ולשאר החסידויות?
מה ההבדל המרכזי בין חב"ד לברסלב?שוביה!
יש הרבה. נראה לי שהיחס ל"שכל" משמעותי מאודחיה רוז
לא מבינה גדולה בתורת ברסלב לדורותיה. אבל לפחות ברמה של שיח ברחוב, פרסום שלהם, דברים שנשמעים ברחוב,
חלק מהשיטה היא לזרוק את השכל. מוחין דקטנות... שהשכל נוגד את האלוקות וכו.
בחב"ד עם כל ההבנה שהשכל הוא מוגבל, וקטן וכו וכו.. הוא עדיין מהווה את המנוע של עבודת ה'.
יפה.שוביה!
אבל בכל זאת בחבד יש גם הרבה רגש, לא? כל ההתוועדויות וזה
בחב"ד העיקר הוא השכל ששליט על הלבמושיקו
וכל הרגש הוא לשרת את השכל ולרומם אותו.
הדגש היא על עבודה עצמית ולא לסמוך על הרבי שיעשה את העבודה בשביל החסיד
ברור. אבל הרגש צריך להיות תוצר של השכל, מבוקר ונשלטחיה רוז
אבל התפעלות רגשית רצינית לא תמיד התקבלה בעין יפה.
תורה א' בליקוטי מוהר"ן מדברת על לראות את השכל בכל דבר...יהדות=דרך חיים
המונח לזרוק את השכל הוא רק כשיש מניעות לעבודת ה' מחמת השכל, זה יותר מקבילה "ללכתכילה אריבער"...
יש הרבה הבדלים בין חב"ד לברסלב, בברסלב (ברסלב באמת לא ננח) יש עבויידה מאוד מסויימת בעבודת ה', קימת חצות, התבודדות, תורות מסוג מסויים, שמחה, תפילה מאוד עוצמתית ועם תנועת ידיים ועוד הרבה דברים שגם משותפים,
בחב"ד יש עבויידה אחרת, התבוננת, תפילה יותר "מופנמת" הייתי אומר.. ועיקר העבויידה שיש בדור הזה בחבד זה "ההפצה".
גם בברסלב יש עניין בהפצה אבל בחב"ד הרבי לקח את זה לרמה אחרת של קירוב.
קשה להצביע על נקודה מסויימת ולאמר פה ההבדל.
אני היום רואה את שניהם כדרכים קדושות טהורות ונפלאות לעבודת ה' ובפועל לוקח הרבה משניהם
...
מענייןחיה רוז
הנושא של הזלזול בשכל לא מודגש הרבה יותר?
כלומר, ההבדל בין תורת ברסלב המקורית לגישה של "הנ נח" הרחוב כל כך קיצוני?
או לפחות- האם קיימת שיטת ההתבוננות בשכל שהיא עיקר שיטת חבד כעניין בסיסי בעבודת ה'?
ההבדל בין ברסלב לנ נח עצום.יהדות=דרך חיים
בוודאי שיש גם נ נחים צדיקים, אבל זה לא כ"כ קשור לעבודת ה' של רבנו. בהעדר אדמו"ר חי כבר יותר ממאה שנה, השינויים דרסטים, זה כמו שלצורך העיניין כל החסידויות צמחו מהבעש"ט, ומה משותף בינם לבין הבעש"ט? לא תמיד הרבה...
בפועל יש שעושים מעין התבוננות. אבל לא קוראים לזה התבוננות, וזה לא עיקר כזה גדול כמו בחב"ד. הוא קיים כדבר נצרך
יש לי קרובי משפחה ברסלב שהם ממש לא נ נחחיה רוז
הבנתי מהם שיש הבדל עצום.
והם באמת שונים מאוד...
אבל אף פעם לא התעמקתי במהות שלו..
אתה מציין שההתבוננות היא לא עיקר גדול בברסלב, בחבד זה לא סתם עניין אלא זה כל הבסיס לעבודת ה'. כך שגם לפי דבריך נראה שזה כן הבדל בסיסי בין החסידויות. אבל אני מבינה שלא כזו ניגודיות כמו מול ה"נ נח".
השול לא יותר ברסלב מהננחשפיפול
הם הרבה פחות מופרעים אבל הטענה שיש להם עבודה מיוחדת היא די פנטזיה.
מקווה פעם היה עבודה, היום כבר בכלל לא.
לגבי חצות, זאת לא עבודה אמיתית וגם אותה הם עושים בטעות. טעות מכוונת. נושא גדול וסבוך שאין טעם להכנס אליו בפורום חבד.
לגבי התמודדות, היא הפכה אצלם מעבודה רוחנית למשהו כמו הפסקת צהריים. לוקחים מיניבוס לאזור ליפתא, או עם זה בני ברק אז מורשה. מורידים אותם מהמיניבוס ואחרי שעה אוספים אותם והנה עשו "עבודה".
הטיסה לאומן אותה דבר, הכל החבילות.
צריך להבין מבחינה היסטורית שלפני יותר ממאה שנה חסידות ברסלב המפלגה. האנשים החכמים והחשובים עברו לפולין ואילו מי שנשאר באוקראינה זה , אלו הפחות מלומדים, פחות מבריקים.
במילים עדינות נקרא להם "בינוניים" אבל הם לא הבינוניים של התניא אלא של כיתה ג' כאלו שמתוך רחמים לא נתנו להם בתעודה "טעון שיפור".
שול מישורים היא השריד של חסידות ברסלב באוקראינה.
מנהג אחד יפה היה להם, לא לשיר זמירות בסעודת ערב שבת כדי לגמור את הארוחה מהר וללכת לישון כדי לקום בחצות.
היום כבר לא נשאר כלום מתנהג הזה. אחרי הסעודה הם מסתובבים ומחפשים טישים.
בקיצור קבוצה מאוד שחצנית, שאם תבדקי אותם אחד אחד , לא תמצאי אף כישרון יוצא מהכלל.
למה הזלזול?תמהון לא-ל
למה ככה לזלזל בחלק גדול מהברעסלעבערס היו? גם הנ נח זה זרם בתוך ברסלב וגם הרב ארוש וכו' כל אלה ברסלב, יש שעיקר העבויידה שלהם זה תורה אחת ויש שאחרת ויש שיודעים לכלול את כל תורת מוהר"ן... זו תורה עמוקה מני ים וזה המון שנים והמון עבודה להגיע לשליש מהתורה שלו... אני אישית יותר מחובר כיום לתורות חב"ד מברסלב, אבל הזלזול והאמירה "הברסלב האמיתיים (לא נ נח)" לדעתי זה בעיה...
אפשר להגדיר את זה בצורה יותר מדוייקתשפיפולאחרונה
אלו טוענים שיודעים רק תורה אחת ואלו טוענים שיודעים את כל התורות ואלו כמו אלו לא יודעים כי התורה עמוקה מני ים והם בקושי יתושים בשלוליות.
ההדדל בין חב"ד לנה"ימושיקו
אה. סבבה. פשוטאלעד
שתי דתות שונות ונפרדותשפיפול
מי שכתב על זה הסבר מפורט היה פרופסור יוסף בספרו "מחקרים בחסידות ברסלב" ( מוסלד ביאליק תשל"ד)
בפרק השישי "חסידות של מיסטיקה מול חסידות אמונה" הוא מסביר את ההבדל בין חב"ד לברסלב.
מה שהוא אומר שם שלחב"ד ישנה תפיסה דתית הרואה האלוהות כמנגנון , מה שכולנו מכירים מהתניא "סובב כל עלמין" , "ממלא כל עלמין" וכן הלאה ואילו בברסלב, האלוהות היא נוכחות אישית בחיי האדם.
היא מלווה אותו והוא מתמודד איתה, היא השגחה.
נכון מה שאמרו כאן שבחב"ד המוח שליט על הלב, ובברסלב ההפך , המוח תלוי בעבודת הלב, אבל זה כבר מאוד שיטחי.
זה לא עצם העניין.
לגבי יתר החסידויות, אז אם תקראי את הפרק "חסידות" באנציקלופדיה העברית, את תראי שרק בברסלב וחב"ד ישנו מבנה דתי מסודר. ביתר המקומות החסידות היא אוסף של וורטים ומנהגים.
לא מכירה את הכותב ואת הספר- אבלחיה רוז
הציטוט הבא מפרק מא בתניא - קטע שהרבי הורה ללמוד כל יום לפני התפילה:
“ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין...ומניח העליונים והתחתונים ומייחד מלכותו על עמו ישראל בכלל ועליו בפרט כי חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם... והנה ה’ ניצב עליו... ומביט עליו ובוחן כליות ולב”
בפרק מא זה בנוגע לעניין היראה. זה כמובן גם באספקט של האהבה.
אפשר ללמוד במאמרי חסידות על ברכות קריאת שמע ואיך הן מובילות לשמע וואהבת וזו אותה התבוננות מהצד השני.
כלומר, חסידות חבד חיה את השילוב בין ה“מנגנון” המתואר לבחירה בנו. בין הגדולה לבין ההשגחה הפרטית עלי.
אני לא חושבת שעניין ההשגחה והנוכחות האלוקית בחיי האדם היא אכן הבדל נכון בין חבד לברסלב.
למה להאכיל את הטרול?מושיקו
אה, הוא טרול ?חיה רוז
![]()
הכותרת שלו מאוד טרולית, אבל התוכן פחות.. אז לא ידעתי להחליט
חצי טרולאלעד
שמאל דוחה וימין מקרבת
יפה מאוד חיהשפיפול
פרופסור שלום, שכנראה היה המומחה הגדול ביותר לחסידות וקבלה, טען שהמאמר במידה מסויימת מוטה נגד חב"ד כדי ליצור איזה עניין מיוחד בחסידות ברסלב , שבאותה תקופה לא ממש הייתה קיימת.
ומה שאמרת מאוד חשוב ולמעשה מפריך את הטענה המרכזית של וייס לגבי חב"ד.
אבל לגבי ברסלב זה נכון, התיאולוגיה הברסלבית הרבה פחות שיטתית . היא כאוטית ולמעשה מציגה מין עולם שהוא יותר דמונולוגי מאשר היררכי ובזה היא מאוד מאוד שונה מחב"ד.
תודה. בנוגע לברסלב-חיה רוז
אני לא מכירה מספיק את השיטה כדי להביע דעה.
פשוט לוקחת בעירבון מוגבל טענה של פרופסור, מלומד ככל שיהיה, שלא מגיע מתוכם.
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
לא זה ולא זהתות"ח!
הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.
אממתמימלה..?
אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...
אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?
נכון, את צודקתתות"ח!
חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.
נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.
תודהתמימלה..?
בשמחהתות"ח!
אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)
איפשהו באמצעפונקציה
יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)
שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.
אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.
באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.
רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה
לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.
אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.
התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.
לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).
ממ מענייןתמימלה..?אחרונה
תודה
מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda
היי,
במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.
תודה!
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai
תקציר:
האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -
"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.
דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇
לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.
https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267
מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.
נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.
נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.
הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.
אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו
"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".
מבקשת עזרה במזוןiskabelka1
שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .
עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .
כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !
לילד אין אבא - לכן אין מזונות . נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏
תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai
המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.
75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.
כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.
מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.
ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.
אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.
אולי יש פה מסר מן השמים:
וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).
לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.
כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.
סימוכין:
הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."
האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד
שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.
זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).
והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:
"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".
זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה
ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.
אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.
מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.
מחפש ספר בנרותיונה ב
אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב
גם יד שניה
מישהו יודע היכן ניתן להשיג?
