הדולר הקדוש התגלגל האוסטרליה למקסיקומושיקו
בית חב”ד בקוזומל שבמקסיקו הוא מהחלוצים מבין עשרות בתי חב”ד למטייל הפרוסים ברחבי יבשת אמריקה, במרכזה ובדרומה. במרוצת שנות פעילותו, חווה השליח הרב דוד כפלין עשרות סיפורי מופת והשגחות פרטיות. אך דומה שהסיפור שלפנינו, שהחל לפני שלוש שנים ונחתם בימים אלו, עולה על כולם.
  •  


    הדולר הקדוש התגלגל האוסטרליה למקסיקו
    הרה”ח ר’ מרדכי דוב טלישבסקי מקבל דולר מהרבי | הדולר שנתרם לעילוי נשמת הרב מרדכי דוב טלישבסקיהסיפור כולו, מראשיתו ועד אחריתו, רצוף בהשגחות פרטיות מפעימות. פסיפס מדהים של סיפור פלא, בו שותפים חסיד מאחת החסידויות ההונגריות הגדולות במונסי, שליח דינאמי וצעיר חדור בתחושת שליחות במקסיקו, וחסיד חב”ד מבוגר מאוסטרליה, כל אלו לצד מענה מרגש מהרבי באמצעות ה’אגרות קודש’ ודולר של הרבי שסגר מעגל מופלא.


    דולר אחד, אבל יקר ערך

    “לפני קצת יותר משלוש שנים טסתי לביקור משפחתי באוסטרליה”, פותח ומספר הרב דוד כפלין. “את השהות באוסטרליה ניצלתי גם עבור גיוס כספים לפעילות בית חב”ד שלנו. סובבתי בין בתיהם של יהודים וחסידים אמידים וסיפרתי על פעילותינו. באחת ההזדמנויות פקדתי את אחד מבתי כנסת חב”ד באוסטרליה, סיפרתי שם על פעילותינו, וגם שם, נדבני עם פתחו את כיסם ונתנו ביד יפה ובלב רחב.

     

    לפני שיצאתי משם, ניגש אלי אחד ממתפללי המקום. אותו חסיד משתייך למשפחת טלישבסקי, והוא שיתף אותי בעובדה שבכיסו אין כעת מזומנים, אך מכיוון שהתרשם עמוקות מהפעילות - לכן הוא מוכן לתת לי דולר שקיבל אביו מידיו הקדושות של הרבי מלך המשיח, והציע שאתן אותו למי שיעניק לבית חב”ד תרומה הגונה.

    התרשמתי מהמחווה, הכנסתי את הדולר לכיסי ויצאתי לדרכי. את הדולר הכנסתי לכספת בביתי והדבר נשכח ממני במרוצת הימים.

     

    חוויה מפתיעה בעיצומה של שמחת תורה

    “חלפו כמה שנים. בשמחת תורה השנה, תשע”ח, המתנו בבית חב”ד למניין, אך אנשים לא הגיעו ולא יכולנו להתחיל את התפילה ללא מניין. הדבר היה לפלא, מפני שבחג ראשון פקדו את בית חב”ד עשרות יהודים. בשלב מסוים החלטנו שלא להמתין עוד, ויצאנו לאזור החוף כדי לחפש יהודים.

    עוד אנחנו מתכוננים לצאת, ואל בית חב”ד נכנסה קבוצה של יהודים שזה עתה ירדו מאוניית ‘קרוז’. באותה קבוצה היו שמונה–עשרה יהודים, אנשים נשים וטף. שמחנו מאוד וקיבלנו אותם בחום. מה שהפליא אותנו פתאום, זו העובדה שאנשי אותה חבורה תוססת שהייתה נראית רחוקה מדרך התורה והמצוות, החלו לדבר ביניהם באידיש ‘עסיסית’. מדובר בתופעה לא שגרתית בכלל, ובוודאי לא בקוזומל, והתעניינו לפשר מוצאם.

     

    “התברר שמדובר בקבוצת יהודים שגדלו בבתים חסידיים של אחת החסידויות הגדולות במונסי, אך עם הזמן פרשו מדרך היהדות. ראש הקבוצה, יהודי כבן ארבעים, סיפר לנו כי החליט משום מה לחשוף בפני ילדיו שאינם גדלים על אותם ערכים שהוא גדל בתור ילד, מה זה חג שמחת תורה, ולכן הם באו לבית חב”ד…

    מסתבר, שבשש השנים מאז עזבו את דרך אבותם, הם לא פקדו בית כנסת ואף אינם שומרים על מצוות. עשינו איתם ‘לחיים’, ערכנו יחד ‘הקפות’ כנהוג, וכשהיה צריך בעל תפילה, הצעתי לו לגשת לעמוד. בתחילה הוא סירב והיה נבוך, “שנים שלא פתחתי סידור”, אמר לי ובכך ביקש לבדוק כמה אהיה עקשן אתו, אך כיוון שהתמדתי בבקשתי, הוא נעמד כשליח ציבור לפני העמוד והחל לסלסל ולהתחזן כפי שזכר מבית אבא.

     

     

    הכל היה טוב ויפה, עד שבאמצע חזרת הש”ץ הנייד שלו צלצל… הוא עצר את חזרת הש”ץ, הביט בנו וחיכה לתגובה שלבטח תגרום לו לעזוב את בית חב”ד. הוא המתין לגערות של נזיפה - אך לא שמע אותם. במקום זאת סימנתי לו להוציא את המכשיר מידו ולהמשיך בתפילה. הוא נראה היה מופתע מאד. בסיום התפילה אץ רץ אל רעייתו שבעזרת נשים ובהתלהבות סיפר לה שהיה בטוח שהתגובה שלנו תהיה נסערת וכועסת, והופתע לטובה. אותו יהודי היה בהתפעלות עצומה. בהמשך אף קנה ‘חתן בראשית’ בסכום יפה, והבטיח לשלם זאת אחרי החג.

     

    בשיחה שהייתה לנו אחרי התפילה, נודע לנו שהוא מחזיק עסק גדול ומפורסם לרהיטים בניו–יורק, אדם אמיד.

    בטרם פנו לדרכם, אשתי שהייתה בקשר עם רעייתו בעזרת הנשים, נתנה לה את הספר שהוצאנו בבית חב”ד, “איי בליב”. רק ימים קודם לכן הספר תורגם לאנגלית, והיא הפצירה בה לקרוא את הספר ואף לתת לבעלה לקרוא אותו. היא לקחה את הספר ובני הזוג וילדיהם ושאר חברי הקבוצה, יצאו מבית חב”ד נרגשים”.

    התעוררות ותפנית

     

    “חלפו כמה שבועות, והגיע מועד כינוס השלוחים. אותו יהודי לא יצר קשר כמובטח ואף לא שילם על חתן בראשית. הייתי בטוח שמדובר בעוד אדם שהצטרף לסטטיסטיקה של כאלה שחווים התרגשות רגעית שחולפת עם הרוח.

    כשנכנסתי ל–770, בטלפון הנייד שלי המתינה הודעה מהאישה שביקשה לשתף אותי בשינוי הדרמטי שעבר על בעלה מאז קרא את הספר. היא סיפרה שעד אז היה אוכל את הדברים הכי לא כשרים והקפיד לחלל שבת ומועד, להכעיס, אך מאז שקרא את הספר, משהו בתוכו השתנה. הוא כבר לא אוכל טרפות ופירות–ים כבעבר, ובכלל הוא שרוי בסערת רגשות עזה.

    התקשרתי אליה וסיפרתי לה שאני בניו–יורק. כיוון שעמד לידה ושמע את דבריי, מיהר להזמין אותי אליו הביתה למונסי. “גדלתי כיהודי חרדי כל שנות ילדותי, אולם מאז הייתי לבר מצווה - שיתף אותי בטלפון - איבדתי כל רגש במצוות, ולכן עזבתי. הדברים שקראתי בספר שלך חיברו אותי לפנימיות ההוויה היהודית”. הוא שילם את חובו משמחת תורה ודחק בי להתארח אצלם בבית, מפני שרצה להתוועד עמי.

     

    “אמרתי לו שאני לא יכול להגיע, מפני שאני בדרכי לפילדלפיה, אך כשהתעקש שיוכל להגיע בעצמו לפילדלפיה, הבנתי כמה הוא רציני בכוונתו לפגוש בי ושיניתי את התכניות. נסעתי לביתו שבמונסי. כמובן שלא יכולתי לסעוד שם את ליבי, והם הזמינו עבורי אוכל ממסעדה כשרה למהדרין. ישבנו לשוחח בשיחה שנמשכה עד חמש לפנות בוקר. שמעתי ממנו את סיפור חייו, והיו לו לא מעט שאלות על אמונה ועל בורא עולם. כשהבהרתי לו את דרך החשיבה של תורת החסידות, הרבה מהשאלות שלו ירדו. אני עצמי השתאיתי עד כמה גדול חוסר הידע של מי שהתחנך בקהילה חרדית, אך לא למד חסידות.

     

    כיוון שהשעה הייתה מאוחרת בלילה, או ליתר דיוק מוקדמת בבוקר, נשארתי לישון בביתם שלוש שעות קצרות. המדהים היה, שכשהתעוררתי בשמונה בבוקר, ראיתי את בעל הבית עדיין יושב ליד השולחן, רכון על הספר שהבאתי לו. ניכר היה שהוא עובר התעוררות רוחנית. בטרם צאתי מהבית שוחחנו עוד זמן מה, והוא מבחינתו היה מסוגל לשוב בו ברגע לחיי תורה ומצוות מלאים.

    כיוון שחששתי שבאותה מהירות שבה הוא התעורר, כך גם הרגש ייכבה, הצעתי לו שייקח על עצמו שלוש החלטות טובות לפרק זמן הקרוב, והוא בחר בכשרות, שבת ולימוד חסידות פעם בשבועיים איתי באמצעות הטלפון. ואכן, מאז מדי שבועיים היה מתקשר אלי, ובמשך שעה ויותר היינו לומדים מושגים בחסידות. בכל שיחה שמחתי לשמוע ממנו על עוד ועוד נדבכים שקיבל על עצמו בדרך העולה בית א–ל. התרגשתי לחוות מקרוב את התהליך שעבר, לראות נשמה יהודית מתעוררת בצורה כה עזה.

    בשלב מסוים הוא החליט לטוס מידי חודש לקוזמל וללמוד איתי במשך יום שלם וללוות את הפעילות. ואכן, מדי חודש הגיע לבית חב”ד והיה שותה בצמא כל דבר ועניין; כל מושג חסידי וכל הנהגה חסידית, ובמשך הזמן התקשר אל הרבי מלך המשיח בחבלי עבותות אהבה”.

     

     

    הרבי שיגר מכתב מפתיע

     

    “יום אחד הפתיע אותי, כשסיפר לי שהוא ורעייתו החליטו לקחת פסק זמן של שנה מהעסק, מפני שבמונסי יש להם מניעות ועיכובים, ובכוונתם לעבור להתגורר לידינו בקוזמל לפרק זמן של שנה. 

    זה קרה אחרי פורים, וכמובן שהצעתי לו לכתוב לרבי ולבקש את ברכתו, וכך היה. הוא אכן קיבל מענה חיובי למהלך של מעבר הדירה. התוכנית הייתה שהם יסיימו את השנה במונסי, ובשלהי הקיץ השנה יגיעו להתגורר בקוזומל לפרק זמן של שנה.

    המציאות של מעבר הדירה שלהם העירה אצלי חלום ישן. כיוון שיש להם שני ילדים, העליתי תהיות היכן הם ילמדו. באי אצלנו יש עוד כעשרה ילדים יהודים לפחות שאנחנו יודעים עליהם, ולמגינת לבנו, כולם לומדים בבתי ספר נוצרים.

    הצעתי לו אפוא שנפתח מסגרת של תלמוד תורה, ולשם כך נביא במיוחד ‘מלמד’ מתאים. הוא התלהב והתגייס לעניין, ואף הבטיח לתרום לשם כך. שמחתי כל כך, ואפילו מצאנו מבנה מתאים, וכל ההכנות נכנסו להילוך גבוה. בעיני רוחי כבר ראיתי חלום ישן שעומד להתגשם.

     

    אלא שאז, כמו בכל דבר ועניין שבקדושה, מגיעה הקרירות. באחד הימים הוא התקשר אלי וסיפר לי שחשב, התלבט ובירר, ויכול מאוד להיות שהקמת מסגרת חינוכית היא משימה מורכבת. “אולי נסתפק במסגרת של ‘הום סקול’?” הציע.

    ניסיתי לשכנע אותו להסיר את המונע והמעכב, וללכת באופן של ‘לכתחילה אריבער’ בלי חשש, אך זו הייתה משימה לא פשוטה. מישהו כנראה קירר אותו כהוגן.

     

    לפתע פתאום נזכרתי באותו דולר שקיבלתי מבן משפחת טלישבסקי לפני שלוש שנים באוסטרליה הרחוקה, והחלטתי שהנה הגיע הזמן; בדיוק לזה הדולר מיועד.

    סיפרתי לו על הדולר הנמצא ברשותי, ואמרתי לו שאמסגר את הדולר בצורה יפה ואשלח לו אותו למונסי כהוקרה על תרומתו. הוא מאוד התרגש ונראה היה שזה הדבר שגרם לחששותיו להתפוגג.

    כבר קיוויתי שאנחנו עולים על הדרך הנכונה, אלא שהסטרא אחרא עבדה שעות נוספת, כמו בכל עניין של קדושה. באחד הימים שוב הוא שלח לי הודעה שהוא עדיין מבולבל ותוהה האם מדובר במהלך נכון.

     

    כשראיתי שכך, הצעתי לו לכתוב לרבי מה”מ. בביתו ישנם כמה כרכים של ‘אגרות קודש’, ולפי התשובה מהרבי - כך נעשה.

    הוא הסכים וניגש לכתוב לרבי. הוא כבר ידע את סדר ההכנות לכתיבה, כבקי ורגיל, והתשובה שקיבל הותירה אותו פעור פה. התשובה התקבלה בכרך ו’ עמוד רכב. לקרוא ולהתפעם (להלן בתרגום חופשי ללה”ק):

     

    שלום וברכה

    בעתו קבלתי פרישת שלום ממנו על ידי הרה”ח אי”א נו”נ עוסק בצ”צ וכו’ מוה”ר מרדכי דב שי’ טלישבסקי, וגם על ידי קרוביו שבקרו אצלי, - שכעת הנני כותב בנוגע לבנו הוו”ח אי”א נו”נ בעל מרץ וכו’ מוה”ר … שי’ שבטח יודע שהוא הי’ משך זמן במקסיקו ועסק שם בעניני חינוך, ותודה לא–ל הצליח, ואחר כך, בגלל סיבות שונות, נסע משם.

     לפי הידיעות שקבלתי משם עתה, המצב שם בפרט זה של חינוך, קריטי, ישנם - בלי עין הרע - ילדים רבים שרוצים ללמוד כדבעי אבל אין אדם מתאים שיוכל לנהל זאת שזה יסתדר כדבעי.

    כשדברתי עם בנו כשהי’ אצלי, הנה בין טעמים אחרים אמר לי גם את הטעם, שאינו יודע איך הוריו שיחיו יתיחסו לזה, שלפי דעתם הוא עדין צריך ללמוד משך זמן בשביל עצמו.

    בטח למותר להאריך אודות הנחיצות של לימוד תורה לכל יהודי בכלל ולצעירים בפרט, אבל כשמדובר על מאות ילדים שצריך להציל אותם, שישארו יהודים, כל אחד ואחד צריך שתהיה לו מסירות נפש, לדחות את הענינים הפרטיים שלו של התעלות בתורה ורצונות אחרים, ולכל הפחות במשך זמן מסוים למסור את עצמו להצלת בנים ובנות מישראל מסכנה שישכחו ח”ו לגמרי מיהדות, ובדיוק עכשיו הוא הזמן שבנו שי’ יכול לפעול בזה, וזה יכול להיות בהצלחה, ובידינו הבטחת רז”ל בזה, שכאשר השי”ת רואה שעושים צדקה עם בניו ומסייעים להם להיות יהודים כדבעי, עוזר הוא - השי”ת - לעשות את מוחו ולבו של האיש, אלף פעמים זכים ככה, שבזמן קצר הוא מצליח מה שהי’ צריך לשם כך הרבה מאד זמן, אלמלא עבודת הצדקה שעושה.

    סבורני שמיותר להאריך בזה, והאמור יספיק שיתבונן בגישה שלו לנושא, והנני מקוה ובטוח שינצל את השפעתו על בנו שי’ שיתן את זמנו לכך, ואפילו כאשר נדמה לו שזו מסירת נפש עבורו, הרי בשביל שילדים יהודיים ישארו יהודים, גם זה כדאי, והשי”ת ישלם לו ולכם אלף פעמים ככה בכל הענינים המצטרכים לכל אחד מכם.

    במכתב ארוך מפורט ומנומק, כותב הרבי על אודות ההכרח לצאת לשליחות חינוכית במדינת מקסיקו! הרבי מציין שישנם ילדים יהודים רבים אשר חפצים לקבל חינוך יהודי ולכן ישנו הכרח לדחות את כל המניעות והעיכובים ואת כל העניינים הפרטיים, ולהתחיל לפעול בענייני חינוך במקסיקו במסירות נפש, וזאת כדי להציל את בני ובנות ישראל שלא תשכח מהם חלילה תורת ישראל. הרבי ממשיך ומצטט את הבטחת חז”ל, שכאשר הקב”ה רואה שעושים צדקה עם בניו ומסייעים להם להיות יהודים כדבעי, הוא עושה את מוחו וליבו של האיש היהודי הפועל לשם כך, זכים אלף פעמים, ובתוך זמן קצר הוא מספיק ללמוד, דברים שאלמלא עבודת הצדקה שעושה, היה לוקח לו זמן ארוך יותר.

     

    קראתי את התשובה הזאת של הרבי פעם ועוד פעם, והתרגשתי כמו ילד קטן. במסגרת שליחותי בבית חב”ד, זכיתי לראות תשובות ברורות מהרבי; אנחנו חווים כאן ניסים ונפלאות על ימין ועל שמאל, אך כזו תשובה ברורה, מי פילל? הרגשתי שהרבי כתב לפני כך וכך שנים מכתב שמיועד בדיוק עבורנו.

    אחרי שלוש וארבע פעמים שקראתי את המכתב, משהו פתאום ‘דגדג’ לי בראש ולא ידעתי מדוע. פתאום הבחנתי בשם הנמען של המכתב. הרגשתי תחושה לא ברורה.

     

    המכתב נכתב לר’ מרדכי דוב טלישבסקי מאוסטרליה. רצתי אל הכספת והוצאתי משם את הדולר שקיבלתי באוסטרליה והבטחתי עוד קודם לכן להעביר לאותו יהודי ממונסי. הסתכלתי על המעטפה וראיתי שהדולר ניתן לי לעילוי נשמת הרה”ח ר’ מרדכי דוב טלישבסקי…

    אם עד אז התרגשתי, הרי שמאז שגיליתי למי הוא מוען, ממש התחלתי לבכות משמחה ואושר, איך הרבי מסובב את הענינים בצורה כל מופלאה. חלפו עוד דקות ארוכות עד שהצלחתי להירגע מההשגחה המופלאה שהתחוללה מול עיני.

    כשהתאוששתי מעט, כתבתי על כך לאותו יהודי, והוא נפעם ונדהם כמוני.

    “אחרי צירוף השגחות כל כך מרגשות, היה ברור לנו שכל הספיקות והמניעות אינם תופסים מקום, ובית ספר יהודי יוקם בעזרת השם כבר בראשית השנה הקרובה”

 
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך