פלוג נגד תכנית מע"מ אפס

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, נתנה היום (שני) סקירה רבעונית לוועדת הכספים ומתחה ביקורת על תכנית מע"מ אפס.

"אנחנו מוטרדים מהירידה בהתחלות ובגמר בניית הדירות בתקופה האחרונה. הכלי היעיל ביותר להורדת מחירי הדיור זה הגדלת היצע הדירות. ברגע שמחליטים על מע"מ אפס קשה לוותר על זה ויש להטבות מסוג זה נטייה להתרחב".

פלוג הגדירה את מצב המשק הישראלי כמצב טוב ואף ציינה, כי "יש גידול בהכנסה נטו למשק בית, בעיקר בגלל הגידול בהשתתפות בשוק העבודה".

יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודה לפלוג על שיתוף הפעולה עם ועדת הכספים וביקש ממנה לשמוע את עמדתה ביחס למשבר הדיור, לקראת ישיבה מיוחדת שהוא יקיים בנושא ביום רביעי הקרוב בהשתתפות שר האוצר, יאיר לפיד.

סלומינסקי ציין כי "הנגידה, היא גם היועצת הכלכלית של ממשלת ישראל ועמדתה שובה מאוד ביחס לסוגיות שעל הפרק, במיוחד בנושא הדיור, שוועדת הכספים עומדת לטפל בו באופן אינטנסיבי".

הנגידה, ד"ר קרנית פלוג, פתחה בסקירה רבעונית וציינה כי "מצב המשק הישראלי יחסית טוב. השנה צפויה קצת האצה בצמיחה העולמית של 4%. באירופה המצב נראה עדיין רע, הצמיחה אמנם חיובית אך מתונה מאוד 1.2%. גם בארה"ב הצמיחה משתפרת אך לאט. במשק הישראלי, צמיחה מתונה; ברבע הראשון 2.7%. היתה התמתנות בצריכה הפרטית שהיתה בעבר גורם מאוד מייצב בצמיחה בעוד הייצוא סבל מירידה בסחר העולמי. אנחנו מעריכים שזו חולשה זמנית אך עדיין מטריד. הייצוא יחסית חלש בשנתיים האחרונות, אך חלה עלייה בייצוא שירותים". לגבי שוק העבודה אמרה: "ירידה בשיעור האבטלה ושיעור התעסוקה עולה, כולל שיעור ההשתתפות, בניגוד למה שקורה במדינות המפותחות, שם דווקא שיעורי ההשתתפות יורדים. הדבר משפיע על ההכנסה נטו למשפחה. השכר הממוצע עלה מעט יותר ממדד המחירים לצרכן. ההכנסה נטו למשק בית, עלתה באופן מפתיע, עלתה כמו התוצר לנפש. כלומר, פירות הצמיחה כן חלחלו לציבור הרחב, כי מספר המפרנסים במשק בית עלה. כי יש יותר משפחות שיש בהן שני מפרנסים וגם הפחתת מיסים".

בהתייחסותה לשוק הדיור, אמרה פלוג, כי "מחירי הדירות עדיין במגמת עלייה. דרך המלך להשפיע על מחירי הדירות היא הגדלת ההיצע. ב- 2013 בפעם הראשונה סיומי הבנייה עלו על 40 אלף יחידות דיור, שזה מעל הזרם המתווסף בכל שנה, של משקי בית. אם היקפי הבנייה ימשיכו להיות גדולים זה ישפיע על מחירי הדירות. מטרידה אותנו הירידה ב- 2014 גם בהתחלות הבנייה וגם בגמר הבנייה".

בסיכום הסקירה, הוסיפה פלוג, כי "הסיכונים הפיננסיים פחתו. המערכת הפיננסית המקומית ממשיכה להפגין יציבות על אף סביבה גיאו-פוליטית מאתגרת ושיעורי ריבית נמוכים בארץ ובחו"ל. המערכת הבנקאית; שומרת על איתנותה. יחס הון ליבה עומד על 9.4%, שיעור התשואה להון עומד על 8.7%, נמשכות מגמות התרחבות האשראי למשקי הבית במקביל להמשך צמצום האשראי למגזר העסקי, היעילות התפעולית נמוכה בהשוואה בינ"ל, נדרשים צעדי התייעלות, לרבות צמצום הוצאות השכר ואיזון מנגנוני התגמול לבכירים".

פלוג נשאלה ע"י חברי הכנסת, שלי יחימוביץ' (העבודה) ומשה גפני (יהדות התורה) על תכנית מע"מ אפס וחזרה והדגישה: "אני חושבת שהפתרון היסודי לעליית מחירי הדיור זה הגידול בהיצע, לכלול אזורי ביקוש. זו דרך המלך. ההחלטה על מע"מ אפס לא הולכת בכיוון הזה ורק תגביר את הביקושים לדירות חדשות".