אתם יודעים? אני ממש מסכים עם זה..עברי אנכי
עבר עריכה על ידי עברי אנכי בתאריך ג' בסיון תשע"ח 09:27

ממש

מדוע לא נמצא רב ספרדי ציוני דתי אחד הראוי לאזכור? | כיפה

 

אני בתור ספרדי, מאוד מאוד קנאי למסורת אבותי

אז בסדר.. זה שאני רוצה ללכת לישיבה שחורה אני יודע. בסדר.

יש לי ככ הרבה חברים שהם גם כן - קנאים למסורת אבותם

אבל מה?

בציונות הדתית יש מעין אמבוש על הספרדים.

עיון ספרדי שדגל בו הרב עובדיה.. איפה תמצא בישיבה דתל?!

יש כמה ישיבות בודדות, שלומדות אליבא דהלכתא.. וגם זה לא בדיוק העיון הספרדי המיוחל.

 

תמיד חשבתי לעצמי באמת, שבציונות הדתית אין את כל העדתיות, שהרי ספרדי מתחתן עם אשכנזיה והכל טוב, בשונה מהמגזר החרדי ששם כמעט ולא מקבלים ספרדים לתלמודי תורה.

 

אבל הנה.. אני לא מבין איך לא חשבתי על זה.. כי אני חי את זה.. אבל

בציונות הדתית זה קיים ועוד איך!

 

זה לא שלא יקבלו את הספרדי, אבל את כל התורה של רבותנו לא ילמדו. מי לומד היום בישיבות "משמרות כהונה"?? מי לומד את בן יהודיע של הבא"ח על השס?

 

העיקר את הרב קוק (שהיה גאון עצום, שלא ישמע פה טיפת זלזלול בדבריי!!!) לומדים, ואת רע"א לומדים

לומדים, וצריך ללמוד

אבל רבנים ספרדים - מי לומד?!?!?

 

בהכללה גסה, הציונות הדתית הם שילוב של ליטאיות עם הרב קוק.

והספרדים?

אותם שמאמינים בגיוס לצבא?

מה יעשו?

 

אני אגיד לכם מה יעשו,

הם ילכו לישיבות אשכנזיות, ילמדו בעיקר רבנים אשכנזים ותורת עדות המזרח תשתכח מאנשי עדות המזרח

אני יכול למנות פה ישיבות גדולות עם לחץ אשכנזי עצום.

 

נכון, יש רבנים ציונים ספרדים, ובראשם מרן הרב מרדכי אליהו. נכון.

אבל לחץ כללי בציבור?

נו באמת..

 

 

גדולי אשכנז הם גדולים

אבל גם גאוני עדות המזרח.

ועליהם יש אמבוש בציבור

בשום ישיבה לא לומדים אותם כמו שצריך.

יש לחץ אשכנזי גדול.

 

שיטת העיון הספרדית.. איפה תמצא אותה אם לא במגזר החרדי-ספרדי?! איפה???

מה התורה שלי היא לא תורה?!

 

מה שנשאר מהספרדיות שלהם זה רק נוסח תפילה

וגם זה לא בדיוק

כי כולם הממנגינות שלנו, עברו לקליבך

מקריאת פיוטים עברו לשירי נשמה (ששוב, הם גם דבר טוב! אבל זלזול בפיוטים?!)

עוזבים מנהגים..

 

 

כתבתי פה טיפה ממה שאני מאמין בו,

זה ממש לא הכל.

 

אני מתכנן ללכת לישיבה ספרדית,

אני לא מתכנן לנטוש את התורה של רבותי ואבותיי

שיטת העיון, החידושים, המבטא הספרדי.

 

 

אז יש לי חידוש לספר לכם,

גם בציונות הדתית יש עדתיות. והיא גדולה מאוד.

קודם כל אשריךאדם חביב סך הכל
אשריך שאכפת לך ממסורת אבותיך ובית אבא.
אז כמה הערות והתייחסויות ברשותך:
א) אני אשכנזי ככה שכנראה התחושות שלך יותר אותנטיות. מתנצל מראש
ב) חייב לומר שלצערי אתה ממש צודק בהרבה מאוד מקרים. התחושה שלי היא שאין הדרה כלפי מזרחי אלא כלפי המזרחיות עצמה (אותו כותב כתב על זה פעם). אני חושב שחלק גדול מזה נובע מכך שהחברה הדתית לאומית מאוד מחוברת לתרבות החילונית האליטיסטית והמערבית, שגם שם מקפידים מאוד על 'לא לגזענות' אבל חשים בוז עמוק לתרבות והמסורת המזרחית (ע"ע הנאום של גרבוז על מנשקי הקמעות). דווקא כי זו התרבות השלטת בציבור שלנו (לצערנו) זה מחלחל גם לעולם התורה שלנו, בו הקבלה ותורת הסוד -שמאוד רווחים אצל יהדות המזרח- נתפסים בבוז כלא רציונליים ואפילו נלעגים.
ג) אפשר למצוא היום חזרה בתשובה על כך-ישנה ישיבת שדרות שהיא ממש אימפריה (ישיבת ההסדר הכי גדולה), יש את הרב שרקי שתורתו הולכת ותופסת מקום מאוד מרכזי בציבור שלנו היום, ויש גם הרבה יותר מודעות (כמו גם תיקונים ממלכתיים כמו ועדת בטון וכו')
ד) נתון מאוד מעניין שלדעתי מאוד קשור הופיע בכתבה פה באתר על היחס בין "ציונים דתיים" ל"דתיים לאומיים":
"הנתונים שנאספו מראים בין היתר כי בעוד שרק 11 אחוזים מכלל הציבור מגדירים את עצמם כדתיים לאומיים שאינם חרדים, הרי ש- 29 אחוזים מהישראלים משייכים את עצמם למגזר הציוני דתי."
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/372886

אני משוכנע שחלק גדול מההפרש הזה הוא ספרדים שלא מרגישים חלק מה'מגזר', שלא חלק מבני עקיבא/עזרא/אריאל, שלא גרים בפתח תקווה ורעננה אלא יותר בפריפריה, ומרגישים חלק מה אידיאולוגי הציונית דתית.
להמחשה לצורך העניין דתיים לאומיים נגדיר כהולכים בדרכו של הרב קוק וציונים דתיים כהולכים בדרכו של הרב קלישר.

אין לי ספק שהמגזריות של הציבור הדתי לאומי היא בעוכריו, כמו גם האליטיסטיות שהוא רוכש לעצמו.

חזק וברוך.
ומחילה שיצא לי כל כך ארוך אדם חביב סך הכל
הממ.. לא נכנסתי לפילוסופיהעברי אנכי

מה ההבדל בין ציוני דתי לבין דתי לאומי

אני מדבר ככלל

 

ישיבת שדרות היא אכן אמפריה, והיא מאוד גדולה והרב פנדל גאון עצום

אבל..

היא לא ישיבת דגל.

לשם לא מגיעים חבר'ה תותחים מישיבות קטנות כדי לגדול ולעשות רבנות דיינות רב עיר וכו.

 

אני אישית גם לא ככ מסכים עם האידיאולגיה הדתית לאומית

אבל באסה שאני גדל במקום כזה

שאפילו חלופה, שאולי תהיה קרובה למה שאני רוצה - אין לי..

אמתאדם חביב סך הכל
נו אז הנה יש לך מטרה לחיים
אבל ברצינות.

חוץ מזה שחייבים להזכיר שהיה את הרב מרדכי אליהו זצ"ל שהיה לו מקום מרכזי מאוד בציבור החרדלי והוא לא היה אשכנזי בשום צורה...
ובשולחן זקני הרבנים ישבו גם הרב טולדנו והרב סבתו, את הכנס הנחה הרב תורג'מן, הרב שרקי מהמארגנים שלו, וישנם ראשי ישיבות ספרדים (שוב, לא מספיק אבל יש)...
כמה נקודות שנראה לי נכונות אם יהיה לי זמן אני ארחיב...u

רק אם נתאחד (בניגוד לציבור החרדי... ) נוכל בסופו של דבר להגיע למצב שווה באמת, נכון בהתחלה נראה שנמחק ציבור אחד אבל בזכות החיבור בסופו של דבר יווצר שוויון שדברים לא מאוזנים בסופו של דבר מתאזנים.

אחד הדברים שחשוב לזכור שתהליך בכמות כזו של אנשים לוקח הרבה מאוד זמן.

בנוסף השינוי הזה גם לא יבוא מהאוויר צריך אנשים כמוך שאכפת להם כדי שישנו יחדשו ויוסיפו!

החיבור הזה הוא בעצם ביטול גמור של עדות המזרחעברי אנכי


אין כאן כל חידוש.מי האיש? הח"ח!

סיפור מוכר וידוע. מצד שני אינני רואה כל בעיה לתורני לאומי להתיישב בעולם התורני הספרדי. דווקא בו יש מוכנות גדולה יותר לקלוט דתיים לאומיים. והיחס בו למשרתים בצבא טוב יותר. מוסדות הציונות הדתית לא ממש עסוקים בשימור מורשת עדתית, שמחייב משאבים רבים ומאמץ גדול ומורכב. שלא לדבר שמבחינה דמוגרפית קשה לנהל במסגרתם את השימור הזה.

רק הבהרה:מי האיש? הח"ח!

הכוונה היתה ליחס טוב ביותר בקרב הציבור החרדי לשירות בצבא.

אני רוצה ללמוד גמרא בעיון בעיון ספרדי. אין מקומות כאלה.עברי אנכי


זו שאיפה מכובדת ומוצדקתמי האיש? הח"ח!

מאחל שתמצא מקום שמאפשר באמת להגשים זאת

מצאתי. בעולם החרדי-ספרדי. שם אהיה בע"ה.עברי אנכי


רגעמבשר שלום
אני עכשיו מדבר בשיא הרצינות,באמת.
הרב חיים סבתו החליט בשיעור ו' בעודו בישיבה המרכזית העולמית-להקים ישיבה.
מרן הרב זצ"ל הקים ישיבה-שהייתה יחודית בארץ ישראל.
למה שאתה לא תאסוף חבורה של עשרה נערים,תלכו לרב ספרדי גדול כמו הרב עמאר,או רבנים אחרים,ותגידו שאתם רוצים ישיבה ספרדית לאומית.
צריך לחלום בגדול אני בטוח שתמצא נערים,ובעז"ה תהיה ממייסדי ישיבת הקודש...
זה לא עובד ככהעברי אנכי

הרב עמאר צריך לפנות אל בחורים כמונו כדי שזה יקרה

 

איזה רב ירצה לעשות דבר כזה?!

 

צריך מישהו שהוא יקים. לא שהתלמידים יקימו.

 

חוצמזה שאני לא מעוניין בישיבה שמתגייסים בה

למה?מבשר שלום
אין ישיבה שקמה מעצמה.
כל ישיבה הוקמה על ידי רצון לתורה
אפשר לומרזה רק אני
שאם בדרום אפריקה היו אוטובוסים ללבנים ואוטובוסים לשחורים אז בציונות הדתית יש רק אוטובוס אחד לכולם, רק שהוא אוטובוס אשכנזי.

לא כל כך מבינה בזה אבל,טוב גדול

נשמע שיש לך הרבה על המגזר הדתי לאומי וזו זכותך כמובן.

 

רק שים לב שהמעבר שלך לא יהיה ממקום של:' לא סבלתי שם ולכן אני פה כי כאן זה המקום המושלם'.

כי זו צורה קצת שטחית ופחות מודעת למורכבויות, ולפעמים לכן היא פחות מחוברת.

חיבור שמחזיק מעמד באמת.

 

(חיבור למשהו מסוים ממקום של אנטי למשהו אחר,

לא מחזיק מעמד אף פעם)

 

 

תתמקד, מבחינת השיח הפנימי שלך, בדברים הטובים שאתה מתחבר אליהם במקום אליו אתה עובר,

ואל תשכח את הדברים הטובים הקיימים במקום שבו אתה נמצא כעת, שלך הם לא מתאימים.

 

הרבה הרבה הצלחה וסיעתא דישמיא!!!

ברור. ברור.עברי אנכי

זו הערה במקום. מאוד.

וב"ה אני יכול לומר שאין לי את הרגש הזה ואני נהנה לבקר לבישיבות דתל.

מאוד.

 

 

זו באמת הערה מצויינת.

תודה רבה

כי כמעט כל ראשי הישיבותמבשר שלום
הדתיות לאומיות למדו בישיבה המרכזית העולמית,אז הם ינקו מתורת קודשו של מרן הרב זצ"ל
אני רק לא מבין למה אתה מצפה מאשכנזים להקים ישיבות ספרדיות.מתיישב בנשמה

אין לי אינטרס ללמוד דווקא ספרדי...

אם לך יש אינטרס- בכיף! תקים ישיבות!

חוץ מזה שבאמת כל הרבנים הגדולים הספרדים בוחרים להיות חרדים, מה לעשות.

יש המון רבנים ספרדים דתלעברי אנכי

הרב אלגזי מכרם ביבנה

הרב גיגי מהגוש

הרב אריאל אדרי. דיין בבה"ד בבאר שבע מהר המור

הרבנים סבתו. ממעלה אדומים ומצפה יריחו

ועוד ועוד ועוד

 

וכולם, לא מלמדים בצורה הספרדית.

כל מי שברח לחרדי זה או א - לא להסכים לגמרי עם הציונות הדתית. שזה גם די אני..

או ב - ראה שכולם פה באמת למדו באמת ממרכז הרב, למדו כמו הרב קוק בצורת העיון שלו

 

והעולם הספרדי שוב נשאר מקופח.

אני עדיין לא חושב שזה עניין של קיפוח.מתיישב בנשמה
זו בעיה שלהם שהם לא מלמדים ספרדי, אין שום סיבה דתצפה ממני ללמד ספרדי! אין לי ענין מיוחד בלימוד הספרדי!
לי כן. ואני אוכל אותה כי יש קיפוח. מה לא מובן?עברי אנכי


אני לא מבין למה אתה מצפה ממני כאשכנזי לעשות דברים של ספרדים.מתיישב בנשמה

אני לא רואה את זה כקיפוח.

אני לא מבין למה הציונות הדתית מצפה ממני כספרדי לעשות דבריםעברי אנכי

של אשכנזים.

 

 

ואם היו מכריחים אותך,

היית טוען שיש קיפוח.

מתי בדיוק הכריחו אותך לעשות דברים של אשכנזים?מתיישב בנשמה

אין ישיבות ספרדיות? זה רק בגלל שלא בא עדיין ספרדי שיקים ישיבה כזו!

אם אתה רוצה- אתה יכול לברוח. אבל אז לבאים אחריך גם לא תהיה ישיבה ספרדית.

כל הרבנים שהזכרת (חוץ מהרב אדרי) לא למדו במרכזברגוע
עבר עריכה על ידי ברגוע בתאריך ח' בסיון תשע"ח 16:21
ובכ"ז הם לא מלמדים בשיטה הספרדית,.
אולי הם פשוט חושבים שהשיטה הזאת לא נכונה.

לא בטוח שצריך להכניס פה את העניין של אשכנזי או ספרדי. לא מדובר פה על פסיקת הלכה.

מציע לך לשאול אותם ישירות.

ובכ"מ, אתה מוכן לוותר על ההשקפה של הרב קוק רק בגלל השיטת עיון?

קיפוח זה מה שמפריע לך?
אצל החרדים יש הרבה יותר (בשידוכים ובקבלה למוסדות לימוד).
אני יודע,עברי אנכי

אבל זה הקטע,

אני רוצה ללכת למקום לימוד ספרדי

ושם לחנך את בניי

ואם אשכנזיה לא תרצה להשתדך אלי, אשתדך אל ספרדיה

 

ובפרט שהציבור הספרדי הוא לא כזה רחוק מההשקפה הדתלית..

 

הרב מאזוז קורא לכולם לא לומר תחנון ביום ירושלים

הרב עובדיה פסק שמותר לומר הלל בלי ברכה

כשאני דיברתי עם הרב אלבז (שלא יגידו שזה חרטה, כי זה אני) הוא התגאה בבחור אצלו מהישיבה שהיה מפקד בצנחנים, משו..

 

אני לא בעל השקפה דתלית קלאסית.

אני אומר הלל ביוה"ע ויום ירושלים

אני לא מסתפר ומשתדל לא לשמוע שירים ביוה"ע

אני נגד גיוס אדם שרוצה להיות אברך

נגד סמארטפונים (יש המון כאלה דתל. ובכ"ז..)

בהצלחה לךברגוע
רק על תכתוב שזה נובע מקיפוח, כי הראתי לך שהרבנים לבד בחרו לא ללמד בשיטה הספרדית.
מסכים מסכים מסכים!שואל_ומשיב

כל מילה בדיוק. מה יהא עלינו???

מה המסקנה?מבשר שלום
יש לי כמה כיווני מחשבה בהקשר הזה..אדם כל שהוא

אחד מהם, שאין כ"כ בציבור הדת"ל את הערך של שימור מנהגים ומסורות של עדות. 

 

ויש כאן דילמה באמת מורכבת, אבל לאו דווקא בהקשר של יחסי ספרדים אשכנזים.

 

כמה דת"ל אתה מכיר שמשמרים באופן משמעותי מסורת של יהודי הונגריה?
ניקח כמה דוגמאות ממה שהזכרת -

 

שיטת העיון הספרדית - ואיפה תמצא את שיטת העיון של יהודי פולין? גם בפולין הייתה שיטת לימוד, שאיננה זהה לשיטה הליטאית.- ראית מאמץ לשמר אותה?

קבלת שבת קרליבך - היא איננה המנגינה שבה נהגו לומר קבלת שבת באשכנז.

פיוטים - גם אמירת פיוטים שהיה נהוג לאומרם באשכנז, הצטמצמה מאוד 

 

המבטא הספרדי - הציבור הדת"ל עזב גם את המבטא האשכנזי המקורי.

 

וכל זה לא בהכרח רע.אדם חביב סך הכל
שמרנות וקנאות למסורות הם לא ערך קדוש בפני עצמו.
בהתבוננות על עבודת ה' בדורנו ובתקופתנו *אין עניין* בשמירה על הגייה יידישאית כאשר ישנה הגייה ישראלית.

אנשים פה מתייחסים למנהגי עדות ולמסורות גלותיות כאל קודש קודשי ישראל,ולא היא.
טובעברי אנכי

קודם כל לי יש עניין לשמור את הגיה הספרדית ששונה מההגיה הישראלית.

לי יש עניין ללמוד בצורה של רבותיי

לי יש עניין.

 

אם לא... אז פשוט כל תורת פולין תשתכח וזהו.

כי כולם ילמדו את מה שהרב קוק רצה וזהו.

תורה יש אחת!אדם חביב סך הכל
אתה מעלה על נס אידיאל לא קיים ואפילו מזיק.
ודאי יש מקום למנהגים מסורות ודרכי לימוד אבל לסמן כמטרה את שימור תורת פולין, תורת תימן, תורת מרוקו, תורת ליטא... ??
אנחנו בשאיפה להגיע לתורה אחת שלמה, לא לפרק את החבילה
נכון,עברי אנכי

אז בדיוק בשביל זה מזניחים את מנהגי הספרדים ונוהגים כמו מנהגי ליטא.

תורה אחת.

 

איזה פתרון מדהים.

למה אתה שואף?אדם כל שהוא

לשמר לגמרי את כל היחודיות של כל עדה?

 

בכלל זה - ישיבות נפרדות לכל עדה בהתאם לשיטת הלימוד שלה, [אגב, יוצאי יהדות ליטא הם מיעוט קטן גם בקרב האשכנזים]

הגייה שונה, [תימנים ידברו בהגייה תימנית, אשכנזים בהגייה אשכנזית לגווניה השונים, וכו'].

ספרדים לא יהיו קשורים לחסידות, וכו' וכו'.

 

או שיש לך איזו שהיא דרך ביניים, וא"כ לפי איזה עיקרון אתה מחליט מה לשמר?

כשהגענו ארצהעברי אנכי

כל אחד קיבל מהשני,

למשל.. אצל הספרדים נשתכחה ההגיה של ב רפויה

ומהאשכנזים למדו את זה..

 

מחבד לוקחים תניא

מהחסידים לוקחים לא להתבייש מנהגים גם אם הם מוזרים

 

לוקחים הכל ואת כל הטוב מכל אחד

אבל לוותר על צורת העיון שלי?

על ההגיה שלי בתפילה?

מה הבא בתור? להחליף נוסח?

למה שתשנה ותחליף? תישאר עם מה שאתה רגיל אליוכפכף פוזל


לא הבנתי. על איזה חלק מההודעה זה נאמר. למה הכוונה?עברי אנכי


......כפכף פוזל

לוקחים הכל ואת כל הטוב מכל אחד

אבל לוותר על צורת העיון שלי?

על ההגיה שלי בתפילה?

מה הבא בתור? להחליף נוסח?

בעצם אתה אומר...אדם כל שהוא

שאתה מוכן לקבל כל דבר טוב, מכל עדה, ובלבד שזה כתוספת על המנהגים של העדה שלך, ולא כתחליף.

 

נראה לי, שבמקרה של שיטות לימוד, לא כדאי להצמד לכלל הזה. 

לא נראה לי נכון לאמץ שיטת לימוד, רק לפי הקריטריון של המוצא.

יש קריטריונים חשובים יותר, הן ההתאמה ללומד באופן אישי, [מקום שליבו חפץ], והן ההתאמה לתכליות של לימוד התורה.

 

בנוסף, אם רוצים ללכת דווקא ע"פ ארצות המוצא, העניין הרבה יותר מורכב.

האם יוצאי ליטא צריכים ללמוד ע"פ שיטת הלימוד של רבי חיים מבריסק, או להעדיף את שיטות הלימוד שהיו לפניו? 

האם העובדה ששיטת הלימוד הליטאית התפשטה לארצות נוספות במזרח אירופה, מאפשרת גם ליוצאי אותם ארצות ללמוד בישיבות בסגנון ליטאי?

האם שיטת הלימוד הספרדית היא דווקא דקדוק בפשט בסגנון המהרש"א [שאגב, היה דווקא אשכנזי], או אולי דווקא ניתוח עיוני בדרכם של אחרונים ספרדים אחרים, שתפסו מקום של כבוד בעולם הלמדנות האשכנזי [מחנה אפרים, למשל]

 

 

זה עוד לפני העניין של השקפת עולם וחברה, שמאוד משמעותי בבחירת ישיבה.

בעבר כוללםםם למדו במה שנקרא עיון ספרדיעברי אנכי

עם הזמן התפשטה שיטת החקירות לצורותיה השונות והמאוד מגוונות.

וכן המהרשא היה אשכנזי, אבל מפרשים לא בוחרים לפי מיקום, אלא לפי איכות

אתה מתייחס רק למה שכתבתי בסוגריים לגבי המהרש"א...אדם כל שהוא

או שלעוד ממה שכתבתי?

 

אם הדברים שלך מתייחסים לעוד נקודות, אז תסביר, כי לא הבנתי.

 

 

ובגדול-

א. נראה לי, שהקריטריון המרכזי בבחירת שיטת לימוד, איננו מה היה נהוג בעדה של הלומד. יש קריטריונים חשובים יותר.

ב. אם רוצים להתחשב במורשת אבות, יש מורשת חשובה של עיון יותר הגדרתי ["אשכנזי",/ישיבתי/ליטאי וכו] אצל אחרונים ספרדים. [כמדומני, שבפרט אצל אחרונים ספרדים מוקדמים יותר, אולי בפרט אצל כאלה שהם מקהילות מגורשי ספרד]

ג.  חשוב בלימוד העיון לא להזניח דברים. כאשר לומדים בדרך של הגדרות וכו', ומזניחים את הבנת הפשט, בסופו של דבר הכל יוצא לקוי. מאידך, לניתוחים ההגיוניים יש תרומה חשובה גם להבנת הפשט

שמע, אם באמת מעניין אותך, יש ספרעברי אנכיאחרונה

דרכי העיון של הרב מאזוז

תראה שם,

תעיין (תרתי משמע )

ותבין...

 

 

אשריך

לא קראתי הכל, ואני גם לא יכול לפתוח את הקישור אבל-אניוהוא
אם מדובר על כנס רבני הציונות הדתית - אפתח בעובדות
מידיעה ברורה - מי שהוגדרו כ'זקני הרבנים' אלו רבנים מעל גיל 80 בלבד. ולצערי אין עדיין רב ספרדי דת'ל שהגיע לגיל זה.
והדוברים היו מגוונים. לאחר 'זקני הרבנים' דיברו הרב טולדנו הרב מדן הרב סבתו והרב שמואל אליהו - כלומר 3 ספרדים ואשכנזי אחד
גם המנחים - היו הרב בלומנצוייג והרב תורג'מן -כלומר אחד ספרדי ואחד אשכנזי.
במהלך הערב התזמורת ניגנה פיוטים, כגון 'בתי צאי' ועוד.


אני מבין את הטענות אבל אתה יכול לראות שגם בציבור שלנו יש ישיבות 'ספרדיות' (או שלא מוחקות את המנהגים של הספרדים) לדוג' מצפה יריחו, בת ים, ועוד.

לגבי שיטת הלימוד - כמדומני רק ב'כסא רחמים' יש ממש שיטת לימוד שונה. שאר הישיבות ' גם הספרדיות לומדות כמו בישיבות הליטאיות.
בפורת יוסף לומדים כמו הליטאים?! פחח.עברי אנכי

אצל הרב אלבז בישיבה שלו גם לא

יש ככ הרבה ישיבות ספרדיות. הן לא לומדות כמו הליטאים.

 

אז נכון, לכל מקום יש את הייחודיות שלו עם השיטה, טיפה'לה שונה. בסדר.

 

ולא, זה לא על הכנס.זה בכלל.

אז מצאת עוד 2 ישיבות. שכוייח .אניוהוא
איך לומדים בישיבות האחרות?

איפה למדו הבנים של הרב עובדיה?

האם יש ערך לדרך? או שהעיקר זה לימוד התורה?

שמע,עברי אנכי

קודם כל נתחכם ונגיד שפורת יוסף יש 2 ישיבות

 

הבנים של הרב עובדיה למדו בישיבות ליטאיות

וגם הרב אלבז בעצמו למד אצל אשכנזים. נכון.

 

יש ערך לדרך. ודאי. והעיקר הוא לימוד תורה. ודאי.

לא סותר.

קצת קשה לשמוע הודעה כתובה.אניוהוא
לגבי ערך הדרך - עי' במהרל בהקדמה לתפארת.
יש ערך לדרך - כי זה עסק התורה.


לדעתי להנעל מראש על שיטת לימוד כי 'ככה סבא שלי למד' זה כמו להיות מאמין 'כמו שסבתא שלי האמינה'.
לך לישיבות, תבדוק, תרגיש, תלמד בעיון -
ואח'כ תחליט.
אני לא שולל דרך לימוד של אף אחד. אבל להחליט ע'פ מה שסבא שלך עשה - זה לא מראה על בגרות, ואני התרשמתי ממה שאתה כותב בד'כ בפורומים מאד.
אני בודק בהמון מקומותעברי אנכי

ובתור אחד שלומד את ספר דרכי העיון של הרב מאזוז (ורק אציין שמעולם לא התנסיתי בשיטה הזאת מלבד מה שיש בספר) אני מרגיש שפשוט בכל המקומות זה לא זה.

ככה זה מרגיש

 

יש לי מקום שליבי חפץ.

והוא שם.

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך