גזענות? ערבים
גזענות? ערביםצילום: פלאש 90

תסיסה נרשמה אמש בקרב נשות הבית היהודי לאחר שהוזמנו להשתתף באירועי יום האישה בכנסת אך גילו לאכזבתן שההתמקדות היא בנשים ערביות ובאג'נדה שהן הגדירו "שלילית".

בעמוד הפייסבוק של "מטה בית משותף – המטה החילוני בבית היהודי" נרשם כי נשות המטה הגיעו לכנסת ישראל בהזמנת ח"כ שולי מועלם והשתתפו באירועי יום האישה הבינלאומי יחד עם חברות מטה הנשים של המפלגה.

ואולם, לפי הכתוב, הן גילו כי "באירוע המרכזי, אליו הוזמנו כלל הנשים, היה ניתן להבחין כי אוכלוסיית הנשים שנכחה באירוע אינה מייצגת את הציבור הנשי במדינה, התחושה הייתה שנשות המגזר הערבי המהווה מיעוט באוכלוסיה הכללית הן רוב מוחלט בקהל (מישהו דאג להסעות מאורגנות?). במהלך האירוע הוצגה מצגת שהתעמקה בחוסר השוויוניות של נשים בארץ וכמובן שהוצגו נתונים שליליים, ההתמקדות הייתה בנשים ערביות שמצבן שונה באופן מהותי מכלל אוכלוסיית הנשים בארץ, וכך הושגה המטרה."

אחת המשתתפות, דפנה עציון, סיפרה כי פנתה אל ח"כ שולי מועלם בכדי לשתף אותה בחלק מתחושותיה.

"יושבת באודיטוריום של הכנסת לכבוד יום האשה הבינלאומי," כתבה עציון לח"כ מועלם. "איזה יופי. בכנסת, כך חשבתי, נגשר על הבדלי הגישה בין ימין לשמאל, בין צעירות למבוגרות. כי כולנו נשים. ואנחנו בעד שוויון זכויות לנשים. נשמע כיצד ניתן לקדם נשים בישראל לעמדות בכירות יותר, לשוויון בשכר. כיצד ניתן למנוע הטרדות על בסיס מגדרי. ובעיקר נשמע כיצד ניתן להגביר את תחושת הביטחון של נשים בישראל. לא העליתי בדעתי אז שהאיום העיקרי על נשים שידברו עליו הוא מוסדות המדינה, אבל אני מקדימה את המאוחר.

"הפאנל הראשון המבטיח בנושא תחושת הביטחון של נשים עסק בעיקר באיום והחשש שחשות הנשים (הערביות) ממוסדות המדינה וחששן של נשים ערביות מכך שיהרסו את ביתן (מעניין מה הסיבה לכך שמדינת ישראל תרצה להרוס את ביתן). בהמשך, הפאנל המבטיח של חברות כנסת הכיל אך ורק נשים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, ולא הייתי מעלה את זה אם הנושא היה באמת נשים וקידומן. אבל לא. גם בפאנל הזה הנושא העיקרי היה קידום הנשים הערביות והוזכרו מעט גם מילואימניקים הומואים (שלא ברור הקשר שלהם ליום האשה).

איך זה יכול להיות שהוועדה לקידום האשה יוזמת אירוע כזה וחלק נכבד מחברי הוועדה לא לוקחים חלק באירוע? ואיך יכול להיות שמזמינים נציגות נשים מכל הארץ ומכל קצוות הקשת הפוליטית וחצי מהנשים יוצאות באמצע בשל חוסר עניין וחוסר רלוונטיות? איך הפך יום האשה לכלי פוליטי של השמאל והערבים? רוב הזמן הרגשתי בושה בשם המדינה היום. נשארתי עד 13.30 רק כדי להביע דעתי בקול רם, כדי שלפחות במשך 2 דקות יישמע ייצוג גם לדעות של רוב נשות ישראל. חבל."

עציון הביאה את תשובתה של מועלם, "לצערי, בניגוד לכל התנהלות ראויה, ויום האישה הבינלאומי [ראוי] שייגע בכל הנשים בחברה הישראלית (גם ערביות הן חלק), בחרה יו"ר הוועדה לקחת את היום הזה למקומות פוליטיים לגמרי. אני מצרה על כך מאד ומבינה שההתנהלות שכולנו חווים בוועדה משתלטת על הכל. שוחחתי איתה אתמול והבעתי את צערי ואכזבתי. מבחינתי זו אכן היתה הזמנה ליום משמעותי לנשים בכנסת. בפעם הבאה אבדוק 'ברחל בתך הקטנה' מי הדוברים ולא רק מה הנושאים".

משתתפת אחרת, גלית גווילי, הוסיפה: "גם אני הייתי שם עם התחושה הזאת... האמת היא שדבר אחד הרגשתי שפגעו באינטליגנציה שלי וביכולת ההבנה שלי ... כי הרי זה היה ברור שהשמאל שוב יחד עם הערבים קידמו את האג'נדה שלהם גם ביום כזה... שצריך [להיות] יום של שחרור ויופי."