מחלקת קורונה. אילוסטרציה
מחלקת קורונה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הגל השני של הקורונה מכה במדינות אירופה ובקהילות היהודיות חוששים כי הדבר יגרום להגברת הנסיונות לבצע פיגועים כדוגמת הפיגוע שהיה לפני כשבוע בסמוך לבית הכנסת הגדול בווינה.

גורמים בקהילות היהודיות באירופה הביעו בימים האחרונים חששם מפני אימוץ 'תיאוריות קונספירטיביות' רחבות שעולות חדשות לבקרים ברשתות החברתיות ושבהן מואשמים היהודים בהתפשטות המגפה.

על פי מחקר שערכה אוניברסיטת לייפציג אחד מכל שלושה גרמנים נוטה ל'מנטליות קונספירציה'. האחוז היחסי של האנשים בעלי דפוס חשיבה זה בקרב תומכי מפלגות הימין גבוה יותר.

פליקס קליין, נציב החיים היהודיים והמאבק באנטישמיות במדינה בגרמניה, צוטט בעיתון 'ישראל היום' כמספר כי בגל הקודם התרחשו הפגנות ששימשו לכר פורה לאנטישמיים, מכחישי שואה ומצדדים במיתוסים של קונספירציה, זאת מכיוון שבין היתר השוו בין הדרישה לעטות מסכת פנים לחובה לענוד טלאי צהוב בשואה.

"מיתוסי הקונספירציה מכשירים גם את הקרקע לאלימות, כפי שהוכיחה ההיסטוריה. מי שתופס את עצמו כקרבנות ומרגיש מאוים – עשוי להפוך את עצמו לאיום", אמר קליין ברומזו לפוגרומים אנטי־יהודיים לאורך ההיסטוריה, תוצאת "השנאה האובססיבית כל כך ליהודים". יחד עם זאת הוא ציין כי הוא משוכנע שניתן לשנות את המצב כרגע באמצעות דיכוי התיאוריות וחינוך.

איגוד הארגונים היהודיים 'EJA' מתרכז באירופה במעקב אחר התגברות האנטישמיות באירופה לאור מגפת הקורונה.

"החמ"ל הווירטואלי מקבל מראשי הקהילות של 'EJA' והארגונים היהודיים דיווחים יומיומיים על קולות אנטישמיים ברשת, שמייחסים את הנגיף לקונספירציה ציונית־יהודית לצד תקריות אנטישמיות מסורתיות יותר כמו ריסוס גרפיטי אנטישמי והשחתה של מוסדות יהודיים", ציין הרב מנחם מרגולין, יו"ר האיגוד. "כמות הדיווחים הגדולה ביותר מתקבלת מצרפת, רומניה ובלגיה".