ועדת הכספים. ארכיון
ועדת הכספים. ארכיוןדוברות הועדה

במהלך דיון אינטניסיבי נוסף שהתקיים בועדת הכספים על מנת לאשר את חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה, מנעו חברי הכנסת מהסיעות החרדיות וממפלגת העבודה את התקדמות ההצבעות.

הח"כים נקטו במספר תרגילים פרלמנטריים, ובהם מאות רבות של הסתייגויות שהוגשו על החוק.

לפי התקנון, כל חבר כנסת רשאי להגיש את הסתייגויותיו לחוק ולהקריאן הן בועדת הכספים והן במליאת הכנסת, כאשר מדובר בצעד שיכול בעקבות קוצר הזמן שנותר עד יציאת הכנסת לפגרה, למהלך שיגרום לעיכובו של חקיקת החוק עד מושב הכנסת הבא.

בנוסף תוך כדי הדיונים דרשו חברי הכנסת הסברים מנציגי האוצר ומשרדי הממשלה על כל סעיף בחוק ועל כל שורה שנרשמה בדפי ההסבר לחוק מתוך מטרה לעכב כמה שיותר את התקדמות החוק. בעוד יומיים הכנסת תסיים את המושב הנוכחי, ועיכובו של החוק יהיה צעד משמעותי של האופוזיציה.

בראשית הדיון קרא ח"כ משה גפני ליו"ר ועדת הכספים לעצור את החקיקה ואמר כי הוא מפר את כל הסיכומים שהיו עימו. "סיכמנו שננמק את כל ההסתייגויות ואתה לא מאפשר לנו לעשות זאת, החוק הזה הוא נגד הציבור החרדי ונגד הציבור הערבי ובימים אלו של עימות אין כל הצדקה לפעול לחקיקת החוק במהירות כזו".

גפני הוסיף ואמר כי לא יקרה שום דבר אם החוק לא יאושר היום, "אפשר לחכות לפגרה או לתחילת החורף, מה הלחץ לאשר זאת בבליץ מהיר ואנטי דמוקרטי"?

חברי הכנסת ביקשו שוב ושוב הפסקה לצורך "התייעצות סיעתית" ופעילויות פרלמנטריות נוספות כדוגמת הצבעה חוזרת על כל סעיף, באמצעות הגשת רביזיה על ההצבעה, כאשר המטרה להתיש את חברי הקואליציה ולהביא לדחיית אישור החוק למושב הכנסת הבא.

חבר הוועדה ח"כ יעקב ליצמן אמר במהלך הדיון, כי "מטרת החוק הזה הינה למחוק את החרדים". ליצמן אמר כי נראה כי זהו קו ממשיך לתקציבי הגנים ובתי הספר שגם בהם ראינו אפליה. "אני חוזר ואומר: חוק זה מגביר את השסע, אם זו מטרת החוק אז שנו את שם החוק". ליצמן הציג הסתייגות נוספת שעיקרה: "קריאת תיגר על מטרת החוק אשר מביא לאפליה נוספת בציבור החרדי".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד) הציע הסתייגות נוספת תוך תיקונה לכדי הצעת חוק חדשה: "חוק זה הינו חוק משלים לטווח הקצר, כך שיהיו יותר דירות במשק והמחירים יוזלו. בטווח הקצר- הציבור עלול 'להתנפל' על המציאה. הצעת החוק שלי טוענת כי יש לעשות זאת בהדרגה במשך חמש שנים. המחירים אכן ירדו אך בהדרגה, ישנה פוליסת ביטחון. ככל שתחכה יותר, תהיה לכך ערובה לכך. למעשה ישנו רווח כפול- גודל ההטבה תחולק ויינתן תמריץ הדגרתי של 20% בכל שנה, מטרת החוק: מניעת עימותים, חוק זה מה שמשתלב באופן נפלא ומרכך את החוק הראשוני באופן כלכלי יותר ונכון יותר".

ח"כ שפיר אמרה במהלך הדיון כי על פי ראות עיניה ההטבה לא מטיבה באופן המרבי עם חיילי צה"ל מכיוון שחיילים משוחררים ברובם אינם יכולים להרשות לעצמם קניית דירה. "ההסתייגות שלי מציעה כי סכום ההטבה יחולק באופן מותאם בין כלל חיילי צה"ל המשוחררים זאת כמובן לפי טיב השירות".