גפן
גפןפנימה

פרי הגפן הוא אחד משבעת המינים שנתברכה בהם ארצנו.

הגפן על תוצריה השונים – ענבים, צימוקים, יין, חומץ – מופיעה פעמים רבות במקורות ותופסת מקום נכבד במהלך חיינו. בין אם באירועים מיוחדים ובין אם במעגל החיים - בברית המילה, בחופה, בסעודות חג ושבת או בהבדלה - בכל אלה לוקח חלק עסיס הפרי המיוחד הזה וזוכה להתברך.

יתרונות הגפן

ואכן, פרי הגפן ממוקם בראש מצעדי המזונות הבריאים שהקב"ה בחסדו ברא בעולמנו.

ראשית, מכיל פרי זה חד-סוכר הנקרא גלוקוז, שהוא היחידה הקטנה ביותר של קבוצת הפחמימות ומהווה את חומר הדלק של גופנו. כל תהליכי המטבוליזם ברמת התא זקוקים לגלוקוז. בתהליך הנקרא גליקוליזה מפורק הגלוקוז ופירוק זה גורם לשחרור אנרגיה המנוצלת לקיום תהליכי התא. כמו כן, מהווה הגלוקוז חומר מוצא לייצור שומנים וחלבונים.

כל הפחמימות שאנו צורכים מתפרקות בסופו של דבר לחד-סוכר, לגלוקוז. ככל שהפחמימה מורכבת, כמו למשל עמילן (המצוי בחיטה, באורז, בתפוחי אדמה ועוד), על הגוף להשקיע יותר אנרגיה בפירוקה, משום שתאי הגוף יכולים להשתמש אך ורק בגלוקוז. 

למעשה, הענבים הם הפרי היחיד המכיל גלוקוז. שאר הפירות מכילים פרוקטוז שבתהליך העיכול בגוף מתפרק בסופו של דבר לגלוקוז, שהוא מקור האנרגיה לפעילות תאי גופנו והמקור היחיד של אנרגיה לפעילות המוח. עובדה זו הופכת את הענבים לפרי שמעניק אנרגיה זמינה ומידית לגופנו. 

בנוסף להיותו ספק אנרגיה מיידית, מכיל פרי הגפן אוצרות נוספים. הענבים מככבים גם ברפואה העממית ובארון תרופות הסבתא. בהיותם עשירים בנוגדי חמצון הם עוזרים למניעת התקפי לב, מונעים דלקות ומסייעים בריפוין, משפרים פעילות מעיים, תורמים להפחתת בצקות ואפילו מעכבים את תהליכי הזדקנות העור. 

דיאטת ענבים:
בשנות העשרים של המאה הקודמת פרסמה אישה מדרום אפריקה בשם יוהנה בראנדט ספר המתאר כיצד החלימה מסרטן בעזרת "דיאטת ענבים". דיאטה זו מורכבת מענבים סגולים הנאכלים כפרי או כמיץ ביחד עם הקליפה והגרעין. הרעיון העומד בבסיס הדיאטה הזו הוא כי לגוף יכולת לרפא את עצמו, ומכיוון שריפוי מצריך את מרב כוחות הגוף יש לצרוך מזון שגוזל מינימום אנרגיה עיכולית. בדיאטת ענבים הגוף מקבל סוכר שאינו גוזל אנרגיה עיכולית וכל כוחות הגוף מתועלים לריפוי.

כיום נפוצה שיטה זו לטיפול במגוון רחב של בעיות, לאו דווקא בתחום הסרטן. בזרם הקונוונציונלי יש לשיטה זו מבקרים רבים. רבים אחרים מעולם לא שמעו על השיטה, אולם בשטח אנו רואים מקרים רבים שבהם אימוץ שיטה זו מוביל לריפוי המיוחל, בעיקר כשמדובר בגידולים שפירים. 

כמו כן, יותר ויותר מחקרים שנעשים מוצאים סימוכין לעובדת היות הענבים פרי המכיל חומרים שעוזרים לגוף להתמודד עם המחלה.

לאכול עם הקליפה:
במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא כי בקליפת הענבים מצוי חומר הנקרא רסבראטרול (Resveratrol), המעכב את תהליך ההתרבות של תאים סרטניים ואף גורם למותם. הרסבראטרול הוא כימיקל המצוי בצמחים שונים, והוא מכיל חומרים נוגדי חמצון ונמצא כמעכב התפתחות תאי סרטן הקיבה, סרטן המעי, סרטן הריאה, סרטן הוושט, סרטן הערמונית ועוד. לגבי פעולת הרסבראטרול כמעכב סרטן השד, הנושא עדיין שנוי במחלוקת.

לאכול עם הגרעין:
ולא רק בקליפה גנוזים חומרים יקרים לבריאותנו. במחקר שנעשה לאחרונה נמצא כי בגרעיני הענבים מצויים כימיקלים הנקראים grape seed proanthocyanidins, או בקיצור GSPs. ה-GSPs בולם למעשה את דיכוי המערכת החיסונית שנגרם כתוצאה מקרינת האור האולטרא-סגולי שקשורה להתפתחות סרטן העור. זהו מאפיין חשוב של ה-GSPs, שלא התגלה בחומרים צמחיים תזונתיים אחרים. 

כמו כן, נמצא כי דווקא הענבים הכהים עם הגרעינים - האדומים והסגולים - מכילים חומרים שעוזרים לעצור את התפתחותם של תאים סרטניים ולמנוע את התפשטות הגידול. כמו כן הם עוזרים לטיהור ולניקוי הגוף כולו. 

זהירות, ריסוס!
לא רק האדם מכיר בסגולותיו של פרי הגפן. גם חרקים, טפילים וציפורים נמשכים לפרי הזה, והדבר גורם לו להיות מועד לריסוס. מנתונים סטטיסטיים שהתפרסמו אשתקד המבוססים על כשלושה עשר אלף בדיקות מעבדה עולה שהענבים הם הפרי המרוסס ביותר בישראל. 

בבדיקות שנעשו נתגלו בענבים חומרי הדברה המאושרים על פי החוק, אולם נוסף על כך נמצא בהם זרחן אורגני שנחשב לבעייתי במיוחד, הגורם לשיבוש ההולכה העצבית ולנזקים לטווח ארוך למערכת העצבים, במיוחד לילדים. מכאן שכדאי מאוד להשקיע בקניית ענבים אורגניים. אם בכל זאת אין דרך להשיגם, מומלץ לשטוף את הענבים היטב ורצוי להשרותם במים בין חצי שעה לשעה. 
שנזכה כולנו להיות כגפן פורייה - ונקייה...

פורסם לראשונה במגזין פנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן