טקס החתימה במשרד רה"מ
טקס החתימה במשרד רה"ממשרד התחבורה

החוזה להקמת נמל הדרום באשדוד בין חברת נמלי ישראל לחברת Pan Mediterranean Engineering) PMEC) של צ'יינה הארבור נחתם היום (שלישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים.

טקס החתימה נערך במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, שר האוצר יאיר לפיד, ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי ושגרירת סין בישראל גאו ינפינג. 

"נמל הדרום"- מסוף המכולות החדש והמתקדם יוקם ע"י חברת נמלי ישראל בהשקעה של כ-3.3 מיליארד שקלים, והוא יבנה מצפון לנמל אשדוד.

ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס כי "יש פה שינוי עבור אזרחי ישראל – אנחנו מפתחים את הנמל באשדוד, עיר שחוותה חוויה קשה ואנו הופכים אותה למרכז סחר עולמי גם באמצעות חיבור הרכבת מאילת וגם באמצעות הסחר שעובר בתעלת סואץ. אנחנו מייצרים גם תעסוקה וגם תחרות שמורידה מחירים. כמעט הכל עובר דרך הים וכשיש עוד תחרות מחיר המוצרים יורד. זהו יום בשורה לכלכלת ישראל ואזרחי ישראל".

"אני חייב לומר שלאחר 30 שנות פעילות בזירה הציבורית יש מעט מאד דברים שמרגשים אותי", אמר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, "האירוע הזה באמת מרגש. מדובר בחזון שהופך עכשיו בחתימה אחת למציאות. עמדנו כאן לפני כשנה והצהרנו שיוצאים לדרך עם הרפורמה שתוביל לתחרות להוזלת מוצרים לפיתוח תובלה ימית הפיכת ישראל למרכז תובלה ימית לתמיכה תוך ביצוע, והנה שנה וקצת אחרי אנו כאן במעמד חתימת החוזה עצמו לבניית נמל הדרום באשדוד.

"עד סוף החודש נתבשר על זוכה על הקמת הנמל החדש בחיפה. זה מה שהחלטנו וזה מה שיהיה - שני נמלים חדשים. לפני כשנה הבטחתי דבר נוסף – שנמל חדש יהיה ויו"ר הוועד לא יהיה - שתי ההבטחות התקיימו". 

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי בירך על הפרויקט ואמר כי "זוהי בשורה משמחת שנוטעת בנו תקווה אמיתית לעתיד הכלכלי הטוב יותר של אשדוד. אחרי הקיץ הקשה שעברנו אנו מחפשים סיבות טובות לשמוח- הנמל החדש יהפוך אשדוד למטרופולין סחר בינלאומי ועל כך אנו מודים".

שגרירת סין בישראל אמרה במהלך הטקס "הפרויקט הזה חשוב גם לישראל וגם לחברות הסיניות שלמעשה פותחות את השוק הישראלי לסין. אני סבורה ששיתוף הפעולה שלנו בהקמת הנמל בעוד תחומים אחרים יובילו ליותר השקעות פיתוח ומקומות עבודה עבור האזרחים של שני העמים".

"החזון הופך למציאות", ציין שלמה ברימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל. "מדינת ישראל מניעה היום מהלך היסטורי משמעותי לקידומה של כלכלת ישראל- הקמת נמל חדש במענה לצרכי הסחר של המשק, לפקידת אניית הענק וכמחולל תחרות ממנה ייהנו היצואנים והיבואנים, ענף הספנות וכל בית בישראל".

העבודות להקמת נמל הדרום (שלב א') כוללות: הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1500 מטרים, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטרים ובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על שטח של 640 דונם.

כזכור, במקביל מנהלת חברת נמלי ישראל את המכרז להקמת נמל המפרץ, בחיפה ואת המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים שיוקמו, המצויים בשלב ההצעה הכספית והטכנית. נמל הדרום ונמל המפרץ יופעלו ע"י חברת הפעלה בינלאומית שתציע סטנדרטים גבוהים של שירות- מהם ייהנו היצואנים והיבואנים וכלל העוסקים בסחר החוץ של ישראל.