מתקפות פרלמנטאריות. לוזון
מתקפות פרלמנטאריות. לוזוןפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, קראה היום (רביעי) ליו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון לפרוש מתפקידו, ולהתאחדות עצמה לאמץ לאלתר את דו"חות כהן וזליכה בעניינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי ללוזון יש זכויות רבות בקידום הכדורגל הישראלי, וכי הוועדה איננה יכולה אמנם לאלץ אותו ואת ההתאחדות לנהוג כך, אך היא תקדם את החקיקה הצפויה לשינוי במבנה ההתאחדות. לדברי כהן, הכדורגל כספורט פופולרי צריך להיות גם חינוכי, בעוד המצב הנוכחי מהווה פגיעה קשה בתדמיתו. כהן גם דרש שלא לאיים בהשבתת המשחקים והציע להיות בורר וערב להעברת התקציב למשחקים מהטוטו. יו"ר הוועדה אף הנחה את מבקר המדינה יוסף שפירא, שנכח אף הוא בדיון, לחבר דו"ח על ניגודי-העניינים, מבנה ודרכי בחירת ראשי האיגודים בכל ענפי הספורט בישראל,  וקרא לטפח שחקנים מהפריפריה "כי הם שיביאו כבוד ויוקרה למדינה".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הדגישה כי מיד אחרי הפגרה תקודם הצעת חוק ממשלתית להעברת כספי הטוטו בשקיפות וישירות לקבוצות לא דרך מרכזי הספורט. בחוק גם יקודם  תקציב לקבוצות אוהדים, רפורמה ברישוי והכשרת מאמנים, שינוי מבנה ההתאחדות וליגות-העל, כולל דרך בחירת יו"ר ההתאחדות. לדברי לבנת, ועדת זליכה הוקמה בעקבות משבר אמון של הציבור, וכי כבר לפני כחודש הוזמן אבי לוזון לקבל את חוות-דעתו של היועמ"ש של המשרד, על ניגוד העניינים שלו בגלל הקשר למכבי פ"ת – אך הוא העדיף שלא לעשות זאת.

אורי שילה, מנכ"ל ההתאחדות, הדגיש מנגד כי השנים האחרונות היו טובות לכדורגל הישראלי והתבטאו באירועים בינלאומיים, ציוד ומתקנים חדשים, הגדלת מספר המנויים והאוהדים וירידה חדה באלימות. הוא סיפר על הקמת מנהלת ליגת-העל עצמאית ובלתי-תלויה, בה היו"ר יופרד מניהול ליגות-העל. "יו"ר ההתאחדות מוגדר רשמית כיו"ר כל הגופים שתחתיו - אך בפועל הגופים הללו עצמאיים לחלוטין. יש הפרדת רשויות מוחלטת, וכל השאר רכילות. כל הליגות בסכנת פתיחה, כיוון שכספי הטוטו מיועדים למימון השיפוט בליגות א', הילדים והנוער", אמר. לדברי שילה, לוזון עצמו לא הגיע לדיון כיוון שנקבעה לו מראש פגישה חשובה בבנק מרכנתיל.

ח"כ דוד צור (התנועה) הדגיש כי "אין עניין אישי נגד יו"ר ההתאחדות, אך נדרשת הפרדה ברורה בין התפקיד לבין הקבוצות", ואילו ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) ציין כי "התקציב הגדול מדי של הכדורגל מקפח ענפים אחרים, חשובים לא פחות". ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) סיפר כי "שנה וחצי ההתאחדות והטוטו דחו והשפילו אותי - כשביקשנו לקדם את הכדורגל בכפר קאסם".

מפכ"ל המשטרה לשעבר, דודי כהן אמר כי ההתאחדות לא הקימה עד היום צוות יישום לדו"ח שחיבר – למרות שהתחייבה לכך, וקרא ליישום כל ההמלצות כמקשה אחת. הפרופ' ירון זליכה ציין כי ניגוד העניינים הוא בעצם אפשרות-הניגוד ולא כעבירה ממשית ומעשית, ולדבריו "מדובר בבעיה חמורה ביותר ובריקבון". עו"ד תומר רוזנר, היועמ"ש של הוועדה הוסיף כי ניגוד העניינים איננו רק משפטי אלא מוסרי וערכי, וכי "הציבור לא מוכן לסבול מציאות שכזו, גם אם תימצא איזו לוליינות משפטית להצדיקה".

יו"ר המועצה להסדר ההימורים בספורט, צחי פישביין, טען כי ההתאחדות נכשלה כאשר במקום למצוא חסויות מסחריות, היא פיתחה תלות בכספי הטוטו. לדבריו, ההתאחדות התנתה הקמת את הקמת מנהלת הליגה בקבלת תקציב מהטוטו, ולכן העריך כי מנהלת לא תקום.