אשמח להסבר
חוץ מהלכות חנוכה - אין פירוש למילה מהודר...הרש
אני אוהב לחלק את סוגי התפילין ל3 קבוצות מרכזיות - כשר לא לכתחילה, כשר לכתחילה (100% משנ"ב), ומהודר.
ההבדל בין לכתחילה לבין מהודר הוא: א. חומרות שלא מופיעות במשנ"ב. ב. יופי.
הם שונים בעיקר במחיר...
כל אחד מגדיר מהודר אחרת לפי מה שהוא שואף אליו. ראיתי כבר זוגות 'מהודרים' שאני בכלל לא מסכים למכור כי הם אפילו לא לכתחילה.
אם אתה מחפש היכן לקנות מהודרים - אני יכול להמליץ בפרטי על מוכר שכל מה שיוצא ממנו זה פיקס. לא ראיתי אחרים שעומדים ברף שלו. אך כמו שאמרנו - מהודר זו הגדרה אישית...
*כמובן שמהודר חייב להיות עם קבלות מס...
תנסה לעשות את האלף לפי משנ''באות והדר
מה כ"כ מסובך?הרש
מכיר לא מעט סופרים שעושים את זה יפה מאוד.
אמנם זה לא בא להם ברגע הראשון, לא היו מודעים לזה - אבל אחרי דרישה שככה יהיה זה מה שהם עשו.
יש סימן שלם בשו''ע על ענייני הידוראות והדר
לא מכיר. אשמח ללמודהרש
או''ח סימן תרנואות והדר
שאלה קשהאות והדר
למעשה זה שם מושאל לתפילין עם כתב הלכתי ויפה ובתים ורצועות שיוצרו ע"פ ההלכה.
מבחינת ההגדרה ההלכתית מהודר זה דבר שאין עליו מחלוקת עכ"פ מחלוקת אחרונים ולכן אין מהודר בתפילין,
לא הקלף לא הדיו מהודרים וכן יש מחלוקות גדולות כמעט בכל העניינים.
אני אישית הייתי ממליץ ק"כ לחזר אחר הסופר יר"ש וישר ולהתייעץ עם מבינים ולא לקנות חתול בשק
מה המקור שלך להגדרת מהודר?הרש
זה מופיע בכמה מקומותאות והדר
מדין זה אלי ואנווהו, אתנאה לפניו במצוות וכו' עיי''ש
לגבי מצווה מן המובחר (ללא מחלוקת)
כרגע לא ממש זוכר מיקום מדוייק,
נדמה לי באחד הביה''ל בסימן תרנ''ו
בפמ''ג ובגדי ישע.
יש תשובה גם השו''ת מנחת יצחק חלק ז אם דבר השנוי במחלוקת אפשר שיהיה כשר לכתחילה
דעת הרב אלישיב (ששמעתי מהרב גרוס והרבה פרידלנדר) אם יש פוסק חשוב שפוסל גם אם לא נפסק להלכה חוששים לגביו להידור (לדוגמא עבודת הגרשוני לעניין קלף ללא תנאי) לא ברור איך קובעים מי פוסק חשוב ומי לא, שאלתי כמה פעמים את תלמידיו וקבלתי תשובות מעניינות.
יש הרבה מה להאריך בעניין, יש כאן עוד צד סובייקטיבי שההידור של בן תורה לא בטוח יהיה אותו דבר עם הידור של רוב העם וכו'
אני ממש לא מוצא את המקורות להגדרותהרש
הגדרת דבר שאין עליו מחלוקת - זה לא כתוב, הביהל הלכה כותב שיש דיעה שפוסלת, לא על כל דבר בהלכות סתם יש דעה שפוסלת. וגם לא בגלל שיש איזה אחרון בני ברקי שפוסל זה נחשב הידור.
בראשונים וראשוני האחרונים לא מוגדר כלום, רק שזה יותר יפה וטוב.
כלומר, שאין הגדרה ממשית אלא רק יותר מהודר, זה לא מסביר מזה יותר מהודר.
אחרוני האחרונים ניסו להביא הגדרה, וגם זה לא משהו.
הרשימה שהבאת יפה, כיף לשמוע שיש יותר ויותר שמקפידים על דברים אלו.
אבל, יופי אין שם, וזה הפירוש הבסיסי למילה 'נוי'.
שמעתי ממישהו ששאל בבית הוראה בירושלים (השם שמור..)- התשובה היא המחיר.. 1000 ש"ח למזוזה.
דבר שאין עליו מחלוקתאות והדראחרונה
זה מה שנקרא מצווה מן המובחר.
קח דוגמא,
מצווה מן המובחר לקדש ביין אדום יבש (שאין בו סוכר) ולא מבושל. למה כי יש אומרים שאם הוא מבושל או שמכיל סוכר, אז ברכתו שהכל. אע''פ שלא נפסק כך,לקדש עם היין הזה מצווה מן המובחר מכיון שהוא יין לכל הדעות.
וכן ציצת צמר עיין בשו''ע הלכות ציצת. כתב בסוף ירא שמים ילבש ציצת צמר (רק מפני שהוא יוצא מידי המחלוקת איזה ציצת להטיל על איזה בגד עיי''ש) .
לגבי עניין היופי, אני מסכים שזה ודאי עניין מאוד חשוב של ההידור. זה א-לי ואנווהו....לבלבר נאה וכו'.
שמעתי בשם הרב שטרן שעדיף להקפיד על היופי מאשר להקפיד על כל מיני עניינים שהם לא חיוב (כמו קולמוס מסוג מסויים או כתיבה ע''פ הקבלה וכדו') מכיון שזה א-לי ואנוהו זה דאורייתא
תראהאות והדר
יש המון הידורים שהם חלק מההלכות, יש מאות כאלה...
זה מאוד תלוי בסופר סת"ם כמה הוא בקיא בכל הפינות.
משל, סופר כותב תפילין וקידש לשם קדושת תפילין לפני הכתיבה
לא סיים את הפרשיות ולמחרת ישב לכתוב שוב. יכול להמשיך לכתוב בלי להגיד כלום וזה כשר
ויכול להדר ולקדש שוב לשם קדושת תפילין, וזה מהודר.
אם יהודי משלם על תפילין מהודרות ודאי צריך להקפיד בזה. אלו דברים שאף אדם לא ידע לא הקונה ולא הסוחר אלא רק הסופר עצמו.
העניין זה לא לקיים את החומרות שהמציאו שם בבני ברק אלא לקיים את ההלכה בשלמות לפי כל הדעות האפשריות.
בכל זאת אני מעתיק לך מאתר שלי את חלק מההידורים שאני משתדל לעמוד בהם
כנ"ל רשימה עוד ארוכה מאוד מאוד וכל זה עוד ללא התייחסות לבתים
- טבילה במקווה בתחילת יום כתיבה (תורת השלמים לחיד"א פרק י"ח)
- כתיבה איטית, ללא הפרעה בריכוז וללא שמיעת מוזיקה או דברי תורה וכדו'
- כתיבה ע"י סופר שאינו נוגע בזקנו כלל (ע"פ אדמו"רי אביחצירא וכן מנהג כל החסידים להקפיד בכך, וכן אמר לי הרה"ג רשל"צ הרב מרדכי אליהו שיש מעלה גדולה בזה)
- כתיבה על קלף שליל משובח עבודת יד המעובד ללא תנאי (קסת הסופר ב,ד; קול יעקב)
- כתיבה בקולמוס קנה או בנוצה ולא בקולמוס ברזל בשום אופן (תורת השלמים לחיד"א פרק י"ח)
- כתיבה אחידה ומדוייקת מאוד ע"פ ההלכה והמנהג (שו"ע סי' ל"ב סע' ד' רמ"א)
- כתיבה ע"י דיו שחור לגמרי, ולא אפור כהה (ביאור הלכה סי' ל"ב סע' ג' ד"ה יכתבם)
- הקפדה ב"לא כסדרן בחצי אות" (אבני נזר או"ח סימן ט,י)
- תיוג נאה ע"י דיו כשר לסת"ם (שו"ע סי' ל"ב סע' ד' רמ"א).
- תיוג לפי מצת שימורים (תגי שימושא רבה) בכתב הארי ז"ל (מובא בטור ב"י סי' ל"ו)
- הקפדה על חומרת הרשב"א בעת דיבוק אותיות (ביאור הלכה סי' ל"ב סע' י"ח, ד"ה ואם)
- תיוג כסדרן תוך כדי הכתיבה (בכתב בית יוסף ובאר"י)
- אפשרות לכתיבת כל הפרשיה ברצף ובתענית דיבור
- אפשרות להידורים נוספים ונדירים (כתיבה על קלף מעובד בעפצים וע"י דיו עשן שמנים).
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
