כהנא צדק
כהנא צדקאברהם יחצ

המחזה "כהנא צדק" מאת המחזאי, המשורר והעורך יואב איתמר עלה אמש, בהצגת הבכורה, תוך כדי כך שהוא  מבקש לשאול שאלות כנות על הסכסוך ועל החברה הישראלית של היום תוך כדי התייחסות לכל הדילמות הקשות ביושר אינטלקטואלי יוצא דופן.

עשרים וארבע שנים אחרי ההתנקשות ברב מאיר כהנא, מנהיג הימין וחבר כנסת לשעבר, מתגלה במרכז העיר אדם הדומה לו כשתי טיפות מים המתגורר בדירה קטנה בלב תל אביב. תומכיו של הרב כהנא, המפקפקים בעובדת מותו, באים ומבקשים ממנו ליטול את המנהיגות ולאחוז ברסן השלטון. האם בשלו התנאים לכך? האם זה אותו כהנא שהכרנו?

המחזה “כהנא צדק”, שנכתב בחמש השנים האחרונות, באה להבין את שורשי הימין הקיצוני והחיבור שלו עם היהדות. ההצגה שנעשתה על פיו ותעלה בחודש יוני בבכורה ישראלית, יוצרת דיאלוג עם ההווה ושולחת אור חדש על המציאות שלנו היום ועל הקרבה למלחמת אחים.

השחקן אברהם שלום לוי, הוא מחזאי, בימאי ומורה למשחק שהעלה בעבר את הצגת היחיד השנויה במחלוקת "צביקה חייל" שעלתה לראשונה בניו-יורק. אחרי שהמחזאי יואב איתמר ראה את שלום לוי בהצגה הזו שהוצגה בארץ, הוא ידע שהוא רוצה שזה יישחק את כהנא שלו. לצורך התפקיד המאתגר של הרב כהנא, המנוגד להשקפותיו של שלום לוי, הוא בחר, ביחד עם צוות היוצרים לחקור בצורה עמוקה יותר את כהנא כתופעה רעיון ואת מקומו עדיין בתודעה הישראלית.

המחבר, יואב איתמר, הוא בעל תואר MA בהיסטוריה של עם ישראל, עורך ומתרגם וכותב שנים רבות בכתבי עת ועיתונים. לפני שנה הוציא לאור את הספר "חוד הלב" (קשב לשירה, 2012) בו ישנם שירים המנהלים דיאלוג בין חילוניות ודתיות.

הבמאי, אלעד שרעבי, בוגר הסטודיו למשחק של ניסן נתיב השתתף בהצגות רבות הן כבמאי והן כשחקן, מעבודותיו האחרונות ההצגה "שבע" זוכת פסטיבל צו קריאה בצוותא וההצגה "ריאקציה" בפסטיבל ישראל – מרכז הבמה.