השופט מרדכי בורשטיין
השופט מרדכי בורשטייןאתר בתי המשפט

בית משפט השלום בירושלים קבע כי לא ניתן להעביר את הגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון שבדרום הכותל המערבי לידי עמותת אלע"ד.

הגן הארכאולוגי הוא אתר תיירות המשתרע בצפון העופל בירושלים, למרגלות הכותל הדרומי של הר הבית, וכולל גם את מוזיאון מרכז דוידסון. בגן שרידים של ירושלים מימי בית שני בהם הכותל הדרומי של הר הבית, המדרגות אל שערי חולדה, שרידי קשת רובינסון, מקוואות טהרה ששימשו את העולים להר, הרחוב ההרודיאני, שרידים מהתקופה החשמונאית ועוד.

נזכיר כי המדינה טענה בתביעה כי מסירת החזקה על הגן הארכיאולוגי בדרך של תפעול שוטף וניהול עומדת בסתירה לעקרון יסוד שלפיו אתר בעל חשיבות לאומית וציבורית ינוהל ויתופעל על-ידי המדינה. עוד טענה המדינה כי החוזה שנחתם בין החברה לשיקום לבין אלע"ד מנוגד לחוזה החכירה שבין החברה לבין המדינה, לא אושר בממשלה, ואף עלול לפגוע ביחסי החוץ והביטחון של ישראל בשל המקום הרגיש.

מנגד, טענה אלע"ד כי מדובר באתר ארכיאולוגי שאין לו חשיבות לאומית או דתית וכי מדובר בהסכם לתפעול. לטענתם, לחברה לשיקום הרובע שמורות זכויות הניהול וההחזקה באתר.

בית המשפט קיבל חלק מטענות עמותת אלעד כי לא מדובר במקום קדוש, ודחה את חלק מטענות המדינה, "לא הוכח שהמקום מקודש, אף לא הוכח שקיימת רגישות ביטחונית לאתר או שההסכם עלול לפגום ביחסי החוץ", כתב השופט בורשטין. 


למרות זאת הוסיף השופט כי "דין התביעה להתקבל משני טעמים עיקריים...אין מקום לאפשר הפעלת האתר על ידי עמותה פרטית וזאת לנוכח מיקום האתר..ויש בהסכם כדי להגביל המדינה בביצוע חובתיה, בכל הקשור להסדרי תפילה".