יחיאל קדישאי
יחיאל קדישאיחזקי עזרא, ערוץ 7

לציון יום שחרור ירושלים, ייחנך מחר (ג') בכנסת החדר הקטן ששימש את ממשלת לוי אשכול, כשהחליטה את ההחלטה ההיסטורית על איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים. החדר-המקלט התגלה לפני זמן מה, לגמרי במקרה.

אחרון משתתפי הישיבה הלך לעולמו רק לפני חודשים אחדים, אך רק בזכותו התגלה המקום. יחיאל קדישאי, עוזרו המסור של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, הוא שחשף, לגמרי במקרה, בריאיון לתקשורת את העובדה כי את ההחלטה לשחרר את ירושלים, קיבלה הממשלה בכלל בבניין הכנסת.

קדישאי סיפר כי ביום פרוץ המלחמה, יום שני כ"ו באייר תשכ"ז (5 ביוני 1967), התכנסה הממשלה לאשר את צירוף השרים מנחם בגין ויוסף ספיר לממשלת האחדות הלאומית. הממשלה התכנסה בחדר ישיבות הממשלה, בקומה 2 בכנסת, אך באותו הרגע החלה הפגזה ירדנית לכיוון הבניין.

ההפגזה פגעה גם בבית הנשיא ובגן החיות התנ"כי, וכ-15 אזרחים נהרגו בה. סדרני הכנסת הורידו את השרים למקלט, שם נמשכה הישיבה, ובה שמעו השרים על המלחמה שפרצה באותו בוקר, ועל השמדת חילות האוויר של מדינות ערב.

תחת הדי ההפגזות, דנה הממשלה, ביוזמת השרים יגאל אלון ומנחם בגין לשחרר את ירושלים העתיקה, שנותרה בשלטון ירדן מאז מלחמת השחרור. הישיבה סוכמה בהנחיית ראש הממשלה לוי אשכול, במגמה חיובית. ואכן כעבור יומיים, ביום רביעי כ"ח באייר תשכ"ז (7 ביוני 1967) בשעה 10 בבוקר, הגיעו כוחות צה"ל אל העיר העתיקה, הר הבית והכותל המערבי.

בגין אמר אז כי יש להציב שלט בכניסה למקלט – ששימש שנים רבות כמחסן בכנסת – כי כאן החליטה ממשלת ישראל על איחוד ירושלים. בדוברות הכנסת קראו את הריאיון בעיתון "מקור ראשון" עם יחיאל קדישאי, והזמינו אותו לסיור בבניין כדי למצוא את החדר ההיסטורי.

קדישאי ז"ל זכר בוודאות את מיקום החדר ומכאן קצרה הייתה הדרך לשפצו ולשחזר את הישיבה הדרמטית שהתרחשה בו. בחדר נתלו תמונות שנחשפו לראשונה, והוא ישמש מעתה כתחנה לקבוצות המבקרים במשכן, ותהיה בו תערוכה צנועה על האירוע בו מילאה הכנסת תפקיד כה-חשוב בתולדות ישראל.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הדגיש כי "הכנסת מילאה תפקיד מרכזי במלחמת ששת הימים, כמו בכל אירוע דרמטי בתולדות המדינה. פיסות ההיסטוריה בין קירות הכנסת אינסופיות, אבל זו התרגשות עצומה למצוא ולשחזר את החדר בו התקבלה ההחלטה ההיסטורית על שחרור ירושלים".

טקס הסרת הלוט מעל לוח ההנצחה של "חדר איחוד ירושלים" יתקיים מחר, יום שלישי כ"ז באייר (27.5) ערב יום שחרור ירושלים, בשעה 13:00 באולם שפרינצק הסמוך, בנוכחות יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ובני משפחות אשכול, בגין וקדישאי.