עמונה
עמונהפלאש90

בעמונה נערכים ליום ראשון הקרוב, המועד בו תמסור המדינה את תשובתה לבג"ץ בעתירת השמאל הדורשת להרוס את בתי הישוב. היום ומחר יתקיימו תפילות המוניות בכותל המערבי ובישוב עצמו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב הישוב, הרב יאיר פרנק על הימים המתוחים לקראת תשובת המדינה והכרעת בית המשפט.

הרב פרנק קובע כי ימים אלה הם ימי הפירעון והמבחן להבטחות הפוליטיקאים שהבטיחו להירתם לעזרתו של הישוב ולמנוע את הריסתו.

נזכיר כי המדינה אמורה הייתה למסור את תשובתה כבר אתמול, אך במענה ביקשה עוד שבוע ימים על מנת להשלים את התייחסותה לרכישות שבוצעו באדמות הישוב, ואכן התקבל הדיחוי עד יום ראשון הבא ובו יצטרכו נציגי המדינה למסור את תשובתם המלאה לעתירה.

הרב פרנק מזכיר כי על אף דרישת השמאל להרוס את כל בתי הישוב הרי שעל מרבית עמונה כלל לא קיימת עתירה אלא על חלק קטן מהישוב, וגם בחלק זה מרבית אדמותיו נרכשו על ידי נציגי התושבים. כעת יש לבצע מהלך של פירוק השותפות בין שני הערבים בעלי הקרקע על מנת לאפשר חלות מוסדרת של הרכישה.

"הממשלה התחייבה אחרי שכונת האולפנה לשנות מדיניות, והיו זו שעת המבחן לממשלה. יש כאן אמירה עקרונית – האם המעשה הראשון שעושים זה להרוס את בתי היהודים. זאת עוד מעבר לאמרה המשפטית שנוספה כעת", אומר הרב פרנק המדגיש כי ראש הממשלה נתניהו כלל אינו צריך לתת תשובה אמיצה לבג"ץ, אלא אמירה מוסרית ומתבקשת על פי כל אמות מידה והגיון סביר.

באשר לדרישת השמאל לעקור גם את הבתים שאין עליהם כלל עתירה, אומר הרב פרנק כי בכך מוכח שמדובר באנשים שכל רצונם הוא לראות הרס של בתי יהודים והמוסר והצדק אינו מעניינם כלל ועיקר. "הם רוצים הרס ושממה ללא הגיון", הוא אומר וקובע כי הדרישה מגיעה מאותם הדורשים גם את פינוי והריסת אריאל ומעלה אדומים.

להערכתו של הרב פרנק לא רק הימין והמרכז תומך במתיישבים אלא גם השמאל המתון השפוי וההגון, זה שמבין שמדובר בשאלה עניינית של צדק וחיי משפחות שאין להרוס אותם ללא צורך וסיבה, בעוד את הפוליטיקה יש להשאיר לדיוני הכנסת.

באשר להבטחות הפוליטיקאים מהימין להיאבק למען עמונה אומר הרב פרנק כי הבטחות רבות ניתנו ואכן כולם רוצים לעזור, אך אין די ברצון והשתדלות בלבד אלא יש לתבוע את הדברים בתוקף, ועל כך ייבחנו הפוליטיקאים כבר ביום ראשון הבא, עם פרסום תשובת המדינה.

לדברי הרב פרנק המאבק האמיתי שבו יכול כל אחד להשתתף הוא מעבר לפעילות המעשית. מדובר בתפילות לביטול הגזירה המרחפת על הישוב. היום אחר הצהרים (16:00) יצאו אוטובוסים עם ילדים ונשים מעמונה לתפילה ברחבת הכותל. הרב פרנק קרא לנשים מירושלים להצטרף לתפילת הנשים והילדים. מחר (שלישי, צום י"ז בתמוז) תתקיים תפילה המונית בבית הכנסת בעמונה. כמו כן מבקש הרב פרנק מבתי כנסת ברחבי הארץ להוסיף שני פרקי תהילים למען ארץ ישראל ועמונה בתפילות הימים הקרובים.