גמרא משנת 1520

שמונה מסכתות מהתלמוד בבלי, מהנדירים והמבוקשים בעולם, נמכרו בבית המכירות 'קדם' בירושלים בעשרות אלפי דולרים.

מדובר במסכתות שהודפסו בשנת 1520 בוונציה, במהדורה ראשונה של התלמוד הבבלי בדפוס בומברג. קודם לכן הודפסו מסכתות בודדות של התלמוד הבבלי אך מהדורת בומברג היא המהדורה הראשונה שבה נדפס התלמוד כולו בשלמותו, מסדר זרעים עד סדר טהרות.

מהדורה זו היוותה בסיס לכל מהדורות הש"ס שבאו בעקבותיה. במהדורה נעשה שימוש בכתבי יד שונים של התלמוד, פירוש רש"י, תוספות והרא"ש כמו כן מהדורה זו נקיה כמעט לחלוטין משיבושי צנזורה בשונה מהמסכתות שנדפסו קודם לכן על ידי המדפיסים לבית שונצינו.

נציין כי המסכת היקרה ביותר במהדורה זו היא מסכת ברכות שערכה מסתכם בעשרות אלפי דולרים ועד לסט כולו שערכו מסתכם בלמעלה מחצי מליון דולר.

 כך למשל מחירה של מסכת מועד קטן משנת 1521 במהדורה ראשונה נמכרה בעשרת אלפים דולר. מסכת מגילה מאותה שנה בסכום דומה. כיאה לתוצרת דפוס בומברג, נדפסו המסכתות על נייר איכותי, בסידור אותיות מרווח וברור ובדיו איכותי.

אחד הסיפורים המרתקים שעומדים מאחורי הדפוס הוא דווקא על המדפיס, דניאל בומבירגי, נוצרי שגדל ברומא ולימים למד את לשון הקודש.

לאחר פטירת הוריו גילה בומבירגי בספר היוחסין כי אבות משפחתו שרפו את התלמוד בשווקי פריז. בומבירגי הצטער ורצה לתקן את אשר עשו אבותיו. הוא שב לרומא ופנה לחשמן על מנת לקבל את עצתו. החשמן אמר לבומבירגי כי התיקון הוא להקים בית דפוס עברי ולהדפיס את התלמוד. מספרים שלא נחה דעתו עד אשר הדפיס את כל התלמוד.