שאלה לגבי פטורים ממצוותמבקש אמונה

שאלה בעיקר לחסידים שבנינו חצי חיוך

 

ידוע שמצווה זה מעשה שעולה אל הקדושה.. מועיל לנשמה להתקרב לה' וכו'

דבר שהוא אסור הוא בעצם מעשה שלא ניתן להעלות אותו לקדושה (אם הבנתי נכון)

ומותר זה תלוי בכוונת העושה..

עכשיו השאלה היא ככה: מה קורה שאדם מגיע למצב שהוא פטור מאיסור מסויים מחמת אונס\חולי וכו'?

כגון שהוא חייב לחלל שבת, חייב לאכול מאכל אסור,יוצא מהסוכה מחמת צער..

 

איך בשמים מתייחסים לאותו מעשה שבעצם נכפה על האדם?

האם זה יכול לעלות אל הקדושה? או שזה עדיין הפסד כלשהו...? או משהו אחר..

 

אני מקווה שהבנתם את השאלה

אשמח בעיקר לתשובות עם מקורות, אבל גם סברות יתקבלו בברכה

תודה

 

 

מאיפה שנדע איך בשמיים מתייחסים אל האדם?בוז
אתה גם שואל על כל מיני נושאים לא קשורים או הפוכים.
וזו לא שאלה לחסידים רק, זה שאחות הלכתיות. בעיקרון יש דברים שידועים, כמו אנוס רחמנא פטרי',
ומי שאינו מצווה ועושה מקבל שכר מועט מהמצווה ועושה. מאידך גיסא יש שאומרים ששכרו גדול יותר. יש כל מיני שיטות.

מי שהפסיד מצווה מסויימת, בטל קרבנו. יש דברים שאפשר להשלים אבל את הרוב לא, בעיקר כאלו שהזמן גרמא.

ויש עוד את העניין של מצרף כוונה למעשה, שזה נגיד אדם שפטור ממשהו או לא יצא לו לעשות משהו אבל הוא מתכוון/ התכוון לעשותו, הקב"ה מעלה עליו כאילו עשאו.
מתאר לעצמי שכתוב על זה בתורת החסידותמבקש אמונה

זה דווקא מאד קשור.. 

 

יש מצוות עשה ויש מצוות לא תעשה.

אני לא שאלתי לגבי הפסד של מצווה, אלא לגבי עשיית איסור מתוך הכרח.

 אני שואל אם המעשה עצמו יכול לעשות לקדושה או לא..

 

 

 

 

שאלת מאד לא מובן בוז
אתה שואל האם מי שמצטער ולכן לא אוכל בסוכה נחשב לו למצווה?

א. לפעמים לשמור על עצמך (פיקוח נפש וכו') יכול להחשב כמצווה ממש אפילו אם זה כרוך באיסור. לדוגמא, לנסוע לבית רפואה בשבת בשביל חולה שיש בו סכנה. חושבת שזה נכלל במצווה של כל המציל נפש וכו'.

ב. כשאתה פטור ממצווה ולא מקיים אותה אתה לא מקבל עליו שכר בעיקרון, אבל אולי פה נכנס העניין של מצרף כוונה למעשה כי אתה הרי כן מעוניין לקיים, פשוט לא יכול.
היום ירד גשם מטורף ולא היה אפשר להיות בסוכה, וק"ו שלא חושבת שיש אנשים שישנו בסוכה היום. לא חושבת שמקבלים על זה עונש או משהו.

ג. מבחינת החסידות, איסורים ועבירות הם מג' קליפות הטמאות, אי אפשר להעלות אותם לקדושה. רק דברים שהם בגדר ההיתר. לא חושבת על עשיית איסורים מקבלים שכר כלשהו, אלא אם כן אתה עובר על האיסור בשביל מצווה אחרת כשזה מותר.
הסתבכתי קצת.

בכל מקרה, חסידים מקפידים מאד על ההוראות של הרבי שלהם, חסידים אמתיים לפחות. ואני לא יודעת אם מקבלים על זה שכר או לא, בחב"ד לא מתייחסים בכלל לשכר ועונש, כי אצלנו העולם הזה הוא העיקר. כמו שנא' יפה שעה אחת של תשובה ועשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא.
אז לא מעניין אותי שכר ועונש. ותכלס, חוץ מהמצוות ששכרן מפורט (מסיבות מסויימות כדי להדגיש נקודה, כמו שילוח הקן וכיבוד הורים) אין איש יודע מתן שכרן של מצוות.
אז אני אסביר שוב חחמבקש אמונה

קודם כל, כתבת דברים יפים מאד!!

אני התכוונתי בעיקר לפסקה ג' - העניין של השלוש קליפות הטמאות

רציתי לשאול אם במקרה שאני פטור\אנוס וכו' האיסור יכול לעלות לקדושה.

 

 

אני די גרוע בניסוח בכתב, אני יודע 

לא יפה לצחוק עלי פטיש  

מושיקו כבר ענהבוז
בעיקרון ממש לא,
אבל אם עושים תשובה מאהבה זדונות נעשים לו כזכויות

עוד לא הבנתי איך זה קשור לסוכה...
לא לישון בסוכה כשפטורים זה לא איסור. מקסימום ביטול מצוות עשה.
מממ.. כנראה שאתם צודקים לגבי הסוכהמבקש אמונה

אז מה לגבי אכילת איסור מתוך הכרח? 

גם זה מעניין אותי..

יתכן שבלבלתי עם הדוגמאות..מבקש אמונה

בעיקרון השאלה שלי הייתה על שינה מחוץ לסוכה בגלל צער..

(בעקבות הגשם האחרון)

 

אולי הדוגמאות שהוספתי לא דומות...

את יכולה להתעלם מהם ולענות לי רק על זה העניין הזה.  תודה    

תניא אגרת התשובה פרק א'טאבולה ראסה
מצוות עשה- עושים תשובה והקב"ה מוחל.
לעומת מצוות לא תעשה - שרק אחרי תשובה+ יוכ מכופר.
לפי זה היה אפשר לחשוב שמל"ת יותר "חשובה"
אבל בתניא מוסבר שאמנם ל"ת יותר קשה למחילה, אך מצד שני כל מ"ע זהו אור שזוכים להוריד לעולם וברגע שלא מורידים אותו זהו הפסד שאולי נמחל. אבל לא יוריד את האור של המצווה.
במ"ע הפסדת להוריד אור, וזה ה"עונש" / חלק מהכפרה עצמה.
(נכון ילד שעשה משהו אסור מול ילד שעשה כנל אך גם שבר איבר. ? יקבל עונש פחות כי כבר כביכול קצת נענש על ההתנהגות שלו... משהו כזה

אז אני שואל לגבי עשיית איסור מתוך פטורמבקש אמונה

כמו הדוגמאות שהבאתי- שינה מחוץ לסוכה מחמת צער וכו'..

מה דינו של אותו מעשה? 

האם הוא נהפך למותר לגמרי? או שהוא עדיין אסור ולא עולה אל הקדושה?

 

לא מצאתי תשובה לזה בקטע (היפה מאד) שהבאת כאן..

לא דומה בכללמושיקו
בתניא מבואר שמי שאכל מאכל אסור מחוסר ידיעה או בהיתר יש סוג של עליה.

מי שמכנה עצמו חסיד ומקושר לרבו וישן בסוכה/לא טועם לפני תפילה וכד' הוא בבעיה..
כי הוא מצהיר שהוא לא מקושר והולך בדרכי רבו.

וידוע המאמר אל תתירא מן הפרושים וכו' אלא מן הצבועים
יש פה קצת בלבולברגוע

מבקש אמונה לא חבדניק, לכן הוא מחוייב בעיקרון לישון בסוכה.

הוא מדבר על מקרה שלא ישן בסוכה כי ירד גשם.

ברגע שאדם פטור הוא לא עושה איסורמושיקו

חולה שאוכל  ביום כיפור

 

חולה שיש בוב סכנה  וחייב לאכול  טריפות

 

מקיים את ציווי התורה "וחי בהם" [שלא תקף רק בג' עביות החמורות]

נכון, זה מה שכתבתי לו.ברגוע

ופה הוא אפילו לא עשה מעשה של איסור, אלא לא קיים מצוות עשה שהוא פשוט לא מחוייב בה.

אוקיי תודה.מבקש אמונה

אבל אחרי הכל, כל איסור הוא מהשלוש קליפות הטמאות שלא יכול לעלות לקדושה

(כמו שכתבה גם סלט)  הבנתי שזה ניצוצות קדושה שאי אפשר להוציא.

 

אז במקרה כזה זה יכול לעלות?   זו השאלה שלי..

רק בתשובה מאהבה רבהמושיקו

לדוגמא בעל תשובה שלפני שחזר בתשובה אכל מאכלות אסורות ואחרי שחזר בתשובה מהכוח שלהם הוא מקיים מצוות.

 

מבואר בפרק ז' בליקוטי אמרים - תניא

ופה אין לי על מה לחזור בתשובה..מבקש אמונה

מה זה אומר? חיוך

תלמד תניא תביןמושיקואחרונה

זה ספר יהודי בסיסי כיום 

למה איסור?ברגוע

אם כבר יש פה ביטול מצוות עשה של לשבת בסוכה.

וגם זה אין פה, כי ברגע שיורד גשם אתה פטור מלשבת בסוכה.

לא עשית שום מעשה פסול.

וואי שנייםאנישוש
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך