הרב רבינוביץ' מפקח על הפינוי
הרב רבינוביץ' מפקח על הפינויצילום: הקרן למורשת הכותל

פתקי התפילה פונו היום (שלישי) מהכותל המערבי לקראת חגי ראש השנה, ונבדקה תקינותן של אבני הכותל.

הפתקים שנטמנו בין האבנים הוצאו על ידי עובדי הקרן למורשת הכותל והועברו להר הזיתים, שם יטמנו בקבורה יחד עם ספרי הקודש המועברים לגניזה.

מדי שנה מוטמנים מיליוני פתקים על ידי מתפללים מהארץ ומהעולם, יהודים ושאינם יהודים, פתקים הנשלחים באמצעות אתר האינטרנט של הכותל, הפקס והדואר.

עבודת הוצאת הפתקים נעשית תחת פיקוח רב הכותל שמואל רבינוביץ, באמצעות מקלות עץ ולא מתכת.

כדי לשמור על פרטיותם של מטמיני הפתקים, גודר אזור הפינוי עד להשלמת האיסוף, והפתקים כולם נטמנו בשקים אטומים, תוך פיקוח צמוד על העובדים להבטחת שמירת הדיסקרטיות. בסיום העבודה ערך רב הכותל תפילה למענם של כל טומני הפתקים למילוי משאלות ליבם לטובה.

כאמור, הבוקר גם נעשתה בדיקה תקופתית של יציבות אבני הכותל, כולל אזור קשת וילסון המקורה וקיר בנין המחכמה. במהלך הבדיקה מנקים את נדבכי הכותל מחפצים שונים שאותם מביאות הציפורים וכן מסירים חלקי אבן רופפים וחלקי טיח רופף בין האבנים.

בחלקו התחתון של הכותל הבנוי מאבנים המקוריות יש תופעה של קורוזיה באבנים. השנה הוסרו מספר "קליפות" רבות, כדי לפתור זאת אנשי השימור מספיגים את האבן המתקלפת בחומרי מליטה על בסיס של סיד טבעי (קונסולידציה של האבן). פעולה זו גורמת לחיזוק השכבות ועצירת ההתקלפות.

במהלך הבדיקה אף נוסתה טכנולוגיה חדישה לבדיקת עמידותן של אבני הכותל: מכשיר בודק סדקים בעומק האבנים ע"י שימוש בטכנולוגיית אולטראסאונד (גלי קול בתדר גבוה) שמספקים תמונה רחבה ומדוייקת לגבי המבנה הפנימי של האבן. יש לציין, שכמעט בכל האבנים יש שינויים מבניים עקב גילן המתקדם וגודלן אך אין זה מחייב שיש פגיעה בעמידותן או במבנה שלהן או ביכולתן להחזיק מעמד.

הסריקה מתבצעת באופן ידני במרווחים של כחצי מטר בכל פעם עד לכיסוי מלא של כל אזור הכותל המערבי. כמו כן, נבדקת אפשרות להעמיד מכשיר סריקה באופן קבוע כדי לבצע בדיקה תקופתית לכל אורך השנה כדי לזהות שינויים מבעוד מועד באבני הכותל המערבי.

צילום: הקרן למורשת הכותל