לשפר. תחבורה ציבורית
לשפר. תחבורה ציבוריתצילום: פלאש 90

ח"כ רות קלדרון ממפלגת יש עתיד וח"כ אלעזר שטרן ממפלגת התנועה שוקדים בימים אלו על ניסוח "חוק השבת במרחב הציבורי", שיוגש מיד עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב בסוף אוקטובר. 

על פי ההצעה מוסדות ממלכתיים (כפי שהם מוגדרים בחוק) יהיו סגורים בשבת, למעט מוסדות מיוחדים שקשורים לביטחון הציבור ובריאותו (למשל בתי חולים). לעומת זאת, מוסדות ציבוריים כמו תיאטרון, מוזיאונים, גנים לאומיים וגני חיות יהיו פתוחים בשבת. ניתן יהיה לשלם לפעילות במהלך השבת, אך תתווסף אופציה לתשלום לפני כניסת השבת עבור הציבור שומר השבת.

הצעת החוק מבחינה גם בין פעילות מסחר ותעשייה לבין פעילות בילוי, בידור תרבות ורוח. פעילות תעשייה ומסחר תהיה בעיקרון סגורה בשבת, למעט אלו המופיעים כבר בחוק שעות עבודה ומנוחה, כמו למשל בתי מלון. אם רשות מקומית כלשהי תחליט לחרוג ולהפעיל מכולות ובתי מרקחת במתכונת מצומצמת, היא תזדקק לאישור מצד שר הפנים. לעומת זאת, פעילות בילוי, בידור, תרבות ורוח תהיה פתוחה בשבת. אופן הפעילות, המיקום והשעות ייקבעו בהחלטת הרשות המקומית.

החוק החדש קובע כי מתנ"סים ומרכזים קהילתיים ייפתחו על ידי הרשויות המקומיות ותתקיים בהם פעילות תרבותית, חברתית ורוחנית. כיום, לציבור החילוני בישראל אין מקום מסודר שאליו הוא יכול ללכת בשבת עם המשפחה ולהעביר את השבת באופן משמעותי עם הקהילה. המטרה היא לפתוח את המרכזים הקהילתיים לכלל הציבור, בדומה לבתי הכנסת המשמשים את הציבור הדתי. החוק יאפשר מעבר מצריכה המונית לפעילויות פנאי מגוונות לכלל האזרחים.

"הניכור כלפי הערכים היהודיים וההתעלמות מהגוונים השונים בחברה הישראלית מאידך גיסא, גורמים לפער הולך וגדל בין הישראליות ליהדות", אמר חבר הכנסת שטרן. חברת הכנסת קלדרון הוסיפה כי הגיע הזמן "שהמדינה תתווה עקרונות התנהלות בשבת".

ח"כ אלי ישי (ש"ס) הגיב על הצעק החוק "הניסיון הנוסף מבית מדרשם של יש עתיד והתנועה לא מבקש לפגוע בדת היהודית כי אם בעולם היהודי כולו. על אף שהסקרים לא מחמיאים לאותם חכים ולמפלגתם, הניסיון הנואש לקושש מנדטים דרך פגיעה בדת היהודית מתוך אמונה כי הדבר יחזיר להם בוחר או שניים, הינו ניסיון שפוגע באינטילגנציה של הבוחרים אותם מבקשים מקדמי החוק ללטף. השבת שמרה עלינו במשך 3000 שנה- חובה עלינו לשמור גם עליה".

עוד אומר ישי "מעבר לפגיעה בציביונה של המדינה, הדבר יביא לכך שמכבדי ושומרי השבת, דתיים ומסורתיים ורבים אחרים הרואים בשבת כיום המוקדש למשפחה ולמנוחה, יהיו מופלים בעת קבלה למקום עבודה שעשוי להיפתח בהתאם לחוק החדש".