אובמה
אובמהReuters

מפה אחת היא זו שגרמה ככל הנראה לממשל אובמה להחליט שלא להטיל וטו על ההחלטה נגד ההתנחלויות (2334) שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם בסוף שנת 2016.

כתב העת 'ניו יורקר' חושף כי המפה המדוברת התגלתה על ידי השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון דאז, פרנק לווינשטיין. ייתכן כי המפה נוצרה על ידי ארגון שמאל קיצוני מישראל.

מדובר באיש שראה מאות מפות של שטחי יהודה ושומרון, ואף ביקש ממחלקת המדינה להכין ספר מפות כדי שיוכל להשתמש בו בפגישותיו עם ראשי הממשל. המפות שהכיר, עד לאותו הרגע, הראו את ההתנחלויות כנקודות קטנות, בהשוואה לשטח ביו"ש שבו התגוררו פלסטינים.

אלא שלווינשטיין נתקל במפה אחת שלא הכיר בספר שהוכן עבורו, והוא כמובן לא טרח לבדוק את מקורה או על מה מתבססים הנתונים בה. המפה הציגה שטחים גדולים שהיו באזור הכפרים הפלסטיניים שלא היו מיושבים - והבין מתוך כך שמדובר ברצון ישראלי מובהק לייצר נתק ביניהם ובכך למנוע אפשרות של הקמת מדינה פלסטינית.

לווינשטיין הראה את המפה למזכיר המדינה דאז ג'ון קרי שנדהם. השניים נפגשו מאוחר יותר עם הנשיא לשעבר אובמה. "אנחנו חייבים לעצור את זה, אחרת פתרון שתי המדינות לא יהיה קיים עוד", אמר השליח קרי לנשיא ולמזכיר המדינה.

הוא אף הכין עבורם מפה שדאגה להראות מצב לפיו בעוד ההתיישבות ביו"ש הולכת ותופסת תאוצה, הפלסטינים מתמעטים ומאבדים שטח.

אחד מיועציו הקרובים של אובמה, בן רודס, טען כי "הנשיא נדהם לראות כיצד ישראל פועלת באופן שיטתי כדי לנתק את היישובים הפלסטיניים זה מזה".

המפה המדוברת הוסתרה מישראל אך רמזים לקיומה היה ניתן לשמוע בנאומים והתבטאויות שונות של מזכיר המדינה, שאת חלקם לא הבינו כלל בישראל.

המהלך שניסו להוביל האמריקנים, כדי להראות שישראל פוגעת באופן שיטתי בפתרון שתי המדינות, התהפך עליהם, כאשר הציגו את המפה ליושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הוא אמר לשליח האמריקני בפגישה בין השניים, שלדעתו ארה"ב היא זו שיוצרת מציאות שמקטינה את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית.

בממשל אובמה הוחלט לאחר המפגש הזה ולאור הנתונים במפה המדוברת, להפנות עורף לישראל ולתמוך בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, בין היתר כדי להבהיר לפלסטינים שאובמה מחוייב לפתרון שתי המדינות ולא להתנחלויות.