שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

שיירת הרודפים

התקבצו להם שונאי נתניהו ורודפיו, תפסו ראשם ביאוש ותלשו שערות זו אחר זו. מאיפה נפלה עליהם חשיפת התמלולים שהביא עמית סגל. הם חשבו שרק גיא פלג יודע להקריא תמלולים ולפתע התגלה שאין אפטרופוס לתמלולים.

הקשיבו הרודפים והשונאים לתמלולים ונחרדו. מישהו עוד עלול להקשיב לתמלולים הללו ולחשוב שהמשטרה סחטה באופן בלתי חוקי את עד המדינה ניר חפץ למען הפללת נתניהו. אי אפשר, אמרה החבורה, להשאיר את התמלולים האלה באוויר. אנשים שומעים, מדברים ומתחילים להרגיש לא בנוח עם מה שמתברר, עורכי דין בכירים מתחילים להתבטא נגד חקירות תיקי נתניהו. חייבים למצוא משהו אחר שיסיח את דעת ההמונים ובעיקר את העיתונאים, משהו שישכיח את הטענות נגד חוקרי ניר חפץ. אסור לתת לתיק הזה לקרוס. צריכים משהו באופן בהול. מה עושים? לחץ ודאגה במחנה הרודפים והשונאים.

ואז הגיע נאום אמיר אוחנה

בעולם מקביל

תעצמו לרגע את העיניים ודמיינו לכם את אזרחי עזה מתעוררים ומתקוממים נגד הממשל שם. תארו לכם אותם יוצאים אל הרחובות ומפגינים. תארו לכם אותם במאות ואלפים קוראים לעבר הנהגת חמאס 'רוצחים!' ודורשים שלטון אחר. תארו לכם אלפים מתושבי עזה יוצאים להפגנה נגד השחיתות שם ולא חוששים לומר מול המצלמות שנמאס להם משלטון שמרפד את בכיריו בבתי ענק, רכבי פאר ושאר תענוגות על חשבון העם המדוכא. תארו לכם אותם צועקים לעולם 'נמאס לנו'.

זהו. עכשיו להתעורר בבקשה. תפקחו עיניים ו... זה בדיוק מה שקורה גם במציאות. שלטון הדיכוי האלים והרצחני של חמאס לא מצליח למנוע מקולות המחאה לטפטף החוצה, אל מעבר לגדרות הרצועה. הם יוצאים בהמוניהם לרחובות, מבעירים אש בכל פינה, מתעלמים מהשוטרים המצויידים בנשק חם וזועקים לעבר ההנהגה בקריאות קצובות 'רוצחים, רוצחים, רוצחים ומושחתים'.

זה קרה השבוע וזה קרה בשבועות הקודמים ונראה שזה ימשיך גם בשבועות הבאים. הם כבר לא קונים את החירטוט החמאסי לפיו ישראל אשמה בכול. ברור להם מאוד לאן צריך להפנות את האצבע המאשימה, לבנייני הממשל הדורסני בעזה ובשקט בשקט הם מתחילים להקשיב לסיפורי הדור המעט מבוגר יותר על חיים טובים ורגועים בהרבה, כשישראל הייתה שולטת שם, כשהסדר נשמר על ידי הכוחות הציוניים, הם שומעים ומתחילים לחשוב על הכול מחדש.

וכשכך נראית ההתפכחות בעזה, תחת תימרות אש ועשן ועם קרבנות בנפש, מופעי הרג ברחובות וברק אכזרי בעיני המנהיגות, לא נותר לי אלא לשוב ולשאול את חברינו היקרים מהשמאל: מה עשו לכם הפלשתינים המסכנים ביהודה ושומרון שבלהט בלתי מוסבר אתם רוצים להביא עליהם שלטון שכזה? אין לכם קצת רחמים?

מה עובר עליהם?

מאוד מסקרן לדעת מה באמת מקנן בליבם של מובילי המחאה נגד מופע ההתרמה לארגונו של הרב פירר, עכשיו, אחרי שהוא בוטל.

נכון, כשהמצלמות והמיקרופונים מוצמדים לפרצופיהם הם מסבירים שעם כל הכבוד לרב, ויש כבוד, הם לא יכולים לאפשר מציאות שבה קולן של נשים לא יישמע ושאר חוכמות ותובנות שהמעמד מחייב לומר, אבל מה באמת קורה אצלם בלב פנימה כשהם יודעים שבשם שאיפתם המקודשת לחייב את הרב פירר, רב חרדי, לשמוע שירת נשים באירוע פרטי, בשם הצורך לראות את ערכי הזולת נרמסים על מזבח הצדק שלהם, נמנע אירוע התרמה לארגון שהציל את חייהם של מאות אלפי ישראלים מכל שכבות החברה ומכל המגזרים והמגדרים?

מה הם חושבים בלילה, כשאף אחד לא מקשיב, והם פתאום נזכרים שגם בני המשפחה שלהם נעזרו ברב ובארגונו הקדוש? איך הם קמים בבוקר ומסתכלים במראה ואומרים לעצמם 'אחלה. בזכות המאבק שלי לא יוכלו לקנות ציוד רפואי מציל חיים, לא יוכלו לשלוח חולים לטיפולים יקרים בחו"ל, לא יוכלו אינספור חולים ובני משפחותיהם, ואולי אפילו אני עצמי, לקבל ייעוץ רפואי'? מה באמת עובר להם בראש? היא נפלאת בעינינו.

שקרים קטנים

ובשולי הפרשה ההיא, ראיתי את הכיתוב שליווה בערוץ 12 את הדיווח על ביטול המופע. היה כתוב שם "ערב המחווה בוטל בגלל הדרת נשים", שזה כמובן כיתוב שיקרי לחלוטין. לא בגלל הדרת נשים בוטל האירוע, אלא בגלל טמטומם של אנשים ונשים גם יחד. נא לדייק.

הסמוטריץ' הזה, מה עושים אתו...

מבין גדול בענייני תחבורה אני לא, ובכל זאת אני מרשה לעצמי לשאול איך קורה ששוב ושוב אנחנו שומעים בתקשורת שלנו עד כמה נורא וחסר אחריות המיזם של השר סמוטריץ', ותוך כדי כך, באותם פאנלים וראיונות עצמם, מספרים לנו על בדיקות שמוכיחות שנסיעה בנתיב המהיר מקצרת את הדרך ב-22 דקות, ברבע שעה ואפילו בחצי שעה, תלוי על איזה שידור מדובר.

אז זה באמת גרוע כל כך או שפשוט צירוף המילים 'השר סמוטריץ' ' עושה להם צרבת וזה כל הסיפור?

צ'יצ'י

ב'כאן 11' מעניקים לעם היושב בציון מעת לעת סרטונים בני דקה או שתיים על מנת לעורר בנו מחשבה או השראה. לעיתים מדובר במידע שלא ידענו ונוגע לחיינו, ובהחלט טוב להחכים ולהעשיר את ארגז ידיעותינו, ולעיתים מדובר בסירטונצ'יק על אישיות בעלת שאר רוח שאותה כדאי להכיר וממנה כדאי ללמוד.

אחד הסרטונים הללו, המוקרן לא פעם ולא פעמיים, מביא את סיפורו של צעיר בן אחד המושבים בארץ שיצא לטיול בסין, התאהב במקום והחליט להשתקע באחת הערים של מדינת הענק. שם הוא מלמד ילדים סינים איך נראה העולם שמחוץ לקופסא, הוא מוציא אותם לגן הציבורי, מלמד אותם משחקי כדור, מתרגל איתם חץ וקשת ועוד פעילויות שיוציאו אותם מהמרובע הטכנולוגי שבו הם חיים ויגרמו להם להיות בני אדם.

אחלה רעיון ואחלה בחור, אלא ש, אלא שבמסגרת סיפור קורותיו של הבחור שממנו עלינו לרכוש דעת והשראה, מתברר שהוא לא רק התאהב בסין ובילדים הסינים אלא גם בצ'יצ'י, בחורה מקומית שאיתה גם התחתן. הסרטון מקדיש לא מעט שניות כדי להראות לנו עד כמה נפלאים החיים בחברתה של צ'יצ'י.

אז אני יודע שבימינו לא מקובל להעיר לזולת על כלום, וכל אחד יעשה את מה שהוא רוצה ומי אתה בכלל שתתערב לו בחיים וכו', ובכל זאת, מאחר ומדובר בסרטון שאמור לעורר מחשבה והשראה אז חשבתי אם דחוף לנו לקבל השראה דווקא מבחור שבחר להתבולל וילדיו כבר לא יהיו שייכים לעם היהודי. לטעמי התשובה היא לא, גם אם הצדקנים והמצקצקים ירצו לקצוץ את לשוני.

אם ב'כאן' רוצים לספר על תרומתו של צעיר ישראלי לילדים סיניים, בבקשה. אבל אין שום סיבה להציג לנו כנורמאלי ואולי אפילו כרצוי את מה שבמשך מאות שנים יהודים עלו לגרדום ונכנסו לכבשני האש כדי שלא יקרה להם, את מה שעלול לרסק את העם היהודי במאות השנים הבאות, עם הפיכתו של העולם לכפר גלובאלי שבו כולם מכירים את כולם, מתאהבים בכולם ומתחתנים עם כולם.

אני לא מבקש מ'כאן' לשדר לי שיעורים ביהדות, אבל לפחות אל תשושו ותעלצו כשענף מענפי העם הזה נגדע אי שם בזרועותיה של צ'יצ'י.

מוצאים אשמים

תארו לכם שבשם האמנות, בשם חופש הטרלול או כל קשקוש אחר היו מקימים תערוכה שבה היו עולים בזה אחר זה אנשים ומספרים על עוונותיהם וחטאיהם. די דומה לחדר וידוי נוצרי, אבל במתכונת של תערוכה. האחד עולה ומספר 'גנבתי ושדדתי', האחר עולה ומספר 'עשקתי ובזזתי' וכך בזה אחר זה והאורחים צופים בעניין בחטאי המתוודים.

תארו לכם שבאותה תערוכה גם מספרים לכם שאמנם החבורה שלפניכם היא שגזלה עשקה בזזה ורמסה, אבל מי שאשם בכך הוא אתם. מוזר, לא?

אז כפי שניתן לשער, לא לשווא אני מבקש שתתארו לכם, כי כצפוי זה כבר כאן. בלב תל אביב הוקמה תערוכה שבה פעילי 'שוברים שתיקה' עולים ומספרים על חטאיהם ועוולותיהם בתקופת שירותם ביהודה ושומרון.

בין אם הסיפורים הם אמת צרופה, בין אם שקר חרוץ ובין אם איפשהו באמצע, למה תערוכה? למה אתם לא מתכבדים ומגישים תלונה נגד עצמכם במשטרה, הולכים למשפט ונכלאים (ואם אפשר גם בלי לבקש קיצור עונש בשליש. אם כבר עונש אז עד הסוף)? למה אתם גם רוצים שנאמין שאנחנו כמדינה וכצה"ל אשמים בהתנהגות הקלוקלת שלכם? ועוד לעשות מזה תערוכה? לא הגזמנו?

(להערות ולהארות שלכם: [email protected])

לעוד כמה הערות קודמות:

סותמים למוטי קידר ת'פה

מסקנות סרק סרק

אשליות, סוכות, הנערים וקדיש

אין גבולות להומור הערבי

מנטפליקס ועד עזה