שבוע טוב, מישהי יכולה בבקשה להסביר לי כיצד נשים עובדות את ה'? אינני מתכוון למצוות שהן חייבות בהן בלאו הכי כגון ברכת המזון אמונה וכו' ולא מעשים כגון בכל דרכיך דעהו אלא פעולות אקטיביות כמו שאצל גברים יש לימוד תורה. תודה רבה מראש!
עובדת ה'?עובד את ה'
קראת לי? חח סתםרגע שלם
מה זאת אומרת,
מה אנחנו יצורות?
אנחנו עובדות את ה' בדרך שאישה צריכה לעבוד אותו,
פשוט לא כמו גברים- תפילין, ציצית וכדומה...
השאלה שלך קצת לא ברורה, כאילו נשים לא עובדות את ה'? כאילו הם טאבו בעניין המצוות?
אז לא, יש מצוות שהן מיוחסות ומיוחדות רק לנשים כמו הדלקת נרות, הפרשת חלה, טהרה וכולי...
ובכלליות כמובן תפילות, ברכות, מצוות, לימוד תורה,
זה משתנה גם אצל כל בת, יש כאלו שיתפללו 2 תפילות ביום וילמדו תורה,
ויש כאלו שבקשי יברכו, ותפילה זה משהו שבא לעיתים רחוקות מאוד,
זה תלוי אדם, כמו שאצל בנים כל אחת עובד את ה' בצורה שונה
ככה אצלנו, לכל אישה יש דרך משלה, ודברים שהיא מקפידה יותר ומקפידה פחות.. תלוי בכל בן אדם
בכלליות חוץ ממצות שהן חובה וממילא מקיימים אותם,
יש בנות שעוסקות בחסד, התנדבות, ביקור חולים וכלי וכולי, לא חסר במה לעזור לעמ"י...
חוץ מזה אנחנו ב"ה ממילא יותר רוחניות וקרובות לה' יתברך ככה שיש לנו קצת פחות מצוות פרקטיות מאשר לבנים,
אבל זה לא סותר, משתדלות בע"ה לעשות טוב..
אולי תנסה להיות יותר ספציפי ולהסביר את השאלה.. מה אתה רוצה לדעת?
אני אשמח לענות...
בסופו של דבר כולנו יצורים...עובד את ה'
אצל גברים הדרך העיקרית היא קיום מצוות ולימוד תורה, דברים שנשים לא חייבות בהן, אם כן השאלה היא כיצד אישה מתקרבת לקב"ה יותר או מה הדרך העיקרית שלה...
באותה מידה יש גברים שעוסקים בחסד, התנדבות, ביקור חולים צבא וכו' וכו'
"חוץ מזה אנחנו ב"ה ממילא יותר רוחניות וקרובות לה' יתברך ככה שיש לנו קצת פחות מצוות פרקטיות מאשר לבנים", אשמח לדעת את המקור לכך, שמעתי את הטענה הזאת הרבה פעמים (בעיקר מבנות בפורום פה...) וממש לא ברור לי מה המקור שלה, בשיא הכנות זה נשמע לי טענה פמיניסטית חלשה שמכחישה את העובדה שבעבר המצב היה שונה מכיום, כמו שהרבה אנשים לא מבינים כיצד ניתן לצוות להשמיד עמלקי תינוק, לשחוט פרה וכו'...
בוא נדון במצב כמו במדבר, שאין צרכים גשמיים, מה נשים היו עושות כל היום? אי אפשר להכין חלות כל היום, נרות לוקח 2 דק' להדליק, ודיני טהרה לא תופסים את מרבית היום של אישה...
רגעעעעמשיח!!!
לא הבנתי???אתה שואל איך אישה מתקרבת לקב''ה או איך היא עובדת את הקב''ה?
אם אתה שואל איך היא עובדת אז כתבתי...
ואם אתה שואל איך היא מתקרבת אז ממש בקצרה(פשוט יש לי מחר מבחן..
)...
לאישה יש יותר רגש ונשים מתחברות לה' יותר בקלות לגברים אין הרבה רגש ויותר קשה להם להתחבר לה' לכן יש להם מצוות כי מצוות זה העזרה שגבריים יהיו יותר עם ה' נגיד תפילין זה משהו מוחשי שעוזר לך להתחבר לה' ולנשים יש את זה באופן טבעי להתחבר לה'..
ב"ה
זה היינו הך...עובד את ה'
התקרבות לקב"ה היא ע"י עבודתו... אמרת שהיא עובדת ע"י שיעורי אמונה ועניתי על כך שגם גברים לומדים שיעורי אמונה. גם אם תטעני שאכן נשים מחוברות יותר, לאינסוף אפשר להתחבר תמיד יותר... והשאלה היא כיצד שהרי לטענתכן הדרך היא שונה.
עיין שוב בדברירגע שלם
אמרתי שזה תלוי בין כל בחורה,
יש קרובות יותר, יש קרובות פחות... תלוי בכל אחת במה היא בוחרת למלאה את עולמה הפנימי,
ואיזה בחורה היא בוחרת להיות...
שנית זאת לא טענה פמיניסטית, אלא מציאותית. אני לא יודעת מה המקור לזה,
אם יש מישהו קצת יותר בקיא ממני בעניני מקורות אשמח שיכתוב...
בכל אופן אל תשכח שיש לנו תפקיד חשוב מאוד
וזה חינוך הילדים, החזקת הבית,
זה תלוי בכל גיל-כי בכל גיל יש עבודת פנימית ודרכים להתקרב
בגיל הנעורים יש אולפנה, שם אנחנו (או לפחות אני) ממלאות את עולמנו
ועובדות את ה' אם זה ללמוד תורה, תפילות, שיחות, חברותות וכדומה
ובגיל יותר מבוגר בעבודה, משפחה וכולי...
זאת גם עבודת ה'
לעבוד את ה' זה לא רק דברים רוחניים מובהקים בהכרח
לכן נאמר "בכל דרכיך דעהו" בכל מה שאנחנו עושים אנחנו צריכים להכניס את ה'
ולהפוך את זה לקודש
אפילו אם זה לייעץ לחברה, לאכול, ללמוד
או אמהות בלהאכיל את התינוק שלך- זאת גם עבודת ה'...
בקיצור אנחנו לא מפרישות חלה כל היום ולא מבלות בהדלקת נרות,
מתנהלים חיים רגילים, ולשם מכניסים את ה' גם בדברים היום-יומיים והפשוטים...
בוא נעשה חילוקעובד את ה'
בכל דרכיך דעהו - שייך בגברים כשם ששייך בנשים, דהיינו כשם שהאיש אוכל תפוח לעבודת הבורא כך אף האישה עושה. אבל כשגבר הולך לעבוד בהייטק לדוגמה, התכלית היא כדי שיוכל להתפרנס בכבוד, אך האידאל היה שילמד במקום זה תורה...
אם את מחדשת את עניין חינוך הילדים, כיום לפי מה שאני רואה רוב הילדים בגנים ולא בבית עם האמא... על אותו רעיון, כשכל הילדים כבר עזבו את הבית, מה היא עושה?
החזקת הבית - וכאשר הבית מתוחזק כראוי, מה היא עושה?
אז אתה קצת לא מציאותירגע שלם
החזקת הבית זה דבר שלא ממש נגמר![]()
תמיד יש מה לעשות...
ואחרי שהילדים מסיימים את הגן, לאן הם הולכים. לרחוב?
הם חוזרים לבית, ורוב היום נמצאים עם אמא, ואת רוב החינוך הם סופגים ממנה...
חוץ מזה שיש משפחות שמחנכות בחינוך בייתי אבל זה בעיקר המיעוט...
בקיצור בכל גיל יש את הדרך לעבודת ה',
וזה ממש לא נגמר אחרי שהילדים עוזבים את הבית,
גם אחרי זה יש המון שאיפות, משימות, חלומות ורצון להתקדם...
פרקטית מה נשים מבוגרות עושות במהלך היום או כשהילדים עזבו את הבית-
לשלב הזה לא הגעתי בחיים, אולי נשים יוכלו לענות לך על זה...
ולמה אתה חושב שלאישה אין מה לעשות?
רק בגלל שיש לה פחות מצוות אז היא לא יכולה לעבוד את ה'.? אז היא יושבת בחוסר מעש?
התפספסה לי התגובה הזאתעובד את ה'
החזקת הבית זה דבר שלא ממש נגמר - תוך כמה עשרות שנים זה יגמר, אבל בוא נדון במצב היפותטי שלאישה יש 100 משרתות.
על חינוך בגיל צעיר אני מסכים.
"וזה ממש לא נגמר אחרי שהילדים עוזבים את הבית- שאיפות, משימות, חלומות ורצון להתקדם..." באיזה הקשר כל הדברים האלה?
"פרקטית מה נשים מבוגרות עושות במהלך היום או כשהילדים עזבו את הבית- לשלב הזה לא הגעתי בחיים, אולי נשים יוכלו לענות לך על זה..." ממליץ לך לדעת מה את רוצה לעשות בעתיד שלך באופן כללי...
אני לא חושב שאין לאישה מה לעשות, אני לא יודע מה היא אמורה לעשות. אם לדוגמה לגברים יש לימוד תורה ומצוות שזה מה שראוי לעשות, ועיסוק בדברים אחרים זה פחות מכך אז מה יש אצל אישה?
רק בגלל שיש לה פחות מצוות אז היא לא יכולה לעבוד את ה'.? - וכיצד היא עובדת?
אז היא יושבת בחוסר מעש? - היא יכולה לעשות הרבה מאוד דברים, גם לסרוג כיפות זה עשייה, השאלה האם יש עשייה ראויה יותר שעדיף שתעשה אותה...
נשים..כפכף פוזל
המצוות שלהם זה לחנך את הילדים שלהם ולתמוך בבעל ללמוד.
יש להם נרות, צניעות ויש עוד המון (לא יותר מהגברים... אבל יש)
עכשיו יש לה שעה ריקהעובד את ה'
מה היא תעשה בה לכתחילה?
היא לא תשב בחוסר מעשבת של מלך העולם
בת יכולה ללמוד הרבה אמונה וחסידות ומוסר ותמיד יש לאן להתקדם בעבודת ה', היא תדבר עם ה', תתקן את מידותיה, תלמד תורה,לא חסר לה מה לעשות.
(וסליחה שאי אפשר להסביר לך את המציאות שבנות יותר מקורבות לה' מכיוון שאינך בת![]()
)
זאת התחלהעובד את ה'
שמישהי מסכימה שיש לה מה להתקדם... באופן לא ממש מפתיע כל זה שייך גם אצל גברים, לכן כנראה שהגישות הכלליות שוות ורק הדרך האישית שונה, דהיינו גם אישה תלמד תורה, אמונה, חסידות וכו' כפי שאמרת...
זה בסדר, אחרי כל השרשורים האלה אני מכוון יותר טוב בברוך שלא עשני אישה...
תודה על ההמלצה אני יודעת ב"ה מה אני רוצה לעשות...רגע שלם
פשוט בגלל שאתה לא אישה אז אתה לא יודע איך חיים של אישה מתנהלים
גם אני לא יודעת לפרטי פרטים איך חיים של גבר מתנהלים,
אז אחלה, זה מצוין לשאול ולחקור.
אני יכולה להבין את התמיהה שלך כי באמת זה נראה שאין לנו ממש מה לעשות,
אבל ב"ה באמת שיש
גם אצלנו יש לימוד תורה ומצוות, פשוט לא ברמה של גברים, ולימוד שיותר מתאים לנפש האישה
חוץ מזה בכללי מה אנחנו עושות?
- תחביבים
- חברות
התנדבויות- באמת ב"ה בסביבה שלי זה מאוד דומיננטי
-משפחה
- לימודים
-אולפנה, סניף, חוגים
זה בגיל ההתבגרות לפחות
שגדלים זה בעיקר
משפחה, עבודה, גידול ילדים...
זה באמת משתנה ממגזר למגזר ובין סביבות חיים שונות, כי לא כולם על אותו דרך אידאולוגית...
איך אנחנו עובדות את ה'?
רגיל, פשוט רגיל. רק עם שוני מגברים..
כמו שאתה קם בבוקר ומתפלל, מניח תפילין
אני קמה בבוקר ומתפללת אבל לא מניחה תפילין
אתה לומד גמרא
אני אלמד אמונה או מוסר, או כל אחת למה שהיא מתחברת...
מקווה שזה מובן
בהצלחהעובד את ה'
העניין הוא שאצלנו זה די ברור, לימוד תורה ומצוות זה התכלית, ואצלכן...
רוב העשייה שציינת בגיל צעיר היא אישית וספק אם מועילה רוחנית, ברור שעושים גם דברים מהנים וכו' אבל המטרה היא לעשות רק שראוי באמת והרבה מהדברים האלה יכולים להיעשות ע"י אחרים (לדוגמה, יש מקום בסניף רק לX מדריכות)
את מסכימה שלימוד אמונה ומוסר זה יותר טוב מתחביבים וכו'?
בוודאי! לימוד תורה זה האידיאלרגע שלם
אבל יש תחביבים שמאוד מפתחים את האישיות והנשמה,
למשל נגינה- אותי זה מאוד מחבר רוחנית...
או בנות שאוהבות אומנות- זה יכול להרגיע אותן, וככה לעבוד את ה' יותר טוב.
ובכללי שאלת מה אנחנו עושות ואם אנחנו יושבות חסרות מעש,
אז פירטתי גם מעבר למצוות ותפילות, מה בנות עושות ביום- יום...
גם בנות לומדות תורהכפכף פוזל
דינים, נביא, תהילים....
את הכל חוץ מגמרא. אבל יש איזה סמינר אחד בצפת שהם כן לומדות שם גמרא אפילו שגמרא זה לא בשביל בנות
גם לגברים יש תחביביםעובד את ה'
אז הנה אנחנו מסכימים שגם אצל נשים שייך לימוד תורה...
זה שמישהו הולך לשחק כדורסל זה טוב ויפה אבל היה עדיף שילמד תורה... (אני מדבר על מעבר לשעות פעילות גופנית הנצרכות...) וכל עוד במשהו אין הכרח גופני/נפשי או תועלת רוחנית הוא נחשב בעיני כבטלה וחוסר מעש...
אבל אתה מסכים איתיכפכף פוזל
שאי אפשר לשבת כל היום וללמוד, חייבים להשתחרר....
כתבתי הכרח נפשי...עובד את ה'
ואם למישהי יש זמן לשבת כל היום ולסרוג כנראה שזה לא הכרח נפשי...
למה לא?רגע שלם
אם מישהו אוהב כדורסל למה שלא ישחק?
אני לא אומרת שישחק רק כדורסל ויוותר על לימוד התורה
אלא ישלב את זה
נפש בריאה בגוף בריא....
גם חוץ מתחביבים ולימוד תורהכפכף פוזל
צריך להיות עם המשפחה, יש את האבות שכל היום לומדים. שיקבעו עיתים לתורה. מה עם הילדים שלהם? עם האישה?...
כתבתי הכרח נפשיעובד את ה'
בוודאי, צודקת ממשרגע שלם
(אני מדבר על מעבר לשעות פעילות גופנית הנצרכות...)עובד את ה'
אז כמה אתה חושב שצריך ללמוד תורה ביום? (שעות)כפכף פוזל
זה עניין סובייקטיבי לאדם וביתו...עובד את ה'
כמה אתה חושב שצריך ללמוד?כפכף פוזל
או כמה אתה היית לומד?
אני חושבת שבסביבות השעה...כפכף פוזל
ככה אבא שלי עושה כל יום ופעמיים בשבוע לומד עם עוד מישהו
זה מאוד תלוירגע שלם
יש כאלו שלומדים בכולל אז הם ילמדו 6- 8 שעות ויותר
ויש כאלו שעובדים וצריכים לפרנס את הבית
אז הם ילמדו פחות.. מפאת חוסר זמן,או שהם חוזרים מאוחר וכדומה.
אבלכפכף פוזל
תסתכל שניה מהצד של האישה והילדים בבית שאבא שלהם לומד 6-8 שעות ביום, לא מרגישים אבא חוץ מהנשיקה שהוא נותן להם אחרי שהם נרדמו....
יש לי הרבה חברות מהכיתה שאבא שלהם לומד בכולל וזה לא נירא בכלל שיש להם אבא
לא בהכרח.רגע שלם
אני מכירה אישית משפחות שנניח האבא לומד מ 8 עד 2 נניח
ואז בא הביתה והוא עם הילדים, עושה איתם שיעורים, מקלחות, משחקים,
עד שאמא באה מהעבודה, והוא חוזר לכולל עד הערב
ואז שוב בא הביתה ורואה את הילדים
ככה שיוצא שהוא הרבה יותר עם הילדים שלו,
מאשר אבות שקמים מוקדם לתפילה, נוסעים לעבוד
חוזרים בערב מאוחר, עייפים. תשושים ובקושי עם כוח לדבר עם הילדים שלהם...
ויכול להיות גם הפוך תלוי בכל אדם ומשפחה
אבא שלי עובד וגם לומדכפכף פוזל
והוא נמצא איתנו פול זמן - בבוקר, הוא משכיב את אחים שלי, הולך לאימון (שזה התחביב שלו) והוא גם נמצא בבית המון זמן בצהריים
אולי כי זה אבא שלךרגע שלם
לא כולם ככה...
צריך ללמוד תורה גם עם המשפחה...עובד את ה'
אז פחות קריטי אם השעה היא בישיבה או עם האישה...
ברור!כפכף פוזל
לכן כתבתי אדם וביתו...עובד את ה'
ויקרא שמם אדם, ביתו - זה אשתו
אני ממליץ שכל אחד יסתכל בבית שלו ולא בבתים של אחרים... את לא יודעת מה הצרכים בכל אחד מהבתים, ואם בימינו יש אנשים שחוזרים בשבע בערב מהעבודה על אותה דרך ייתכן לחזור בשבע בערב מלימוד תורה. כמובן שצריך שיקול דעת רב ולכן אין לי אפשרות להגיד כמה אלמד בדיוק, בשאיפה 24 שעות.
צריך גם לישון...כפכף פוזל
בשאיפה צריך כמה שפחות..עובד את ה'
כמה שיותרעובד את ה'
אבל אני מתכוון לעסוק בלאו הכי במקצוע תורני ואז גם בו יהיה עיסוק תורה...
אגברגע שלם
הנה מקור מהאינטרנט. מקווה שזה יעזור
נאמר בגמרא (ברכות יז,א): "גדולה הבטחה שהבטיחן הקב"ה לנשים יותר מן האנשים". כלומר, שכרה של האישה גדול משל האיש. והנה, הגמרא שם מסבירה בהמשך ששכרה ניתן לה עבור עזרתה לבעלה ולבניה ללמוד תורה. והדבר תמוה, מאחר והאישה רק מסייעת בלימוד התורה, ואילו הגבר עמל ויגע בתורה, מדוע ששכרה של האישה רב מהאיש?
מבאר המהר"ל (דרוש על התורה), האישה נבראה בטבעה רוחנית יותר מהאיש, נפשה ונשמתה של האישה מותאמת וקרובה לעולם הבא יותר מהאיש. זו הסיבה בעצם שאישה פטורה מלימוד תורה. מאחר והתורה נועדה לזכך את האדם וליישר את מידותיו, לכן רק האיש שנולד מגושם ועם מידות רעות (הרס ותאוות), זקוק לעמל ויגיעה בתורה ובמצוות לזככו ולעדנו, משא"כ האישה שנולדה רוחנית ועדינה, אין לה צורך בלימוד תורה וקיום כל המצוות. (ישנן נשים יותר מגברים במדינת ישראל, ואילו לנשים יש רק בית כלא אחד, "כלא תירצה", בתפוסה חלקית).
אל תהיו כעבדים המשמשין על מנת לקבל פרס...עובד את ה'
השכר וענייניו הם הדרגה הפחותה ביותר במסילת ישרים, מן הראוי לעבוד בשביל הסיבות היותר ראויות...
לצורך העניין נולדתן יותר רוחניות ועדינות, מה אתן עושות בעולם הזה? יש הבדל בכלל בין מישהי שנולדה רוחנית ברמה 1000 למישהו שנולד ברמה רוחנית 129 כשהשאיפה היא לאינסוף?
אני תוהה לעצמירגע שלם
אם אתה באמת מחפש תשובות?
או סתם בוחר להתלהם ולהכפיש?....
חוץ מזה הדגש היה יותר על הפסקה השניה...
תאמין לי שלא סתם ה' ברא 2 מינים, העולם זקוק מאוד לרוחניות ועדינות
מה שקצת פחות דומיננטי אצל גברים, לאישה יש תפקיד חשוב מאוד,
גם במשפחה, בחברה ולכלל עם ישראל,
יש תכונות שיותר בולטות אצל נשים ויש תכונות שיותר בולטות אצל גברים,
וזה משלים אחד את השני,
לא יוכל להתקיים עולם שמורכב רק ממין אחד, ככה ה' ברא את עולמו בחכמה..
איזה מוטיבציה יש לי לעשות כך?עובד את ה'
לא רואה שום תועלת שיכולה לעלות לי מהתלהמות והכפשה.
ברור לי שיש צורך ב2 מינים ואין צורך להסביר זאת וגם שיש לאישה תפקיד חשוב. העניין הוא שלא ברור לי מה, והתשובות שאני מקבל לא מתקבלות על ליבי כי אני מרגיש את הגאווה, העצלות והשוויוניות הפסולה שנזעקת מהדברים (לא רק את, יש גם שרשור בפורום צעירים מעל עשרים...)
כל זה באמת מפריע לי כי אני מאמין שלנשים יש תפקיד חשוב ומה שמציעים לי זה טענות חלשות או טענות פסולות ואני לא מוכן לקבל את העובדה שלנשים יש מטרה פחות אידאלית מגברים...
מה הבעיה הכ"כ גדולה שלכם?בת של מלך העולם
טבע העולם:
נשים יותר רגשיות
גבריים יותר שכליים
כך גם עבודת ה' שלהם:
נשים יותר בתפילה ורוחניות
וגברים- יותר בלימוד תורה מצוות יומימיות
מה לא ברור? כל אחד והדרך שלא להגיע לעבודת ה'.
זה לא אומר שאנחנו פוסלות את הגברים ואמרות שאנחנו בדרגת 1000 ואתם רק ב987 אלא שאלה דרכים שונות בעבודת ה'.
רוחניות?עובד את ה'
מה זה אומר רוחניות בדיוק?
לא יודעת איך אתה מגדיר רוחניותבת של מלך העולם
אני התכונתי- עבודת ה' ברגש, אני לא יודעת להסביר את זה, זה יותר מידי רוחני...
אני זוכרת מאיפה למדתי את זה שבנות יותר רוחניות:
מהברכה שאתם אומרים יום יום "שלא עשני אישה" אז הסברו לנו שבנים אומרים זה על שהם שמחים על המצוות שיש להם יותר מהבנות והבנות אומרות "שעשני כרצונו" כי הם מודות לה' שברא אותן יותר מחוברות לה' כך שהן פחות צריכות את המצוות האלה.
אבל חוץ מזה-
בנות לומדות תורה, יש להן חשק עצום ללמוד תורה, והן לומדות גם על זמנם החופשי , הן לומדות ספרים בשביל להגדיל את עבודת ה' שלהן, לדוגמה "מסילת ישרים" או "אורחת צדיקים" בשביל לתקן את המידות וכדי לעלות דרגות בעבודת ה'.
נשמע כמו ערבוב מושגים...עובד את ה'
וזה שאת לא יכולה להסביר את זה רק מוסיף לקלחת...
ההפך מרוחניות זה גשמיות, ולמרבה הפלא גם גברים יכולים להיות רוחניים לדוגמה משה רבינו.
לפי מה שביררתי בעניין לאישה יש נקודה התחלתית גבוהה יותר אבל בפוטנציאל גברים יכולים להגיע להרבה יותר מנשים ראי ערך משה רבינו דלעיל...
רק מעירמבשר שלום
בכלל לא בטוח שזה נכון.
אני לא יודע אם זה באמת כתוב במהר"ל-אין מקור...
לא בהכרח יותר רוחניתרגע שלם
עם פוטנציאל גדול יותר לקרבה לה',
בכל אופן בדורנו זה קצת השתנה,
אבל יש ויש...
מה זה יש ויש?מבשר שלום
אני בכלל לא הייתי חותם על כזאת אמרה,ולבטח לא הייתי מחתים את המהר"ל על כך.
יש סוגים שונים של נשיםרגע שלם
כאלו רוחניות יותר וכאלו פחות...
לכן אמרתי שבדורנו זה שונה, כי הנשים של פעם היו צדקניות מטבען,
פשוט התרבות של היום משפיעה מאוד.
ובאמת אי אפשר להשוות את הנשים של פעם לנשים של היום...
בכל אופן זה לא שח"ו גברים לא רוחניים או תורניים,
נהפוכו יש הרבה יותר דמויות תורניות גבריות ב"ה...
בכל אופן...
כלומר שהטבעמבשר שלום
לא יודע להגיד אם נשים יותר שלמות רוחנית...
אולי להפךעובד את ה'
שלגברים יש יותר פוטנציאל ורובם לא ממשים אותו...
לא מעט מרבותיי אמרו לי את זהעובד את ה'
כמדומני הרב קוק מזכיר זאת גם...
זה יותר בקטע שלנשים יש רמה פאסיבית גבוהה יחסית, לעומת גברים שלנו זה סיכון גבוה ותגמול גבוה...
אבל זה לא כזה מעניין בסופו של דבר...
דעתי..משיח!!!
נשים הן עובדות ה' במחשבה באמונה בלשמוע/להעביר שיעורי אמונה ועוד המון...
אבל גם צניעות לדעתי זה עניין ממש משמעותי שלגברים יש פחות עניין בזה..גם בהרגשה גבר בחיים לא יצליח להבין מה הצניעות קשה..כל אחד וההתמודדות שלו..
אני ממש לא פרטתי בעניין אבל אני פחות חושבת שזה צריך לענין אותך..תהיה עסוק בהשתדלות שלך..."תסתכל בצלחת שלך"
אמונה?עובד את ה'
גברים חייבים להאמין באותה מידה ואמונה אפשר לקיים עד גבול מסויים, יש שלב שזה כבר לא רלוונטי...
צניעות? על אותה דרך אישה לא תבין התמודדות של גבר בעניין, אבל זה בבחינת סור מרע ולא עשה טוב...
למה לא להבין את הצד השני? קצת הבנה וכלליות לא מזיקים אף פעם...
גם נשים לומדות תורה..נשמות טהורות
..נגרינסקי
הפעולות האקטיביות הן רק דברים הנעשים באמצעות הגוף שמטרתם לתן הכשרה מחשבתית שמשמעותה התקרבות אל הבורא...
עקרונית, הפעולות האלה הן דיעבדיות... האדם היה צריך להכשיר את עצמו רק מבחינה שכלית כדי להגיע להכרה בבורא, הבעיה שקשה לאדם להשיג מושגים מופשטים והוא הוצרך לדברים מוחשיים יותר כמו ציצית, תפילין, תפילה וכו' שמתוך שהאדם עושה מעשים, מנסה להבין מה טעמם, מגיע להכרת הבורא... ו"אחרי המעשים נמשכים הלבבות"...
צא ולמד מעתה, אדם מצווה בדברים המוחשיים כפי הקושי שלו בהשגת הדברים המופשטים... משמע, לאשה יש (לכאורה) יותר קלות בהכרת הבורא שהגבר צריך קצת יותר להתאמץ כדי להשיג...
מלבד זאת, התורה מתחשבת באשה שהיא מנהלת את הבית ואת חינוך הילדים ולכן היא אינה פנויה בכל זמן וישנם דברים בניהול הבית שלוקחים ממנה זמנים מיוחדים שאם היו לוקחים ממנה אותם לא היתה מצליחה לנהל אותם... לכן פטרה התורה את האישה ממצוות עשה התלויות בזמן... תאר לעצמך מה היתה עושה אשה אילו היתה צריכה באמצע כל ההכנות לשינה, מקלחות, להרגיע את הפצלוח הקטן שלה לעצור הכל ולהתפלל ערבית?
יש כאן סתירה...עובד את ה'
בהתחלה נאמר שנשים עובדות מרגש וגברים משכל, אם כן גברים מתחברים על דרך השכל (ראה ערך אברהם אבינו והבירה...) ונשים על דרך הרגש, עכשיו אתה אומר שאישה מתחברת מתוך שכל שלכאורה הוא הצד הדומיננטי של הגבר בכלל... חוץ מזה לא מגיעים להכשרה מחשבתית ע"י מצוות, לא חסר אנשים שעושים מצוות אנשים מלומדה, אם לא חושבים לא מבינים...
וגברים צריכים לעבוד מרבית היום, וכשיש להם זמן הם לומדים תורה (איש כפי מעלתו כמובן והאידאל הוא ההפך...) אם כן מה בעל משמעות שווה מבחינתה לזמנה הפנוי?
..נגרינסקי
כשאדם מכיר את בוראו הוא מגיע בסופו שלדבר לרמה רגשית... הוא מגיע לאהבת הבורא... זו המטרה בהכרת הבורא, להגיע לרגש ושהרגש יוביל להכרה...
לאשה כבר יש שלב קדימה בזכות הרגש...
לא אומר שהמצוות המעשיות (חובות האיברים) הם הם המובילים להכרה מחשבתית אלא דווקא ההכשרה השכלית בעצמה (חובות הלבבות) ואילו המצוות המעשיות הם רק העזר... לא העיקר... מכאן מובן שאם אדם מקיים המצוות אנשים מלומדה ולא מתקדם לשום מקום, משמע שהוא לא מפתח אצלו את הצד השכלי...
נכון, אבל גברים יכולים יותר לנהל את הזמן שלהם בחופשיות יותר... יענו, הוא יכול לקבוע לעצמו זמני עבודה... האישה לא יכולה לקבוע מתי הבן שלה צריך לינוק...
ולשאלתך בסוף - גם אשה יכולה ללמוד הזמנה הפנוי וזה אפילו דבר מבורך...
לא רואה את החילוק לגבי התקרבות לבורא...עובד את ה'
למה רגש זה מה שמביא לעבודת ה'?
בוא נשאל את זה ככה, מה חובת האישה בעולמה? אם גבר חובתו לקיים מצוות וללמוד תורה מה אישה עושה? (מעניין שלא עולה תשובה חד משמעית של לימוד תורה לנשים אלא רק בתור דבר מבורך...)
רגש מוביל להכרה...נגרינסקי
אין חובתו העקרית והגדולה שלגבר לקיים מצוות וללמוד תורה אלא לדעת את הבורא...
ולא רק חובתו שלגבר, אלא גם חובתה שלאשה בתור אדם... בתור ישות בעלת שכל...
שכל מוביל להכרהעובד את ה'
לידיעת הבורא מגיעים דרך השכל, לאהבתו ע"י שניהם...
אין חילוק... כל אחד מוביל לשני...נגרינסקי
אתה לא יכול להגיע להכרה ע"י ההכרה בעצמה...
ואתה לא יכול להגיע לאהבה ע"י האהבה בעצמה...
כי אי אפשר לפתח משהו רק ע"י עצמו ללא דבר חיצוני לו...
ככה שאתה לא יכול לומר שהשכל מוביל להכרה והאהבה מובילה לאהבה...
זה עובד כגלגל חוזר... אדם אוהב משהו אז הוא רוצה ללמוד עליו יותר... אדם יודע על משהו אז הוא מתחבר אליו יותר... אדם מתחבר אל משהו יותר אז הוא לומד עליו יותר וכו' וכו'...
אם אתה רוצה, כתבתי פעם איזה משל שמדמה את הקשר בין השכל לרגש...
השכל הוא מה שמאפשר להכיר את הבוראעובד את ה'
במידה מסוימת ואז גובר הרצון להכיר יותר ויותר עם סיוע מהרגש.
אשמח לקבל זאת.
בדיוק! נכון...נגרינסקי
יציבות השכל מול הרגש וההתפתחות הרגש מהשכל יבואר במשל הבא-
משל למה הדבר דומה? לבחור צעיר, עלם חמודות... מקרה מס' 1 - את מסתובבת לך בירושלם עיר הקדש, יושבת באיזה ספסל... כמה רגעים עוברים והנה בחור צעיר עובר... איך שאת רואה אותו כולך מתמלאת ברגש לא מוסבר, לא מובן אבל חזק... מה שנקרא - אהבה ממבט ראשון! טוב, את מנסה את מזלך ומציעה לו נישואין (זה נשמע יותר טוב כשאני ממחיש לגברים ואז משחק התפקידים בין הגבר לאשה מתהפך) אממה? מסתבר שהבחור בכלל בכלל לא מתאים לך (שימי לב, התאמה היא עניין שכלי) שום כלום, אפס... כמה זמן לדעתך הקשר הזה יחזיק מעמד? (אני לא אחכה לתשובה כי אני רוצה להמשיך את המשל אז אענה מה שמסתבר לי שתעני... תשובה - לא הרבה)
מה קרה כאן? רגש נטו, אין שכל, אין קיום... כמובן שתוכלו לעבוד על הקשר ולנסות ליצור התאמה, אבל אם זה יהיה ככה, זה בגלל השכל...
מקרה מס' 2 - השדכנית רבקה מתקשרת אלייך, בפיה יש דברי אוצר... היא באה לבשר לך שישנו בחור מתאים לך פיקס, ענבי הגפן בענבי הגפן... כמו סיר למכסה, כמו נעל לרגל, כמו נער ממוצע לסמארטפון שלו... (טוב, קצת הגזמתי עם הדוגמאות...)
בחיים לא פגשת אותו, פעם ראשונה שאת שומעת עליו... מאיפה תתחילו את הקשר שלכם? על סמך התאמה (עניין שכלי)... הגיוני מאוד שכבר בשיחת הטלפון עם השדכנית תתחילי לפתח רגשות כלפיו (והנה שימי לב, הרגש התפתח בזכות השכל)... התחתנתם והכל טוב, ככל שיעבור הזמן, את תכירי אותו יותר ויותר תמצאו את ההתאמה ביניכם ולפיכך האהבה ביניכם רק תגדל ותתפתח... השיא יכול להיות כשאתם מכירים אחד את השני כאילו אתם מכירים את עצמיכם... בעצם, אתם נעשים אחד...
מה קרה כאן? בתחילה אין שום רגש אבל יש את השכל השלם ביותר שככל שממצים אותו יש יותר רגש... הרגש הוא חזק ומבוסס ולעולם לא יעלם כי הוא מבוסס על השכל...
וכותב הרמב"ם בהלכות תשובה (י) - "ועל פי הדעה תהיה האהבה, אם מעט – מעט, ואם הרבה – הרבה."
עכשיו כשאני מסתכל על זה...נגרינסקי
אבל לא נורא... משל יפה...
אהבתי את הסיפורעובד את ה'
עכשיו כשיש בנינו הסכמה על כך תוכל לחזור להסביר לי את העניין? כמדומני מה הכוונה שנשים עובדות דרך רגש וגברים דרך שכל, שהרי זה אמור להיות יחד...
לא עובדים דרך השכל/הרגש...נגרינסקי
אדם שהצד השכלי שבו יותר דומיננטי, קשה לו יותר *להתחבר* למושגים מופשטים ולכן הוכרח במצוות ממשיות יותר שיהוו לו לעזר... שהרי פעולות ממשיות גורמות ל*חוויה* שהיא עניין רגשי... בעצם המצוות המוחשיות מחפות על רגש שלכאורה חסר...
האשה, יש לה כבר בסיס רגשי ומה שהיא צריכה יותר זה דברים מושכלים כדי להתקדם הלאה... הדברים המושכלים האלה קצת יותר קשים להשגה אצל האישה (לא שהייתי אישה אי פעם שאני יודע את זה, אבל מקצת למידה והתבוננות) והיא צריכה יותר מאמץ בקטע הזה...
אנחנוחתולה פרסית
ובכלל ה' היה יכול להשאיר אותנו בגן עדן.
נניח שנולדתם קרובות יותר לקב"העובד את ה'
לגבר יש יותר פוטנציאל והוא יכול להגיע לדרגות יותר קרובות גם מנשים ראי ערך אבות מרכבה לשכינה, משה חציו ומעלה וכו', אליהו חנוך ועוד רבים...
מחילה,עובד את ה'
מסכים שאולי לכל אחד יש דרך משלו, אבל על השאר לא.
אדם שהצד השכלי שבו יותר דומיננטי וכו' - אינני יודע כמה שכל יש לי, אבל כנראה אני מתחבר לעבודת ה' יותר מתוך שכל (או שלא ברור לי מה זה עבודה מתוך רגש ושכל... או שאני עובד דרך שניהם... או אולי שאני בכלל לא עובד את ה' רח"ל ואני בכלל לא יודע את זה...) אולי צריך גם להגדיר את המושג עבודת ה' שנהיה באותו ראש... מבחינתי זה כל מעשה לשם שמיים דהיינו להגדיל כבוד ה' בעולם, לעשות רצונו, ולעשות טוב בעולם...
האשה, יש לה כבר בסיס רגשי וכו'- לא יודע איך זה בא לידי ביטוי ומה הכוונה...
אדם מחויב לעבוד את הא.ל מתוך שניהם...נגרינסקי
כי אם לא, הוא פשוט לא יצליח...
אתה לא יכול לעבוד את הא.ל אך ורק ע"י השכל ואשה לא יכולה לעבוד את הא.ל אך ורק ע"י הרגש...
זה מה שכתבתי קודם...
אני אנסה לתן הגדרה ותגיד לי אם אתה מסכים איתה...
תכלית האדם - לידע את הבורא... דרך העבודה לשם - למידה והסקת מסקנות במושכלות וקיום המצוות (בהם גם מצוות בלבבות כמו לאהוב את הא.ל, לירא ממנו וכו')
כך ש"אינני יודע כמה שכל יש לי" תלוי בעבודה שלך להשגת שכל (ולא שנא אם אתה גבר או אישה). "אבל כנראה אני מתחבר לעבודת ה' יותר מתוך שכל" - פשוט לא נכון, כי אתה חייב את התמיכה הרגשית..
האשה, יש לה כבר בסיס רגשי וכו' - הסברתי לפני... רגש מוביל לרצון לדעת (להכיר) את הדבר אותו אוהבים יותר (דוגמא אישה... אתה אוהב מישהי, אתה רוצה לדעת עליה יותר)...
אז א. תכלית האדם להכיר את הבורא.
ב. אדם רוצה להכיר משהו בזכות זה שהוא אוהב אותו.
ג. באישה נתון האופן הרגשי באופן יותר דומיננטי, היא אוהבת יותר...
ד. אישה רוצה לדעת ולהכיר את הבורא יותר וכבר אינה צריכה מצוות מוחשיות שישלימו את הפער הזה שאינו חסר לה...
קמ"ל (שזה מש"ל שלדתיים)
תכלית האדם לקדש שם שמיים ולעשות רצון ה'עובד את ה'
המטרה מעבר להכרה היא גם יישום בחיים על הארץ...
בסדר, אני אזרום איתך לגבי הרגש למרות שמבחינתי זה תיאורטי כי אני חושב שזה נכון באותה מידה לגביי, מה אישה עושה לאחר מכן?
אז אני חולק עליך...נגרינסקי
זה אבסורד גדול... למה שתכלית האדם תהיה קידוש החומר ע"י הדברים הרוחניים?
אני מציג את השיטה שהאדם צריך הוא להתעלות מעלה אל הרוחניות והמציאות המתכלה היא העזר לו...
אתה מציג שיטה שאומרת שכאשר אני אוכל צמח, אני מקדש את הצמח... אני מציג שיטה שאומרת שכאשר אני אוכל צמח אני מקיים את גופי כדי שהשכל יתעלה...
ההגיון מצביע על השיטה שלי...
זה לא נכון באותה מידה כלפיך כי לך הכח הרגשי הוא חלש יותר...
מה אישה עושה לאחר מכן? מנסה להשיג את ההכרה...
אתה לא חולק עלייעובד את ה'
אלא על הרמח"ל, ואני לא מתכוון להיות הסנגור שלו... הקב"ה לא צריך מלאכים אלא רצונו באנשי ה'...
זה לא אני חולק...נגרינסקי
זה הרמב"ם...
הוא כותב שתכלית האדם היא ידיעת הא.ל... (עיין בהקדמתו למשנה)...
הקב"ה לא צריך כלום ואין רצונו בכלום משום שלא שייך בו רצון...
מעניין,עובד את ה'
כי לפי מה שזכור לי בפירוש של הרב אבינר על הרמב"ם הזה מובא בהמשך שמעבר לידיעה צריך להוריד את הדברים לחיי המעשה...
אני לא מתכוון להיכנס לדיון הזה של רצונו/מחשבתו/ידיעתו וכו' כי אני חושב שזה ברור לשנינו שאין לנו הבנה בעניין ונראה לי שכוונתי הייתה די ברורה בלי הפילוסופיה מסביבה...
פירוש שלרב אבינר זה כבר הרב אבינר... לא הרמב"ם...נגרינסקי
להוריד את הדברים לחיי המעשה - ההלכה...
אבל בשום פנים לא להוריד את העניינים הרוחניים...
זה שהיום הפכו הקערה על פיה זה לא טוב...
אני חושב שצריך להתאמץ מאוד כדי להבין מדברי הרמב"ם משהו אחר מדבריו שתכלית האדם ידיעת הא.ל...
גם ההלכה הראשונה בחיבור שלו תעיד - "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון..."
וגם חיבורו מורה הנבוכים... א'קיצר, לא צריך להיות משכיל גדול... בפרט שאת הקדמת הרמב"ם למשנה וכל שכן קל וחומר ואדרבה חיבורו משנה תורה הוא כותב במפורש לגדול ולקטן, לאיש ולאשה וכו'...
לא יודע... אתה נשמע כמו אחד שיש לו הבנה ואפשר לדון איתו...
פירוש הרב אבינר על הרמב"ם לעומת פירושך...עובד את ה'
תקרא לזה איך שאתה רוצה זה אותו דבר...
מה זה עוזר לדעת את הקב"ה אם לא עושים עם זה כלום? מיציאת מצרים עד חורבן בית שני כולם ידעו את האל והבעיה של כולם הייתה לנהוג בדרכיו ולא לדעת אותו...
ההלכה הזאת לא מוכיחה כלום, הנה אני יודע שיש מצוי ראשון, עכשיו אני יכול לנוח?
פירושי...נגרינסקי
אני הבאתי את שיטת הרמב"ם... אפילו כמעט מילה במילה...
מזתומרת לא עושים עם זה כלום? זה הכל!
כל המעשים מכוונים לשם (או לפחות צריכים להיות) והם מאוד משמעותיים בלעדיהם אתה לא יכול... אדם מחוייב למעשים...
איך רב גדול נעשה רב גדול ויודע ה' באמת אם לא על ידי התאמצות?
אם הם לא הלכו בדרכיו, משמע הם לא ידעו אותו... כי אי אפשר לדעת את הא.ל בלי ללכת בדרכיו...
אתה יודע? יפה מאוד... הלוואי עלי לדעת כמו שצריך לדעת ..
רוב מוחלט שלאנשים העולם אינם יודעים וספק אם יש בודדים כאלה היום בדורינו...
אתה רוצה שאבדוק במקור?עובד את ה'
אולי תקרא את דברי הרב אבינר? דבריו בהחלט מתקבלים על הדעת... בתמימי דרך מימוש עצמי.
אז אתה מסכים שהמטרה היא עשייה?
אז אתה מוסיף לידיעת ה' הליכה בדרכיו...
רוב העולם עובדים לעץ ואבן... אם תסתכל על הרוב הכושל לא תגיע לשום מקום... ברוחניות מסתכלים למעלה ובגשמיות למטה...
אתה מוזמן...נגרינסקי
אם דבריו מתקבלים, תסביר לי איך הגיוני שמורידים ומשתמשים בדבר רוחני נצחי לתוך מציאות סופית ומתכלה? איך הגיוני שהמטרה היא דבר מתכלה והדרך אליה נצחית?
אני מסכים שהדרך היא עשיה, לא המטרה... אדם בונה בית (עשיה) כדי שיהיה לו בית (אי עשיה) לא הפוך...
אני לא מוסיף... הליכה בדרכיו היא המכשיר לידיעת הא.ל... שוב - הדרך, לא המטרה...
נכון... זה בדיוק מה שעשיתי... שללתי את מה שהרוב עושים כי האמת לא נמצאת אצלם...
עולם העשייה?עובד את ה'
איך הגיוני שהקב"ה ברא עולמות? שהרי הוא אינסופי וללא גוף ויש בזה משום המעטת גדולתו... איך הקב"ה יכול לשכון בתוך בית המקדש? אלא אין לנו מושג בהבנת גדולתו ויכולותיו של הקב"ה...
כיצד נשמה שמקורה בכיסא הכבוד יורדת לעולם גשמי ומתכלה? זה הכל אותו רעיון בערך ואתה רואה שככה העולם עובד... חלק רוחני יורד לגשמיות על מנת לזכך אותו.
ונתברר מאלו המוקדמות כי תכלית העולם וכל אשר בו הוא איש חכם וטוב וכאשר יתברר לאיש שהוא ממיני האדם הדעת והמעשה. ר"ל בדעת לצייר בשכלו אמתות הדברים על פי מה שהם עליו ולהשיג כל מה שאפשר לאדם להשיג. והמעשה. הוא תקון ויושר הדברים הטבעיים ושלא יהיה שטוף בתענוגים ושלא יקח מהם אלא מה שיהיה בו תקון גופו ותקון המדות כלם. ועל כן האיש שיהיה על ענין זה הוא התכלית והוא החפץ. וזה הדבר לא נודע מאת הנביאים בלבד אבל חכמי האומות החולפים ואשר לא ראו הנביאים ולא שמעו חכמתם כבר ידעו גם הם שאין האדם שלם אלא כשיהיה כולל הדעת והמעשה. ודי לך בדברי החכם המפורסם בפילוסופים שאמר חפץ האל ממנו להיות נבונים חסידים
אה"נ השאלה שלי על הפסקה הראשונה שלך...נגרינסקי
נו יופי... מה למדים מדברי הרמב"ם האלה?
התכלית - "איש חכם וטוב"...
מהי הדרך? (מי יכול להשיג את התכלית?) - "וכאשר יתברר לאיש שהוא ממיני האדם הדעת והמעשה."
ולאחר מכן, בהמשך דברי הרמב"ם המצוטטים הוא מתאר ומרחיב על הדרך...
פשט הרמב"ם...
אגב, בהמשך, הוא כותב במפורש 'ידיעת הא.ל'... הייתי מצטט אך אין לפני...
למה מתחזקת?עובד את ה'
כשם ששם העניין כך וזה מעבר להבנתך כך פה אותו דבר...
אז אנחנו רואים שהתכלית זה גם החכמה וגם המעשה... כל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת...
הקדמת הרמב"ם למשנה (אלחריזי) – ויקיטקסט
לא מצאתי תעשה CTRL + F
אתה מניח שגם מה שאמרת הפסקה ההיא נכון...נגרינסקי
למה מתחזקת? כי בנוסף למה ששאלתי היאך נצחי הופך להיות דרך למתכלה שהוא מטרה יש כאן הגשמה שלא.ל...
שאלת שם כמה שאלות, חלקן לא קשורות בכלל...
חלקן לא שאלות ואין שום מקום לשאול אותן וחלקן שאלות שהתשובה שלהן היא בדיוק התשובה שלי ולא תתכן בהן התשובה שלך...
ארחיב מאוחר יותר, עכשיו אני לא יכול מפאת הזמן וכל מיני טרדות אחרות...
אל תביא את התרגום הזה... הוא משובש ומעורבב... יש באתר 'דעת' את התרגום שלרב קאפח...
הביא אותו שם יהודה אייזנברג והוסיף כותרות ככה שקל להתמצא...
הייתי מביא בעצמי, אבל, כמו שכתבתי, הזמן וטרדות אחרות...
טוב... עשיתי קצת השתדלות...נגרינסקי
- להיפך, הקב"ה ברא עולמות... בזכות זה שהוא ברא את העולם שאנו נמצאים בו, אנחנו יכולים להבין עד כמה הוא גדול (או עד כמה אי אפשר להשיג את גדלו מרוב גדלו) ועיין שער הבחינה לרבינו בחיי...
כשפועל עושה פעולה, אי אפשר לצמצם את הפועל רק לפעולה הזו... יתכן שיש לו עוד פעולות...
סתם נניח, אני רואה מישהו אוכל... אני יכול לומר - כל מהותו שלאיש ההוא זה לאכול... אבל זה לא נכון, כי אני לא רואה מה הוא עשה לפני שאכל ומה יעשה אחרי שאכל ובעבור איזו מטרה הוא עכשיו אוכל...
אז כשהבורא בורא עולם, אין לומר שהבורא מצומצם רק לבריאה הזו... (מה שבעצם מוציא אותו מגדר 'א.ל'...)
איך הקב"ה יכול לשכון בתוך בית המקדש?
- טעות נפוצה... אין הקב"ה שוכן בבית המקדש ממש כיוון שיש פה הגשמה שלא.לוהות...
אם הוא היה שוכן, הוא לא היה הא.ל...
אלא מאי הכוונה ב'שכינה'? הכוונה להשגחת הא.ל במקדש שהיא גדולה יותר מאשר במקומות ובדברים אחרים... (השגחה היא פעולה, לא עצמות הא.ל חלילה...)
(הערה - ניתן לפרש שכינה גם כפעולה אחרת שלהקב"ה שאינה השגחה, אבל העיקר שלא לומר שעצמות הא.ל מתגשמת (שוכנת ממש, תקרא לזה איך שאתה רוצה) בתוך מציאות הטבע...)
כיצד נשמה שמקורה בכיסא הכבוד יורדת לעולם גשמי ומתכלה?
- כי הנשמה צריכה להגיע לתכלית מסוימת... התכלית אינה נמצאת בעולם הזה כי אם כן אין עולם הבא וסוף דבר האדם היה צריך לחיות בעולם המציאותי בטבע לנצח...
הנשמה "ירדה" לעולם בכדי שהיא תוכל להתפתח ולבנות את עצמה (הדרך) כדי שתוכל להגיע לשלימות בעולם הנצח (מטרה)
טוב, זה לא הרב קאפח, אבל זה אתר דעת -
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/hakdama/7-2.htm
והקטע המדובר -
וכאשר מצאו שתכלית כל-אלו העניינים - היא מציאות האדם, הוצרכנו לחקור כמו כן למה נמצא האדם, ומה הייתה כוונת יצירתו.
וכאשר האריכו לחקור בעניין זה, מצאו לאדם פעלים רבים מאוד. שהרי כל מיני בעלי חיים והאילנות יש להם פועל אחד בלבד, או שני פעלים: כמו שאנו רואים הדקלים, שאין להם פועל אלא להוציא התמרים, וכן שאר האילנות. וכן החיות: נמצא מהם מי שיארוג בלבד, כמו: העכביש; ומי שיבנה, כמו: הסנונית, ומי שיטרוף כאריה. אבל האדם יעשה מעשים רבים משתנים זה מזה. וחקרו על-כל-פעולותיו, פועל-פועל, לדעת תכלית בריאתו מאלה הפעלים, ומצאו כי תכליתו פועל אחד בלבד ובשבילו נברא; ושאר פעליו הם רק לקיים עמידתו, כדי שיושלם בו הפועל האחד ההוא. והפועל הזה הוא: לצייר בנפשו סודות המושכלות ולדעת האמתות כפי מה שהן עליו.
שהדעת ניתנת, ששווא ושקר להיות תכלית האדם לאכילה ושתייה ולבעילה, או לבנות קיר, כי כל-אלה מקרים המתחדשים עליו לא יוסיפו על-כוחו הפניניה.
ועוד: שהוא משתתף בזה עם רוב הברואים.
והחכמה - היא אשר תוסיף על-כוחו הפנימי ותעתיק אותו ממעלת בוז למעלת כבוד, שהרי היה קדם בכוח, וחזר להיות אדם בפועל.
והאדם קודם שישכיל וידע, הוא נחשב כבהמה, ולא נבדל משאר מיני החיות אלא בהגיון: רצוני לומר: בהגיון שהוא מציר לנפשו המושכלות. והנכבד שבמושכלות - לציר לנפשו אחדות הקדוש ברוך-הוא, וכל-הנלווה לעניין ההוא מהאלוהיות. ששאר החכמות אינן אלא להרגילו בהן עד שיגיע לדעת החכמה האלוהית. והדבור בזה העניין עד כלותו יארך מאוד.
אבל עם ציור המושכלות יתחייב להרחיק רוב התענוגים הגופיים. כי תחילת השכל יצייר, שחורבן הנפש בתיקון הגוף, ותיקון הנפש בחורבן הגוף.
שהאדם, כשיהיה רודף תאוות ומגביר המורגשות על המושכלות, ומעביד שכלו לתאוותיו, עד שיחזור להיות כבהמה אשר לא תצייר לנפשה אלא האכילה והשתייה והתשמיש - בו לא יתוודע אז הכוח האלוהי, רוצה לומר: השכל, וישוב אז כאילו הוא ברייה גזורה שוחה בתוך ים ההיולי.
חזק וברוךעובד את ה'
אני חוזר בי ומסכים לגבי דבריך הנ"ל,
אך מה לגבי העובדה שהתורה הקדושה רובה עוסקת בעניינים גשמיים? ורוב לימודינו הוא בענייני העולם הזה כגון שור שנגח את הפרה...
יש בחומר לבגרות במחשבת איזה משהו בסגנון שמפריע לי לרדת לעומק העניין, משהו לגבי האל אינסופי והאדם גשמי ונקודת החיבור היא בשבת או משהו בסגנון (אולי מניטו?) אז אחרי שאעבור על זה שוב אולי יסתדרו לי הדברים.
בהמשך כתוב שם על חכם וטוב...
זה לא ממש ברור לי כי בעולם הבא משיגים השגות רוחניות שאי אפשר לשער, אם כן למה צריך את העולם הזה? הרי הקב"ה אינסופי אז לכאורה צריך להתחיל ישר משם ולמה צריך יגיעה בעולם הזה? אלא יש לומר שהתכלית היא עצם ההתקרבות ולא הידע.
הגישה שלך נראית לי די בדיעבד, מכיוון שכל העולם נוהג בצורה בעייתית על האדם החכם והטוב להשתמש בהם על מנת להתעלות בעצמו, שבשבילו נברא העולם/ שקול כנגד כל העולם/נבראו לצוות. אבל האידאל האמיתי הוא שכולם יהיו כמוהו...
אפשר להגיד שמדובר במצבים שונים או בדרגות שונות במציאות, כמו שברמח"ל עצמו מובא 4 מדרגות בתכלית האדם (ושמעתי שיש עוד אחד לאחר מכן אבל לא הגעתי לשם עדיין...)
ונראה לי שכדאי לעשות סיכום ביניים שנראה איפה אנחנו עומדים, וכבר לא ממש ברור לי מה המטרה הראשונית בסוגיה...
רוב חוקי ומצוות התורה הם "פוליטיים"...נגרינסקיאחרונה
יענו, איך לנהל חברה מתוקנת ששואפת כולה לידיעת ה'...
ההערה השכלית היא יותר גבוהה מן ההערה התורתית וההערה התורתית היא גם המובילה להערה השכלית (יותר פירוט אפשר לראות בשער עבודת ה' (או המשמעת לה' בתרגום מדוייק יותר))
נכון... בהמשך כתוב וצטטת כבר באחת התגובות הקודמות שלך וכבר הערתי על כך שמה שהרמב"ם מתכוון שם, הוא שאדם חכם וטוב הוא המוכשר לקבל את התכלית ואכן התכלית תמצא אצלו... אך חכם וטוב עדיין לא התכלית...
אתה שואל, למה בכלל יש צורך בעולם הזה די לאדם שיהיה ישר בעולם הבא...
תשובה - נפש האדם אינה יכולה לעצב את עצמה רק ע"י עצמה, היא מוכרחת לשתמש בכלים חיצוניים אליה כדי שתוכל לפתח את עצמה (וכמו שכבר אמרנו לעיל)... אם היתה מגיעה ישר לעולם הבא, היתה נמצאת ברמה הכי נמוכה שהיא יכולה להיות כיוון שהיא בכלל לא מפותחת ואין לה גם אפשרות להתפתח ובעצם, אין לה לא פוטנציאל ולא יכולת בחירה...
כדי לתן לה כל זה, הוצרכה לכנס לתוך גוף שהוא הכלי להכרת המציאות ממנו מכירים את הבורא שלמציאות באמצעות החושים שבגוף (ראיה, שמיעה, ריח, מגע וטעם)...
לאחר שהכשירה עצמה והגיעה למעלה הגדולה (אם מימשה את הפוטנציאל שבה והגיעה לשכל הפועל) או שלא (כיוון שיש בחירה לאדם), ימות הגוף ולא תוכל עוד הנפש לקלוט המציאות ולהרחיב מעבר למה שהשיגה ובמצב שמתה שם תהיה בעולם הבא (וכן יהיה חלקה בעולם הבא, בהתאם למה שהשיגה בהכרת הבורא באמצעות המציאות)
אמת, אתה צודק שהאידיאל הוא שכל החברה תהיה טובה וחכמה... אבל זה לא נגמר שם, מכיוון שכל פרט בחברה מזין את רעהו ואדם מושפע מסביבתו ונצרך לה וככה כל פרט בחברה משרת את ה"אינטרס"* שלכל אחד אחר בחברה... וזו באמת השאיפה הגדולה... "ומלאה הארץ דעה את יי כמים לים מכסים"...
(*בדיוק בשבת הייתי נוכח בדיון עד כמה שייכת כאן תיבת 'אנטרס' כיוון שהיא מציגה מהלך אל האדם הפרטי, דבר שהוא לא נכון, אלא האדם הפרטי צריך להלך אל האמת... מכל מקום, אדם כזה זהו רצונו ורצונו = אינטרס שלו אז השארתי תיבה זו והוספתי לה גירשיים והכוונה האמיתית תובן בעז"ה)
זה הולך פחות או יותר ככה - אישה, היאך עבודת ה' שלה?
לאחר מכן הוצרכנו לענות על השאלה - מהי עבודת ה' האמיתית?
בתוך אלו הדברים שאלנו - האם הדברים הרוחניים הם הדרך למציאות או הפוך?
וגם - מהי תכלית האדם? כיצד זה בא לידי ביטוי?
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
..יהודי חסידיאחרונה
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
הפצות!!יהודי חסידי
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
וואודומיה תהילה
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי
וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
...יהודי חסידי
....יהודי חסידי
...יהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
מחפשים בני נוער לכתבהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
אני חדשההרהמורניק
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שלוםטאטע מלך העולם
יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.
ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?
רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...
תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!
זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini
אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.
כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.
האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?
האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?
או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?
העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.
מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה? (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)
אולי לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי?
אמממטאטע מלך העולם
זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...
אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם
הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...
בד"כ זה כן סותריהודי חסידי
אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?
לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.
אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם
זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...
אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...
עכשיו מבינים קצת יותר??
כן...יהודי חסידי
אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...
חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך.
וואי תודה!טאטע מלך העולם
אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??
ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה
אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...
כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...
בקיצור מורכב ביותר...






