צה"ל כוננות סוריה גבול גולן חיילים שטח אש
צה"ל כוננות סוריה גבול גולן חיילים שטח אשרויטרס

אל"מ במיל' קובי מרום, תושב נווה אטי"ב ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 למתיחות בגבול עם סוריה ולקרב המורדים על אזור קונייטרה.

"אין שום ספק שמה שראינו השבוע הוא שינוי מוחלט של המציאות בזירה הסורית. זו הייתה רק שאלה של זמן עד שיהיה קרב על קונייטרה. גורמי אופוזיציה הפתיעו את הכוח הסורי, חטיבה 90 של אסד".

לדבריו השתלטות המורדים על קונייטרה תהיה קריטית. "קונייטרה היא השער הרשמי בין ישראל לסוריה, עוברים משם דיפלומטים רבים ויש לזה משמעות מדינית. אסד לא יוותר, וכבר הבוקר ראינו התקפות על מוצבים של המורדים, ייתכן שהיה גם תאום עם ישראל".

"ישראל הייתה מעדיפה ולא במוצהר שאסד ישלוט, אבל ישראל נשארת באופן רשמי מחוץ למשחק", מסביר מרום. "צריך לזכור שכבר היום המורדים שולטים על רוב הגבול בין ישראל לסוריה, זאת לאחר שאסד מיקד את כוחותיו בדמשק וחומס מה שאפשר למורדים להשתלט על מקומות חלשים יותר".

מרום מעריך שישראל נערכת גם לאפשרות שהמורדים אכן ישתלטו על קונייטרה, "יש שם אנשי קבוצות אסלאמיסטיות שחלקם יריבים ביניהם, אבל יכול להיווצר מצב שיהיו כאלה שינסו להפנות נשק כלפי ישראל, ולהביא להסלמה. ישראל לטעמי מנסה ליצור במקביל מערכת חיים משותפת עם המורדים כולל הענקת טיפול רפואי לפצועים שלהם''.

הוא מדגיש כי לא מדובר כאן באנשי דאעש שנמצאים באזור הגבול עם עיראק, "אלא בגורמים פחות קיצונים חלקם סונים מתונים. מה שחשוב זה שבינתיים השגרה בגולן למעט באזור עין זיון ומרום גולן נמשכת, והמטיילים ממשיכים ליהנות".