איילת שקד
איילת שקדPhoto by Alex Kolomoisky/POOL

יו"ר מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין וחבר הועדה למינוי דיינים, עו"ד אשר אקסלרוד, מרעיף שבחים לא מבוטלים על התנהלותה של שרת המשפטים איילת שקד שהובילה את המהלכים למינוי הדיינים בהסכמה בין נציגי המגזרים השונים.

לדבריו מה שחולל את ההבדל בין הניסיונות להסדרת הסוגיה בשנים קודמות לבין המהלך הנוכחי הוא "הגורם האנושי", כלשונו.

בהקשר זה הוא מזכיר גם את הרבנים הראשיים וגם את חברת הכנסת רויטל סוויד, שלדבריו פעלו מתוך הבנת כובד האחריות ורצון לפעול לטובת הציבור הרחב, ועליהן הוא מזכיר כי בראשם עמדה "נציגת הציונות הדתית, שרת המשפטים איילת שקד".

"כולם נתנו כתף כדי לייצר את האפשרות ולהגיע להסכמות בין כולם", הוא אומר ומדגיש את הבנת כובד האחריות ואת האיכפתיות של חברי הוועדה. "יש כאלה שמקבלים את התפקיד כדי לצאת ידי חובה לצד עיסוקים רבים אחרים.

''לא סוד הוא ששרת המשפטים איילת שקד עוסקת באינספור עניינים רבי ערך וחשובים מעבר למינוי דיינים, אבל להקדיש זמן ולתת איכפתיות לנושא הזה זה דבר חשוב מאוד ואני לא משוכנע שבקדנציות קודמות פוליטיקאים נתנו את מלוא תשומת הלב לתפקיד הזה".

עו"ד אקסלרוד זוהה מאז ומתמיד עם תמיכה בעמדתם של נציגי המגזר החרדי ולדבריו קרבה זו למגזר החרדי נמשכת גם היום, אך העבודה יחד עם שרת המשפטים שקד הובילה אותו להעריך ולהכיר את פועלה ומאידך גם להבין את מארג הערכים הצרכים והאינטרסים של הציונות הדתית.

"אני מודה, ברצון טוב, שעשינו מעבר לתמיכה במועמדי הציונות הדתית, מתוך הכרת האינטרס הציבורי הגדול והרחב שיש בכניסת דיינים מהציונות הדתית, ואכן ללא תקדים יש היום ארבעה מתוך עשרה דיינים שמגיעים מהציונות הדתית. קודם לא היו לא שלושה ולא שניים, והיו תקופות שגם כאשר היה אחד הוא לא היה מהציונות הדתית".

"מעורבות הציונות הדתית בפעילות בתי הדין היא ללא תקדים וזה לזכותה של השרה שקד", אומר אקסלרוד וכשהוא מתיחס למאבקים סביב רבני ודייני ארגון צוהר הוא קובע כי מדובר ב"התכסחות מיותרת, פרסונאלית ולא עניינית", אך עם זאת הוא קובע באופן נחרץ כי "אין פסילה לרבני צוהר בוועדה".

רואים את זה גם בפעילות בכנסת, גם בחקיקה וגם אופרטיבית בבתי המשפט, רואים תנופה של פעילות ויוזמות. האיכפתיות שלה היא לכל פעילות משפטית שיש, ואין מה לומר חוץ מלשבת ולהתפעל
לטעמו יתכן ואגב העלאת שמות של מועמדים מארגון צוהר נמצאו פגמים בעיני מישהו, אך פגמים אלה אינם קשורים להשתייכותם לצוהר. "אני משוכנע ובטוח שבבחירת המועמדים בבחירות הבאות זה לא יעמוד לרועץ לאף אחד מהמועמדים. כל מועמד ייבחן לגופו ולא משנה מניין הוא הגיע".

"יש לנו יופי של בחירות. מועמדים שאפשר וצריך להתגאות בהם. גם הציבור החרדי יכול לשמוח בנבחרים וגם הציבור הרחב יכול לשמוח גם במועמדים החרדים, כולם אנשי המאה ה-21, חיים בארץ, רובם ככולם שרתו בצבא, שותפים לפעילות חברתית עירנית, בקיאים בחידושי העולם המודרני ובעלי רגישות לכל המגזרים והמגזרים.

''התהליכים היו מצויינים. זה לא רק השרה שקד אבל היא עמדה בראש המהלך ומגיעים גם ציונים לשבח לכל החברים. כל אחד מהם תרם את תרומתו".

בהמשך הדברים נשאל אודות התפנית שהתחוללה במערכת המשפט ביחס לשרה שקד מהימים שקדמו לבחירתה, ימים בהם הותקפה קשות.

אקסלרוד מודה בכך שהוא עצמו נחרד, לא פחות, כששמע על בחירתה, אך לנוכח היכרותו האישית עם כל שרי המשפטים החביבים בהם הנגבי, ליבאי, לבני, פרידמן, רמון ואחרים ועם זאת כאשר הוא רואה את פעולתה של שקד "ראינו עם מי יש לנו עסק. הצעות חוק של לשכת עורכי הדין שישבו שנים ארוכות במגירות עבשות יצאו לאור, יוזמות חקיקה מצויינות לטובת הציבור הרחב, שיתוף פעולה עם משרד המשפטים, בברכתה של שקד\ הוא לתועלת הציבור הרחב ולא לתועלת עורכי הדין או אינטרסים צרים של מגזר כזה או אחר. הפעילות החברתית שלה היא לטובת עם ישראל כולו".

לדבריו של אקסלרוד עמדה זו הצופה בהתפעלות על פעילותה של שקד היא עמדתם של כלל החברים בלשכת עורכי הדין. "לשכת עורכי הדין מלוכדת ומאוחדת כפי שלא היה בעבר. כל ששת המחוזות הולכים מאחורי ראש הלשכה, עו"ד אפי נווה, וכולם בשיתוף פעולה מלא עם השרה שקד ועם יו"ר ועדת החוקה סלומיאנסקי ברמת שיתוף פעולה קונסטרוקטיבית שבונים פה יצירה משפטית לתפארת.

''רואים את זה גם בפעילות בכנסת, גם בחקיקה וגם אופרטיבית בבתי המשפט, רואים תנופה של פעילות ויוזמות. האיכפתיות שלה היא לכל פעילות משפטית שיש, ואין מה לומר חוץ מלשבת ולהתפעל".

לקראת תום הדברים נשאל עו"ד אקסלרוד אם לנוכח ההתלהבות הזו מתפקודה של שקד הוא יכול לראות אותה יום אחד גם על כס ראש הממשלה, ובמענה הוא אומר כי כלל לא יופתע אם אכן כך יקרה. "מי שיודע לעשות דברים טובים בתחום אחד אין לי ספק שיידע לעשות דברים טובים גם בתחומים אחרים".