אלון ליאל
אלון ליאלYossi Zamir / Flash 90

העיתון "ידיעות אחרונות" חושף הבוקר (רביעי) תיעוד נדיר של פגישה בין ארגון השמאל הקיצוני "שוברים שתיקה" לבין מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל.

ליאל מסביר לאנשי ''שוברים שתיקה'' למה חשוב שיתמקדו בתעמולה נגד המדינה בחו"ל, איזה לקחים אפשר ליישם מהחרם על דרום־אפריקה בתקופת האפרטהייד ואיך פעל לסכל את מינויו של דני דיין לשגריר בברזיל. 

במהלך התדריך לאנשי הארגון שנמשך כשעה וחצי מעלה ליאל מספר פעמים את החרם שהטיל העולם על דרום־אפריקה בימי האפרטהייד.

"הסנקציות על דרום־אפריקה הגיעו ברגע שדעת הקהל הבינה שבדרום־אפריקה השחור הוא הלבן והלבן הוא השחור, ברגע שזה קרה לדעת הקהל באירופה זה התחיל להתגלגל", אמר להם. ''אתם ראש החץ שאומר לעולם שהכיבוש הוא בלתי נסבל לנו ובלתי נסבל להם. זה בלתי נסבל לשני העמים, ואז ברגע שתהיה הכרה שזה בלתי נסבל יתחילו להתגלגל דברים".

בתגובה לדברים נשאל ליאל על ידי הפעילים כיצד לענות לטענות נגדם שהם פועלים נגד ישראל בחו"ל. "איזה תשובה אתה נותן לעם, לא לנו המלומדים? מה אנחנו עונים לעם גם רשמי וגם בסמול טוק?".

הוא השיב, "תשובה שלדעתי אסור לענות אותה, למרות שהיא תשובה נכונה - שהקרב בתוך ישראל הוכרע. זה מקומם אנשים עליך. הסיבה שצריך לומר היא כי אני מונע, וכל אחד מכם מונע על ידי המצפון. אני מקבל מהציבור הישראלי ריקושטים איומים.

''אני מאוים. כל החברים שלי מאוימים. אני מאמין שרק הקהילה הבינלאומית, כמו במקרה של דרום־אפריקה, יכולה לשנות את דעת הקהל".

אחד הפעילים מתקשה לעכל את התשובה ומקשה על ליאל: "את הלגיטימציה שלנו אנחנו מקבלים מהציבור הישראלי, לא? אנחנו לא הולכים ראש בראש עם החברה הישראלית?".

"איזה לגיטימציה יש לך?", שואל ליאל ועונה: "יש לך לגיטימציה של שני אחוז, אתה מבין. אבל איזה שני אחוז? של האנשים הכי מוסריים, הכי נבונים, שמסוגלים לראות 20 שנה קדימה, שלא שטופי מוח של הפרופגנדה הימנית המשיחית. רק מי שלא תלוי באף אחד. אני יכול לחתום לך שדיסקין ופרי חושבים אותו דבר. יאיר לפיד יצא נגדכם, אז פרי יודע שאם הוא יגיד מילה, הוא יעוף מהרשימה".

בהמשך התיעוד נשמע ליאל מנדב פרטים לארגון איך לפגוע בישראל באו"ם ובאירופה, "הפעילות צריכה להיעשות על ידי הרבה גורמים ביחד. היא צריכה ליצור תשתית מול המדינות המתנדנדות בתוך האו"ם. בתוך האו"ם וגם באיחוד האירופי, יש גוש נוח לביבי, אבל תמיד יש שתיים־שלוש מדינות עם התלבטות אמיתית איך להצביע. זה יכול להיות כל פעם מדינה אחרת. זה יכול ליפול על מדינה באפריקה או על מדינה באירופה.

''זה נפל שנה שעברה על ליטא, אז ליברמן פתח שגרירות שם והיא נמנעה. אתה לא יכול לדעת איך זה משפיע. כל מאמר שלכם, כל פגישה עם פוליטיקאי יכולה להגיע לדעת קהל, ולהגיע לאיזה מצב שראש המדינה נותן הוראה איך להצביע בעד או נגד. אני לא רואה דרך אחרת. המערכת הפוליטית היא אבודה".

בהמשך מציע ליאל לפגוע גם באחד התחומים האוהבים על הישראלים - הספורט. "אני לא יודע אם אתם יודעים שוועדה של פיפ"א הייתה אתמול ביריחו במפגש עם ראש ממשלת פלסטין. בדיוק על העניין הזה. (...) תארו לכם שפיפ"א אומרת, אין בעיה ישראל יש לכם יופי של כדורגל, אבל בית"ר אריאל ובית"ר גבעת זאב שישחקו בליגה הפלסטינית. זה מספיק לנו. מספיק. אני מסתכל על זה, אני לא חושב שפיפ"א יכולה להחליט אחרת. פלסטין זאת מדינה חברה בפיפ"א שבלב השטח שלה יש קבוצות כדורגל שלא משחקות בהתאחדות הכדורגל שלה. מה זה?"

בשלב מסוים עובר ליאל לדבר על המאבק האישי שלו נגד מינוי דני דיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, לשגריר בברזיל. "דני דיין זה האליטה של האליטות", הוא מסביר להם. "ידענו שדני דיין זה אליטות. פעם היה א.ד גורדון ובורוכוב, היום זה דני דיין. הוא החלוץ. אנחנו הלכנו לשגריר הברזילאי ואמרנו לו, הוא אולי ביג שוט בפנים, אבל בחוץ הוא ראש המתנחלים, אל תאשרו אותו.

''לא יכולתי לצאת שבוע מהבית. יותר גרוע ממה שעובר עליכם עכשיו. שבוע לא יכולתי לצאת. למה? דיגדגנו את האליטה. שלי יחימוביץ' ובוז'י הרצוג כעסו איך אנחנו עושים את זה, איך העזנו לצאת נגד האליטה... בארץ הם אליטה, בחוץ הם עבריינים. לא אישרו את דני דיין כבר שלושה חודשים... ביבי מפעיל לחצים".