בעניין אכילת עממים (משהו שכתבתי לפני כמה שנים)אניוהוא
נצטוונו התורה לעתיד לבוא "ואכלת את כל העמים" (דברים ז, ט"ז). כעת, ימים אלו ממשמשים ובאים שומה עלינו לברר מהו גדר אכילת העמים, ומה מברכים על אכילה זו.
ראשית יש לברר האם מברכים על אכילה זו.
ביחס העמים לישראל כתיב "כי אכל את יעקב" (במדבר יד, ט), ע"כ נצטוונו לנקום בהם לעתיד לבוא "ואכלת את כל העמים" וידוע מה דאמרי אנשי "הנקמה מתוקה", וודאי שנהנה מכך, לכן נראה לומר דלית מאן דפליג שמברכים על אכילה זו, דהרי אסור להנות מהעולם הזה בלא ברכה.
יש לחקור האם זה בגדר ברכת הנהנין או בכלל ברכת המצוות. והנ"מ ברורה, האם יש לברך "וציוונו", וכן האם קובעים ברכה מיוחדת בפני עצמה על כך או שצריך להתאי אחת מברכות הנהנין שתיקנו לנו חז"ל לאכילה זו. בפשטות יש לומר שלכו"ע יברכו ברכת הנהנין לפני אכילה זו ולמ"ד שזו מצווה יברכו גם ברכת המצוות, כדוגמת אכילת מצה בליל ראשון של פסח.
זו לשון האור החיים הקדוש:
ואכלת את כל העמים. זו מצות עשה.
מאידך האברבנאל כתב כך:
"...ועליו אמר ואכלת את כל העמים אשר ה׳ אלקיך נותן לך. ואין זה מצוה אבל יעוד ושכר טוב שיהיו ישראל כאריה בבהמות יער, ככפיר בעדרי צאן שיאכל ויחריד את כל העמים..."
הרי לפנינו שנחלקו בדיוק בחקירתנו, לפי האוה"ח הק' יש לברך ברכת המצוות על אכילה זו, ולפי האברבנאל אין לברך ברכת המצוות. כאמור נראה שלכו"ע יברך על אכילה זו ברכת הנהנין, ונעסוק בזה לקמן. עכ"פ כו"ע מודו שיש עניין באכילה זו ואם מצווה ליכא, שכר עכ"פ יש בזה.
והשקפה ראשונה היה נראה לומר שלדעת האוה"ח יברך "בא"ה או"א אשר ברא את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו והתקין לו ממנו סעודת עדי עד, בא"ה אוכל האדם", אמנם אחר העיון, נראה לומר שיברך "בא"ה או"א אשר קידשנו במצוותיו וציונו על אכילת עממים", ממש כדוגמת מטבע ברכות שטבעו לנו חז"ל באכילת מצה. אך מכיוון שלא מצינו הכרעה בפוסקים האחרונים בסוגיא זו, דמי יכניס ראשו בין ענקי עולם, עמודי ההוראה, קדושי עליון, ע"כ נראה לענ"ד לומר שמשום סב"ל לא יברך, אל מהיות מטוב יהרהר נוסח ברכה בליבו ויעלה לו לפני יודע מחשבות כברכה.
כאמור, לכו"ע יש לברך ברכת הנהנין לפני אכילה זו. ויש לברר מהי יברך תחילה וסוף.
כתב על כך הרמב"ן :
ולכך אמר 'ואכלת את כל העמים'... כענין שנאמר "כי לחמנו הם".
הרי מבואר שלדעת הרמב"ן יש לברך על אכילתם 'המוציא', וממילא לבסוף יברך ברכת המזון. לאחר עומדי בזה ראיתי שדן בשו"ת 'תורה לשמה' (סימן ס"ג) בברכת המן וכתב שברכו "המוציא לחם מן השמים", א"כ אולי נאמר שה"ה בעניינו יברך "המוציא לחם מן האדם". ואין להקשות "דאתם קרואים אדם", דהרי מפורש שם בתוס' ש'האדם' הוא גם בגויים, ולכן יש לדקדק בברכה זו להדגיש את האות ה"א, שב'האדם' להוציא מלבם של טועים.
אך יש להקשות, דמצינו מפורש בחבקוק (פ"א פס' י"א) דכתיב- "ותעשה אדם כדגי הים" הרי לפנינו שאדם הוא כדגי הים. מאידך מצינו ש"אתם קרואים אדם, ואין אומות העולם קרואים אדם" וע"כ לומר שאנו בגד "אדם" ממש, ושאר האומות בגדר "דגי הים". השתא דאתית להכי נראה לומר שיברך עליהו "שהכל נהיה בדבר" ולא "המוציא", וקשים דברי הרמב"ן!
ע"כ נראה לחלק בין שבעה עממים לשאר אומות העולם. ונקדים לכך מה שאמרו בסוגיא בבא קמא בדרשת פסוק זה.
דאמר רב הונא מנין לגזל הכנעני שהוא אסור שנאמר "ואכלת את כל העמים אשר ה' אלקיך נותן לך" בזמן שהן מסורים בידך...
הרי שרב הונא הוציא מקרא מידי פשוטו, ולמד ממנו לעניין גזל הגוי שמותר רק כשיד ישראל תקיפה על העכו"ם. והקשה המהרש"א, כיצד למד רב הונא מפסוק זה שנאמר בשבעה עממין לכל האומות.
וראה שם שתרץ שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, ובקרא כתיב במפורש "את כל העמים" וממילא אין למעט מדין זה אף עם.
א"כ נוכל לומר שה"ה בעניינו הפסוק מדבר בכל עמים כפשוטו, ועל אכילתם מברך שהכל, כברכת דגי הים, בדרך צחות אפשר לומר שדבר זה נרמז בפסוק ביותר המילה "כל" דיכל לכתוב ואכלת את העמים, ומה בא לרבות במילה "כל" אלא לומר לך שמברך במטבע "כל וע"כ זוהי ברכת "שהכל".
אבל אכילת ז' עממים חשובה יותר ועליה אמרו יהושע וכלב "כי לחמנו הם", ועליהם קבעו חז"ל לברך "המוציא" וברכת המזון, אבל בשאר אומות אין לברך אלא שהכל. ונראה לדקדק זה בדברי הרמב"ן, שכתב "כעניין שנאמר כי לחמנו הם", ולא כתב "היינו דכתיב", כלומר שחיוב האכילה הינו כמו שאמרו כלב ויהושע, אבל לא קאי על עניין הברכה אלא על החיוב. ועדיין נראה שאין להוכיח מכאן לעניין מחלוקת האוה"ח הקדוש והאברבנאל דלהלן, דלא כתב שהוא חיוב כמו או רק מעלה. ולפי האמור היה מי שרצה לומר שיברך "המוציא לחם מן הים", אבל נלע"ד שאין בדבריו ממש דהנביא לא בא להשמיענו את מקור גידולם אלא את חיוב ברכתם בלבד, ואכתי נאמר שיברך "המוציא לחם מן האדם".
אמנם יש לומר שברכה אחרונה לכו"ע יברך ברכת המזון, דכיצד יוכל לברך 'בורא נפשות' בעוד הוא 'אוכל נפשות'? והרי נמצא לועג לרש.
והנראה לענ"ד כתבתי.
ישר כח, אקרא בישוב הדעת אם יתאפשרהדוכס מירוסלב


אבל הנקמה מתוקההגיגים בע"מ

רק כל עוד היא מוגשת קרה כדכתיב "ויסעד את ליבו בנקמה קרה" וכתיב "מנת נקמה יש להגיש קרה" (ע"פ י"ג "באיזה צאד אתם", בס' "פיטר פאן בארגמן" אבל עדיף שלא, גדולי האחרויינים (אני ואמי מורתי) פסקו שמדבר בספר גרוע) והעממים יאכלו צלויים וחמים  כדכתיב "וְהָיָה֩ בֵית־יַעֲקֹ֨ב אֵ֜שׁ וּבֵ֧ית יוֹסֵ֣ף לֶהָבָ֗ה וּבֵ֤ית עֵשָׂו֙ לְקַ֔שׁ וְדָלְק֥וּ בָהֶ֖ם וַאֲכָל֑וּם" ומכיוון שאז, אין האוכל משובח ואף אין הלב יסעד, מובן שאין לברך על בית עשיו. אם כי על השאר יש לברך כפי שאמרת.

אם כי לכאורהאור שחור

יש לברך 2 ברכות, לפחות לדעת האוה"ח הק', אבל נוסח הברכה השניה אינו "המוציא לחם מן האדם" אלא לכאו' י"ל דיש לברך "המוציא אדם מן האדמה", ואע"פ דשנינו "אתה קרוים אדם ואין אומות העולם קרוים", אעפ"כ הרי מצינו באדם הראשון שנאמר עליו "עפר מן האדמה", ואולי עפי"ז י"ל דבעינן לברוכי "המוציא עפר מן האדמה", אבל יש להקשות בזה-והרי אינו אוכל עפר אלא בשר! ולכן י"ל דצריך לברך "המוציא בשר מן האדמה", וא"ש כל הענין.

ולענין ברכה אחרונה, י"ל דצריך לברך "בורא נפשות", ואין בזה כלום בזה שאוכלם, דיש לפרש את הברכה "בורא נפשות רבות, וחסרונן על כל מה שברא", וא"ש כל הענין.

אלא שיש לדון, שהרי מסתמא זו הפעם הראשונה שאוכלם, והוי ק"ו מפרי חדש, דמה פרי, שאינו יכול להזיק,מברך עליו שהחיינו, גוי, שהיה יכול להזיק-לא כ"ש?! ולכן אם עברו ל' יום מהפעם האחרונה שאכל גוי יברך גם "שהחיינו".

המורם מן האמור, שיש לברך לפניו "על אכילת העמים" (לפחות לפי דעת האוה"ח), "המוציא בשר מן האדמה", ואם לא אכל גוי בל' יום האחרונים אז גם "שהחיינו", ולאחריו "בורא נפשות רבות".

אחר המחילה דברים תמוהים עד מאדאניוהוא
הרי מפורש בקרא 'כי לחמנו הם'. ומה שהוא בשר כבר מצינו שיתרו אמר לבנותיו -קראן לו ויאכל לחם' והרי מדובר ביתרו שהוא לפי הקבלה אבי האומה הדרוזית, וכי יעלה על דעתך סעודה אצל עדה נכבדה זו בלי בשר? אלא ודאי 'לחם' הכוונה ל'לחם בשר' והוא פשוט.

ומה שכתב לעניין ברכה אחרונה, לא זכיתי להבין דבריו.


לגבי ברכת שהחיינו, אכן ה
יש צד לברך כדבריו אך נראה לי לומר שלא יברך, דהוי כעין לועג לרש, שעל עצמו יברך שהוא חי בזמן שמאבד בריה?
על הדבר הראשוןאור שחור

אכן איני יודע מה לענות

על ברכה אחרונה-זה פירוש אמיתי לברכה (אאלט של הגר"א באמרי נועם)

על שהחיינו-היא הנותנת, שאני מברך על זה שאני חי והוא מת ולא להפך

פורום נחמד, אה?

אשמח למקור לגר'א.אניוהוא
אך נראה שיש בזה משום לעג לרש בבחינת מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה



האמת שזה הפורום הכי שווה פה. רק בגללו נרשמתי.
הבעיה שהוא שומם.
הגר"א הוא בשנות אליהו על המנשה ברכות שםאור שחוראחרונה

בסוף פרק ו' על רבי טרפון אומר בורא נפשות רבות

 

 

מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שיאה נאמר רק על המלאכים ולא על ישראל

 

 

 

אם תחיה אותו, הוא יהיה חי...

 

 

 

 

מחילה על ההקפצות, אם זה מפריע

לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך