שאלה שקיבלתי - שו'ת מן האגדות ד'.אניוהוא
לכבוד שר התורה והאגדה... כמוהר'ר... שליט'א
קיבלתי מדודי מר בילבו באגינס הי'ו טבעת שכל העונדה הופך לרואה ואינו נראה (כאן המקום להודות שוב על התשובה הנפלאה במעלת השקופים שכתב כבודו לחברי דני תפוחי).
שאלתי היא, האם אפשר לקדש בטבעת זו את זו שחשקתי להיות אשתי, שכן העדים יראו את ההתחלה של נתינת הטבעת אך את הנתינה עצמה לא יוכלו לראות שכן ברגע שאענוד על אצבעה את הטבעת היא תעלם. האם זו עדות ראיה או ידיעה? האם אפשר לעשות חלות קידושין בטבעת כזו?
תודה!
פרודו
ביקשתי כבר לא לתייג את שמי לשווא במושב לצים זהחידוש


רח'ל. פה זה לא לצים. פה זה גשמעקט.אניוהוא
וואי האמת שאפשר להגיד בזה שזאת שאלה אמיתיתהדוכס מירוסלב

מה אם העדים ראו את הנתינה אבל מרגע הנתינה לא ראו כבר?

כמדומני אבל שפשוטה התשובה שמעיקרא דתחילת הנתינה ועוד על האצבע הייתה ניכרת ודאי שסופה להיות מונחת על האצבע, ואף אם לא, הרי שקבלתה, אפילו בד' אמותיה, הריהי קנויה לו עולמית

איך שכחתי לתייג את המומחה לשר הטבעותאניוהוא
שכוייח, ראיתי עכשיוארץ השוקולד
ועניתי תשובה ברורה שנדמה לי שאין עליה תשובה
ברור שאי אפשר לקדש בטבעת זו - פרוייקט השטו"ת
שמעתי מדבי שר הטבעות (דקרינן לה 'שרה טבעות')asd100

דנתקדשה בטבעת כזו בפני הזקנים (ופ' גנדלף : 'הם אותם העצים המדברים) ולא אמרו ליה ולא מידי.

אבל נ''ל דהקושיא בעינה עומדת, דהא משום דביעתתו זקנים לא אמרו ליה. וצ''ע. ומי יגלה עפר מעל קושיא עצ' זו.

ברור שאי אפשר לקדש בטבעת זוארץ השוקולד
מדובר במתנה שלא גמר דעתו להקנותה והנתינה צריכה להיות בלב שלם.

אבל שמענו על אנורין ששאל אודות שיירי החרב נרסיל של אחיו, האם ניתן לקדש בשיריים אלה?
למה לא גמר להקנות? מצד חמדתו אותה.?אניוהוא
מדוע שלא יוכל לקדש בשירים זו גמרא מפורשת בדף זה המקדש בשיראי!
אכן, מצד חמדתוארץ השוקולד
צודק ומקבל דבריך, שניתן לקדש בשיריים.
אך מצאנו שבילבו למרות חמדתו נתן לפרודואניוהוא
וא'ל דהרי מצינו שאח''כ ביקשה חזרה, זה מצד כוחות ה(טומאה)[חמדה] שבטבעת אבל ברגע הנתינה הרי נתן בכל (בי)ליבו.
א'כ גם פרודו יכול לתת ברגע מסויים במתנה גמורה ויקדש בהכי
אכן קושיה טובהארץ השוקולד
עבר עריכה על ידי ארץ השוקולד בתאריך כ"ב באדר תשע"ח 12:32
הייתה לי הווא אמינא שמדובר בנס ואין משיבים ממעשה נסים*, אבל מצינו אצל פרודו שהציע גם לתת את הטבעת לגלדריאל, אז לכאורה אתה צודק שניתן לתת ואז הדרא קושיא לדוכתיה.

*ראיה שלא משיבים ממעשה נסים ניתן להביא מהגמרא האומרת ש"על מנת שתבלעי קנה בן מאה אמה" (בבא מציעא דף צד עמוד א) לא יתכן ונחלקו התנאים אם התנאי קיים או לא, והרי מצינו אצל עליסה דמתקרייא מארץ הפלאות נס ופלא ולכאורה היא הייתה מסוגלת לבלוע קנה בן מאה אמה.

ויש לדון אודות קידושי הטבעת ממקום אחר, הגמרא אומרת ששלושה צועקין ואינם נענין (בבא מציעא דף עה עמוד ב), ואחד מהם "זה שאשתו מושלת עליו", וכנראה שזו הדרך הבטוחה ביותר שאשתו תמשול עליו.
ילמדונו רבותינו האם יש משהו בטענה זאת, או גם כאן יש פירכא?
לא ירדתי לסוף דעתך,אניוהוא
כוונתך שבקבלת הטבעת הוא קונה אדון לעצמו מכיוון שהטבעת שולטת על מחשבתו?
לכן תיקנתי שזהו אשתו מושלת עליוארץ השוקולד
כי התבלבלתי ביניהם, והמקרה דומה יותר לקניית שלטון בו.
ומפורש שהטבעת מקנה שלטון, כי הרי כתוב בהקדמה לספר הקדוש "טבעת אחת למשול בכולן"
ציפצוףמשתדל לאהוב

שינסו לקדש ואם זה מצפצף אז כנראה שהקידושין לא תפסו.

ועיין בשו"ת מוצל מאש לגאון גועולום שמצא שם פיתרונו.נער גבעות מצוי


א. הוא לא ממש הוצל מאש בסוף...אניוהוא
ב. אשמח אם תביא המקור משום שהספר אינו תחת ידי.
בזיכרוני הדל אדלה מעט..נער גבעות מצוי

ריש סימן קפ"ד אצבע"ו. 

 

"..ונראה לעניות (חמדתי) [דעתי] שצריך בזה עיון רב, אם אצבע תלושה נחשבת איבר מן החי לעניין קידושין. ועיין בזה.. ולעניין הלכה, יקדשנה באוויר, כלומר באצבע קטנה שלא תכסנה הטבעת.."

אבל יש להעמידו על חזקתושואל_ומשיב

כשראוה הייתה מחוברת- ע"כ נראה לי שכשר הדבר.

שאלה גאונית!@!!שואל_ומשיב


כיוון דמקוללת היא אין ראוי לקדש עליההגיגים בע"מ


מהיכי תיתי?ארץ השוקולד
בוסף, את קרתגו יש להחריב.הגיגים בע"מ

ג' טעמים בדבר.

 

 

טיעון ראשון, ומן שלושה הכי נכבד:

מה לא תרצח, נאסר בי' דברות, ק"ו הכה. שכן התם עסקינן בגרימה למות הגוף שאיסורו נדחה מפני ג' לאוין, והכה עסקינן בגרימה בשיעבוד מוחלט לסאורון, שגם עובר בע"ז, שכן עבדי הטבעת את סאורון עובדין כאל, ולכל פקודותיו נשמעין. ואף ברצח עוברין, שכן אף את פרודו ניסו להרוג, ואף לג"ע מועדין, שכן אם סאורון יפקוד עליהן כך, יעשו.

דבר אחר:

מקובלו שאשתו כגופו, ומה לעצמו לא היה רוצה לגרום לשיעבוד זה, כך גם צריך לנהוג על אשתו.

דבר אחר:

אין דין טבעת אלא בשווי פרוטה, והכה עסקינן בטבעת מקוללת, ומכאן שאינה ראויה ללבישה, ובוודאי שלא ישלמו עליה בשביל לקנותה אם ידעו עליה את כל העובדות, וכל המוכרה עובר על הונאה, ועל כן אין לה שווי, וק"ו שווי פרוטה.

ועל כל טעם יש לחלוקארץ השוקולד
ביחס לטעם הראשון:
1. ברור שגרימה למוות הוא קל יותר מרצח ממש, ולכן אין זה קל וחומר.
2. מועדין מסברא איננו שווה לעבירה על איסור ממש.
מה עוד שיש לדון אם נחשבים כתינוק שנשבה ואכמ"ל.

ביחס לטיעון השני:
מצינו שפרודו ביקש את הטבעת מסם (כמופיע בשיבת המלך) אף לאחר שידע על השיעבוד, מוכח מכך שהוא רוצה לעצמו את הטבעת ואזדא לה הראיה.

ביחס לטיעון השלישי:
יש לדון האם היותה מקוללת מורידה את שוויה.
והרי מצינו שנשפכו עליה המון דמים, וכתוב "כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם" ומכאן ניתן להקיש מדמים לדמים, אז יש לנו ראיה שמסרו עליה יותר מכדי פרוטה. לכן, ברור שהיא שווה יתר מכדי פרוטה, על סמך הידוע שתשלום מחיר מהווה המינימום של השווי.
בנוסף, את קרתגו יש להחריב.הגיגים בע"מ

ביחס לטיעון הראשון:

1. קל יותר, אבל עדיין אסור

2. אבל על איסור ע"ז אינם מועדים אלא עוברים בוודאות.

וכמדומני שתינוקות שנשבו אינם נחשבים, שהרי בעבר ידעו שכל הדברים הללו אסורים.

 

ביחס לטיעון השני:

אבל לא היה זה רצונו האמיתי, כי הטבעת שלטה בו.

 

ביחס לטיעון השלישי:

צדקת ממני.

יישר כח על תגובתך וכעת אשיבארץ השוקולדאחרונה
ביחס לטיעון הראשון:
1. יתכן שחומרת האיסור תשנה.
2. צודק, היה ראוי לכתוב אחרת "אוחזין מנהג אבותיהן בידיהם"

ביחס לטיעון השני:
בשביל זה צריך לדון בגדרי כפיה
נראהאור שחור

שמצד זה שאינה נראית אין בעיה

(כדאיתא בספר החירטוטים פרק ת' ק' צנהה סעיף עע)

אבל מצד זה שאינה כרכוש אלא כקונה אדון לעצמו י"ל שאיננה מקודשת (כדאיתא שם סעיף לפ)

וגם יש לדון מצד זה שהוא אינו רוצה בעצם לתתה

אבל מצד זה אפש"ל דאע"פ שאינה לרצונו

בגלל שנפטר ממנה יודה הוא על זה

ולכן מצד זה אינו פוסל

אנו נמצאים 30 יום קודםאניוהוא
ה30 יום שקודם פורים קטן...

צריך להתחיל לעבוד!!
מיכתת שיעוריה. לשריפה היא עומדת...חוני המעגל פינות
דבריך קשים להולמם.אניוהוא
שכן מוכח שאין רצונו לשורפה.
רצון האדם הוא במקרה לא בעצם ואין להביאו כראיהחוני המעגל פינות
רצון האל הוא הגדר

שודאי יש בה משם חפצא דעבודה זרה וכשפות ומקורה ממקור הטומאה החוטא ומחטיא מורד הדור
השאלה למי אתה מתייחס פה כאלאניוהוא
לארו, מלקור או לסארון?
לחוני. פשט.חוני המעגל פינות
אני האל דיקטטור שלכם!
בנוסף, את קרתגו יש להחריב.הגיגים בע"מ

שלנו כן, אבל של פרודו?

טוב שמישהו הבין...אניוהוא
וזה אשר העלתי בידי יד כההאניוהוא

כבוד נושא הטבעת הנבחר מאנשים, חמד הוביטים, מגדולי הפלך, אשר אוחז פלך אבותיו הגדולים לבית משפחת באגינס ה'ה פרודו הי'ו.

קיבלתי שאלתו הנפלאה בדבר קידושין ב'טבעת האחת', והשתוממתי כשעה חדא בעומקה של שאלה, וניכרים דבריו ששאלתו שאלת חכם היא, אך מלבד סוגיית עדות ידיעה עוד מעורבות בה כמה סוגיות בהלכות עדות וקידושין, ונפורטם אחת לאחת.

פלך א - עדות ידיעה

ראשית אדון מצד שאלתו, האם עדות בכה'ג מהני לקידושין. כלומר האם צריך שהעדים יראו מעשה הקידושין עצמו ממש, או דלמא אם ראו רק חלק מהקידושין ויודעים הם שקידשה - אכתי מהני.

ואיברא דמצינו נידון זה  בפוסקים, בשני עדים שראו הטבעת ביד החתן כשאמר הרי את מקודשת וכו', ולאחר מכן נעלם מעיניהם מעשה הנתינה, אך מיד ראו את הטבעת ביד האשה - האם מקודשת בכך או לא.

מצינו בזה מח' ראשונים. הרשב'א בתשובה (ח'א סי' תשפ וסי' אלף תקצ'ג) כתב דהעדים צריכים לראות את הנתינה ממש, אבל בשמיעה או ידיעה אינה מקודשת כלל. מאידך המרדכי בקידושין (פרק האומר ס'ס תקל'א) כתב בשם הרא'ם דעד שראה מעשה המוכיח יכול להעיד עליו כאילו ראה גוף המעשה עצמו - ומקודשת גמורה היא. המרדכי מוכיח דבריו מדברי הגמ' 'הן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה' דאע'פ שראו היחוד בלבד - הרי זו כעדות על הביאה עצמה מכח ידיעתם. אולם הרשב'א חילק, דלית דרכא אחרנא להעיד על ביאה, ולכן אינם צריכים לראות המעשה עצמו אבל השאר קידושין צריכים לראות המעשה ממש. ולכאו' היה נראה לומר דהכא דאין אפשרות אחרת, דודאי כשיענוד לה הרי היא תעלם מעין כל, הרי זה כעין קידושין בביאה דלית ביה אפשרות אחרת.

איברא דהרשב'א כתב טעם נוסף מדוע קידושין בביאה שאני, משום 'אש בנעורת ואינו שורפה' ולכן חכמים תיקנו בביאה עדות ידיעה, ובהשקפה ראשונה תמהתי לשם מה הוו'ל למנקט טעם נוסף, אך השתא דאתינן להכי ברירא מילתא דחשש להאי מציאות דקא מדמו קידושין אחריני לביאה ולכן כתב שיש טעם נוסף השייך רק בביאה. וממילא הדרינן לפלוגתת הרשב'א והמרדכי.

הרמ'א בסימן מב (סעיף ד) כתב להדיא כדברי הרשב'א וז'ל: 'אינן קידושין עד שיראו הנתינה ממש ואין הולכין בזה אחר אומדות והוכחות' עכ'ל.

אלא דיש לעי' דהרי בחו'מ סימן צ כתב המחבר דעדות ידיעה מהני להוציא ממון (עיי'ש בסעיף ד ובסעיף טז), וע'פ דברים אלו רצה הב'ש (ס'ק יב) לומר דגם בקידושין תועיל עדות ידיעה.

וכך משמע גם מדברי הגרע'א בהגהותיו על אתר, שמראה מקום לתשב'ץ ח'ג עניין פד, ושם מבואר שבעד אחד שראה כל מעשה הקידושין והאחר לא ראה הנתינה מקודשת. ובתוך דבריו כתב על דברי הרשב'א כך: 'דווקא כשהיא אינה יודעת שיש שם עדים בהכמנה, אבל אם יודעת שיש שם עדים בהכמנה מקודשת היא כיון שהדברים ברורים שהיא קיבלה הקידושין אף על פי שלא ראו המסירה. וכל שכן שהאחד ראה...' עכ'ל ומשמע מדבריו שאם האשה יודעת שיש שני עדים אע'פ ששניהם לא ראו הנתינה אלא מעידים בידיעה בלבד מקודשת. והוא ממש כדברי המרדכי. וכן בארו דבריו החלקת יואב ובשו'ת עני בן פחמא (אה'ע סימן ד) ויעויין באחיעזר (אה'ע סי' כד) שלמד אחרת בדברי התשב'ץ והעולה מדבריו דעדות ידיעה לא מועילה בשני עדים. עכ'פ מצינו שלפי המרדכי, הב'ש, והתשב'ץ אליבא דחלקת יעקב מקודשת בכה'ג.

אלא דהתומים (סי' צ ס'ק י'ד) כתב שיש לחלק בין עדות ממון שהעדים מבררים המציאות, לבין עדות קידושין שהעדים באים ליצור חלות הקידושין, וממילא אם לא ראו העדים כל המעשה - לא מקודשת. ואע'פ שהקצה'ח (ס'ק ז) חלק עליו, דהרי בגט הכשרנו כשיוצא לפנינו בעדי חתימה בלבד דאמרינן שהם גופיהו מעידים שהבעל מסר לה הגט. ולכן כתב שלא מקודשת משום שלא ידעו שיש שם עדים, ממילא לא התכוונו לקידושין.

עוד כתבו האחרונים  שאם התכנסו לשם קידושין, כעין חופות שלנו, מקודשת אע'פ שלא ראו הנתינה. והרבה האריכו בסוגיא זו ו(אלכ'ל)[אכמ'ל].

ולפי הנ''ל נ'ל דבנידון דידן אם ידוע שלשם כך התכנסו תהיה מקודשת. וביותר דכאן מוכחא מילתא שהיא קיבלה הטבעת שהרי לא חזי לה משענד לה הטבעת, והוא נראה כידיעה מוחלטת. הרי דקידושיה ונעלמותה באים כאחד.

אלא דאכתי יש לעיין, דהתם רואים הטבעת בידה, אך הכא יודעים הם שהטבעת בידה משום דלא חזו לה, דנעלמה היא מעין כל חי וא'כ הכא העדות היא כל יותר ידיעה ממעשה ודילמא כל מה דאמרינן דמקודשת היינו היכא דהידיעה היא רק שליש מהעדות (רק הנתינה) חסרה, ולא היכא דחסר שני שליש מהעדות (הנתינה ושהטבעת בידה).

עוד יש לומר מי יימר לן דנעלמותה הוא מכח הטבעת, דילמא העלימה חדא מקוסמיא (דמתקרי איסטרי כגון גאנדלף או סארומן) וממילא גם העדות אינה ידיעה מוחלטת. והלום ראיתי בשו'ת שבט הלוי (ח'י סימן רמג) דחילק בין עדות ידיעה ללא ראיה שאינה עדות כלל לבין עדות ראיה של פסול מחמת קורבה שעדות היא אלא שא"א לעשות מעשה על פיה, אלא בצרוף עדות ידיעה שאין עוד ספק על המעשה. א'כ בניד'ד גם לדבריו הכא אינה עדות כלל.

והאיר עיני ידידי אה'ש דהאחרונים לא הביאו את הגמ' בסנהדרין (דף לז ע'ב) בר'ש בן שטח שראה אותו אחד שרץ אחרי חברו לחורבה וסייף בידו וכו' עיי'ש כל המעשה, והוא משום דבנפשות אמרה תורה 'והצילו' ולא דמי כלל לשאר עדויות. והיה נראה לי לומר עפ'ז דבנידון דידן דהטבעת הלזו הרי היא משפיעה על הנפש כדחזינן ב(סאמיעגואל) [גולום], וא'כ יש לחוש לההיא דרשב'ש ולהזקיקו עדות גמורה.

מכל הנ''ל לא ניחא לי להתיר לקדש בשימת האי טבעת באצבעה.

אלא שלכאו' אפשר היה לקדש בהנחת הטבעת בכף ידה ואע'פ שאמרו שיש עדיפות לקדש באצבע היכא דא'א כבר התירו לשים בידה. וע'כ שומה עלינו לברר הספקות האחרים דאית היה בהאי טבעתא.

פלך ב - קניין הטבעת

אלא דאכתי יש לעי' בקניינו להאי טבעתא. דע'פ ספרי הדורות טבעת זו נתקבלה במתנה מאת דודו הדגול ה'ה מר בילבו הי'ו.

אלא דיש לחוש לקניינו בהאי טבעתא. דאמנם קיבלה מדודו הנ'ל ובעלמא קיי'ל דיאוש ושינוי רשות קני, אלא דהוא מצאה במחילתו של ההוא יצורא דאתקרי 'גולום', וכחזינן דהאי יצורא לא מייאש מינה, דקא מחפשה, ואף כרת בריתא עם יצורי האופל (כגון שילוב ועוד ואכמ'ל)) כדי לההדורה ניהליה, א'כ לכאו' איהו לא מייאשה מינה, ושינוי רשות בלא יאוש לא קני.

אלא דאיכא למדחי, דודאי קא מייאש, דשנים רבות המשיך ההוא יצורא למרבץ במחילתא ורק לאחר שרעשו העולמות ניגש גם הוא לחפשה.

אמנם בעצם קניינו דגולום איכא למידק טובא, דהרי הס'מ דייצרא להאי טבעתא לא מייאש, וגם לאחר מפלתו ליסלדור רצה להשיגה. אך לאחר העיון נראה דהרי לאחר מפלתו הוא נשאר צילא בעלמא ולית ביה דעת כלל כ'ש שאין בזה דעת בעלים, וממילא כל הקודם להחזיק בנכסיו קני להו.

 עוד יש לחקור האם אדם יכול להעניק טבעת זו בכל ליבו, דאיכא למיחש דאף אם יקדש בה אשה דילמא אין נתינתו בלב שלם מכח חמדת הטבעת, וממילא כיצד מיקדשה בהכי?

אלא דאי ניחוש להא חששא, אית לן למימר דהא דנתן לו דודו ה'ה בילבו הי'ו אינה נתינה וממילא לא קני לה וכיצד יקדש בה אשה. ולכאו' דמות ראיה לכך דהרי מצינו בכמה מקומות שנתחרט על נתינה זו או שביקשה חזרה, וא'כ חזינן דלא נתן בכל (בי)לבו. וליכא למדחי דהא רצה נמי ליתנה להאשה החשובה מרת גלדיאל תליט'א, דהרי למעשה לא נתנה.

אלא נראה לומר בקושטא שהוא מלחמתא דליבא בין יצרא טבא ליצרא בישא, וכיון דלמעשה נתנה אית לן למיתלי שניצח ליצרא בישא. והא דאח'כ ביקשה, אין זה גילוי דעתו הראשון, אלא זה כחו דיצרא בישא, דאורב רשע לצדיק ומבקש להמיתו רח'ל.

אלא דאף דנתנה בכל (בי)לבו, הרי נתנה ע'מ להשמידה, וא'כ יש לעי' במתנה ע'מ להשמיד אימתי קני, אי קני כשישמיד, מאי קני, דהא ליתא בהאי עלמא - דקאשמיד לה, ואי לא יקיים תנאו ודאי הוא דלא קני כלל כמה דאמרינן במתנה ע'מ להחזיר (ובהא נמי ניחא הא דלא קני בהשמדה). ותו אי נימא דבעת השמדתה קני לה למפרע, הרי ניחוש לספק קידושין עד דיתברר מאי עביד היה בהאי טבעתא. ולמאי דידיענן בקושטא דלית ברצונו להשמידה, כיצד יחוש הוא לקדש בה.  

אלא נראה דס'ל דמסירת טבעת לאשה הרי היא כהשמדתה. דפשיטא לן שמטרת ההשמדה היא שלא תגיע הטבעת (להס'מ) [לסאורון] ימ'ש וע'כ בנתינתה לאשה קיים רצון הנותן  דהא כתיב 'מצא אשה מצא טוב' והכא הטביע הטבעת בתוך הטוב ולית ליה לשר האופל יכולתי למשלט היה (וכדחזינן דגדול משרתיו ראש הנגזול נמסר דווקא ביד אשה ואכמ'ל). וכי תימא הא כתיב נמי 'מוצא אני את האשה מר ממות', נמי לא קשיא, שהאשה מרה מהמוות שהוא ממשרתי שר האופל, וממילא האשה שהיא מרה מהם שלטה עליהו.

ואחר העיון היה נראה לומר עוד דבאמת בטבעת זו שנועדה לשלוט בכולי עלמא וקא נתגלגלה לאשה שוב לית לה כלל סיכוי למשלט דלית אשה בעלמא שתתן טבעתה לחברתה וכ'ש לאויבה וממילא אבד סיברה ובטל סיכויה.

ומצאתי כדמות ראיה לכך, דהרי מצינו שנתן אחשוורוש להמן את טבעתו, אך לאחר תלייתו כתיב 'ויסר המלך את טבעתו אשר העבירה מהמן ויתנה למרדכי...' והוא תמוה, דלכאו' הווה ליה ליתנה לאסתר. אלא כדברנו, דידע אחשוורוש דאי יהיב טבעתיה לאסתר שוב לית ליה הכי תמצי לקבלה.

וידידי הר'ר יוחאי רצה לדחות ראיה זו מהא דאיתא בגמ' ופסקו המחבר בסי' שג סעיף י שאסור לאשה לצאת בטבעת עם חותם והוא משום שאין זה מלבוש נשים, וע'כ לא נתן אחשוורוש לאסתר טבעתו. ועוד רצה לומר מהר דבאר שם המשנ'ב (ס'ק כו) דדרך הוצאה היא משום דלפעמים נותן לה הבעל טבעתו בחול שתוליכה להצניע ובדרך היא צמיחתה באצבעה - הרי חזינן שאפשר לתת לאשה טבעת והיא תחזירה לבעלה.

אך יש לחלק, דהתם נותן לה ע'מ להוליכה - יודעת היא דהיא שליח בעלמא, אבל היכא דנותן לה הטבעת לשימוש, או לקדשה - שוב לית סיכוי להוציא ממנה. עוד יש לחלק בין טבעת שאין כמותה בעולם, כעין טבעת המלך אחשוורוש, או בנידון דנן ה'טבעת האחת', לבין טבעת שאפשר לקנות בשוקא.

 ואביו של ידידי הרב היש"ר רצה לומר דתהוי מקודשת מדין אדם מחשוב כדאיתא בקידושין דף ז, דגמרה ומקדשה נפשה מכך דנושא הטבעת, דאדם חשוב הוא, יהב לה מתנה. אלא דאחר המחילה נראה דאין לחוש להא, דאדם חשוב שנותן מתנה אכתי חשוב הוא, אבל הכא כל חשיבותו היא מכח טבעת זו וממילא כשנותן לה טבעתו אזלא לה חשיבותו והוי כאחד (העם) [האדם].

פלך ג - קידושין בטבעת בעלת ערך לא ידוע

אלא דיש לעי' מצד אחר, דהמנהג לקדש בטבעת שאין בה יהלום כדי שלא תתן דעתה על האבן שערכה לא ידוע. ואף דכל הנ''ל היינו לכתחילה, מדוע נכניס עצמנו לדחוקים. וכן דנו האחרונים בקידושין בטבעת חרוטה, שמא דעתה על החריטות, אך בהא הגרב'צ אבא שאול התיר וכן המנהג.

ברם הכא אע'פ שהטבעת בעלת חריטות וללא אבן, אכתי יש למיחש, דילמא סמכא דעתא על כוחות הטבעת, על יכולתה להעלים העונדה, ולית מאן דידע לשום ערך זה, ולכאו' היה לנו לדמותו לטבעת עם אבן.

אלא דיש לחלק, דהתם הטבעת עומדת לקיום צריכה האשה לדעת את ערכה האמיתי, דלו יצוייר ותבעי למזבנא להאי טבעתא תדע שומתא עכ'פ בזמן קבלתה, ואין להקשות מהא דאמרינן בפלך הקודם דאי אפשר להוציא טבעת מאשה, דכבר אמרנו בטבעת דליכא כוותיה בעלמא, אבל בטבעת דבר לקנות כוותה בשוקא אפשר שתמכור וע'כ צריכה לדעת שומתה.

וא'כ הכא לא אכפת לו דלא תדע שומתה האמיתית אלא שתדע שהיא יותר מפרוטה. וק'לללל.

עוד ראיתי מי שר'ל בכיוון דלשריפה עומדת 'כיתותי מכתת שיעוריה' וממילא אי אפשר לקדש בה. אך לית ביה ממשא, דכבר אמרנו דמסירת לאשה כמסירתה להשמדה.

פלך ד - האם יש סימנא מילתא בקידושין בחפץ בעל כוחות אופל

אלא דאע'פ שהוא מותר בדרך שהצענו יש למיחש לסימנא דמילתא. דהרי מצינו הא שכתב הב'י בסי' קעט, בשם הרמב'ן בתשובה, שנהגו לישא אשה בחלק קמא דחודשי השנה, בזמן שהלבנה הולכת ומתמלאת דהוא סימנא טבא, אבל כשהלבנה הולכת ניתן אין בזה סימנא טבא. וא'כ יש לחשוש דהכא נמי בטבעת אפלה כעין זו לית ביה סימנא טבא.  אך ודאי אין זה לעיכובא, ומאן דלא קפיד לא קפדינן ביה. ובפרט דמימרא זו ד'מאן דלא קפיד' אמרי לה בב'ב אסוגיי עינא בישא והכא היא העינא דבישא כידוע.

אלא דאכתי יש לחשוש להא דמובא בספר בית חתנים (פרק י סעיף כ) בשם החסד לאברהם דנהגו דהחתן דורך ברגלו על הכלה, ואית היה סימנא דמילתא מאן ישלוט בהא ביתא, ואף דיש שלא הקפידו בזה י'ל דסברי דהוא מילתא דפשיטא דלא בעיא סימנא. ממילא הכא דהטבעת קא יהיבא שליטה לס'מ על העונדה יש לפקפק בטיב קידושין אלו, ומה יעלה בגורלם.

המורם, דמדינא ראי למקדשה בנתינת הטבעת ע'י הנחתה בכף ידה. ובדיעבד תהא מקודשת אף בענידתה על אצבעה ואף דנעלמה מעיני העדים, והוא דידעי הוא היא והעדים לשם מה נתכנסו.

אלא דאעפ'כ לית ביה סימנא טבא ויש לחשוש בקיום הקידושין האלו.

ע'כ אבקשו דלא יקדשה בטבעת זו.

ואברכם דיהא ביתם פתוח לרווחה כביתו דבילבו הזקן דפתח ביתו לכל האי גמדיא, ויזכו לבניין עדי-עד כפשוטו כבית האלפים אשר ביער.

                                                       והנלע"ד כתבתי

אין מתייגים אלא למתוייגיןאניוהוא
@ארץ השוקולד
@נחשון מהצפון (זה יותר מעודכן ממה ששלחתי במייל. אשלח במייל את המעודכן אם תרצה)
@ברגוע
@ימ''ל
@חידוש (לחודש אדר הסברא אומרת שמותר.)
@
שלח למייל...נחשון מהרחברון
אוכל הפעם רק להינות מהקריה ולא להוסיף...
כמא שכתוב ראשי ראשי...
תודה, אעיין בלי נדר בהמשך השבועארץ השוקולד
דברי פי חכם חן, אבל מספר הערות:ארץ השוקולד
1. ביחס לפלך א, נכתב שם שיש חשש שמא העלימה אחד מקוסמייא, אבל לכאורה לא מצינו דבר זה בנמצא כלל. האם יש למעלת כבוד תורתו מקור שביכולת אחד מן האיסטרי להעלים אדם?
עוד יש לשאול על כך, והרי מצינו שיש מן האנשים שאין לטבעת שליטה עליהם, כפי שמצינו אצל זקן האנשים טום בומבדיל שלית לטבעת שליטה עליו ולא העלימתו. אם כן, האם פפרודו יוכל לקדש בה אישה מזרעו של טום בומבדיל ונוות ביתו גולדברי?

2. ביחס לפלך ב, היום עלה בדעתי כי ניתן לדמות זאת לקידושין על ידי הארכת זמן ההלוואה, בהנאת הדחיה. אם כך, לכאורה גם כאן ההנאה של זמן האחזקה בטבעת שווה יותר מפרוטה, גם אם אין כאן מתנה גמורה, אולי ניתן להגדיר את זמן הנתינה כמתנה בה ניתן לקדש?
תודה על הערותיו המחכימותאניוהוא
לגבי שאלתו על יכולת האיסטרי, לא ראינו אינו ראיה. ומה גם שידוע דקוסמיא אחריני ידעי כישופא דהנגזה ומה לי התם מה לי הכא.

אינני זוכר דלר' טום הויין צאצאי,
ואף אי אית ליה, משדוכתו דפרודו אינה מצאצאיו, ומשכך אין לי לעסוק אלא בנידון דשאלה ומדוע לעסוק בתאוריות שאינו במציאות?

לגבי קידושין בהנאת הטבעת, דבריו נאים לאומרם, אך אין צורך בהם, שכבר העלנו בס'ד דמצד הטבעת הקידושין הוו חלין.
אמת דיברתארץ השוקולד
וכשם שקיבלת שכר על הדרישה כן תקבל על הפרישהאניוהוא
תשובה לשאלהפלאפל

בתכל'ס מקודשת כי אם העדים ראו את הנתינה אז גם אם היא נעלמה עדין מקודשתמתפלפל

לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך