דיון בועדת חוקה על חוק הגיור

ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) דחתה את בקשות הרביזיה (הצבעה מחודשת) של סיעות הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. חוק הגיור של ח"כ שטרן אושר להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

בעד הרביזיה הצביעו חברי הכנסת: יריב לוין, אורי מקלב, אברהם מיכאלי, אורית סטרוק ושולי מועלם-רפאלי. נגד בקשת הרביזיה הצביעו חברי הכנסת: דוד רותם, מרב מיכאלי, דב ליפמן, אלעזר שטרן, משה מזרחי וקארין אלהרר.

ח"כ אורית סטרוק אמרה בדיון "כי להצעה הוכנס סעיף שייטיב עם הזרמים הקונסרבטיביים והרפורמים כדי לקנות את מפלגת העבודה שיתמכו בהצעת החוק". לדבריה, "הרבנים שלנו אמרו לנו שבשום פנים ואופן לא נקדם את ההצעה שעשויה לגרום להקמת ספרי יוחסין ולמנוע נישואין בין הפלגים השונים בעם היהודי".

סטרוק הדגישה שה"מתנה" שכביכול ניתנה לציבור החרדי לאחר שראש הממשלה החליט להפיל את הצעת המחליטים הממשלתית, אינה אלא מתנה למפלגת התנועה כיון שההחלטה תאפשר העברת חוק הגיור של שטרן בכנסת.

ח"כ משה גפני אמר כי "הנושא הינו ציפור הנפש של היהדות. אם ההצעה תתקבל, לא יהיה שום ערך לגיור. יהיה יותר קשה להתקבל לארגון שותי הבירה, מאשר ליהדות. אני אומר את זה כשליבי שותת דם. הולכים לקרוע את העם היהודי'' . ח"כ מרב מיכאלי שאלה את גפני ''מדוע אתה צועק?'' וגפני השיב "כשכואב צועקים. כואב לי ולכן אני צועק".

ח"כ אורי מקלב טען בדיון כי "רשות הגיור הנוכחית, היא המקלה ביותר שהייתה עד היום, רוב הדיינים, שייכים לציונות הדתית, והם לא רוצים לגייר אנשים שאתם מבקשים לגייר. צובט לי בלב שעל בניה בשטחים אתם מערערים את הקואליציה אבל לא על נושא הגיור".

ח"כ אברהם מיכאלי פנה לח"כ אלעזר שטרן ושאל, "האם היית מעיז להביא לשינוי תקנה קטנה בסמכויות נשיא בית המשפט העליון? אתה תשנה את כללי המשחק. בסוף לא יהיה פה כלום. החוק יביא להרס טוטאלי של ממסד הגיור והרבנות בישראל".

סגן שר הדתות הרב אליהו בן דהן אמר כי "יש בישראל עשרות אלפי אנשים שחיים כיהודים והם אינם יהודים, כיון שהם עלו מכח חוק השבות".

לדבריו, "בשנה, מתגיירים בארץ בין 1,500 ל 2,500 איש. השאלה היא, איך גורמים שנשים רבות יותר תבואנה להתגייר. עתידו של העם היהודי תלוי יותר בנשים מאשר בגברים'', אמר בן דהן.

"ח"כ שטרן העלה רעיון להוסיף רבנים מגיירים, ובכך יהיו יותר מתגיירים. לאף אחד אין וודאות שזה מה שיקרה. לשאלת יריב לוין מדוע שר הדתות לא הביא לממשלה את ההצעה כהצעת מחליטים השיב הרב בן דהן, "שר הדתות לא יכול להביא הצעה שהרבנים הראשיים מתנגדים לה. להצעה אין הסכמה של אף רב גם לא של הרב סתיו". הרב בן דהן סבור שלא יהיו רבני ערים שיקימו הרכבי גיור. וגם אם יהיה רב עיר, לא יהיו לו שני רבנים נוספים שותפים להרכב.

ח"כ מיכאלי מתחה על כך ביקורת ואמרה כי "התורה מסיני ניתנה לעם היהודי ולא לבית היהודי. מן הראוי שיבוטל לגמרי החוק שיכתיב מי ראוי לגייר ומי לא. לדבריה, "הדברים כאן חושפים את ההיפוך בהיררכיה. במדינת הלכה ח''כים כפופים לרבנים.

ח"כ גפני שאל את ח"כ מיכאלי, ''למה לקחנו את ארץ ישראל מהערבים? מה יישאר מהיהדות בארץ ישראל? אני מחכה שהערבים יבואו וישאלו למה באתם לפה למה לא הלכתם לאמריקה''.