אין רבנים שמתירים. חיילות בצה"ל
אין רבנים שמתירים. חיילות בצה"לצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 רגע לאחר שיצא מבית הדפוס עם ספרו 'נלחמות בצה"ל' סיפר אל"מ במיל' רז שגיא על תחושותיו ועל המסקנות העולות מהמחקר שהוביל לכתיבת הספר.

אל"מ במיל שגיא ריכז לספרו נתונים וראיונות המגלים כי גיוס בנות לשירות קרבי פוגע בהן מבחינה גופנית באופן קשה חמור וארוך טווח ובמקביל פוגע בכשירותו המקצועית של הצבא.

בדבריו מדגיש שגיא כי אין בליבו דבר על שירות בנות בתפקידים שאינם קרביים והוא אף רואה בשירותן של בנות כאלה כחיוני מאוד להן ולצבא, אך השירות הקרבי מביא לפגיעה הדדית חמורה בצבא ובבנות.

"הכי חמור הוא שבתקופה האחרונה משכנעים אותנו שהצבא אמור להוביל את ערך השוויון, אבל אני חונכתי שהצבא צריך לשמור על ערך הביטחון. אם היו לנו כמה צבאות היינו מקצים אחד לצורכי שוויון, אבל אין לנו. יש לנו רק צבא אחד שמטרתו היא לשמור על הביטחון", אומר שגיא.

לטעמו גורמים פמיניסטיים מקדמים אג'נדות אזרחיות שוויוניות בתוככי הצבא על חשבון כשירותו הצבאית והמקצועית ובכך פוגעים ביכולתו לנצח את המערכה הבאה מול האויב. הוא מזכיר כי צעירות מתגייסות עם מלוא המוטיבציה ומוצאות את עצמן כעבור תקופה קצרה מוכות וחבולות באופן קשה בגופן. חלק מהפגיעות ברגליים וכיוצא באלה וחלק אף ברחמן, פגיעות בעלות השלכות ארוכות טווח לחייהן.

לדבריו בנות רבות תבעו את הצבא על פגיעות שכאלה שהותירו אותן חבולות ומצולקות לאחר שנה ושנתיים של שירות. שגיא מציין כי מחקרים רבים כבר נערכו ונכתבו ואף הובילו למסקנות שיצמצמו את היקף שירותן הקרבי של בנות, אך לאחר זמן מה שוב דווח על פתיחת מקצועות נוספים לבנות. "מספרים על הקלה והתאמה של הקושי, אבל בפועל מדובר בהורדת סרגל המאמצים ואיתו הורדת רף המבצעיות של הצבא".

לדברי שגיא בדיקות שבדק בצבאות אחרים המתמודדים עם התמודדויות דומות לאלה של צה"ל העלו כי אין ולו צבא אחד בעולם המאפשר מציאות שכזו. בצבא הבריטי אין בנות בתפקידי לחימה ובצבא האמריקאי אין בנות ביחידות קרקעיות, ואלו רק דוגמאות.

שגיא מתייחס לתגובה החריפה שקיבל מצה"ל על טענותיו ואומר כי מעתה לא ניתן לטעון שהדברים אינם מפורסמים. ניתן לקרוא את ספרו ולראות את הנתונים במרוכז. כמו כן הוא מציין כי כבר מחר יניח עותק אחד על שולחנו של דובר צה"ל על מנת שהסוגיה תעלה לדיון משמעותי ומקיף.

מדובר צה"ל נמסר, כי "צה"ל רואה חשיבות רבה בשירות לוחמות תוך מתן שוויון הזדמנויות ושילוב מתאים ונכון של כלל סוגי האוכלוסיות בשירות משמעותי. במהלך השנים נעשו מחקרים העוסקים בהתאמת הסביבה ללוחמות ולפיהם עודכנו סרגלי המאמצים והותאמו ליכולותיהן הפיזיולוגיות של הלוחמות. תהליכים אלה הביאו לצמצום משמעותי בהיקף הפציעות בקרב לוחמות. צה"ל ממשיך לבצע מעקב שוטף על שילוב הנשים בתפקידי לחימה ומבצע התאמות במידת הצורך".

גורמים צבאיים מדגישים, כי נשים משובצות לתפקידי לחימה בהתנדבות בלבד ובהתאם ליכולותיהן האישיות והמקצועיות.