לא חושש.ג'רבי
לא חושש.ג'רביפלאש 90

1. כאשר הודיע מנכ"ל רשות השירות האזרחי לאומי כי מארגון "בצלם" תישלל הזכות להפעיל מתנדבים במסגרת השירות האזרחי-לאומי, היה ברור לי שההחלטה לא תחזיק מעמד.

פרק הזמן הקצר מאוד שחלף בין התבטאותו המגונה של מנכ"ל 'בצלם' בנושא 'חמאס', שלדעת אלעד כזכור איננו ארגון טרור, ובין ההחלטה של ג'רבי, לימד שככל הנראה ההחלטה התקבלה שלא "על פי הספר".

בעבר, בשנות ה-50, ה-60 ואפילו ה-80, זה יכול היה לעבור, בימינו זה לא עובד ככה. בלי מכתב התראה מסודר, זימון לשימוע, והליך בירוקרטי של שנה וחצי לפחות, אי אפשר לשלול זכות מארגון. זה נשמע לכם מסורבל ולא הגיוני? חכו עד שהזכות תישלל מכם או מארגון היקר ללבכם, אז תבינו למה פקיד, בכיר ככל שיהיה, לא יכול לפעול בנושאים כאלו במיידיות ושרירותיות.

2. אז ההליך כנראה לא תקין, ובזה יתכן שהמשנה ליועמ"ש דינה זילבר שפסלה את החלטתו של ג'רבי צודקת, אולם בכל זאת מגיעות לג'רבי התודות של כולנו.

מגיעות לו התודות, משום שחוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לא מסתפקת באיתור הכשלים הפרוצדורליים. חוות דעתה של זילבר מתיימרת להיכנס בנעלי שיקול דעתו של ג'רבי, ולבחון את שיקול הדעת לגופו.

כך מתערבת זילבר בשאלת השיקולים שהיה על ג'רבי לנקוט בכל הנוגע להפעלת סמכותו, וכן בשאלת עוצמת הראיות הנדרשת על ידו בכל הנוגע להפעלת הסמכויות האלו. בסופו של דבר אין דרך לתאר את זה חוץ מאשר כניסה של זילבר לנעליו של ג'רבי והתיימרות לקבל את ההחלטות המנהליות במקומו.

זילבר לא אומרת לג'רבי "סיכוי גבוה שזה לא יעבור בבג"ץ", "זה לא ראוי", או כל אמירה שמשאירה את שיקול הדעת הסופי במקום שבו הוא צריך להיות ומשאירה אותה במשבצת שלה, משבצת היועץ. זילבר פשוט קובעת שלא, ומרגע זה החלטתו של ג'רבי פשוט מבוטלת.

3. זה נשמע לכם דורסני? חריג? לא מקובל? אז כדאי לכם לדעת שזה קורה הרבה, זה קורה כל הזמן בכל משרדי הממשלה, אלא שבדרך כלל זה נסתר מעין כולנו.

פקיד בכיר, או דרג פוליטי, מבקש לקבל החלטה. אולם, כיוון שהוא יודע שליועץ המשפטי תהיה בסופו של דבר זכות ווטו, אז לפני שהוא יוצא עם זה החוצה הוא שואל את הייעוץ המשפטי של המשרד האם זה יעבור.

אם הוא מקבל אור ירוק הוא ממשיך עם זה הלאה, אם הוא שומע הסתייגות הוא פשוט מוותר, על מנת שלא לבזבז אנרגיות על מאבקים מיותרים. לעיתים הוא נכנס למו"מ עם הייעוץ המשפטי וככה מגיעה לקו הגמר חצי או שליש מהיוזמה המקורית.

4. כך מנהלים היועצים המשפטיים את הממשלה, בדרג הפוליטי ובדרג הפקידותי, במגוון של תחומים, אך איש מכם לא שמע על כך. לא שמעתם על זה כי זה מתנהל בחדרי חדרים, וכי לפקידים הבכירים ולפוליטיקאים לא נעים להודות שהם פשוט שבויים.

לכן כולנו צריכים להודות לשר שלום ג'רבי שבמקרה הזה פעל מהר, באימפולסיביות, לא הזמין את חגי אלעד לשימוע ולא התייעץ עם היועץ המשפטי. ככה נחשף התהליך לעין השמש והזכיר פעם נוספת לכולנו מי בעצם מנהל את המדינה הזו.