מסתננים
מסתנניםפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), אישרה היום (שלישי) להחיל דין רציפות על הצעת החוק למניעת הסתננות שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ה-18 ביוזמת יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב וח"כ אופיר אקוניס (הליכוד).

במהלך הדיון הביעו חברי סיעת 'יש עתיד' התנגדות לדין הרציפות וממלא מקום היו"ר, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הכריז על הפסקה "כדי לאפשר ל'יש עתיד' להחליט". עוד בטרם הצבעה, הודיעה היו"ר ח"כ רגב, כי "הבטיחה ליו"ר הקואליציה שההצעה לא תקודם במליאה עד שנגיע להסכמות קואליציוניות". 

לפי ההצעה, מי שהעסיק מסתנן ללא רישיון עבודה בישראל דינו יהיה חמש שנות מאסר או קנס לפי חוק העונשין. עם זאת, מוצע לקבוע כי התיקון ייכנס לתוקף רק כאשר יהיו בידי המדינה די מקומות משמורת שבהם יוחזקו מסתננים לפי חוק למניעת הסתננות, "מאחר שתחילה מיידית של התיקון המוצע עלולה לגרום לכך שלמסתננים שכבר נמצאים בישראל לא תהיה דרך לספק את צורכיהם הבסיסיים". 

עם תחילת הדיון, הצהירה יו"ר הוועדה, ח"כ רגב, כי אין בכוונתה "לפתוח את החוק לדיון. הדיון ייעשה לאחר שהמליאה תאשר את דין הרציפות והוא אמור להיות מוצמד לחוק המסתננים החדש".

ח"כ דב חנין (חד"ש), פנה למפלגות החברתיות ואמר כי הממשלה מעבירה בהצעת החוק הזו מסר 'תיזהרו מהאנשים ההם כי תסתבכו פלילית'. "המשמעות של זה מחר בבקר היא החרפת האסון. הוא הזכיר שהשר לביטחון הפנים הצביע נגד בוועדת השרים לענייני חקיקה". 

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) ציינה בדיון כי "הבעיה העיקרית בהטלת עבירה פלילית על המעסיקים, היא שלמרות הכוונות- יעסיקו אותם בתת תנאים ותנאי עבדות. יש להתנגד לדין רציפות ולחשוב על פתרונות אחרים שיכללו אישורי עבודה למי שנמצא עד חמש שנים ורק מעבר להן להטיל סנקציות. למה את מתעלמת מ-130,000 המגיעים מאירופה? ממולדובה? זה חוק גזעני ואסור לנו להיות שותפים לדברים כאלו."

 "אני מסתכל לאנשי דרום ת"א בעיניים וחייהם קודמים", אמר ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) "אם לא נחסום את התופעה היא תתרבה. אם יש מעסיקים שעסקיהם חשובים להם יותר מחיי אנשים יש לשים לזה סוף".

7 חברי ועדה תמכו בהצעה ו-4 התנגדו, ובהם ח"כ תמנו-שטה, שאמרה שהיא מצביעה גם בשם שאר חברי יש עתיד, שנעדרו מההצבעה.