור.
ועוד דבר- הר המור היא בשיטה אחידה יחסית ולכן יש לה "תת מגזר" משלה. ישיבות רבות מכניסות את עצמן לכותרת "קו". למרות שגם במרכז זה קיים (קדומים, בת ים) אבל זה לא תופס תהודה בטח לא בהווי הציבור.
ואם כבר- הרהמור לא עוברת את אחוז החסימה נכון לשנת הבחירות האחרונה.....
אני חושב שהסוגיה של בית הוראה. (שכולם אומרים שהיא הקש ששבר את גב הגמל,ובצדק. משקפת לא מעט ביחסי האדיקות בבין שתי הישיבות).

לפני קצת יותר מ20 שנה. לא היתה ישיבה בשם "הר המור" וראש ישיבת מרכז היה הרב אברהם שפירא. ממשיך אחר פטירת "רבינו" הרצי"ה.
בישיבת מרכז הרב עלתה תוכנית שיהיה לא בית הוראה, כ"א הכשרת מורים במסגרת הישיבה. להכשיר אברכים לחינוך במשרד החינוך.
כמה מהר"מים, בראשם ר"מ אחד באמונה שהרבה העריכו אז (אם תשאל הרבבה מרכזניקים שהיו באותה תקופה יעידו לך איך העריכו אותו לפני סוגיה זו) - הרב צבי ישראל טאו. התנגדו לרעיון נחרצות. בעוד עמדת ראש הישיבה הרב אברהם שפירא. הביע תמיכה בנידון.
העניין עקרוני. לימודי חול בישיבה זה נושא רגיש (וולאז'ין נסגרה מסיבה דומה). של החדרת לימודים שאינם קודש בתוך מקום הנקרא ישיבה. לטוב או למוטב.
בסוגיה זו (כמו רבות קודמיה אך גם בזו)- היתה סערה בבית המדרש- אלה דבקים בדברי ראש הישיבה ואלו דבקים בדברי הר"מים המתנגדים. היו ר"מים שהביעו דעה נחרצות בעניין וביחס לדברי רה"י כדברים המקובלים על כל הישיבה לטוב ולמוטב.
סערה זו כללה הפסקות שיעורים של ר"מים מטעם רה"י ושיעורים מחתרתיים. לא מקרה נעים. שהגיע לשיאו בזמן אלול תשנ"ח.
בתחילת זמן חורף ה'תשנ"ח פרשה קבוצת ר"מים, בראשה הרצ"י טאו מישיבת מרכז הרב ועמה בחורים אשר חפצו ללמוד בזרם שנוצר כבר בישיבת מרכז הרב. והקימו ישיבה חדשה שלאחר זמן מה קבלה את השם "הר המור" (המֹ"ר- המשך מרכז הרב).פרישה זו קבלה את השם (העדין)- "פילוג" . ישיבת מרכז הרב היתה כמובן במשבר זהות- נאמנות מסויים. היו תלמידים שפרשו להר המור. היו שפרשו לישיבה אחרת ולא רצו לצדד לאף צד והיו שנשארו. בין מדבקוּת בין מסיבה אחרת. רה"י, הרה"ג אברהם אלקנה כהנא שפירא. נפגע מהדבר לא מעט (מובן למה) ולא מעט מכמות הר"מים שנותרה הקפידו על כבודו של רה"י. (אומרים שהרב שפירא חיזק יותר את הלימוד הקבועה ב"חפץ חיים" בישיבה אחר הפילוג"). עשר שנים לאחר מכן. בסוכות תשס"ח עלה הרה"ג אברהם שפירא בסערה השמיימה. עוזב את צאן מרעיתו הנאמן. (עשר שנים אחרי זה- ישיבת הר המור עוברת לבניין קבע משלה).
כיתה של אליבא דהלכתא? השיטות הן בתוך הר המור הן בתוך מרכז בלימוד- הם מגוונות. וזה תלוי איזה בר"מ.
ישיבה גבוהה זה עולם יותר חופשי וזה דבר שלא יראה חריג או מוזר אם מישהו יעמיק עוד קצת ויפתח ספרי הלכה כמשנ"ב ערוך השולחן וכו'. נגיד בהר המור אני מכיר כמה ספרדים שלומדים להלכה הספרדית עם אחרונים ויודעים הלכה יפה יפה.
אדם שרוצה ללמוד בכל ישיבה ורוצה לפסוק לפי רב אחר בענייני הישיבה- בעייתי מאוד!!. בענייניו שלו- אין כל התנגדות. שילך לפי רבותיו.
אני יודע שיש אמרה שבהר המור "כשם שפרצופיהם שונים- כך פרצופיהם שונים..." ועדיין- יש מנעד ממלכתיות בין הר"מים כולל גם סירוב פקודה. רה"י שלי הוא מאוד בתורת הר המור והוא מדגיש לרוב את עמדתו ביחס לחוקים ופקודות שהם נגד התורה. השאלה בעיקר באופן הביצוע (רה"י שלי לדוג'- לא יותר מדי עדין בביצוע סירוב הפקודה) פה יש מנעד לא קטן. בא נגיד- שאם תלך לפי הדרכת הרב מאזוז בצה"ל- יקבלו אותך לישיבת הר המור בחזרה כמו כולם.
ישנם רבים מבחורי ישיבת הר המור ויוצאיה- שלא מברכים על ההלל ביום העצמאות (עם זו, מומלץ לספרדי לפני כן לראות את עמדת הרב אריאל אדרי, ר"מ בישיבה בנושא)
ודאי ששתי השאלות לגבי היחס לדברים שונים מהישיבה הם קלים הרבה יותר בישיבת מרכז הרב. שהיא, כאמור- פתוחה יותר לדברי כגון הא.
עניין חשוב- אם זו שאלה למעשה- אז אני אומר לך- אל תלך לישיבה גבוהה עכשיו אתה לא מתאים. לפחות תתייעץ עם איש חינוך שמכיר אותך לפני.
שאל.
תגדל תלך לישיבה גבוהה.
בס"ד
והראיה - סגרתי בישיבה שלא תכננתי ביכ-לל..
חכה עם זה- ב18 לא תצטרך וי מההורים.
ולא רק בגלל החוק.
וסבלתי שם קשות, חושך גדול, תחשוב טוב טוב לפני שאתה הולך לישיבה ששונה מאה אחוז מהדרך שעליה גדלת, ואני רוצה לומר לך שאין לך שום הבנה - באיך הישיבה מתנהלת, ובאווירה ששם, מאה אחוז הפוך!!!!,
גם אני בצעירותי התלהבתי ללכת לשם, ואח"כ סבלתי מזה קשות פשוט הייתי בוכה, בשבילך אני מציע קודם כל ללכת לישיבה גבוהה רצינית (תבחר לך סיגנון שאתה מתחבר אליו, הרהמורניק, מרכז, חסידי ארץ ישראלי, סגנון אליבא דהילכתא), ואחרי שתבנה את עצמך, תיישב את דעתך, תלך ללמוד גם מהרב מזוז, אתה יכול לנסות להיות אברך שם וכדו', ותראה אם אתה מתחבר בכלל.
בהצלחה אחי
הדרך שעליה גלדתי.. לא ככ דתית
דתית. אבל בסטייל 'מכינה' לא בסטייל ישיבה
הר-המור זה כאילו לא נורמלי....
זאת הדרך שלי אעפ שלא גדלתי עליה
חשבתי על זה המון
הרב מאזוז הוא הפוסק שלי ואני מתחבר מאוד לעמדותיו
איך הישיבה מתנהלת - יצא לי להיות שבת בישיבה שחורה (לא ככ משקף..אבל עדיין)
רואה ושומע מהבחורים...וואו.
אני מתחבר מאוד כי אני קורא ולומד ושומע אותו/דבירם מהאתר של הישיבה
אם תחכה עד תחילת שנה הבאה אולי עד אז תשתנה....
ועדיין אני חושב ששנה זה קניין בגרות נפשי ואין מה לעשות לפחות ברוב הפעמים.
(אתה עוד שישיסט. חכה לאיזה חנוכה-פורים תהיה שביעיסט)
עברי אנכיאתה לא בשל אחי.
אני רואה את זה מסגנון הכתיבה שלך.
מסוג תשובותיך.
מאופן חשיבתך שנשקף במילים.
ואם כבר מדברים-
אז אתה אחלה גבר.
כך היא נפש בריאה- לא קופצת.
אבל כן. שמים לב. לא יודע כמה זה "כ"כ".
עברי אנכיידוע ה"מסיון" (<צ>) של הרה"ג אריאל אדרי בעניין.
גם אני לא שמעתי על הרבה חבר'ה שלא מברכים. אם יש כאלו בכלל אז הם ממש מתי מעט.
"מתי מתחילים לחשוב" וכל זה- חבר'ה, אתם קצת לא בכיוון... האם חושבים או לא חושבים? אממ... לפחות לפי מה שידוע לי (וידוע לי...) אין שום עמדה של "הפקדת שכל" בכניסה לישיבה, ואין שום הכוונה ישיבתית לחשיבה עדרית. כשבחור מסיים איכשהו שמינית ונכנס לישיבה הוא באמת לא יודע כלום אז השלב הראשון של לימוד זה אמון ברב שלו, שהוא מעביר אליו תורה אמיתית. זה לא אומר שהרב שלו הוא אלוהים או משהו כזה, אבל בהחלט יש ביהדות מצב של העברת התורה מרב לתלמיד... כשבאים ללמוד לא מגיעים מעמדה שיפוטית אלא מעמדה מקבלת. שואלים, מקשים ומבררים, אבל מקבלים את הדברים. פשוט יחסית, לא?
שהשילטונות הכריחו להכניס לימודי חול בישיבה, ועל כן הנצי"ב מוולאזי'ן אמר שעדיף לסגור את הישיבה.
במרכז לא מעודדים סמרטפון.
הרבה חושבים שהתירוץ על בית ההוראה זאת סתם המצאה ולא היה מעולם רעיון להקמת דבר כזה(וכן מסתבר...)
ועוד דברים שאין לי כח להתווכח/לחשוב/לפרט עליהם.
יאמר. אל תגזים אחי (אני מתכווין למי שאליו אתה מגיב, אני פשוט לא יודע מיהו. חח)
נקרא "הרבה".
בעיני הרבה אנשים (אני ביניהם)
וכתבתי כבר את דעתי.
ומחלוקתם היתה לשם שמיים, ובאמת שיצא ממנה רק טוב בהתרבות תורה בישראל, וכל אחד ילך לאן שנפשו מתחברת (אני הדל הייתי בשני הישיבות ואוכל לומר לך שהתחברתי הרבה יותר למרכז הרב, גם מבחינת הלמדנות העמוקה שבה, וגם מבחינת האור והאווירה שבה)
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.
ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?
רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...
תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!
אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.
כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.
האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?
האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?
או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?
העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.
מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה? (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)
אולי לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי?
זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...
הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...
אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?
לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.
זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...
אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...
עכשיו מבינים קצת יותר??
אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...
חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך.
אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??
אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...
כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...
בקיצור מורכב ביותר...
למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?
אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?
אתה לא חבר בתנועת נוער?
זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)
א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך?
מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?
תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.
ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...