תפילין פצפוניות או רגילות?some1
ככל שהכתב יותר גדולאות והדר
כן אבל אם אתה משתדל ללכת איתם מעבר לתפילת שחריתיהדות=דרך חיים
אז ברור שעדיף קטנות. אם לא אז בוודאי שגדולות
יש בינוני... גם נוח וגם גודל סביר לכתיבה.הרש
אם אתה גם לובש ר"ת עדיף קטנותנשוי שמח
לגבי הידור וכשרות עדיף בינוני או רגיל.סתם 1...
למה לא לבדוק?הרש
בלי סיבה לא הייתי בודק.סתם 1...
אני לא מתעסק איתן כלל.
האדם היחיד שאני סומך עליו לוקח אחריות על הכל. כולל הכל.הרש
הוא תמיד ממליץ לבדוק, אבל שיהיה אצל אדם מקצועי.
אף פעם לא הבנתי את אלה שאומרים לא לבדוק.
תבדוק - אבל אצל אדם מקצועי.
עדיף שיבדקו וימצאו שצריך לתקן, מאשר שלא ימצאו ובשמים יסובבו עוד כמה סיבובים על הגריל...
אני לא בודק בלי סיבה בכללי אבל הקטנות זו סיבה בפני עצמה.סתם 1...
כמו הראיה שהרמבם מביא מהלל בגמרא על התפילין שקיבל מסבו.
הרבה אחרונים מביאים לבדוק פעמיים בשבוע או כל אלולהרש
כמובן שאין בזה חיוב, אבל משמע שיש עניין.
לענ"ד זה גם נצרך.
לבדוק אצל מגיה ומכניס מקצועיאות והדר
לבדוק כל שנה לגמרי מיותר אבל מי שלא בדק את הפרשיות שלו לפני שקנה וקנה חתול בשק כדאי שירוץ לבדוק גברא ומחשב. אם הכל תקין אז אין צורך לבדוק שוב.
מזה אין צריך? הם כתבו שטויות?הרש
תראה בשו''עאות והדר
ב. חלק מהאחרונים כתבו לבדוק כי ראו שבמציאות יש נזקים בתפילין במשך הזמן אבל צריך להבין שלהם היו בתים דקים, הפרשיות ניזוקו מזיעה ומשומן הגוף, בבתים שלנו אין חשש כזה.
ג. יש מנהג חסידים לבדוק כל שנה, זה כבר לא עניין הלכתי
לא חידשת כלום.הרש
כתבתי כבר לפני זה שאין חיוב.
אבל, אי אפשר להתעלם מזה שיש הרבה שכותבים שכן ראוי לבדוק. לא רק כל אלול, אלא כל 3.5 שנים.
לגבי נזק - גם היום יש נזקים - זיעה מזיקה גם היום, מי ששכח את התפילין ברכב, על ההסקה בבית, בארון מול השמש - אלו נזקים יפים מאוד שקיימים גם היום.
אם המגיה יודע מה הבעיות ברצועות - אז יש עוד סיבה מצויינת לבדוק מאחר ויש לא מעט שמניחים עם רצועות פסולות ממש.
ואפשר להוסיף שגם הבעל מקצוע הראשון שממנו קנית צריך שמישהו יעשה עליו ביקורת.
אתה מזכיר כל מיני נזקים לטובת בדיקת תפילין מתוךסתם 1...אחרונה
מאחר ומה שאתה כותב היה ידוע לתנאים, לאמוראים, לגאונים ולראשונים, השולחן ערוך וכו' אני תוהה איך אתה לא חושש לזלזול בדעתם שלא הצריכו בדיקה.
חוץ מרכב הם הכירו את כל סוגי הנזקים שהזכרת, וכמו שאות והדר כתב, איכות התפילין היתה ירודה יותר אז מהיום.
רק תנסה לדמיין את התפילין שהלל קיבל בירושה ולא בדק מעולם.
לרמוז שחכמים שלא בדקו את התפילין שלהם ברכו ברכה לבטלה וכו' על כל המשתמע, נראה לי יותר בעייתי, מחיפוש זכות לדעות אחרונים.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.

