לא חושש.ג'רבי
לא חושש.ג'רביפלאש 90

בתקופה האחרונה גברו הדיווחים על הטרדות מיניות המתבצעות במקומות שירות מסוימים במסגרת השירות הלאומי-אזרחי.

בעקבות כך, ברשות השירות הלאומי-אזרחי יחד עם הגופים המוכרים גיבשו נוהל מיוחד שמטרתו למנוע הישנות של מקרים מסוג זה ולטפל במקרים כאלו לאחר שקרו.

הנוהל החדש שהופץ להתייחסויות בקרב הגופים המוכרים בשירות הלאומי, כולל בתוכו 3 סעיפים עיקריים: זיהוי הטרדה מינית- הגדרת הטרדה מינית, הסברה ומניעת התופעה בקרב המתנדבות, וכן דרכי טיפול בנושא.

מטרת נוהל זה היא לחדד נהלים וליצור מנגנון טיפול אחיד לכל העמותות בשירות הלאומי-אזרחי. הנוהל יצטרף למנגנון הקיים בנושא זה גם כיום בכל 'גוף מוכר' בשירות הלאומי-אזרחי, הכולל אחראית על הטרדות מיניות אשר מהווה כתובת אליה יכולות לפנות הבנות על מנת לקבל את העזרה הנדרשת במקרה הצורך, זאת מלבד רכזות ועובדות סוציאליות הנותנות מענה לנושא, נוהל מסודר לטיפול בהטרדות לכל עמותה וכן ביצוע הכשרות בנושא למתנדבות לפני תחילת השירות, ובחלק מהגופים אף הכשרות נוספות באמצעה של שנת השירות.

הכשרות אלו מועברות על-ידי גורמים מקצועיים, אשר מקנים להם את הביטחון ואת היכולת לזהות ולהתמודד עם התופעה של תקיפות ופגיעות מיניות, וכן מסייעים בהבהרת המושגים הרלוונטיים בנושא.

הנוהל מצטרף להנחיה קודמת אותה הוציא מנכ״ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג׳רבי, כבר בתחילת שנת השירות הנוכחית בחודש ספטמבר האחרון, שעניינה איסור על שירות במשמרות לילה החל מהשעה 21:00 בערב, מתוך דאגה לשלומם של המתנדבים והמתנדבות.

"אנו רואים לנגד עינינו כל העת את שלומם וביטחונם האישי של המתנדבות", הסביר ג'רבי. "אמנם המצב אינו חמור כמו שיש המנסים לתאר מסיבות כאלו ואחרות, אך בכל זאת מבחינתנו כל בת היא עולם ומלואו. אנו מודעים לבעיות הקיימות ואכן יש עוד מה לשפר בנושא ולכן פועלים בכל האמצעים על מנת להעלות את המודעות לעניין ולטפל בצורה אחידה ומוסדרת במקרים מזעזעים אלו של הטרדות מיניות".