דוקטור לשם כבוד? טופול
דוקטור לשם כבוד? טופולצילום: פלאש 90

ד"ר טופול. אוניברסיטת חיפה תעניק תואר ד"ר לפילוסופיה לשם כבוד לחיים טופול בהוקרה על תרומתו הייחודית לתרבות הישראלית, ולתחום התיאטרון והקולנוע בפרט, ועל פעילותו החברתית הייחודית למען ילדים ומעורבותו בציבוריות הישראלית.

התואר יוענק במסגרת אירוע הענקת תארי ד"ר לשם כבוד ביום שלישי השבוע, במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-42 של האוניברסיטה.

נשיא האוניברסיטה עמוס שפירא ציין בנימוקים לתואר כי חיים טופול הוא אחד מעמודי התווך של תעשיית התרבות בישראל במשך למעלה מיובל שני, והיה לו תפקיד מרכזי בביסוס חיי התרבות והאמנות של העיר חיפה.

עוד ניתן לו התואר על הכבוד הרב שהנחיל למדינת ישראל בזכות פועלו מעבר לים, ועל שסלל עבור שחקנים ישראלים את הדרך אל בימות העולם.

טופול נולד בשנת 1935 בתל אביב ועבד בנעוריו כשוליה בבית דפוס. את שירותו הצבאי עשה בלהקת הנח"ל, במחזור השני של הלהקה, שם גם פגש את מי שתהייה אשתו בעתיד – גליה. במסגרת המערכונים שביצעה הלהקה, החל טופול לגלם את דמותו של סאלח שבתי, אותו יגלם בעתיד בסרט שיישא את שמו. היה בין מקימי "בצל ירוק" בשנת 1957 ובין מקימי התיאטרון העירוני חיפה בשנת 1960.

בשנת 1961 החל את קריירת הקולנוע של כשהופיע בסרט "איי לייק מייק" (I LIKE MIKE). בשנת 1964 גילם שוב את סאלח שבתי, הפעם בסרט הקולנוע בבימויו של אפרים קישון. הסרט זכה להצלחה גדולה בארצות הברית וטופול זכה בפרס "גלובוס הזהב" על משחקו בקטגוריית "תגלית השנה" והסרט עצמו זכה בפרס בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר".

בשנת 1966 החל טופול לגלם דמות מיתולוגית נוספת, "טוביה החולב", במחזמר "כנר על הגג" בלונדון, מה שסימן את תחילת הקריירה הבינלאומית שלו. בשנת 1971 יצאה הגרסה הקולנועית דוברת אנגלית של "כנר על הגג", בה שיחק טופול בתפקיד הראשי – תפקיד עליו זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית "השחקן הטוב ביותר בסרט מוזיקלי או קומי" והיה אף מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר של שנת 1971.

בנוסף לתרומתו הרבה לתרבות הישראלית, טופול הקדיש רבות מזמנות לטובת החברה. הוא יזם, הקים ומשמש יו"ר מועצת המנהלים של "כפר נהר הירדן", כפר נופש לילדים יהודים וערבים החולים במחלות חשוכות מרפא הנמצא בגליל התחתון. הכפר פועל במשך כל השנה ומארח ילדים בגילאים 9-18.