אז אשמח לשמוע את דעתכם לגבי כמה ענינים בנושא תפיליןיהדות=דרך חיים

לגבי הקלף, אפידרמיס? דרמיס? לגרד מ2 הצדדים כמו שרוב העולם עושה?

עיבוד הקלף, בסיד או עפצים? ובעצם חוץ מהעיניין הכלכלי איזה עוד סיבה יש לא לקחת עפצים?

דיו להסתפק ברגיל או לנסות להשיג עפצים?

בתי תפילה של ראש מחורצות בצורה בולטת לעין? או כמו שרוב העם נוהג?

קשר תפילין של ראש ד' או מ' סתומה?

אציין שאני ספרדי  וממש הסתבכתי כבר אשמח לשמוע דעות לכאן ולכאן

@נחשון מהצפון

תלך בדרך המלךאות והדר

תעשה כמו שכל עם ישראל עושה.

 

אם להיכנס לעניין העפצים, לענ"ד לעשות דרמיס

יש יותר מדי קושיות על אפידרמיס וזה לא מסתבר לפי המציאות. 

 

בתי תפילין פרודות ללא דבק, לא צריך חרוצות (סתם יקר ומסוכן ואין לזה שום יתרון על פרודות)

 

קשר תפילין מרובע, לפי כל הראשונים והרבה אחרונים ומנהג ספרדים בפשטות היה קשר מרובע. 

מה אתה מתכוון קשר מרובע?הרש


נראה לי שהתכוון לקשר האחורי, בתפילין של ראשסתם 1...
השאלה האם זה ם ...הרש


מה שאתה מתכוון מ''ם סתומהאות והדר
מנהג ספרדים בפשטות? סתם לי יוצא לראות את האלה שעושים ד?הרש


אני גם עושה דל''תאות והדר
אא''כ בקשו ממני בפירוש מרובע
רוב הספרדים בדור האחרון נמשכו אחרי בן איש חי ושינו את המנהגם לקשר דלת.
כנ''ל מנהג האמיתי של הספרדים (מגורשי ספרד) היה קשר מרובע (וזה דעת כל הראשונים, ב''י ורוב ככל האחרונים)
אז לא הבנתי למה לך אישית אין ם?הרש


בתפילין שלי םאות והדר
אבל בתפילין שאני מוכר קושר דל''ת כי זה מה שמכירים
אם תראה לאנשים מקורות - הם לא ישתכנעו?הרש

ובכלל, מה המקורות?

אני מכיר שזו דעת חסידים ותימנים...

זו דעת רשיסתם 1...
רמב"ם, שימושא רבה (מובא בהלכות הראש) מוזכר בבעל העיטור עוד מהגאונים.

ראיתי תשובה של הרב מועלם לא לשנות מהד' שנהוג כיום אף על פי שנראה שמנהג תוניס היה ם.

הנקודה המעניינת היא שמדובר בהלכה למשה מסיני כך שיש דעות שדבר זה יעכב בתפילין של ראש.
אם מדובר בת''חאות והדר
אני ממליץ לעשות ם, ויש לי חומר מסודר על זה.
מי שרוצה לעיין בד''כ גם משנה בסוף

לפעמים שואלים מה עשה הרב אליהו? מה עשה הרב עובדיה? אכן עשו ד
אני לא מתכווח עם אף אחד
להבנתך מדובר בד'סתם 1...
עם הרצועות? הכוונה שתי צורות ד' אחת פנימה ואחת החוצה ואז הקשר הוא ם'?

כי את לשון הסוגיה כאמור אפשר לפרש לכאן ולכאן. (אינני מתייחס למסורת ולעדויות)
יש לך אפשרות לשלוח לי חומר מסודר על זהסתם 1...
בפרטי?
אם יש לך גם על צורת האותיות, או הפניה לסיכום רציני שכולל את המסורות השונות אשמח.
תודה
אני שולח לינקאות והדר
הדובר הוא הרב יוסף כהן מירושלים סופר וותיק

133_או''ח סימן לב סעיף נב 1.mp4

134_או''ח סימן לב סעיף נב 2.mp4
תודה רבהסתם 1...אחרונה
חלק מהמקורותאות והדר

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך