סגן שר הבריאות יואב קיש בבית אל
סגן שר הבריאות יואב קיש בבית אלצילום: רפאל לוי

לאחר שהממשלה אישרה את הארכת הסגר בעשרה ימים נוספים, שוחח היום (רביעי) סגן שר הבריאות, יואב קיש, עם גולן יוכפז וענת דוידוב על נתוני התחלואה ועל האפשרות של דחיית הבחירות.

"לו היינו אמורים להיות מחר בבחירות, היינו אומרים שלא נכון עכשיו לקיים אותן", אמר.

לדברי קיש, "אם תהיה פה תחלואה גבוהה ומספרים גבוהים, ונגיע לערב הבחירות כשזה המצב, אני לא יודע איך עושים בחירות".

הוא ציין כי אם, לדוגמה, הבחירות היו צריכות להתקיים מחר, גם משרד הבריאות היה מבקש לדחותן בכחודש. "לקראת שבוע-שבועיים לפני הבחירות, יהיה דיון הערכת מצב של אנשי המקצוע, שייתנו את המלצתם לוועדת הבחירות המרכזית", אמר.

קיש ציין כי חשוב להבין לעומק את עניין ההדבקות שמאז כניסתה של המוטציה הבריטית הפך למשמעותי הרבה יותר. למה הכוונה? לדבריו, אם בעבר ראינו משפחות בהן אבא או אמא נדבקו וילד אחד בעוד שאר המשפחה הצליחה להימנע מהידבקות אז היום אנחנו רואים יותר ויותר מקרים שהווירוס נכנס דרך אחד מבני המשפחה, וכולם נדבקים.

"כשאנחנו נמצאים בסגר אנחנו מצפים לראות ירידה במספרים, אבל היא לא מגיעה, אלא מתעכבת. המשמעות היא שיש מולנו גורם הרבה יותר מדבק. אני מבין את השחיקה, אבל חייבים לתת פה מאבק נוסף. שום דבר לא סופי בווירוס הזה, וזה חלק מהבעיה".

כשנשאל האם משרד הבריאות נתן לעצמו מדד בדרך ליציאה מהמסגר הסביר שלא, והתייחס למבצע החיסונים ומה תהיה ההשפעה שלו בקרוב. האם לדעתו יכולה להיות ירידה דרמטית במספרים חרף הפרת ההנחיות במגזר החרדי? סגן שר הבריאות הסביר כי ככל הנראה המוטציה הבריטית הגיעה למגזר, ולכן אנחנו רואים שם עלייה במספרים.

"אנחנו לא נקבל הפרה רחבה במגזר החרדי. זה יטופל ותהיה אכיפה. ראינו אתמול שהייתה אכיפה משמעותית, ואני מקווה שנראה אותה יותר ויותר. בכל המגזרים יש קבוצות מפרות חוק, ונגדם יש לאכוף את ההנחיות בכל הכוח. אנחנו כממשלה כל הזמן בשיח עם הרשויות המקומיות ומנהיגי המגזרים".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הגיב לדברי קיש: ''ביבי רוצה לדחות את הבחירות ולהפוך את ישראל לדיקטטורה. אז הנה הסבר קצר על תופעת הדחיינות - היא מקושרת לדיכאון, הפרעת קשב וריכוז ובעיקר לחרדה חברתית''.

צביקה האוזר ממפלגת תקווה חדשה אמר ב-103FM: "מזל שלפחות בשביל זה צריך 80 אצבעות בכנסת כדי לשנות חקיקה. אני שמח שיואב קיש מתכתב עם מציאות של מלחמת יום כיפור, כי אנחנו נמצאים בסיטואציה הכי דומה למה שהיה אחרי מלחמת יום כיפור. נקום אחרי הקורונה למדינה מרוסקת חברתית וכלכלית".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, אמר בתגובה לדברי קיש כי ״מרצ תלחם מלחמת חורמה נגד הניסיון לגנוב את הדמוקרטיה בחסות המשבר הבריאותי. ביבי דחה את המשפט ועכשיו מנסה לדחות את הבחירות בגלל שמספרי התחלואה לא מסתדרים לו לפי הקמפיין. הוא יעשה הכל על מנת למלט את עצמו מאימת הדין. מרצ תלחם מלחמת חורמה נגד הניסיון לגנוב את הדמוקרטיה בחסות המשבר הבריאותי״.