קודם כל להפריד
קודם כל להפרידצילום: שאטרסטוק

פירות וירקות מכילים רכיבים תזונתיים חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ואנרגיית חיים, וככל שמועד אכילתם קרוב למועד שבו נקטפו כך גם הם עשירים יותר ברכיבים אלה.

אולם יש דרכים לשמר ולהקטין את קצב איבודם ולתת את התנאים המיטביים שישמרו על מרכיביו הבריאותיים של המזון ועל טעמו לאורך זמן.

להלן כמה עצות לאחסון נכון של פירות וירקות.

סור מרע

* אין לקנות תוצרת שעמדה בשמש. כל עוד הפרי או הירק מחוברים לצמח – השמש היא מקור לחיים. אבל ברגע שנותק הפרי מהגבעול השמש הופכת לאויב, בכך שהיא מאיצה את תהליכי הקמילה והריקבון.

* אין לבחור פירות וירקות שיש בהם פצעים, כתמים או נזקי חרקים.

* עד ההגעה הביתה יש להיזהר לא למעוך תוצרת רכה כמו אפרסקים, דובדבנים או ענבים.

* פירות וירקות ממשיכים לנשום לאחר שהם מנותקים מהצמח. תהליך הקמילה כרוך בשחרור גזים לאוויר, ואם הם סגורים בניילון נכלאים גזים אלה ומזרזים את תהליך הריקבון.

עשה טוב

* אחסון במקרר, במיוחד בימים חמים, שומר על טריות הירקות והפירות. לכן רצוי לנקות אחת לשבוע את מגירות המקרר ולהניח נייר סופג בתחתיתן, כדי לספוג את עודפי הלחות הנוצרים כתוצאה מנשימת הפירות והירקות.

* מומלץ לשטוף את הפירות וירקות רק לפני השימוש. אם אינך סומכת על הילדים שישטפו, או שאת רוצה לחסוך את זה מהם, כדאי להקפיד לייבש את התוצרת היטב לפני שמכניסים למקרר.

* מומלץ להפריד בין הפירות והירקות המאוחסנים בקירור. כמו כן עטיפת התוצרת במגבת נייר תספוג את הלחות העודפת ותאריך את חיי המוצר.

* ירקות חתוכים יש לאחסן בקופסאות פלסטיק סגורות במקרר. חשוב לדעת שברגע שחתכתם את הירק או הפרי מתחיל תהליך חמצון שבמהלכו אובדים מינרלים וויטמינים. לכן ככל שהחתיכות גדולות יותר יֹאבדו פחות מהרכיבים הבריאותיים.

אבוקדו

אבוקדו בשל יש להכניס למקרר בלי כל אריזה. אם אינו בשל אין לקררו, כי לאחר שיבשיל יהיה שחור. כדאי לוודא שגם במקום הקנייה הוא לא היה בקירור.

כדי לזרז את הבשלתו מומלץ לאחסנו ליד תפוחי עץ, אשר פולטים גזים שמזרזים את תהליך ההבשלה.

אבטיח

אבטיח בשל יכול להחזיק כשבוע במקרר. אם הוא חתוך רצוי לאוכלו בתוך שלושה ימים.

בזיל

בזיל הוא צמח ממוצא טרופי ועל כן הוא ניזוק מטמפרטורות אחסון מתחת ל‑12 מעלות. הדבר מתבטא בהשחרת העלים תוך יומיים. הדרך הטובה ביותר לאחסן בזיל היא לגזום קמעה את קצה גבעוליו ולהניח בכוס עם מים על השיש במקום מואר. בתוך כמה ימים יצמחו שורשים שיעניקו רעננות לצמח במשך יותר מחודש.

בננות

אין לאחסן בננות במקרר. הכנסתן למקרר תגרום להשחרת הקליפה.

בננות בשלות אפשר לקלף ולהקפיא בקופסת פלסטיק סגורה ולהשתמש בהן להכנת שייקים או גלידות.

גזר

עדיף להשאיר בשקית המקורית שבה נקנה, לאחר שהוסרה העלווה. אם אי אפשר לעשות זאת, שקית פלסטיק עם חורים גדולים יכולה להוות תחליף טוב. הגזר יכול להישאר כך במקרר בין שבועיים לחמישה שבועות.

חסה

החסה אמנם מצויה במרכולים כל ימות השנה, אבל זהו ירק חורפי מובהק, ולכן חסה מאוד אוהבת קור ונשמרת היטב בטמפרטורות נמוכות מ‑4 מעלות צלזיוס. כדי שתישמר במצב סביר למשך כשבוע יש לארוז את החסה בשקית פלסטיק מאווררת היטב למניעת הצטברות של רטיבות יתר.

אפשר לשמור במקרר למשך מספר ימים גם עלים נפרדים. לשם כך יש לייבשם היטב לאחר השטיפה ולאחסן בקופסה פלסטית מרופדת בנייר סופג.

חצילים

בעת הקנייה יש לבחור פרי בינוני בגודלו וקל במשקל, משום שפרי כבד מעיד על תכולה גבוהה של זרעים ונוטה להיות מריר יותר. צבע החציל צריך להיות שחור-ארגמן מבריק.

חצילים לא אוהבים קור, אבל לא יכולים להחזיק מעמד זמן רב מחוץ למקרר. מומלץ לאחסן בטמפרטורה של 12 מעלות ובאופן כללי לקנות את החצילים בסמוך לזמן שבו תרצו להכינם.

אחסון החציל במקרר במשך יותר מארבעה ימים עלולה לגרום לשקעים על גבי הקליפה ולהשחרתה. כדי לשמור על איכות החציל כיומיים-שלושה נוספים במקרר, יש לעטוף אותו בנייר סופג ולארזו בתוך שקית פלסטיק. אין לאטום את השקית על ידי קשירה.

מלון

בחירה נכונה של המלון בעת הקנייה משפיעה על אורך חייו. מלון מסוג גליה (עגול) כדאי לבחור בצבע צהוב עם מעט ירוק, אך לא כתום ובלי ריח חזק. כאשר מדובר במלון אובאלי מטיפוס אננס (מלונים אביביים), צבע קליפה כתום דווקא מעיד על פרי איכותי.

את המלון יש להחזיק במקרר, בטמפרטורת אופטימלית של 5 מעלות צלזיוס. מלון שנקטף בצבע צהוב עם מעט ירוק יחזיק בקירור בין שבוע לעשרה ימים.

מלפפונים

המלפפון לא אוהב קור, ואחסונו בטמפרטורה נמוכה מ‑10 מעלות גורם לנזקי צינה המתבטאים בהיווצרות שקעים על פני המלפפון וריכוכו. כדי לעכב את נזקי הצינה מומלץ לאחסן את המלפפונים בקופסת פלסטיק מרופדת במגבת נייר שתספוג את הלחות העודפת. אם ננקטו האמצעים הנכונים, המלפפון יכול לשרוד באיכות סבירה במקרר בין עשרה ימים לשבועיים.

סלק

מומלץ לאחסן במגירה במקרר, בלי אריזה, לאחר שהוסרה מהם העלווה. באופן זה הם צפויים להחזיק שבועיים עד חמישה שבועות במקרר.

עגבניות

עצם היותן פרי של קיץ מלמדנו שצינה וקור לא אהובים עליהן. טמפרטורת האחסון המיטבית לעגבניות היא 12 מעלות צלזיוס, מתחת לכך עלולים להופיע כתמים שקועים על הקליפה.

אם קניתם עגניות שעדיין אינן בשלות יש להשאירן מחוץ למקרר על מנת שיבשילו. כמו כן רצוי לקטום את העוקץ של העגבניה כדי למנוע פציעה של עגבניות סמוכות.

כדי להאריך את משך אחסנתן של העגבניות במקרר, מומלץ לארוז אותן בשקית פלסטיק מחוררת בחורים גדולים יחד עם נייר מגבת. הזמן המרבי לאחסון עגבניות בשלות במקרר הוא שבוע.

פלפלים

טמפרטורת האחסנה המיטבית לפלפל אדום, צהוב או כתום היא 7 מעלות צלזיוס. רצוי לא לקנות פלפלים ירוקים, משום שהם בוסריים ומכילים חומצות שעלולות לפגוע בבריאותנו.

פלפל מוצק בלי פגמים ניתן לאחסן במקרר במשך שבוע עד עשרה ימים. כדי לשמור על איכות הפרי יש לקצוץ את עוקץ הפלפל. אחסון בשקית ניילון מחוררת שהונח בה נייר מגבת יאריך את תקופת האחסנה של הפלפל.

קישואים

בעת הקנייה חשוב לבחור קישואים מוצקים ומבריקים. קיימים סוגים שונים של קישואים והם נבדלים זה מזה גם ברגישותם לקור.

קישואים בצבע ירוק-כהה סבילים יחסית לצינה, והם יכולים לשרוד במקרר עד שבועיים או אפילו יותר אם נארזו כמו המלפפונים.

לעומתם קישואים צהובים סובלים מנזקי צינה כבר בטמפרטורות נמוכות מ‑12‑14 מעלות צלזיוס. לא כדאי להחזיק אותם במקרר יותר משבוע, ועדיף לקנות אותם בצמוד לזמן בו מתכוונים להשתמש בהם.

תבלינים ירוקים

כל צמחי התבלין, להוציא בזיל, נשמרים היטב בטמפרטורה של 1‑3 מעלות צלזיוס, אולם במקרר הביתי הם נשמרים במצב סביר לא יותר משבוע. כדי למנוע את כמישת העלים רצוי לארוז אותם בשקית פלסטיק או במגשית פלסטיק סגורה. הכנסת מגבת נייר לתוך האריזה מסייעת לספיגת הרטיבות העודפת ומונעת התפתחות ריקבון.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי