סופגניות חנוכה
סופגניות חנוכהצילום: פלאש 90

הממונה על אכיפת חוק ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, הסביר בראיון השבועי לערוץ 7 על כשרות התבלינים והממתקים בדוכנים השונים, "לאחרונה ישנה תופעה של מכירת תבלינים וממתקים בדוכנים הנמצאים בתוך רשתות השיווק השונות".

"ברוב המקומות ישנם זכיינים פרטיים שהמוצרים שהם מוכרים, הם תוצרת אישית ולא של הרשת. לכן יש לשים לב כי תעודת הכשרות המופיעה בכניסה לחנות הרשת, כוללת גם את המוצרים הנמכרים בדוכן", ציין הרב יוחאי.

"אותו דבר לגבי התבלינים", הדגיש, "לפעמים מדובר בתוצרת היצרן, אך לעיתים מדובר בתוצרת המיובאת מזכיין ויש לוודא שתעודת הכשרות מקיפה גם תוצרת זו".

לקראת ימי החנוכה המתקרבים, הסביר הרב יוחאי בשיחה הקודמת על שמני הזית המזוייפים. הפעם הוא התמקד בסופגניות, "לצורך הכנת הסופגניה מביאים כלים מיוחדים לטיגון. בשל כך, על המשגיחים לוודא שכלים אלו כשרים ואינם בלועים באיסור או בבשר".

הרב יוחאי ציין כי "אסור לאפות במגזר הציבורי, סופגניות חלביות, אלא אם כן הן נעשו בשינוי. השינוי צריך להיות במילוי - על ידי כך שהוא יימשך מתוך הסופגניה החוצה ולא רק בנקודה אחת, כמו שעושים בסופגניות הרגילות. עם זאת אין צורך לעשות את הסופגניה עצמה בצורה שונה". הוא הדגיש כי כאשר הסופגניה חלבית, יש לשים לב לכך גם כשלוקחים אותה הביתה, זאת משום שעל השקית לעיתים כתוב 'כשר - פרווה', "וחלילה אנשים עלולים להיכשל ולאכול את הסופגניה עם בשר".

לסיום הזהיר הרב יוחאי מקניית ירקות עלים מתוצרת חברת שיווק שהוסרה ממנה הכשרות, "ישנה חברה ברהט בשם 'עלי עידית למהדרין' שעוסקת בשיווק עלים ירוקים. בחודשים האחרונים הוסרה ממנה הכשרות של הרבנות ובשל כך גם הכשרות של בד"צ בעלזא, ולמרות זאת מנסים להחדיר את התוצרת הזו לשוק ויש להיזהר מכך". הוא ביקש ממי שנתקל בתוצרת זו לשלוח פקס למחלקת הפיקוח על חוק ההונאה בכשרות 02-5313169.