ח''כ עליזה לביא
ח''כ עליזה לביאצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בימים האחרונים את הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות של חברת הכנסת עליזה לביא וקבוצת חברי הכנסת. 

לביא הציעה, לתקן את פקודת העיריות ולהחיל הוראות מחוק חובת המכרזים כך שתינתן עדיפות ל"עסק בשליטת אישה" במהלך התקשרות במכרז של עירייה בו שתי הצעות או יותר קיבלו תוצאה משוקללת זהה שהיא התוצאה הגבוהה ביותר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הוכח זה מכבר באופן חד משמעי כי קידום עסקיהן של נשים יוביל לצמיחה כלכלית של המשק הישראלי. כמו כן, הוכח מחקרית שהתנסות יזמית וצבירת ניסיון הן בסיס לצמיחה וגידול של עסקי נשים (עובדה שהוכחה חד משמעית בארצות הברית).

החלת החוק על רשויות מקומיות תעודד נשים לקחת חלק ולהתנסות ביזמות ופרויקטים מחוץ למעגל המקצועות "המסורתיים-נשיים" ותאפשר נגישות למכרזים בעלי פוטנציאל השתכרותי רחב, קרי הרחבת הפוטנציאל העסקי והכלכלי של נשים ושל המשק הישראלי כולו".

לביא טוענת כי "במדינת ישראל רק 4% מהעסקים רשומים על שם נשים בלבד. מציאות זו מלמדת שמשהו לא נכון בכלכלה הישראלית. קיים איזה עיוות שאוחז במקומותינו כבר שנים רבות. כדי לפרק אותו יש ללכת בשני כיוונים: זיהוי החסמים, העצמת נשים, שיתופי פעולה, מנטורינג ושיתוף גברים במהלך. הכיוון השני הוא חקיקה. יותר מידי שנים העיוות קיים. לא ניתן לחכות עד שיוסדר באופן תהליכי – יש להתערב בחוק עד לימים שבהם לא נזדקק לחוק כדי להביא לשוויון מתבקש."

בהצעה של ח"כ לביא תמכו 24 ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הפנים.