סמי עופר. במבט לילי
סמי עופר. במבט ליליצבי רוגר

רק לפני שלושה קייצים עלו על שדה הקוצים במבואות הדרומיים של חיפה הדחפורים הראשונים, ומחר סוף כל סוף זה יקרה באופן רשמי, מכובד ומושקע - אצטדיון סמי עופר החדיש והמפואר יחנך ברוב פאר והדר אל מול עשרות אלפי צופים בירוק ובאדום.

אצטדיון סמי עופר כבר נחנך למעשה לפני כשבועיים במשחק במסגרת גביע הטוטו בכדורגל, בין הפועל חיפה להפועל עכו. ובכל זאת, מתעקשים במכבי חיפה, מחר תתקיים חניכת האצטדיון באמת, כשלמשחק החניכה המקורי הגיעו כ- 3,500 אוהדים בלבד. מחר, אומרים בחיפה, צפויים להגיע עשרות אלפים של אוהדים שיבואו לראות את המשחק הביתי הראשון של קבותם האהובה מקרוב, בקומפלקס החדש.

זמן טוב להכיר קצת יותר מקרוב את האצטדיון הטוב ביותר בארץ, אצטדיון סמי עופר.

אצטדיון סמי עופר, מונה 30,800 מקומות ישיבה והוא האצטדיון הראשון והיחיד בישראל בו כל היציעים מקורים - 360 מעלות מסביב לכר הדשא. הקמת אצטדיון סמי עופר היוותה אתגר ייחודי לחברה הכלכלית ולצוות ההקמה מאחר ומדובר בבניית פרויקט שכמותו מעולם לא נבנה בישראל.

בקרוב יחנך באותו המקום קומפלקס הספורט, הבילוי והבידור הגדול והמתקדם בישראל, בחיפה מקווים כי כך יגרמו לקהל אוהדים רב לפקוד את האצטדיון במשחקים, גם אלה שהאהבה לכדורגל לא בוערת בעצמותיהם.      

אצטדיון סמי עופר, שנבנה בהתאם לתקני UEFA / FIFA, נחשב מהמתקדמים באירופה. כר הדשא ממוקם במפלס מינוס 15 מטר ממפלס הכניסה, זאת כדי להבטיח זוויות צפייה אופטימליות מכל מושב באצטדיון. בניגוד גמור לאצטדיון הישן של חיפה בקריית אליעזר, הקירבה בין היציעים לכר הדשא מטרה היא ליצור חווית צפייה שטרם נראתה באצטדיונים בישראל.

25,800 מקומות ישיבה מחכים לצופים ביציעים הצפוני, המזרחי והדרומי. היציע המערבי הבנוי משש קומות ובו 5,000 מקומות ישיבה, מכיל גם את חדרי ההלבשה, תאי העיתונאים, מועדוני הקבוצות ומועדוני הכסף, הזהב והיהלום וכן 36 תאי צפייה פרטיים ויוקרתיים.

האצטדיון תוכנן ונבנה ע"י החברה הכלכלית חיפה במודל המתקדם מסוגו באירופה,  בסיוע משרד האדריכלים הבריטי KSS המוביל בתכנון אצטדיונים באירופה, בליווי צמוד של UEFA, ובשיתוף משרד האדריכלים הישראלי מנספלד-קהת,  כך שיתאים פונקציונלית למשחקי כדורגל ברמה אירופאית. כמו כן, מטרת האצטדיון החדיש היא גם למטרות אירוח של הופעות מהארץ ומחו"ל.

בכדי לאפשר כניסת שחקנים ללא מגע של קהל, נבנה מתחת למבנה היציע המערבי כביש שירות באורך של כחצי קילומטר בתוך מנהרה, וכך למעשה תתאפשר כניסת אוטובוסים עם שחקני הקבוצות עד לחדרי ההלבשה שלהם, ללא צורך במגע עם הקהל. בנוסף, כביש השירות ישמש לצורך העברת ציוד ההגברה והתאורה לכר הדשא ולצורך הקמת במה לעריכת הופעות ענק ואירועים המוניים. בימים רגילים ישמש כביש השירות לצורך אספקה ותמיכה לוגיסטית בחנויות ובשטחי המסחר שיעבדו מחוץ לאצטדיון לאורך כל ימות השנה. רוחבו של הכביש 6 מטר וגובהו 5.5 מטר. 

בעיני החברה הכלכלית, הדבר החשוב ביותר הוא נוחות הצופים, על כן החליטו שם על בניית 415 תאי שירותים. באצטדיון הוקמו יותר שירותים לנשים מאשר לגברים, זאת על מנת למשוך יותר נשים ומשפחות לאצטדיון ולאפשר חוויית צפייה ובילוי באצטדיון לכל המשפחה.  

החדשנות, הקדמה והטכנולוגיה מקבלים ביטוי ענק באצטדיון החדיש מסוגו באירופה, כשמערכת טלוויזיה במעגל סגור, המושתתת על 220 מצלמות שיכסו את האצטדיון, בהן מצלמות 29 מגה פיקסל יאפשרו זיהוי פנים של הקהל כך שניתן יהיה לזהות צופים בעייתיים ולהרחיקם מהאצטדיון באופן מיידי. לדברי בכירים בחברה הכלכלית של חיפה, בטיחות הצופים נמצאת עבורם בראש סדר העדיפויות ולשם כך תבוצע הפרדת קהלים בין הקבוצה הביתית לקבוצה האורחת כבר משלב ההגעה לאצטדיון, דרך רכישת כרטיסים מופרדת וכמובן הפרדה בין היציעים. זאת ועוד, עבור ביצוע האכיפה יוקצה בתוך תחומי האצטדיון מערך שיטור נרחב עם אמצעי זיהוי מתקדמים, חדר שליטה ובקרה ואפילו תחנת משטרה עם תאי מעצר.

שני מסכי תוצאות ענקיים הותקנו באצטדיון, כל אחד במשקל 12 טון ובגודל של כ-72 מ"ר (כשטח רצפתה של דירת 3 חדרים ממוצעת) שיהיו הגדולים מסוגם בישראל והראשונים שיחוברו למערכת ניהול משחק מאושרת ע"י UEFA. המערכת מיועדת להקרנת התוצאות, מהלכי המשחק, שמות השחקנים, שידורים חוזרים של שערים, נתונים סטטיסטיים וסרטוני תדמית ומידע של הקבוצות המשחקות.

הקומפלקס המסחרי כולל 20,000 מ"ר שטחי מסחר, בילוי ובידור שממוקמים בחזית המערבית של האצטדיון.  המתחם המסחרי יכלול את קומפלקס בתי הקולנוע הגדול בחיפה ובצפון ושטחים רבים המיועדים למסחר, מסעדות, בתי קפה וברים. בחיפה מקווים כי כך המתחם המסחרי ישלים את האצטדיון באמצעות קומפלקס קניות, בילוי ובידור לכל המשפחה.

ומה בקשר להגעה? "הנגישות לאצטדיון סמי עופר קלה ונוחה ברכב ובתחבורה הציבורית" אומרים בחיפה. ואכן, תחנת מטרונית הוקמה בחזית הצפונית של האצטדיון ותשרת את הבאים בימי משחק ומופעים, כמו כן תחנת הרכבת ומרכזית חוף הכרמל נמצאים במרחק הליכה מהאצטדיון, ובכל זאת אומרים בחיפה "תבואו שעתיים-שלוש לפני המשחק".

אמנם הוכשרו כ-1,550 מקומות חנייה בהיקף האצטדיון, אך אלה מיועדים לשימוש של מנויים בתשלום בלבד. לאוהדים הרבים הוקצו במרחק הליכה של עד 9 דקות מהאצטדיון 6,500 מקומות חניה.

לקראת המשחק הרשמי הראשון באצטדיון החדש אמר יונה יהב, ראש העיר חיפה: "האצטדיון נבנה בסטנדרטים בינלאומיים המתקדמים ביותר והושקעו בהקמתו מאמצים רבים. אנו מברכים את מכבי חיפה על מכירת המנויים המרשימה ומשוכנעים שהקהל יזכה לחוויית צפייה שטרם נראתה כמותה בישראל".

יש למה לחכות.

סמי עופר במבט מלמעלה
סמי עופר במבט מלמעלההחברה הכלכלית חיפה
מה שמחכה בפנים
מה שמחכה בפניםהחברה הכלכלית חיפה