חלום הבית
חלום הביתצילום: פלאש 90

משרד הבינוי והשיכון הפיץ היום (שלישי) למשרדי הממשלה ולגופים רלבנטיים נוסח מעודכן של מפרט הדירה לתכניות הדיור המוזלות, לשם קבלת הערותיהם.

בימים הקרובים בכוונת המשרד להפיץ את המפרט לגם להערות הציבור טרם אישורו הסופי.

מדובר במפרט התואם את המקובל בענף בשנת 2014 והוא נבנה לאחר עשרות דיונים והתייעצויות בתוך המשרד וגם עם גורמים חיצוניים כמו קבלנים, אדריכלים, משווקי דירות ועוד.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אומר: "מעבר לבשורה הצרכנית של הורדת מחירי הדירות בזכות התכניות החדשות, אנחנו גם מבטיחים כאן את זכויות הרוכשים שיקבלו מוצר מיטבי במחיר מוזל. התכניות יוצאות לדרך בקרוב והרוכשים כמו גם הקבלנים יתנהלו בשוק עם ודאות גדולה יותר ביחס למוצר היקר ביותר שאדם רוכש בחייו".

כאמור לעיל, המפרט המחייב לתכנית מחיר מטרה יעלה בימים הקרובים לאתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון בליווי טופס מקוון לקבלת הערות הציבור לקראת אישורו במסגרת תזכיר חוק מס ערך מוסף (הטבה במס בעסקה לרכישת דירת מגורים מוטבת), התשע"ד-2014 והטמעתו בתכנית מחיר מטרה במועצת מקרקעי ישראל.

במשרד מציינים, כי מאז הוכרז על תכניות הדיור המוזל שהציע שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, עלו טענות ורמיזות לפיהן הקבלנים שיהיו מחויבים לעמוד במחיר גג שיקבע השמאי הממשלתי, ימסרו לרוכשים דירות נחותות שלא כוללות את כל הנדרש לכניסה מיידית של הדיירים לדירה. בין השאר עלו חששות מפני מסירה של דירות ב"רמת מעטפת" ובנוסף אזהרות על שדרוגים יקרים שידרשו הקבלנים מרוכשים שזכאים לקנות דירות בהנחה.

המפרט המוצע שגובש לאחר בדיקה דקדקנית ומקצועית של שוק הנדל"ן, נועד להבטיח את זכויות הדייר ויצירת ודאות מול הקבלנים. יחד עם זאת, קיבוע המפרט צפוי לקצר את זמני המסירה ולהפחית עלויות לקבלנים, מאחר ונחסך הצורך במו"מ ודיאלוג ארוך בין הדייר ובין הקבלן, שכיום עשוי להידרש להתקין למשל ריצוף מסוג שונה בכל דירה.

הקבלנים יוכלו ליצור התקשרויות מראש ובקנייה מרוכזת עם קבלני המשנה תוך ידיעה ברורה מה האפשרויות העומדות בפני הדייר.

המחיר הממוצע שממנו יופחתו 20% הנחה לשם קביעת מחיר המטרה, הוא מחיר המכירה בפועל לאחר תוספות ושדרוגים ומשקף ממילא את הסטנדרט שמופיע במפרט המוצע, התואם את המקובל בשוק.