הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, אהוד יערי, שוחח היום (ראשון) עם ינון מגל ואבי בניהו על ההודעה של ארה"ב ישראל וסודן על נירמול היחסים בין ישראל וסודן.

אהוד יערי הסביר, "החומה הזאת של החרם הערבי והעוינות הערבית לישראל מתפרקת במהירות, הולכת ונפרמת. זה יימשך כך, אני לא יודע בדייקנות לומר באיזה קצב, אנחנו פחות או יותר יודעים באיזה כיוון. אנחנו נגיע במורד הדרך בעצם נשאר עם הסכסוך הקטן והיותר מסובך והרגיש עם הפלסטינים".

"אני שומע את הוויכוחים על האמירויות והמטוסים והכול חשוב וכולם מדברים כשהם מכירים ולא מכירים את הפרטים אבל עם האמירויות זה לא הסכם שלום ולא נורמליזציה זו כריתת ברית", הוסיף יערי.

ראש הממשלה נתניהו בהצהרה על ההסכם עם סודאןלע"מ

הוא הדגיש כי על אף שההסכם לא מוכרז כרגע כברית, "היא פועלת כבר כברית". בהמשך דבריו, הוסיף סיפר מהם היתרונות האסטרטגיים של סודן עבור ישראל: "סודן מדינה גדולה, מעל 40 מיליון עם פוטנציאל עצום והוא בחקלאות. סודן כמובן זה ייקח זמן, יכולה להפוך לאסם התבואה של העולם הערבי שאיננו מצליח לייצר אפילו חלק נכבד של המזון שהוא צורך, בעיקר חצי האי ערב. סודן יש לה מים, הנילוס הלבן והכחול, אדמות טובות, כוח עבודה זול. הסודנים יוכלו לקנות בזיל הזול כמויות עצומות של חשמל מהסכר שהאתיופים בונים ממש כמה קילומטרים מהגבול הסודני, הצירוף של כל זה עם השקעות הון בעיקר של הסקטור הפרטי מהמפרץ וידע וטכנולוגיה חקלאיות ישראליות יביא גם חברות בינלאומיות אחרות לעניין הזה".

כמו כן, יערי הסביר כי הסודנים "רוצים להגיע לנקודת זינוק כדי למצות את הפוטנציאל שעשרות שנים הם לא מצליחים לפתח בגלל מלחמות אזרחים, שחיתות, דיקטטורות רקובות וכו'. פה אנחנו נכנסים לתמונה. סודן היא מדינה שפיגרה מפני שעסקה בעיקר במלחמות פנימיות". לדעתו, "אחת המדינות הבאות תהיה הרפובליקה של ג'יבוטי שחברה בליגה הערבית, מתחת לאריתריאה עם הנמל הכי טוב באזור הים האדום, עם בסיסים צבאיים של 6 מדינות, היא מדינה ערבית ורפובליקה מתפקדת יפה ואתיופיה תלויה בה כדי לייצא ולייבא את הסחר שלה".

האם אנחנו קרובים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני? לדעתו של הפרשן לענייני ערבים: "מה שאפשר לעשות עם הפלסטינים בטווח הנראה לעין הוא רק אחד -היות והם לא רוצים מדינה קטנטונת, מדינונת כמו שמוצעת להם בפתרון 2 המדינות, ומי שלא מבין את זה צר לי עליו, אפשר לעשות מאמץ גדול לשדרג באופן דרמטי את הכלכלה הפלסטינית, זה לא מעבר להישג יד, זה לא סכומי עתק, האמירויות מוכנות לחשוב בכיוון הזה וגם אחרים. ולראות האם בהמשך אפשר להשפיע איך מתעצבת ההנהגה שאחרי אבו מאזן ברמאללה".

לסיכום אמר יערי: "אני חושב שזו התפתחות היסטורית וזה לא חשוב כרגע הפרטים מה בדיוק היה הסיכום האחרון עם האמירויות והסודנים. מה שחשוב זה שהעולם הערבי מתנער מהווטו הפלסטיני ומתנער ממה שנקרא בטעות יוזמת השלום הערבית מ-2002 ועושה הסכמים עם ישראל מבלי לקשור אותם למהלך כזה או אחר בזירה הפלסטינית".